Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

ThomasEL

Audi har, slik jeg ser det, kanskje markedets aller mest effektive klimaanlegg.
Det virker også som om systemet for oppvarming og avkjøling av batteriet er effektivt, og kan fjerne overskuddsvarme raskt ved lynlading.

Så hvorfor i huleste er det ikke mulig å velge kanalisering av denne varmen inn på batteriet når ønskelig...?!

Når man før en langtur i kaldt vær starter forvarming tilkoblet AC-lading, så hadde det jo vært minst like interessant å bruke energien til å varme batteriet som til å varme kupeen...
Jeg er rimelig sikker på at rekkeviddemessig hadde man kommet lenger med å starte med varmt batteri og kald kupé enn motsatt..!

Tenk så deilig hvis det hadde vært en innstilling hvor man etter behov kunne velge:
1) Oppvarming av batteri
2) Oppvarming av kupé
3) Kombinert oppvarming av batteri og kupé
[/i]
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Eleo

1+ På dette
Usikker om dette er noe som kunne blitt tilgjengelig OTA eller om det faktisk måtte gjøres endringer i hele systemet fra grunn av.

21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

elektro

Hadde litt av denne funksjonaliteten på min Model S, som også hadde effektiv batterivarme og kraftig klimaanlegg- som gav effekt nesten enda raskere ved kald start enn e-tron pga. mangel på varmepumpe.

I Range Mode gikk klima på halv Watt og batteriet ble ikke aktivt varmet. Parkerte jeg i Range Mode, ble batteriet heller ikke aktivt varmet ved forvarming. Uten Range Mode aktivert ble både kupé og batteri varmet, dette kunne man se i appen. Mener den trakk totalt opp til 12 kW. Husker jeg riktig tok den det den ikke fikk fra AC strøm fra batteriet.

(Skriver hadde, ettersom ting kan være annerledes nå, to år servere og Model 3 og Y ikke fungerer på samme måte.)

e-tron har også en Range Mode, men den gjør så vidt jeg vet ikke annet enn å begrense toppfart og effekt under kjøring. Her er det kanskje mulighet for endring. Men det kommer ikke til å skje. Det virker som e-tron uansett varmer opp batteriet til 25(?) grader. Ettersom jeg har forstått, er det for å gi forutsigbar ytelse, både mht. aks, regen og lading. Det er også enklere å forholde seg til for folk flest, og sliter kanskje også mindre på batteriet?

Det kan også være at det er vanskelig å skille på kupévarme og batterivarme da begge deler er del av samme slynge. Det finnes en del skisser av hvordan dette fungerer. Sinnrikt system. :D

Tenkte mye på dette første tid med bilen, men må si jeg ikke bryr meg så mye lenger. Det bare funker. 👍 Litt deilig og. Men jeg har 11 kW hjemme, da..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Der sier du noe interessant, @Elektro:
«Det virker som e-tron uansett varmer opp batteriet til 25 grader...»

Hvis DET stemmer, så er det jo ikke så galt..!
Men jeg har liksom fått forståelse av at batteriet ikke blir aktivt oppvarmet i det hele tatt (med mindre batteriet holder flere minusgrader)...

Hmm.... Hva er riktig her da, mon tro...?🤭
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Vi trenger vel at noen med ODBeleven sjekker fasit her......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Har lest tidligere på forumet at etron batteriet kun blir aktivt varmet ved temperaturer på -10 og lavere...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:05
Har lest tidligere på forumet at etron batteriet kun blir aktivt varmet ved temperaturer på -10 og lavere...

Ja, det er det jeg også mener å ha sett...
- Og i så fall er det fryktelig dumt, all den tid varmeanlegget sannsynligvis hadde vært i stand til å varme opp batteripakka relativt kjapt...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Wendel

Sjekket kjapt med obdeleven på bilen i forgårs etter en kjøretur på ca 6 mil, med stort sett 80km/t sone og litt 110km/t. Var ca 5-6 grader ute. Startet med 30 min forvarming av kupe, og batteritemp var på 6 grader ved avreise. Ved ankomst hjemme så var tempen oppe i 11 grader. Så E-tron er ikke veldig ivrig på å varme opp dette batteriet..

ThomasEL

Sitat fra: Wendel på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:49
Sjekket kjapt med obdeleven på bilen i forgårs etter en kjøretur på ca 6 mil, med stort sett 80km/t sone og litt 110km/t. Var ca 5-6 grader ute. Startet med 30 min forvarming av kupe, og batteritemp var på 6 grader ved avreise. Ved ankomst hjemme så var tempen oppe i 11 grader. Så E-tron er ikke veldig ivrig på å varme opp dette batteriet..

Bare av nysgjerrighet for å kunne sjekke litt mer selv også:
- Hvilken av de "utallige" sensorene for temperatur ser du på? Antar du går inn på samme sted som vi kan lese av netto kapasitet, altså batteri og "live data"? Hva huker du så av på at du vil se?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Det var jo mange problemer med treg hurtiglading i fjor ant. fordi batteriet var for kaldt, så jeg tror heller ikke på den 25C teorien.
Hvis ikke 2021 har noen andre algoritmer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:15
Ja, det er det jeg også mener å ha sett...
- Og i så fall er det fryktelig dumt, all den tid varmeanlegget sannsynligvis hadde vært i stand til å varme opp batteripakka relativt kjapt...
Å varme opp 700 kg batteri til 25 grader vil nok ikke gå så raskt og krever mye energi. Så jeg tror nok den bare varmer batteriet når det er nødvendig for å unngå skade. Varmpumpen gir riktignok noe mer energi enn man tapper batteriet for, men tror ikke totalt sett at rekkevidden øker når energien tas fra batteriet. Det blir vel nesten som å pisse i buksa for å holde varmen. 😏

ThomasEL

Sitat fra: TM på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:27
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:15
Ja, det er det jeg også mener å ha sett...
- Og i så fall er det fryktelig dumt, all den tid varmeanlegget sannsynligvis hadde vært i stand til å varme opp batteripakka relativt kjapt...
Å varme opp 700 kg batteri til 25 grader vil nok ikke gå så raskt og krever mye energi. Så jeg tror nok den bare varmer batteriet når det er nødvendig for å unngå skade. Varmpumpen gir riktignok noe mer energi enn man tapper batteriet for, men tror ikke totalt sett at rekkevidden øker når energien tas fra batteriet. Det blir vel nesten som å pisse i buksa for å holde varmen. 😏

Ikke uenig. (Selv om den spesifikke varmekapasiteten på metallene batteriet er bygd opp av er mye mindre enn for f eks vann, så allverdens energi er det ikke snakk om..)

- Men jeg tenkte helst når bilen står tilkoblet strøm og man planlegger langtur. Da hadde jeg gjerne ofret noen kr i strømutgifter for å starte med varmt batteri!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Ja, med tilkoblet strøm er saken annerledes. På BMW i3 mener jeg at man kunne aktivt velge batterivarme ved forvarming men ikke under kjøring.

I e-Niro kan man også aktivt slå på batterivarme under kjøring. Da med en advarsel om at det reduserer rekkevidden, men raskere lading kan enkelte ganger bety mer. Mercedes EQC starter batterivarme under kjøring hvis man navigerer til en hurtiglader. Det enkleste er vel egentlig en av / på funksjon.

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:35
Ikke uenig. (Selv om den spesifikke varmekapasiteten på metallene batteriet er bygd opp av er mye mindre enn for f eks vann, så allverdens energi er det ikke snakk om..)

- Men jeg tenkte helst når bilen står tilkoblet strøm og man planlegger langtur. Da hadde jeg gjerne ofret noen kr i strømutgifter for å starte med varmt batteri!

Grovutregning fra i fjor:
Sitat fra: eivhelle på fredag 27. september 2019, klokken 15:12
Sitat fra: Pippus på fredag 27. september 2019, klokken 13:04
Sitat fra: eivhelle på fredag 27. september 2019, klokken 12:45

Med en vekt på ca. 700kg for etron 55 batteriet kan man anta at det trengs 560kJ eller 155Wh pr. grad man må varme batteriet. For etron 50 med 140-150 kg lavere vekt snakker vi i så fall om rundt 125 Wh pr. grad. Det betyr i så fall at det på en kald vinterdag (-10 grader) går med henholdsvis 5.4kWh eller 4.4kWh med varmeenergi for å få opp temperaturen i batteriet til optimal temperatur på 25 grader. I tillegg må man også kompensere for varmetap til omgivelsene.

Veldig interessant! Har du regnet inn væskekretsens(glykol?) masse med tilhørende ledningsnett?. Dette skal også varmes/kjøles....hver gang.
Mener å ha lest at det er rundt 22 l med kjølevæske i systemet. Om en har en blanding med 30% glykol og 70% vann blir varmekapasiteten rundt 3.65J/gK. I så fall bruker man 22.3 Wh/grad for å varme opp kjølevæsken. Det tilsvarer i så fall 780Wh om man starter på minus 10 og skal opp til 25 grader. Så det går med litt energi her også. Samtidig må man regne med at man sparer mye elektrisk energi på varmepumpen siden man får en faktor på rundt 2.5 mer ut i varme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 22. oktober 2020, klokken 22:20
Det var jo mange problemer med treg hurtiglading i fjor ant. fordi batteriet var for kaldt, så jeg tror heller ikke på den 25C teorien.
Hvis ikke 2021 har noen andre algoritmer?

Var det mange problemer med treg hurtiglading i fjor? Alt er relativt..

Jeg var i Trysil i høstferien og bilen stod for det meste parkert og uten strøm tilkoblet under hele oppholdet. Det var ikke akkurat vinter, men rundt 0 grader på natten og toppen 10 grader på dagtid, vind og vått, så batteriet var nok ikke mange grader da vi skulle dra. Etter én times kjøring, hvor køen gikk i knapt 80 km/t, startet lading på 105 kW på Ionity Elverum og var oppe i 150 kW før jeg hadde fått meg en pølse. Endte med å lade alt for mye. :) Tror knapt jeg har sett under 100 kW mellom 0-90% SOC på halvannet år. Men jeg kjører jo som regel en liten stund før jeg hurtiglader, da. Sommerstid starter den stort sett på 120-130 kW. Kanskje jeg har vært nede i 80 kW eller noe sånt vinterstid, men da stiger den ganske raskt, så det har helt ærlig ikke vært noe problem. Jeg vil heller si det har vært en glede.

Nok om det, jeg tror vel heller ikke helt på at batteriet alltid varmes til 25 grader. Det ville også vært bortkastet, men teorien stammer fra markedsføringen til Audi. Et raskt Google søk sier: «The E-Tron's thermal system maintains the battery's temperature in its optimum range of 25 to 35 degrees Celsius, even at extreme high or low outside temperatures.»

På Model S'en mener jeg regen limit forsvant ved 16 grader, men e-tron har jo flere ganger kraftigere regen. Gitt at kjemi osv. ligner, skulle man tro at e-tron trenger å være varmere for å fungere optimalt. Og hvor varmt batteri må andre biler for å lade med, la oss si 80 kW eller mer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA