Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Startet av oivindg, lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

oivindg

Det har blitt en del timer på nettet i det siste for å lese eller se elbilstoff. En ting som slår meg er hvor mye tid folk bruker på å prøve å finne eksakte tall for rekkevidde, batterikapasitet, forbruk osv. I mitt hode er dette nær på umulig, siden det er en haug med parametre som påvirker disse tallene. Yttertemperatur, batteritemperatur, føre, vind, topografi, kjøremønster osv. Jeg kjenner at jeg ville blitt skikkelig stresset hvis jeg hadde behov for å finne fasit på disse tingene. I tillegg ville det tatt vekk gleden ved å kjøre en elbil.

Jeg kjenner det er deilig å ikke være opptatt av disse tingene. Har jeg fått 3% dårligere batterikapasitet enn oppgitt? Har jeg 8% høyere snittforbruk? Er rekkevidden på vinteren i verste fall bare rundt 20 mil? Bryr meg ikke i det hele tatt. Jeg er opptatt av de samme tingene som jeg har vært med ICE-biler. Synes jeg bilen ser bra ut? Er den morsom å kjøre? Er den god på langtur? Har jeg krefter nok til å gjøre trygge forbikjøringer? Og svarene på alle disse spørsmålene ser ut til å bli et klart ja. Gleder meg til bilen kommer. Bare to uker til de skal skru den sammen i Gent nå. :)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Durango64

Helt enig! Jeg har også har lest en del mens jeg har ventet på bil OG den fikk jeg på fredag! Den ser råtøff ut i onyx sort. Nå valgte jeg det lava fargede teppet for å bryte alt det sorte/grå, men jeg hadde sett at fargen var mer mot det røde enn orange. Nå har det ikke blitt så mye kjøring, men så langt er jeg bare ett stort  :). Største utfordringen var å få koblet telefonen mot infotainment systemet og dermed ringe med hjelp av assistenten. Vi klarte det ikke hos forhandler så jeg tok problemet med meg hjem og tok et dypdykk i Google kontoen. Nå fungerer det fint.

En oppdatering i uke 5 som skal ha blitt utført før levering, skal gjøre det mulig å felle ned nakkestøttene bak, men funksjonen er ikke aktivert i displayet hos meg i alle fall. Også, flere av justeringsmulighetene på det sikkerhetsmessige er blitt tatt bort. I utgangspunktet vet jeg da ikke om jeg har fått det jeg har bestilt ???

Lading fungerer fint hjemme med Easee og Tibber Pulse. Forvarming må foreløpig skje via displayet, men den ene gangen jeg prøvde dette kom det en feilmelding om at den ikke kunne startes pga. for lite strøm. Det må vel være 12V batteriet for "tanken" var på 80%. Vel, alt er nytt så jeg får bruke tiden fremover.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

oivindg

Sitat fra: Durango64 på søndag 28. februar 2021, klokken 22:38
Også, flere av justeringsmulighetene på det sikkerhetsmessige er blitt tatt bort. I utgangspunktet vet jeg da ikke om jeg har fått det jeg har bestilt ???
Hvilke justeringsmuligheter er det som har blitt tatt bort?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Durango64

Jeg ba egentlig ikke om en forklaring der og da. Var mest interessert i å komme meg fortest mulig av gårde i disse pandemi tider selv om en søt dame og ikke den mannlige selgeren hadde innføringen med meg. Får ta det opp ved første anledning.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

_OE_

Hvilke Volvo forhandlere har søte damer? Ser det er forholdsvis mange Xc40 ev på Finn om dagen til varierende priser... Så det er snarveier for de utolmodige... Sikker til flippernes glede

#FTS#


oivindg

Så denne på parkeringa utenfor Volvo i Kongsberg i dag. Lurer på hva sannsynligheten er for at de har mer enn en bil som skal leveres i april i sølv, med helskinn, 20-tommere, hengerfeste og uten merker på bakluka?

2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Antar at du er spent, men er bare å glede seg  :D

oivindg

Sitat fra: Egil Haugli på onsdag 14. april 2021, klokken 08:39
Antar at du er spent, men er bare å glede seg  :D
Fikk akkurat telefon fra selgeren om at jeg kan hente den på mandag. :)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Håper du deler her hvordan bilen oppleves.. Gratulerer på forhånd

#FTS#


oivindg

Sitat fra: _OE_ på onsdag 14. april 2021, klokken 14:33
Håper du deler her hvordan bilen oppleves.. Gratulerer på forhånd

#FTS#
Det kommer nok til å bli forholdsvis ubalansert i så fall. Jeg bryr meg ikke om rekkevidde, ladehastighet eller pris. Er mer fokusert på kjøreopplevelsen og utseendet. Så hvis det verste av softwarefeil er ordnet opp i tror jeg at jeg kommer til å bli veldig fornøyd.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Det et jo din opplevelse som gjelder... Cool bil

#FTS#


oivindg

Sitat fra: _OE_ på onsdag 14. april 2021, klokken 16:05
Det et jo din opplevelse som gjelder... Cool bil

#FTS#
Jo, men de fleste vil oppleve meg som halvt bevisstløs. Jeg er ikke en gang opptatt av når appen kommer. :-D
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Sitat fra: oivindg på onsdag 14. april 2021, klokken 14:44
Det kommer nok til å bli forholdsvis ubalansert i så fall. Jeg bryr meg ikke om rekkevidde, ladehastighet eller pris. Er mer fokusert på kjøreopplevelsen og utseendet. Så hvis det verste av softwarefeil er ordnet opp i tror jeg at jeg kommer til å bli veldig fornøyd.
Det var litt i samme gate som jeg var, og jeg er hvertfall veldig fornøyd med bilen så langt. De fleste bugs ser ut til å være fikset, men noen småting er det nok fortsatt.

Du blir nok fornøyd :)

oivindg

Leverte gamlebilen til taksering i dag, og da sto nybilen til lading på utsida av butikken. :) Fortsatt med transportbeskyttelse på. Jeg har bestilt Drop Off lakkbeskyttelse. Den blir påført i morgen og herdet over helga så alt er klart til mandag.

Ellers har jeg kikket på Q4 e-tron etter lanseringen i går. Det er stor sjanse for at jeg ville valgt den bilen i høst hvis jeg hadde kunnet få den nå. Nå ser jeg imidlertid at det er noen ting som jeg ikke liker ved den. Det ene at den har touchknapper på rattet. Jeg kan ikke fordra touchknapper. Det andre, og viktigste for meg, er at den har ladeluka på "feil" side. På min trange parkeringsplass ville det blitt veldig tungvint å måtte plugge seg i på høyre side av bilen. Ett poeng til Volvo i den runden. :)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Ladeluke er en -"Deal-breaker " for meg oxo med lade luke på høyre side får jeg parkert men ikke ladet... Hadde vært bedre plassering som gamle Mercedes hadde tankpåfylling bak regskiltet bak

#FTS#


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA