Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektro

#285
Ooh, visste ikke at man kunne se det samtidig i C5 @ThomasEL. :o Må teste igjen da. Kan kanskje recorde skjermen også. Mye å holdte styr på. :D

Anser det dog som rimelig sikkert at batteriet varmes aktivt ved DC lading. Også i temperaturer langt høyere enn -10 grader både ute og i batteriet. Det var ca. -2/-3 ute i går. De ca. 8 kW i diff når kupévarme er helt avskrudd, kan liksom ikke være noe annet.. Her er notatene. SOC/lader/bil (en linje per minutt).

13 51 51 (-1 grad)
14 60 52
15 61 53
16 62 55
17 63 56
18 65 58
19 68 60
20 71 63 Parkeringsklimatisering startes, skjer lite
22 74 67 Viften spinner opp, kald/lunken luft kommer
23 78 71 Varm luft kommer, vifter går for fullt
25 78 73 ' '
26 78 76 (4 grader) Vifter og varme stabiliserer seg
28 81 80 (5 grader)
30 85 84 (6 grader)

Det er på det tidspunkt det begynner å komme varm luft, fra 23-26% ca, og bilen drar 7, 5 og 2 kW mens batteriet fremdeles bare er på 4 grader, at jeg lurer på om den egentlig bare varmer kupéen, ikke batteriet. Påfallende hvordan diffen synker gradvis når jeg skrur på kupévarme og viftene stabiliserer seg. Antakelig fra en batteritemp på kun 2-3 grader. Sist gang, med kupévarme av, droppet den 8 kW på et øyeblikk.

Her må vi ta høyde for litt avlesnings- og avrundingsfeil. Også mulig bilen måler noe annet enn gjennomsnittlig celletemperatur. Som f.eks. høyeste eller laveste, «inlet» eller en eller annen «fluid»..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Forslag til monitoreringsoppsett fra tidligere (har ikke selv hatt mulighet til å teste ennå):
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:04
For validering av batterioppvarming under DC-lading, trenger vi da data fra en lengre ladesesjon under kaldest mulige forhold med OBDeleven tilkoblet, klimaanlegg avslått, og notering av (minst) følgende variabler underveis, alle fra C5 Thermal management (Tips: Opptak av mobilskjerm underveis er enklere enn å notere fortløpende):

  • Engine Coolant Temperature Sensor 1/2/5/6/8 (resten er dummys uten måleverdier på min bil)
  • Coolant circulation pump 1-3 (her har nyere modeller angivelig en pumpe mindre)
  • HV heater temperature
  • HV heater status global + internal
  • HV heater 2 status global + internal
  • Temperature of the high voltage system
  • Outside air temperature (mindre nødvendig)
  • Coolant temperature, raw value (kanskje redundant)
  • Coolant temperature (ingen fornuftig verdi her)
I tillegg bør ladeeffekt fra lader (gitt denne har dette) og anvist i bil noteres underveis. Dette oppsettet gir ikke muligheten til samtidig å se på alle batteritemperatursensorene, så dette må sjekkes før/etter lading men en får overordnet (snitt ?) battertemperatur under "Temperature of the high voltage system". Det viktigste er i hvilken grad PTC'ene brukes.

Edit: Jeg har revidert listen over ut fra kort test med stillestående bil uten lading.
....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Bra @Orbit. Dog litt vanskelig å følge med på alle disse, i og med at man må scrolle en hel del.  ::) Og har man batteritemperatur i samme modul? Vil jo gjerne se når ting slår in, og det er trolig batteritemperatur som er førende. Ønsker meg veldig et dashboard ala ScanMyTesla, men det er lite trolig at noen lager dette spesifikt for e-tron quattro. I tillegg må man som du skriver følge med på laderen. Da skulle man helst filmet alt sammen. Er det HV Heater status x% som viser om den er aktiv, utover at temperaturen øker?

Jeg føler meg som sagt helt sikker på at batteriet varmes aktivt opp til ca. 5 grader (ved ca. 75-80 kW). Dette kan man lett se ved at bilen trekker ca. 8 kW ekstra med klimaanlegget helt av og så plutselig stopper med det. Enig?

Det jeg ønsker å få testet er om bilen klarer å levere varm luft i kupeen samtidig. Da bør den fremdeles trekke 8 kW også når man skrur på Parkeringsklimatisering. Eller mer. Hvis diffen minker raskt, mens batteriet fremdeles er godt under 5 grader, eller hvis det ikke kommer varm luft, vil det det si at bilen bare klarer å gjøre én ting av gangen.

Dette trenger man strengt tatt ikke OBDeleven for å teste, men man må parkere i minusgrader over natta, sånn at man har lav ladeeffekt. Helst under 70 kW.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sett mobilen til å ta opp video av sin egen skjerm, rull opp og ned i OBD11 under ladingen, så kan du lese av de forskjellige verdiene i ettertid. Se det opprinnelige innlegget for eksempelbilder hentet ut fra en slik video. Batteritemperatur er med der (-4,5 C i eksempelet). "HV Heater status X global" viser hvor mye effekt hver PTC bruker, mellom 0-100% (= 0-5 kW hver). 100% + 31% i mitt eksempel, dvs 6.5 kW.

Jeg er enig i at de "ekstra" 8 kW du ser mest sannsynlig er batterivarming.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Kan dere får OBD11-folka til å lage en fokusrt visning av de aktuelle parametrene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

I siste version av OBDeleven (1.4.6) er undermenyen under C5 - System function test - for å velge batterivarming borte. Så det gjelder å holde seg på 1.4.5 inntil videre. Skal sende en feilrapport til Voltas.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Sitat fra: Orbit på søndag 21. februar 2021, klokken 20:01
I siste version av OBDeleven (1.4.6) er undermenyen under C5 - System function test - for å velge batterivarming borte. Så det gjelder å holde seg på 1.4.5 inntil videre. Skal sende en feilrapport til Voltas.
Er antagelig bare å velge en annen "ODX file" (velges under Info). Ser ut som de mener det skal være slik.
https://forum.obdeleven.com/post/46761/thread
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Har to versjoner av app (1.4.5 og 1.4.6) på forskjellige enheter, men med samme ODX-fil. 1.4.5 har undermeny for å velge bl.a. batterivarme før aktivering, mens 1.4.6 bare har aktiveringsknappen (som virker å aktivere det som er førstevalget på 1.4.5, dvs kjøling av kupe)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Oi!
Hvis ikke de fikser dette, så er det jo krise å oppdatere appen til nyeste versjon😱😱
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Etter nesten tre uker fikk jeg svar fra Møller i dag. Fikk først svar etter ca 14 dager om at de jobbet med saken.

Spørsmålet mitt var:
«Hva trigger/starter aktiv oppvarming av batteriet?»

Nå har altså svaret kommer:
«Kundeservice har dessverre ikke mulighet for å svare på dette. Men vi har videresendt spørsmålet og venter på en tilbakemelding.»

Nei da, så jo da....🙈🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Maxwell_400

Sitat fra: ThomasEL på søndag 21. februar 2021, klokken 22:28
Etter nesten tre uker fikk jeg svar fra Møller i dag. Fikk først svar etter ca 14 dager om at de jobbet med saken.

Spørsmålet mitt var:
«Hva trigger/starter aktiv oppvarming av batteriet?»

Nå har altså svaret kommer:
«Kundeservice har dessverre ikke mulighet for å svare på dette. Men vi har videresendt spørsmålet og venter på en tilbakemelding.»

Nei da, så jo da....🙈🤪
Det er samme regla når det gjelder Jaguar, virker som forhandlerene ikke får svar på enkle spørsmål fra fabrikken, må jo være utrolig frustrerende å være forhandler. Jeg kan svare på vegne av Jaguar;
1. Batteri varme kan aktiveres når bilen er plugget inn, ladet 100% og avreisetidspunkt satt.
2. Batteri varme aktiveres ved behov ved lading når bilen er av.

Batteriet varmes ikke aktivt ved kjøring og kan ikke varmes når klima anlegget er på.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på søndag 21. februar 2021, klokken 22:24
Hvis ikke de fikser dette, så er det jo krise å oppdatere appen til nyeste versjon😱😱
Voltas har nå bekreftet at dette er en bug. De har ikke gitt noen indikasjon ennå på hvor fort det kommer en fix.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:27
Sitat fra: ThomasEL på søndag 21. februar 2021, klokken 22:24
Hvis ikke de fikser dette, så er det jo krise å oppdatere appen til nyeste versjon😱😱
Voltas har nå bekreftet at dette er en bug. De har ikke gitt noen indikasjon ennå på hvor fort det kommer en fix.

Bra jobba, Orbit!

Ble helt stresset her og fortet meg å slåmav «auto uptdate» i App Store😜😂😂
- Kan jo ikke risikere at vi mister mulighet til batterivarme. Siden det tydeligvis ikke er et eneste menneske i Audi Norge som med sikkerhet VET hva som trigger batterivarme, så er det godt å vite at man har denne muligheten i bakhånd😉
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Johannes Gjessing

Flott! Har noen av dere tipset/ønsket muligheten for å kunne aktivere begge 5kw elementene samtidig fra samme skjerm?

Orbit

Sitat fra: Johannes Gjessing på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:50
Flott! Har noen av dere tipset/ønsket muligheten for å kunne aktivere begge 5kw elementene samtidig fra samme skjerm?
Ja, samt spurt om det finnes noen kodingsmulighet for å få opp en knapp i MMI. Avventer svar på det.

Og et lite målepunkt, som kanskje ikke er så relevant. Startet lynlading med +4 C i batteriet (uten forvarming, klima avslått), og det ble da ikke brukt PTC for batterivarming. Ladingen startet på 65 kW v/46% SOC, og passerte 100 kW etter 12 minutter. Da var batteriet på +10 C, dvs kun fra ladetap. Da jeg slo på parkeringsklimatirisering på slutten av ladingen koblet begge PTC'er inn, og trakk 8-9 kW samlet. Det slo ut som differanse mellom effekt vist av ladestolpe og bil (som uten parkeringsvarme var nesten identisk).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA