Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

ThomasEL

@Orbit:

Dobbeltsjekket nå:
Får kun data fra 22 temperatursensorer...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Oppdatering fra Voltas: De finner ikke noe som tilser at G898/G899 forsvinner hos dem. OBD11 viser angivelig de målepunktene som bilens moduler velger å tilby, hverken mer eller mindre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Etter noen måneder fikk jeg altså svar fra Møller på mine spørsmål om hvordan aktiv batterivarming i e-tron egentlig er ment å fungere...

De skal ha for at de har jobbet med å finne ut, og at de faktisk gir meg et ganske langt svar. Men syns likevel det er litt utrolig at ikke en eneste teknikker/ingeniør i Audisystemet i Norge sitter på et ordentlig svar... Kort oppsummert forteller jo egentlig denne e-posten at det kun er fabrikken som vet hva systemet er programmert til å gjøre...

Her er e-posten gjengitt:

Hei Thomas

Når det gjelder det tekniske aspektet ved saken, så stemmer det at det står oppgitt 25-35 grader oppgitt i selvstudieheftet for e-tron 55. Riktignok er det mange faktorer som spiller inn på om hvorvidt dette er mulig, og hvilke oppgaver bilens softwaresystemer skal prioritere. Når det kommer til selvstudieheftet, er det som kjent interninformasjon for teknikerne våre, som sammen med annen informasjon vi har tilgang til fra fabrikken, skal gi teknikerne våre en hjelp til å forstå de forskjellige systemoppbygningene i bilene. Som det står opplyst om i alle selvstudiehefter, er det tatt forbehold om at tekniske endringer kan skje. De som jobber med dette vet at man kan ikke ta detaljert informasjon som er oppgitt i et selvstudiehefte som fasit til enhver tid.

Det er kun fabrikken som sitter på detaljert informasjon om hvordan temperaturreguleringen virker på batteriet, dette er ikke innsikt vi eller noen hos oss har per i dag. Audi e-tron har et avansert termoreguleringssystem som har mange parameter å ivareta for å sikre batteriets levetid og ytelse. Batteriet i Audi e-tron skal kunne yte under alle forhold, på alle markeder i verden – være seg svært varme land eller i kjøligere land med krevende vintre, som Norge. Under utviklingen av software til bilen, er det naturligvis et stort fokus på lavest mulig energiforbruk for å gi lengst mulig rekkevidde, samtidig som komforten ivaretas for både sjåføren og passasjerene. Når temperaturene ute kryper langt under frysepunktet, noe de ofte gjør på denne tiden av året, krever det svært mye energi for å varme opp batteriet til den ønskede temperaturen – såpass mye at det ville påvirket rekkevidden betydelig dersom bilens software prioriterte denne oppgaven. Fabrikken har også valgt at vi og våre teknikere ikke skal ha muligheten til å påvirke når oppvarmingen skal skje. Det er derfor sannsynlig at bilen på kalde dager ikke nødvendigvis prioriterer oppvarming av batteriet. 

Det er dessverre vanskelig for oss å kommentere direkte på enkeltpunktene, da vi ikke sitter på detaljert informasjon om hvordan softwarestyringen til enhver tid jobber. Så lenge det ikke er noen teknisk feil på systemet, er det dessverre lite vi kan svare opp utover det vi allerede har presentert i denne e-posten.

Hva markedsføringen angår, så er det riktig at det informeres om at Audi e-tron har avanserte systemer for temperaturreguleringen av batteriet, og at disse til enhver tid jobber for å oppnå en mest mulig optimal temperatur – som ligger mellom 25 og 35 grader. Samtidig, som det poengteres i teksten over, er det mange faktorer som spiller inn, og bilens softwaresystemer prioriterer selv hvor energien skal brukes. Følgelig er det ikke alltid mulig for batteriet å holde denne temperaturen, spesielt på kalde dager hvor det krever svært høyt energiforbruk for å gjøre nettopp dette. Vi har nå undersøkt markedsføringsmaterialet, og kan ikke se å finne noe sted at det gis noen garantier for at batteriet skal holde en temperatur mellom 25 – 35 grader til enhver tid. Riktignok er det helt riktig at opplyses om at bilen etterstreber å oppnå den optimale temperaturen i batteriet til enhver tid. Men som nevnt er det flere faktorer avgjør om dette lar seg gjøre, spesielt temperaturen ute. Dersom du har blitt informert om, eller lest i markedsføringsmateriell fra oss, at dette garanteres, er det naturligvis beklagelig, da det per i dag ikke er tilfellet. Vi skal nå gjøre en grundigere undersøkelse av alt markedsføringsmaterialet for å kontrollere at det ikke gis informasjon som kan skape en forståelse om at dette er en garanti, for det er per i dag ikke teknisk mulig, dessverre.

Dersom du mener at det er tekniske feil med bilen din, anbefaler vi deg å ta den med til forhandleren din så den tekniske avdelingen der kan undersøke bilen din og avdekke eventuelle feil.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Her er hva Audi selv sier (mine uthevinger):
Sitat fra: https://www.audi-mediacenter.com/de/der-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089/batterie-und-ladetechnologie-11094Das Thermomanagement sorgt auch dafür, dass die Batterie in allen Situationen – vom Kaltstart im Winter bis zu schneller Autobahnfahrt an heißen Sommertagen – in ihrem optimalen Effizienzbereich von 25 bis 35° Celsius bleibt. Das trägt ebenfalls zur Langlebigkeit bei. Beim Gleichstromladen mit 150 kW Leistung, das der Audi e-tron als erstes Serienauto überhaupt ermöglicht, führt kaltes Kühlmittel die Wärme ab, die durch die elektrischen Widerstände entsteht. Ist die Batterie beim Laden im Winter noch kalt, wird sie mit warmem Kühlmittel beheizt.
Det stemmer jo ikke helt med svaret fra Møller, som tar forbehold om at dette ikke alltid gjøres (for å spare strøm).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Vi ser nå at enkelte merker, blant annet Polestar 2, oppdaterer software slik at batterivarme blir tilgjengelig (forvarming før HPC-lading).

I tillegg har vi sett det utrolige: At Audi kom med en softwareoppdatering for eksisterende biler (knyttet til å "låse opp" mer kapasitet for biler produsert pre uke 48 2019).

Kan dette gi noe som helst håp om at Audi også vil gjøre forvarming av batteriet tilgjengelig? Alt av hardware virker å ligge på plass. Og de to varmeelementene har samlet mer enn nok kapasitet. Det handler egentlig bare om å kode inn en trigger, enten i form av en manuell knapp/menyvalg, eller knyttet til navigasjonen.

Kom igjen da, Audi...!!!!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#320
Tviler. Audi ønsker at du etter hvert skal kjøpe ny bil i stedet. ;) Det er også tre grunner til at dette ikke er like nødvendig på e-tron som på f.eks. Polestar 2;


  • e-tron lader med brukbar hastighet selv om kjernetemperaturen i batteriet er svært lav. Selv med batteritemperatur på -10 grader og 62% SOC, ladet min 2019 e-tron 55 quattro med 31 kW (+8 kW til batterivarme, brutto 39 kW). Dette er imidlertid helt corner case, og noe jeg prøvde lenge på å få til.

  • Den varmer altså opp batteriet aktivt når du kobler til DC lader, inntil ca. 5 grader/80 kW.

  • Ladekurven er dessuten så flat at du dermed alltid vil nå max hastighet dersom du har ganske lav SOC når du kobler til. Med en batteritemperatur på 0 grader, som typisk oppnås etter en times kjøring på 50/50 landevei og motorvei, selv etter å ha stått flere døgn i tosifret antall minus, lader e-tron 55 fra 10-80% på 35 minutter.

Da kan man spørre seg om forvarming er nødvendig?

For det er noen ulemper med forvarming; Kartet må være oppdatert for at dette skal skje når du trenger det, sjåfør må huske/evne å navigere til lader, SOC kan ikke være for lav, forbruket vil øke og kommer man ikke til en ledig lynlader som ikke er delt, kan vinninga fort gå opp i spinninga. Og vel så det. (Er klar over at e-tron 50 ikke har like mye å gå på når det gjelder ladeytelse. Men i verste fall er ladern(e) opptatt/defekt/nede- og så har man brukt opp strømmen man trengte for å komme til neste.)

Personlig kunne jeg tenke meg moderat forvarming av batteri når bilen er tilkoblet på AC med høy nok effekt til å håndtere dette uten å tappe batteriet. Utfordringen er at man ønsker ikke å trekke masse effekt i de dyre morgentimene hvor belastningen på nettet er stor.

Moderat forvarming under kjøring, opp til f.eks. 10 grader (ca. 100 kW) ved navigering til lynlader, hadde heller ikke gjort noe. Ev. med en skjermmelding ala: «Ønsker du å starte forvarming av batteri for bedre ladeytelse? JA/NEI NB! Dette medfører midlertidig, økt strømforbruk og deaktiveres automatisk under 10%. Eller når navigasjonsmålet slettes.»
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:
Egentlig enig i resonnementet ditt. Og for meg personlig handler dette like mye om at det hadde vært en «kul feature» som at jeg faktisk har et påtrengende behov for det🤪

Men enig: Det optimale hadde vært at man fikk et valg, og kunne velge JA/NEI til aktivering. Både før lynlading, men ikke minst tilkoblet nettet hjemme.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Rosstopher

Sitat fra: elektro på mandag 08. november 2021, klokken 20:51
[...]
Da kan man spørre seg om forvarming er nødvendig?
[...]

Jeg vet ikke om det at bilen lader med høy effekt på kaldt batteri uten videre bør brukes som et argument mot å varme opp batteriet før lading.

De fleste av oss er vel enige om at høy effekt inn eller ut ved kaldt batteri kan være skadelig for batteriet? Og da blir spørsmålet om Audi har fått tak i batterier som tåler dette bedre enn andre bilers batterier, eller om Audi rett å slett tatt større sjanser med batteriet enn andre produsenter.

Min totalt ukvalifiserte mening heller mot sistnevnte, men fasiten får vi nok om noen få år på de bilene som har hurtigladet mye på kaldt batteri og/eller høy SOC.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

#323
Hva som sliter mest på batteriet kan en muligens få en indikasjon på nå. Bjørn etterspør eldre E55 for å sjekke degradering i en test (på Facebook) . Ikke så mange kommentarer foreløpig, men så at en med mye hurtiglading melder ca 15% tap. En taxi med lite hurtiglading har betydelig lavere tap.
Tynt grunnlag, men her kan alle eiere med gode målinger bidra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. november 2021, klokken 21:57
Sitat fra: elektro på mandag 08. november 2021, klokken 20:51
[...]
Da kan man spørre seg om forvarming er nødvendig?
[...]

Jeg vet ikke om det at bilen lader med høy effekt på kaldt batteri uten videre bør brukes som et argument mot å varme opp batteriet før lading.

De fleste av oss er vel enige om at høy effekt inn eller ut ved kaldt batteri kan være skadelig for batteriet? Og da blir spørsmålet om Audi har fått tak i batterier som tåler dette bedre enn andre bilers batterier, eller om Audi rett å slett tatt større sjanser med batteriet enn andre produsenter.

Min totalt ukvalifiserte mening heller mot sistnevnte, men fasiten får vi nok om noen få år på de bilene som har hurtigladet mye på kaldt batteri og/eller høy SOC.

Er mange som ønsker at Audi og Porsche skal gå på en smell, ettersom de gruser de fleste konkurrentene på lading. ;) Men etter tre år er det lite som tyder på det. At batterier feiler, forekommer selvfølgelig hos alle produsenter. Men kan ikke huske å ha sett mange av Norges mest solgt bil i fjor på et lasteplan.

Er det noen i dette forumet som kan måle betydelig degradering fra bilen var ny?

Jeg har 54.000 km på 2 år og 8 mnd, og kan det ikke. Hurtiglader dog ikke ekstremt mye. 83,6 kWh har jeg aldri vært i nærheten av å få ut ifølge instrumentene. Ligger rundt 80-81 kWh som jeg har gjort hele tiden. Teslabjørn målte vel 82,5 på en 2019 modell. Det har jeg aldri sett.

At e-tron i det hele tatt tar hurtiglading og kraftig regen. selv om batteripakka holder mange minusgrader, antar jeg har med kjemien å gjøre. Ikke at Audi tar større risiko. Og at den kan holde 150 kW helt fra 0 til 80% har vel både med både kjemi og kjøling å gjøre. Den ligger vel jevnt over rundt 20 grader lavere i temperatur enn enkelte ledende produsenter. I tillegg har den noe større buffer en de fleste andre. I alle fall 2019 modellen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

På Facebooksiden for Audi e-tron i Norge så er det nå flere som påstår at de nå merker betydelig forskjell i ladehastighet basert på om de har navigert til en HPC-lader eller ikke. De påstår de merker betydelig forskjell, selv om turene har vært bortimot identiske i forhold til temperatur og føreforhold.

Er det noe mulighet for at Audi "i hemmelighet" har lagt inn en endring i software for styring av batterivarme  i en av oppdateringene som har kommet i det siste?

Personlig tviler jeg sterkt. Vil jo tro det hadde vært en endring som Audi gjerne ville snakket høyt om i tilfelle...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Jeg fikk i alle fall ikke noen oppvarming på vei til Mer lynlader i forrige uke (med den som mellomstopp i navigasjonen). Så spørs det om alle ladeoperatører vil trigge oppvarming, dersom det i det hele tatt finnes som en funksjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Ny vinter, nye testmuligheter. Etter parkering noen dager i streng kulde (tilkoblet lader) var det (som forventet) ikke noen antydning til automatisk oppvarming av batteri. På morgenen i dag var batteriet -15 C, og jeg leste ut 63650 "work" Wh med OBD11. Jeg kjørte batterivarme i 80 minutter, som tok batteriet til +12 C. Det overraskenede var at batteriet da hadde 66500 work Wh (men 9%-poeng lavere SOC).

Så energien jeg tappet fra batteriet for selvoppvarming, gjorde at jeg fikk mer kapasitet tilgjengelig enn hva jeg startet med! Dette er energi jeg uansett kunne fått tilbake ved å parkere et varmt sted, men det var ikke mulig i dette tilfellet. Varmt batteri gjorde også at jeg fikk full regen-mulighet og lavere forbruk, samt at det nok også er mindre batterislitasje.

Audi, når kommer MMI-knapp for batterivarming  :'(
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jan-Børre Olsen

Hvordan startet du batterivarme nå?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Orbit

Fremdeles med OBD11, ref tidligere innlegg på tråden her:
Sitat fra: Orbit på torsdag 14. januar 2021, klokken 14:49
...
Og går en inn på OBDeleven under C5 -> "Basic settings" -> "System function test" så finner jeg disse mulighetene...... :D (fant den nå, har ikke testet)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA