Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2

Startet av Orbit, onsdag 03. januar 2024, klokken 09:32

« forrige - neste »

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

#16
Fant dette på Audi forumet på lenken jeg postet under. Men så dette etter at jeg hadde postet det.

Kopi oversatt til norskt:

Jeg tror Audi gjerne vil slippe unna med dette med programvare, men her er noen fakta og noen spekulasjoner:

Fakta_1: Fra mars 2019 til januar 2021 brukte Audi battericeller LG Chem E66A, produsert av LG Chem i Polen, den har NCM 622 kjemi og 220Wh-modul. Fra januar 2021 til 2023 byttet den til Samsung SDI-celler produsert i Ungarn med samme kjemi og elektriske egenskaper.

Fakta_2: Hyundai Kona MY18-20 brukte battericeller av LG Chem E63B, produsert av LG Chem i Kina. Den har samme kjemi og nesten samme fysiske dimensjon og elektriske egenskaper som Audi LG Chem-batteriet.

Fakta_3: Hyundai hadde (måtte) bytte ut det fulle batteriet i disse bilene da disse batteriene hadde en risiko for å ta fyr på grunn av produksjonsproblemet (kortslutning som forårsaket brannen). Hyundai byttet ut 88 000 bilbatterier, og kostet rundt 900 millioner dollar. Også LG Chem laget batteriene til Chevrolet Bolt, også GM byttet ut hele batteripakken i alle biler på grunn av brannfare.

Spekulasjoner: For tidlige e-troner (MY19-21) er batteriet nesten identisk med Hyundai Kona-batterier. Hvis Hyundai måtte bytte ut full batteripakke for disse, og problemet er det samme eller svært likt i Audi, må de gjøre det samme, da det ikke er noen måte Audi kan oppdage et batteri latent produksjonsproblem med programvare. Jeg kan ikke spekulere for Samsung SDI-batteriet, siden jeg ikke er klar over noe problem med dette batteriet.

https://www.audiworld.com/forums/audi-e-tron-q8-e-tron-232/recall-high-voltage-battery-module-s-93u9-23v867-3065125/page4/

Electric cars in Norway

#17
Har denne fra han australieren blitt delt her inne? Jeg gjør det uansett jeg.

Jeg må innrømme jeg er kritisk til at ikke batteriene byttes i denne norske saken, men jeg har ikke fått satt meg godt nok inn i saken enda.

Legger med lenker og bilder til de norske nyhetssakene

https://youtu.be/aah-61qZRf8?si=ca6IdhHp95a45Z4m

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oylQg/audi-tilbakekaller-flere-hundre-biler-i-norge

https://www.elbil24.no/nyheter/audi-tilbakekaller/81011202

Og Reddit 

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/s/U2umgeKGV3


daktari

Ikke spes god stemning på fb-gruppen nå. En eier har vært på verkstedet.  "Alt i orden",  må ikke bytte moduler.

Men, eieren fikk klistrelapp på dashboard (!) og ladeluke om å ikke lade over 80%! Må vente på ny sw som kommer til høsten. Så vipps ble 55en en 50...

Bør utløse umiddelbare krav om cash-kompensasjon.  Møller...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det er jo en veldig spesiell situasjon. Tenk om vedkommende vurderer å bytte bil, og skal selge den før problemet eventuelt er løst. Uansett er dette noe en må i formere om, og det løfter ikke akkurat markedsverdien.

Orbit

Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2024, klokken 23:18En eier har vært på verkstedet.  "Alt i orden",  må ikke bytte moduler.

Men, eieren fikk klistrelapp på dashboard (!) og ladeluke om å ikke lade over 80%! Må vente på ny sw som kommer til høsten. Så vipps ble 55en en 50...
Det må i så fall være en bil som er på 93U9-tilbakekallingen, dvs hvor bilen er offline. Selv om den sjekker ut OK nå, kan ikke Audi følge med på status frem til den får oppdateringen til høsten. Oppdateringen skal gi varsel direkte til fører i bilen dersom noe er unormalt. Dagens BMS-software vil ikke trigge en alarm i bilen.

93V2-bilene er online og under overvåking. Sannsynligheten for batterifeil er nok den samme som 93U9, men eventuelle feil vil detekteres hos Audi sentralt, og trigge innkalling til bytte av batterimoduler.

I USA har myndighetene innført omsetningsforbud på bilene inntil dette blir utbedret til høsten!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vartli

Vurderer kjøp av 2020-2021 etron 55 når jeg får solgt dieselbilen. Er det noen måte å identifisere bilene på finn.no med problem ut fra VIN/ reg.nr?
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Radial

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:01
Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2024, klokken 23:18En eier har vært på verkstedet.  "Alt i orden",  må ikke bytte moduler.

Men, eieren fikk klistrelapp på dashboard (!) og ladeluke om å ikke lade over 80%! Må vente på ny sw som kommer til høsten. Så vipps ble 55en en 50...
Det må i så fall være en bil som er på 93U9-tilbakekallingen, dvs hvor bilen er offline. Selv om den sjekker ut OK nå, kan ikke Audi følge med på status frem til den får oppdateringen til høsten. Oppdateringen skal gi varsel direkte til fører i bilen dersom noe er unormalt. Dagens BMS-software vil ikke trigge en alarm i bilen.

93V2-bilene er online og under overvåking. Sannsynligheten for batterifeil er nok den samme som 93U9, men eventuelle feil vil detekteres hos Audi sentralt, og trigge innkalling til bytte av batterimoduler.

I USA har myndighetene innført omsetningsforbud på bilene inntil dette blir utbedret til høsten!

Høres jo lovende ut den dagen bilene mister tilkobling til omverdenen ev en eller annen grunn...?
Men da er vel garantien ute, så da gir vel Audi f**n 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

#23
Sitat fra: vartli på tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:17Vurderer kjøp av 2020-2021 etron 55 når jeg får solgt dieselbilen. Er det noen måte å identifisere bilene på finn.no med problem ut fra VIN/ reg.nr?
Alle 2019-2021 e-tron 55 er i gruppen som i det minste skal få oppdatert BMS til høsten. e-tron 50 er (mest sannsynlig) ikke rammet, samt e-tron 55 produsert etter april 2022 (pga annen batterileverandør enn LG).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Jeg mener at det eneste riktige er at Audi bytter batteriet med refurbished batterier på disse bilene øyeblikkelig.

PS på Facebook stod at oppdatering kom først høsten 2025, så jeg skrev feil!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vartli

De kan jo bli et godt kjøp om en får nytt batteri, men det er jo litt av en usikkerhet å ha fram til 2025.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA