Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Frode Nylund på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 16:23
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 11:23
@elektro og @daktari:

Denne diskusjonen kunne dere sikkert fortsatt i evighet ;D ;D

Slik jeg ser det, er dere egentlig rimelig enig om fakta, men legger i deres argumentasjon vekt på litt ulike ting:

Min oppsummering, når jeg lytter til gode argumenter fra dere begge, er:

* Audi e-tron er en av de bilene som pr i dag lader raskest fra 0-80 % (og 0-100%), også i vinterkulde

* Audi e-tron kunne ladet enda noe raskere vinterstid hvis Audi hadde valgt å aktivere batterivarme på en bedre måte


(Og for egen del vil jeg legge til: Man kunne optimalisert rekkevidden enda bedre om vinteren hvis man manuelt kunne valgt forvarming av batteri når man står tilkoblet strøm, og skal ut på en langtur der man er avhengig av nesten hele kapasiteten).

+1 send dette til Audi 👍

Hvor skal man sende det? ::) Tesla har Twitter og øvrige nettflater. VW har i alle fall en intensjon om dialog med sin 1ST mover club. Så får vi se hva som kommer ut av det, og håpe det er en tankegang resten av gruppen adopterer.


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Kom over denne (pressemeldingen?) fra Audi:

Basert på det jeg har understreket, er det ikke direkte villedende info når det viser seg at batteriet i e-tron slett ikke holdes på den ideelle temperaturen i kaldt vær..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Enig. Det er jo rart at batteri-temp holdes optimal kun ved ekstrem varme og kulde, men dessverre aldri mellom disse ytterpunktene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Er det noen som har registrert at batteriet varmes aktivt i det hele tatt?

Min bil har stått parkert i kulden noen dager, og jeg testet i går en god del forvarming, med og uten strøm tilkoblet, og hadde to kjøreturer á hhv. 2x 20 min og 2x 40 min, i -10 til -15 grader med forvarming under stoppene. Forsøkte også å navigere til hurtigladere. Mellom de to turene ladet jeg et par timer på 11 kW. Dette var eneste gang batteriet økte temperaturen, fra -4 grader til -1 grad iht. avlesning med OBDeleven.

Nå har dette aldri vært noe stort problem for meg i praksis, men jeg er jo litt overrasket- og skuffet hvis det stemmer. Vurderer å melde det inn som en feil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på torsdag 07. januar 2021, klokken 00:56
Er det noen som har registrert at batteriet varmes aktivt i det hele tatt?

Min bil har stått parkert i kulden noen dager, og jeg testet i går en god del forvarming, med og uten strøm tilkoblet, og hadde to kjøreturer á hhv. 2x 20 min og 2x 40 min, i -10 til -15 grader med forvarming under stoppene. Forsøkte også å navigere til hurtigladere. Mellom de to turene ladet jeg et par timer på 11 kW. Dette var eneste gang batteriet økte temperaturen, fra -4 grader til -1 grad iht. avlesning med OBDeleven.

Nå har dette aldri vært noe stort problem for meg i praksis, men jeg er jo litt overrasket- og skuffet hvis det stemmer. Vurderer å melde det inn som en feil.

Ja, det er litt kjipt at det ser ut til å være slik. Og egentlig en god idé å melde det inn som feil, all den tid Audi tidligere har sagt at batteriet skal holdes på optimal temperatur både i kulde og høye temperaturer...

Men fortsatt lurer jeg på om det varmes noe aktivt under lading. Litt påfallende at temperaturen ikke økte noe i batteriet på kjøreturene dine, men økte da du koblet til 11kW lader. Tross alt burde effektuttaket under kjøring gi mer "naturlig" varme pga indre resistans enn lading på beskjedne 11kW...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvind.h

#35
Ved lading på 11kW AC bør det være enkelt å se om varmeelementet kobler inn, for da bør oppladingen gå betydelig saktere enn normalt. I andre biler gjør det seg synlig ved at bilen trekker maks effekt, mens ladehastighet i km/t blir stående på 0. Men en trenger ikke ladehastighet målt i km/t eller tid for å avdekke dette. Med 11kW bør SOC stige med rundt 11-12% per time. Stiger den betydelig saktere tyder det på at varmeelementet er i gang.

Ettersom batteriet dekker mesteparten av bilens underside må en nok også påregne en del effektiv nedkjøling av pakken når en kjører. Det sitter sikkert noe beskyttelse under batteriet, men mtp. effektiv vindhastighet mot undersiden og eventuelt noe sprut fra veien gir det god nedkjøling av undersiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:53
Men fortsatt lurer jeg på om det varmes noe aktivt under lading. Litt påfallende at temperaturen ikke økte noe i batteriet på kjøreturene dine, men økte da du koblet til 11kW lader. Tross alt burde effektuttaket under kjøring gi mer "naturlig" varme pga indre resistans enn lading på beskjedne 11kW...
Jeg har ikke ladet i under -10C med OBDeleven på plass, men ved -7C  og 11 kW AC ser jeg ca en grad temperaturstigning i batteriet per time, og 11-12% tillegg på SOC som forventet. Så det tilsier at det ikke er direkte batterivarming i gang under de forholdene. Men selve laderen har da et tap på ca 700W og en interntemperatur på 30-40 grader. Kjølevannet derfra er i sirkulasjon, og jeg mistenker at det sendes gjennom batteriet og dermed bidrar til temperaturøkning i tillegg til hva tapet i selve batteriet står for.

Så ut fra dette kan det se ut som beste strategi for å starte en tur med "varmt" batteri er å vente lengst mulig med lading, og deretter lade med høyest mulig effekt i timene rett før avreise. Det burde ha vært mulig å også bruke varmekolbene til å få opp batteritemperaturen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Gode innspill her, alle tre. Gikk dessverre ikke videnskaplig nok til verks og dokumenterte alt, hadde mye annet på tapetet i går, men jeg ladet minst 4 timer fra ca. 25 til eksakt 50%. Effekten var ikke 11 kW som jeg først skrev, men ca. 9 kW (ved nærmere ettertanke er laderen er stilt inn på 13A, 3-FAS). Dette skulle likevel gitt rundt 38-40% batteri ila. 4 timer, etter ladetap. Så enten gikk en del av dette til varming under lading, eller så var det forvarmingen før avreise som tappet batteriet.

Kjenner meg ellers godt igjen i det @Orbit skriver. Alt tyder på at det er en viss varme som avgis til batteriet ved hjelp av væskesirkulasjon under lading. Eneste måte å få noe varme i batteriet før avreise på virker i alle fall å lade mest mulig, tettest mulig opp mot avreise med høyest mulig effekt.

Det paradoksale her er at det man har har nesten full regen selv om batteriet er under 0 grader og får brukbar ladefart allerede med en batteritemperatur på 5 grader. 10 grader ser ut til å være nok til å få over 100 kW. Det skal med andre ord ikke veldig aggressiv varming til, i motsetning til f.eks. i Model 3, som for øvrig har løst dette elegant
https://youtu.be/2qvCxjX_cYc?t=142

Det er nok ikke tilstrekkelig å kjøre e-tron i et par timer, for å få noen særlig plussgrader å snakke om i batteriet, hvis bilen f.eks. har stått parkert mer enn et døgn i -10 grader. Bilen tar likevel lading. Jeg har til gode å se under 50 kW, og hastigheten stiger fort. Men det er ikke akkurat optimalt, når man bare skal toppe opp litt for å komme helt frem, med skrikerunger i baksetet og kø på laderen. Ti minutter ekstra kan føles lenge for alle involverte.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

#38
@Elektro:

Nesten litt på siden av diskusjonen ellers her, men:
Du skriver at du får "nesten full regen selv om batteriet er under 0 grader"

- Mener du da selv om du har ladet til 100%SOC og batteriet er under 0 grader?
- Med "full regen", mener du da at hele "regenfeltet" er grønt, altså full bremseregen, eller at det er grønt ned til begge regentrinnene man legger inn med "regenhendlene" på rattet?

Min observasjon er at hvis jeg både har ladet til 100% og batteriet er kaldt, så får jeg regen limit omtrent akkurat ved første "hendel strek", omlag 30-35 kW

(Her er det nok litt forskjell mellom en "gammel" 55 med stor buffer og en 50 med mindre buffer. Men interessant å høre om det er stor forskjell)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 07. januar 2021, klokken 14:50
@Elektro:

Nesten litt på siden av diskusjonen ellers her, men:
Du skriver at du får "nesten full regen selv om batteriet er under 0 grader"

- Mener du da selv om du har ladet til 100%SOC og batteriet er under 0 grader?
- Med "full regen", mener du da at hele "regenfeltet" er grønt, altså full bremseregen, eller at det er grønt ned til begge regentrinnene man legger inn med "regenhendlene" på rattet?

Min observasjon er at hvis jeg både har ladet til 100% og batteriet er kaldt, så får jeg regen limit omtrent akkurat ved første "hendel strek", omlag 30-35 kW

(Her er det nok litt forskjell mellom en "gammel" 55 med stor buffer og en 50 med mindre buffer. Men interessant å høre om det er stor forskjell)

Med full regen mener jeg at hele regenfeltet er grønt. Men ikke med 100% SOC, altså. Da ligger den nok omtrent ved første strek med kaldt batteri, og nærmere andre strek ved varmt batteri. :) Dette er da med e55 veteran.

Jeg nevner det bare for å understreke at det at batteriet er kaldt, ikke påvirker bilens oppførsel i veldig stor grad. Dette er ganske unikt for e-tron. Jeg så heller ingen power limit, selv om batteriet holdt -4 grader (sjekket dog ikke om hele «boost» var tilgjengelig).

Det eneste som påvirkes er egentlig ladingen. Selv den går aldri fullstendig i stå selv om batteriet er svært kaldt, som på de fleste andre elbiler. Og hastigheten tar seg relativt fort opp.

Det er en vanlig oppfatning at man får lavere forbruk hvis batteriet er varmt, pga. mindre indre motstand. Dette har jeg helt ærlig aldri merket noe særlig til på noen elbil. Men det er helt klart viktig å forvarme for at kupeen skal bli gjennomvarm, og alle væsker og systemer skal få opp temperaturen, trykk i kompressorer og whatnot.. (her skinner det kanskje gjennom at jeg ikke lenger vet hva jeg snakker om). :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

#40
@elektro:

Takk👍
Da er det faktisk ikke så enorm forskjell mellom «veteran 55» og 50 når det kommer til regenerering v 100% SOC

På min 50 er også grensen mellom 1. og andre strek ved 100% SOC og relativt varmt batteri. Dog mye nærmere strek 1 enn 2, så noe forskjell er det selvsagt.

Det minste jeg har sett er ørlite mindre enn 1. strek, da ved 100% SOC og batteritemp omkring 0. Ca 30kW regen tilgjengelig da. Noe som er rimelig mye høyere enn de fleste andre biler på markedet.

Jeg har heller ikke sett noe power limit direkte pga kulde, men ser ut til at den kommer tidligere (v høyere SOC) når kaldt. I sommer var jeg vel nede i 3% SOC da det begynte å bli power limit. Da falt den til gjengjeld raskt. I jula, med  en god del minusgrader i været, fikk jeg noe limit allerede på 13%. Men da falt ikke limiten like fort. Hadde fortsatt over 50% effekt v 6% SOC
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Det var en kar på Jaguar-gruppen på fb som hadde logget hvordan bilen forvarmet batteriet. Han satte et avreisetidspunkt. Tror den startet å varme batteriet 1,5 t før avreise. Kupeen 30 min før avreise, begge holdt over 20 grader ved avreise. Det så ut som batteriet ble varmet raskere enn den temp-økningen noen dokumenterte her ved hurtigladning. Altså at hurtiglading+aktiv varming burde gitt raskere stigning tenker jeg.

At batteriet ikke varmes at all forklarer kanskje også det rare fenomenet at bilen starter i minus 10 med boost, men etter 1 time kjøring, når SOC er 65%, så forsvinner boost plutselig?

Det må være noe bug her.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

#42
Sitat fra: daktari på fredag 08. januar 2021, klokken 08:32
Det var en kar på Jaguar-gruppen på fb som hadde logget hvordan bilen forvarmet batteriet. Han satte et avreisetidspunkt. Tror den startet å varme batteriet 1,5 t før avreise. Kupeen 30 min før avreise, begge holdt over 20 grader ved avreise. Det så ut som batteriet ble varmet raskere enn den temp-økningen noen dokumenterte her ved hurtigladning. Altså at hurtiglading+aktiv varming burde gitt raskere stigning tenker jeg.

At batteriet ikke varmes at all forklarer kanskje også det rare fenomenet at bilen starter i minus 10 med boost, men etter 1 time kjøring, når SOC er 65%, så forsvinner boost plutselig?

Det må være noe bug her.

Høres riktig ut!
Er det i det hele tatt noen som har meldt inn dette problemet til support..? Kan vi prøve å "bombardere" digital support med dette, slik vi gjorde med appen..? Kan det på noen som helst måte være en sjanse for at dette er en programmeringsfeil? Hvis det virkelig var hensikten at batteriet aldri skal varmes, hva er da vitsen med dobbelt varmeelement? Og hva med den artikkelen/pressemeldingen jeg tidligere linket til der Audi sier at batteriet holdes på ideell temperatur både i kaldt og varmt vær? Det er liksom noe som ikke helt stemmer...

EDIT:
Jeg sendte nå mail til digitalsupport og spurte hva som egentlig skal gjelde. Og jeg henviste til det som står på Audi mediasenter, se vedlegg.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#43
Med 80% SOC og batteritemperatur på -6 grader(!) har jeg  ca. 50% regen, på øyemål. Nøyaktig ned til regen strek nr. 2.

Skal ut å kjøre senere.. tviler på at bilen vil forvarme batteriet, særlig ettersom det "bare" er -6 grader ute også. Men den burde gjort det, som Jaguar. I alle fall til 10 grader eller noe. Jeg har satt forvarming på avgangstid 2t45min frem i tid og står tilkoblet 11 kW, lading er ferdig.

Test nr. 2 er å se om batteriet blir noe varmere av 2x 50 minutters landeveiskjøring i det hele tatt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vidar@elbilforum

#44
Tesla Bjørn testet akkurat forbruk ved oppvarmet batteri på tesla 3 i 90km/t med -16 grader.
Om det hadde vært samme forbruk på etron 50 med netto 64,7kwh
Hadde det sett slik ut:
Oppvarmet batteri netto 64,7kwh/175wh/km = rekkevidde 369,7km
Kaldt batteri netto 64,7kwh/196wh/km          = rekkevidde 330,1km
Det er hele 40km lenger rekkevidde.

Nå har etron et annet forbruk, men om differansen hadde vært 39,6km lengre rekkevidde hadde det vært greit! 

Volvo XC90 T8 - 2018
Solgt - 2020 Audi e-tron 50 SUV, Tyfongrå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA