Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektro

Ser at Mach E kun kan varme batteriet hvis klima er av. Men den har kanskje i likhet med vanlig, tysk e-tron bare én PTC varmer? Og så har den ikke varmepumpe da, så det er kanskje ikke så relevant..

At det ikke er batterivarme fra 4 grader stemmer muligens med min siste test. Trodde opprinnelig varmet tom. 5 grader, men det kan jo også være utslagsgivende om bilen måler snitt celletemp, høyeste eller laveste. Hvis det er det som trigger eventuell batterivarme i det hele tatt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Ser v1.4.8 av OBDeleven nå er tilgjengelig i Appstore... Da har de jo tydeligvis allerede kommet med to oppdateringer etter nevnte 1.4.6 der Orbit oppdaget «bug»...

Men vet sannelig ikke om jeg tør laste den ned... I tilfelle batterivarmemenyen fortsatt er borte... (Har foreløpig 1.4.5 installert)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Undermeny med batterivarming er tilbake i versjon 1.4.8. (Fikk ikke testet på 1.4.7)

Sitat fra: Orbit på onsdag 24. februar 2021, klokken 17:24
Sitat fra: Johannes Gjessing på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:50
Flott! Har noen av dere tipset/ønsket muligheten for å kunne aktivere begge 5kw elementene samtidig fra samme skjerm?
Ja, samt spurt om det finnes noen kodingsmulighet for å få opp en knapp i MMI. Avventer svar på det.
Har også fått svar på dette. OBD11-app tilbyr bare det som ligger inne av funksjonalitet fra Audi, dvs testfunksjoner som er lagt inn av dem i de forskjellige "control units". Voltas har ikke kjennskap til hvordan dette styres, men det er ikke utelukket at det er mulig med "long coding".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Litt fascinerende; Teslabjørn er på vei til Nordkapp med en ny 62 kWh Leaf. Han sliter med å holde temperaturen under 40 grader selv om det er 3 grader ute med moderate hastigheter og kun 50 kW lading.. jeg sliter med å få batteriet i e-tron over 10 grader. :laugh:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:04
Litt fascinerende; Teslabjørn er på vei til Nordkapp med en ny 62 kWh Leaf. Han sliter med å holde temperaturen under 40 grader selv om det er 3 grader ute med moderate hastigheter og kun 50 kW lading.. jeg sliter med å få batteriet i e-tron over 10 grader. :laugh:
Det skyldes nok at varmepumpen i e-tron, i likhet med Porsche og EQC, bruker batterivarme som energikilde.

elektro

Sitat fra: Trond.m på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:45
Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:04
Litt fascinerende; Teslabjørn er på vei til Nordkapp med en ny 62 kWh Leaf. Han sliter med å holde temperaturen under 40 grader selv om det er 3 grader ute med moderate hastigheter og kun 50 kW lading.. jeg sliter med å få batteriet i e-tron over 10 grader. :laugh:
Det skyldes nok at varmepumpen i e-tron, i likhet med Porsche og EQC, bruker batterivarme som energikilde.

Tenker jeg og. Samme med Model 3 m. varmepumpe.. batteriet blir rent for kaldt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 23:20
Sitat fra: Trond.m på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:45
Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:04
Litt fascinerende; Teslabjørn er på vei til Nordkapp med en ny 62 kWh Leaf. Han sliter med å holde temperaturen under 40 grader selv om det er 3 grader ute med moderate hastigheter og kun 50 kW lading.. jeg sliter med å få batteriet i e-tron over 10 grader. :laugh:
Det skyldes nok at varmepumpen i e-tron, i likhet med Porsche og EQC, bruker batterivarme som energikilde.

Tenker jeg og. Samme med Model 3 m. varmepumpe.. batteriet blir rent for kaldt.

...Og at e-tron etter alt å dømme har battericeller med betydelig mindre indre motstand enn de som brukes i Leaf.
Leafen har alltid vært enkel å få opp temperaturen i. Genialt hvis man kun skal hurtiglade ei gang (aldri Cold gate), svært tungvint ved gjentakende hurtigladinger (Rapidgate).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på søndag 28. februar 2021, klokken 08:59
Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 23:20
Sitat fra: Trond.m på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:45
Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 21:04
Litt fascinerende; Teslabjørn er på vei til Nordkapp med en ny 62 kWh Leaf. Han sliter med å holde temperaturen under 40 grader selv om det er 3 grader ute med moderate hastigheter og kun 50 kW lading.. jeg sliter med å få batteriet i e-tron over 10 grader. :laugh:
Det skyldes nok at varmepumpen i e-tron, i likhet med Porsche og EQC, bruker batterivarme som energikilde.

Tenker jeg og. Samme med Model 3 m. varmepumpe.. batteriet blir rent for kaldt.

...Og at e-tron etter alt å dømme har battericeller med betydelig mindre indre motstand enn de som brukes i Leaf.
Leafen har alltid vært enkel å få opp temperaturen i. Genialt hvis man kun skal hurtiglade ei gang (aldri Cold gate), svært tungvint ved gjentakende hurtigladinger (Rapidgate).

Skulle hatt Leaf batteri i e-tron jeg da. ;D Litt fleip, men jeg hurtiglader jo aldri mer enn én gang på samme dag...

Over til noe annet, interessant artikkel om Rivian her:
https://electrek.co/2021/02/27/rivian-tests-r1t-electric-pickup-in-sub-zero-temperatures/ «In extremely cold conditions we use some battery energy to keep the cells in our battery above 14°F (-10°C) to provide controlled vehicle performance.»

Det skrives også mye om at der er lurt å være tilkoblet strøm når man parkerer i kulde. Så vidt jeg vet er det imidlertid få, hvis noen, elbiler som faktisk holder batteriet varmt på denne måten. Med med mindre man lader eller forvarmer. Og bra er det, for for et energisluk!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:05
- Kan det være at en av disse 9 virksomme temperatursensorene under 8C kan være G898 og G899, mon tro..? Finner det nemlig noe underlig hvis dette er celletemperaturer, all den tid de alle avvek såpass fra den verdien som var oppgitt i "HV battery temp"....

Sitat fra: Orbit på onsdag 10. februar 2021, klokken 22:36
Jeg får ut verdier på temperatursensor 1-36, ingenting på de over (37-72). Jeg mistenker dette å være en sensor per batterimodul, det går i alle fall opp med antallet. I så fall burde en e50 har verdier for 27 av disse sensorene.

Jeg er i dialog med Voltas (OBD11-leverandør) ang disse to temperatursensorene G898/G899 som vi ikke finner i OBD11. To spørsmål fra Voltas side:

  • Mangler også G898/G899 under "C5 Thermal management" i Android-versjonen av app? (Har selv iOS, så får ikke sjekket) På iOS finnes "Engine coolant temperature sensor 1..9", men har Android noen flere temperatursensorer enn det (ikke nødvendigvis gruppert sammen med disse)?
  • På e-50 under "8C Battery energy module", hvor mange av "Temperature sensor 1..72" viser live data? På e-55 er dette de 36 første. Dersom dette er fra batterimoduler (og inntak/utløp for kjølevæske målt av G898/G899 ikke er med) bør det være 27 verdier her på e-50.
Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg med å gi Voltas et svar?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit:
Jeg har også IOS/iphone. Men jeg kan i alle fall sjekke i ettermiddag hvor mange temperatursensorer som er aktive på e-tron 50.

Bra jobba :+1:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

@Orbit:
Har Android. Vedlagt text fil fra Live Data. Den er riktignok over ett år gammel. Se om du finner noe der.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Takk for hjelpen @Hårek. Dette er identiske datakilder med hva som er iOS-app'en. Jeg skal melde fra videre til Voltas så snart vi også har avklart antall temperatursensorer på e-50 batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit:

På e-50 viser følgende sensorer temperatur:

nr 1 - 9
nr 17 - 19
nr 22 - 24
nr 26 - 28
nr 30
nr 32
nr 34
nr 36

Relativt underlig....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Enig! Men ser du et tomt felt for temperaturmåling, eller "not available offline"? Det siste betyr at det ikke er en sensor der, mens det første betyr at den ennå ikke har pollet verdi fra denne. På e-55 tar det i alle fall litt tid før alle verdiene kommer frem. Så det kan være du finner 27 sensorer med litt mer venting.

Under er modulnummereringen og plassering av BMS'ene. Hver BMS overvåker tre moduler, dvs 1-3, 4-6, osv. Dette gjelder på begge modeller. Men siden batterimodulene er omnummerert, så overvåker f.eks. BMS nederst til høyre batterimodul 1-3 på e-50, og 34-36 på e-55.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Står bare «not available off line» på de øvrige.

Skal dobbeltsjekke igjen i kveld at jeg får opp nøyaktig de samme.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA