Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: elektro på søndag 25. oktober 2020, klokken 17:09
Var det mange problemer med treg hurtiglading i fjor? Alt er relativt..

Var vel ikke direkte treg lading, men heller ikke lynrask. Selv forhåndsvarming + kjøretur er ikke nok til å få batteriet opp i optimal ladetemperatur helt på starten av lynladingen på vinter.

Sitat fra: Orbit på søndag 21. juni 2020, klokken 23:15
Tar med noen vinterladekurver fra annen tråd, som viser at det går en del tregere med kaldt batteri. Orange kurve er ved utetemperatur under -10C, hvor bilen har stått parkert mer enn en dag før kjøring/lading):
Sitat fra: Orbit på fredag 03. januar 2020, klokken 14:14
NB: Mine data er for 55-modellen, men regner med at det er samme relative påvirkning av utetemperatur på 50-modell. Generelt trengs det litt mer tid for å få opp farten på lading nå på vinter. Det virker som batteriet ikke er "hurtigladevarmt" fra vanlig kjøring. Den nederste orange kurven er etter start med kald bil fra Oslo, og så lading på Ionity på Dal. Jeg prøvde aktivt å å kjøre systemet skikkelig varmt, men det var tydeligvis ikke nok (ca 60 km, det meste på motorvei). De andre kurvene er etter start med forvarming, og så lading etter vanlig landeveiskjøring.

Så for å rapportere ladefart på 50-modellen, er det viktig å ta med om bilen var forvarmet, og hvor lenge og hvilket forbruk det var på turen frem til laderen. Ønsker en maksimal ladefart, er det forvarming som gjelder, og så kjøre et par timer med relativt høyt forbruk (og implisitt ekstra oppvarming av batteri).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#16
Litt corner case, men jeg vil si 80 kW starteffekt ved 45% SOC, etter først å ha stått parkert et døgn i -10 grader og så ha kjørt bare 40 minutter, tyder på at batteriet varmes aktivt. Klarer noen andre biler dette?

De to andre kurvene kjenner jeg meg mer igjen i, og har aldri tenkt på dette som noe annet enn et stort pluss ved bilen og at batteriet holdes på en slags idealtemperatur.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Hvis du får 80 kW på 45% når du kunne fått 150 kW. Ja der er ikke forskjell nei!? "Panneklask"

Varmer bilen batteriet nok? Nei var svaret. Du fikk litt over halv fart fordi batteriet var 1)passe varmt? 2)for kaldt? 3) random bug hos Audi?

Poenget var at mange klagde over dårlig ladefart på vinteren fordi batteriet ikke aktivt varmes. Det ble nå bekreftet av også en som elsker bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 25. oktober 2020, klokken 20:58
Hvis du får 80 kW på 45% når du kunne fått 150 kW. Ja der er ikke forskjell nei!? "Panneklask"

Varmer bilen batteriet nok? Nei var svaret. Du fikk litt over halv fart fordi batteriet var 1)passe varmt? 2)for kaldt? 3) random bug hos Audi?

Poenget var at mange klagde over dårlig ladefart på vinteren fordi batteriet ikke aktivt varmes. Det ble nå bekreftet av også en som elsker bilen.

Vi diskuterer vel i utganspunktet om bare batteriet varmes aktivt, og i hvilken grad. Her er det selvfølgelig noen fysiske begrensninger. Det overrasker meg imidlertid ikke at du synes det er elendig og benytter anledningen til å dele det. :P

Vis meg gjerne en bil som kan starte fra parkert i -10 grader og oppnå mer enn 80 kW effekt ved hurtiglading etter 40 minutters kjøring. Den bilen har i alle fall solid batterivarme. Det er poenget mitt.

Kommentér gjerne på det i stedet for å komme med vrøvl om at jeg elsker bilen. Jeg elsker alle elbiler, men jeg har spesielt god kjennskap til e-tron og er veldig lei av en del påstander som; at det er veldig mye feil med den, at den har vanvittig høyt forbruk i forhold til sammenlignbare biler- og nå altså at det var «mange problemer med treg hurtiglading i fjor». Uten noe tilleggsinformasjon høres det jo ut som den nesten ikke tok lading.

En riktigere oppsummering ville vært at mange opplevde at de ikke fikk max fart med én gang ved hurtiglading sist vinter, men at hastigheten heller aldri var veldig lav- og at den økte etterhvert.

Dette kunne belyst spørsmål som hvor varmt batteriet må være for å motta 150 kW. Jeg tipper 35 grader basert på det jeg har sett av andre merker. Og jeg tror heller ikke 25 grader er nok til å oppnå særlig mye mer enn 100 kW. Men det er mulig e-tron kan lade fort ved lavere batteritemperatur enn andre biler.

Andre interessante spørsmål er hvilke forskjeller det er mellom årsmodellene. Tidlige e55 bruker poseceller- og e50 bruker prismeceller så vidt jeg vet. (En del andre merker bruker sylinderceller.) Bruker alle nye e-tron prismeceller, og har det en betydning? Det ble også satt inn en ny pumpe for kjøle/varmevæske i e55 fra uke 48 2019 og i e50. Fungerer denne like godt? Det siste jeg leste var noe om en gelé som skulle gi bedre kjøling (og formodentlig varme) av batteriet i 2021 modellen, men er litt usikker på om dette egentlig er noe nytt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 26. oktober 2020, klokken 10:44
Sitat fra: daktari på søndag 25. oktober 2020, klokken 20:58
Hvis du får 80 kW på 45% når du kunne fått 150 kW. Ja der er ikke forskjell nei!? "Panneklask"

Varmer bilen batteriet nok? Nei var svaret. Du fikk litt over halv fart fordi batteriet var 1)passe varmt? 2)for kaldt? 3) random bug hos Audi?

Poenget var at mange klagde over dårlig ladefart på vinteren fordi batteriet ikke aktivt varmes. Det ble nå bekreftet av også en som elsker bilen.

Vi diskuterer vel i utganspunktet om bare batteriet varmes aktivt, og i hvilken grad. Her er det selvfølgelig noen fysiske begrensninger. Det overrasker meg imidlertid ikke at du synes det er elendig og benytter anledningen til å dele det. :P

Vis meg gjerne en bil som kan starte fra parkert i -10 grader og oppnå mer enn 80 kW effekt ved hurtiglading etter 40 minutters kjøring. Den bilen har i alle fall solid batterivarme. Det er poenget mitt.

Kommentér gjerne på det i stedet for å komme med vrøvl om at jeg elsker bilen. Jeg elsker alle elbiler, men jeg har spesielt god kjennskap til e-tron og er veldig lei av en del påstander som; at det er veldig mye feil med den, at den har vanvittig høyt forbruk i forhold til sammenlignbare biler- og nå altså at det var «mange problemer med treg hurtiglading i fjor». Uten noe tilleggsinformasjon høres det jo ut som den nesten ikke tok lading.

En riktigere oppsummering ville vært at mange opplevde at de ikke fikk max fart med én gang ved hurtiglading sist vinter, men at hastigheten heller aldri var veldig lav- og at den økte etterhvert.

Dette kunne belyst spørsmål som hvor varmt batteriet må være for å motta 150 kW. Jeg tipper 35 grader basert på det jeg har sett av andre merker. Og jeg tror heller ikke 25 grader er nok til å oppnå særlig mye mer enn 100 kW. Men det er mulig e-tron kan lade fort ved lavere batteritemperatur enn andre biler.

Andre interessante spørsmål er hvilke forskjeller det er mellom årsmodellene. Tidlige e55 bruker poseceller- og e50 bruker prismeceller så vidt jeg vet. (En del andre merker bruker sylinderceller.) Bruker alle nye e-tron prismeceller, og har det en betydning? Det ble også satt inn en ny pumpe for kjøle/varmevæske i e55 fra uke 48 2019 og i e50. Fungerer denne like godt? Det siste jeg leste var noe om en gelé som skulle gi bedre kjøling (og formodentlig varme) av batteriet i 2021 modellen, men er litt usikker på om dette egentlig er noe nytt.
Det blir litt pinlig flisespikking når du reagerer på "problemer" i den setningen. Det virker som du vil prate bruktverdien opp istedetfor en realitetsorientering av eksisterende og fremtidige eiere.
Folk rapporterte mye lavere ladefart enn forventet, også de som hadde kjørt lenge. Så får hver enkelt gjøre seg opp en mening om ca 60% av max-fart er et problem for dem eller ei. Tregere lading blir det på vinteren fordi e-tron ikke varmer batteriet.
Problem? ikke for meg, jeg lader ikke på vinteren. Se hvor happy I-pace eierne er med deres ladefart som stort sett er 80 på max unntatt noen få minutter en gang i skuddåret. Eller Tesla-eiere som har fått kappet ladehastighet pga. diverse SW. På den positive siden er det ingen rapid-gate i det minste...

Såvidt jeg kan huske har ingen kommet opp med en slags fasit på hvordan eller hvor lenge man skal kjøre for å få opp tempen på vinteren. Denne testen tyder på at selv 2 timer (estimert fra ca Kløfta, kanskje 3 fra Oslo) ikke holder. https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639

Biler som forvarmer batteriet er nevnt før: e-Niro, EQC, Teslaene. Alle monner drar, kanskje Audi sitt vorsprung ikke ligger i teknikken lenger? Skuffende at et premium-merke ikke har dette på plass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 26. oktober 2020, klokken 11:12
Det blir litt pinlig flisespikking når du reagerer på "problemer" i den setningen. Det virker som du vil prate bruktverdien opp istedetfor en realitetsorientering av eksisterende og fremtidige eiere.
Folk rapporterte mye lavere ladefart enn forventet, også de som hadde kjørt lenge. Så får hver enkelt gjøre seg opp en mening om ca 60% av max-fart er et problem for dem eller ei. Tregere lading blir det på vinteren fordi e-tron ikke varmer batteriet.
Problem? ikke for meg, jeg lader ikke på vinteren. Se hvor happy I-pace eierne er med deres ladefart som stort sett er 80 på max unntatt noen få minutter en gang i skuddåret. Eller Tesla-eiere som har fått kappet ladehastighet pga. diverse SW. På den positive siden er det ingen rapid-gate i det minste...

Såvidt jeg kan huske har ingen kommet opp med en slags fasit på hvordan eller hvor lenge man skal kjøre for å få opp tempen på vinteren. Denne testen tyder på at selv 2 timer (estimert fra ca Kløfta, kanskje 3 fra Oslo) ikke holder. https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639

Biler som forvarmer batteriet er nevnt før: e-Niro, EQC, Teslaene. Alle monner drar, kanskje Audi sitt vorsprung ikke ligger i teknikken lenger? Skuffende at et premium-merke ikke har dette på plass.

Du sier det bra; "realitetsorientering av eksisterende og fremtidige eiere". Det er min eneste motivasjon. Jeg ønsker ikke at disse skal tro at lading om vinteren er et problem. Derfor flisespikkeriet.

I videoen i artikkelen du postet lader eilbil24 fra 1-81% på 35 minutter i minusgrader. Det er et gjennomsnitt på 115 kW netto, som er 77% av oppgitt peak hastighet. Det er bare du som klarer å vri det til noe negativt, @daktari.  :) Dette er også helt i tråd med det Audi selv oppgir; "Elbilene fra Audi trenger bare ca. 30 minutter på en hurtigladestasjon for å lade batteriet fra 5 til 80 prosent", så her trenger ingen å bli skuffet.

Jeg ble også litt overrasket da jeg først så denne videoen, over at ladehastigheten ikke starter enda høyere, eller klatrer raskere, etter såpass lang kjøring. Men grafen de har tegnet er litt tabloid, for Y aksen starter på 40%. Og da jeg fikk bilen merket jeg at dette fungerer veldig bra i praksis, noe tallene over også viser. Så bra at jeg ikke har tid til å stå og se på laderen ved stopp. Bilen oppleves omtrent like mye/lite påvirket av kulde som Model S, men har den store fordelen at den har omvendt ladekurve. På neste lading vil bilen også lade raskere allerede fra start.

En annen ting er at, selv om ladekarakteristikken i videoen til elbil24 er ganske typisk, så var det en tidlig utgave med tidlig software og andre hardware komponenter enn i dag. Og vi vet strengt tatt ikke om denne tidlige bilen hadde norsk spec, med dobbelt varmeapparat. Det kan ha noe å si, satt i sammenheng med teksten under, men neppe mye. Her er et utdrag fra SSP s. 123 (hvor det finnes mer informasjon om temaet https://vwgpaintandbody.co.uk/wp-content/uploads/Audi-e-tron.pdf ):

The thermal management system should, for example, keep the
high-voltage battery within its optimum efficiency range of approx.
25 to 35 °C in all situations. This can mean operating conditions
ranging from cold starts in the winter months to driving fast on
the motorway on hot summer days.
The thermal management system on the Audi e-tron consists of
four circuits which can be interconnected in different ways, as
necessary, in order to heat or cool the interior and the electrical
powertrain. Thanks to intelligent interconnections of these four
circuits, it collects residual heat from the electric motor, power
electronics and high-voltage battery. The heat pump can bring this
up to a higher temperature and make it usable for the interior. The
heating circuit is not, for example, intended to only warm up the
interior, but can provide the high-voltage battery with heat as well.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

TB målte vel 26 minutter fra 10-80 på sommertid. Så ca 7 minutter forskjell. Men mesteparten av tapet effekt  kommer når du plugger i. Så hvis du skal bare dashe inn 15% for å komme frem så taper du mest tid enn hvis du står lengre. Det er en forskjell fordi Audi ikke aktivt lar oss varme batteriet. Eller droppe det, her i byen f.eks.

Så passer det best i en annen tråd om noen minutter lengre ladetid betyr noe eller ei. Regner med at de som stod bakerst i køen i påsken drømte om at alle 3 bilene foran dem brukte 7 minutter mindre hver seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Maxwell_400

#22
Det gjelder i høyeste grad I-Pace også, i vinter så kjørte jeg i en og en halv time i -15 grader. Ladet i 26 min, fikk 7.15kWh, snitt hastighet lading 16.5kW. Har jeg kunnet forvarme så ville det gått med ca. 3.6kWh til forvarminga men det ville ha tjent seg inn både på tid og penger. Ladehastigheten når jeg avbrøt var på 36kW så ennå ikke optimal batteri temperatur. Det var også ufyselig vær så hele fronten var dekt av snø og is noe som gjorde det vanskelig for varmepumpe (? antagligvis ikke aktiv ved -15?) og de aktive spjeldene.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Kåre Knatten

Når det gjelder "lønnsomhet" i oppvarming av batteriet, det nok dette beregnet ut i fra en rekke parameter og norsk strømpris er nok ikke et av disse.

elektro

Elbil24 brukte 30 minutter fra 10-80% så det er fire minutter forskjell da. Såpass må man regne med vinterstid. (Forutsatt at det er samme hardware spec på bilene og ingen relevante forskjeller i software og heller ikke på hva laderen leverer. Fortum Delta(?) 175 kW i Elbil24 sin test vs. Ionity Tritium(?) 350 kW i Teslabjørn sin.)

@Maxwell_400 sitt eksempel illustrerer godt hva de fleste forbinder med "problemer med treg hurtiglading", @daktari.. Det var derfor jeg ønsket å ta tak i dette, sånn at ikke fremtidige og eksisterende eiere skulle få feil inntrykk av e-tron. Selv i din corner case hvor man bare trenger 15%, krever det bare et ni minutter langt stopp etter videoen til elbil24 å dømme. Tenker at de som eventuelt befinner seg bak i køen synes det er helt greit. Du får det bra travelt med å gå på do og kjøpe pølse også. :)

Ja, det er bare en snitthastighet på 86 kW de første 15 prosentene. Du vil sikkert si at det er helt elendig og utrolig skuffende når man har kjøpt en bil som skal levere 150 kW. Hva da med de som har kjøpt Model 3 som skal levere kunne 250 kW og får 95 kW etter å ha kjørt fra Oslo til Elverum med aktiv varming av batteriet. Eller har kjøpt en Model X til en million og bare får 110 kW.
https://youtu.be/XW4z0CBzqro?t=526 Det verste er at begge synker etter hvert. Ja, de vil kanskje lade 15% et par minutter raskere, men 50% eller mer mye saktere. Dessuten hevder Teslabjørn i samme video at han bruker 5-7 kW ekstra på denne forvarmingen.

NB! Dette er ikke for å snakke ned andre produsenter, men jeg må nesten sammenligne med de beste for å vise at ingen alltid oppnår max ladefart fra første kWh ved første hurtiglading vinterstid. Det er dog forskjell på problemer og normale sesongvariasjoner. Jeg prøver for øvrig å overtale min svoger til å kjøpe en Model 3. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 10:39
Elbil24 brukte 30 minutter fra 10-80% så det er fire minutter forskjell da. Såpass må man regne med vinterstid. (Forutsatt at det er samme hardware spec på bilene og ingen relevante forskjeller i software og heller ikke på hva laderen leverer. Fortum Delta(?) 175 kW i Elbil24 sin test vs. Ionity Tritium(?) 350 kW i Teslabjørn sin.)

@Maxwell_400 sitt eksempel illustrerer godt hva de fleste forbinder med "problemer med treg hurtiglading", @daktari.. Det var derfor jeg ønsket å ta tak i dette, sånn at ikke fremtidige og eksisterende eiere skulle få feil inntrykk av e-tron. Selv i din corner case hvor man bare trenger 15%, krever det bare et ni minutter langt stopp etter videoen til elbil24 å dømme. Tenker at de som eventuelt befinner seg bak i køen synes det er helt greit. Du får det bra travelt med å gå på do og kjøpe pølse også. :)

Ja, det er bare en snitthastighet på 86 kW de første 15 prosentene. Du vil sikkert si at det er helt elendig og utrolig skuffende når man har kjøpt en bil som skal levere 150 kW. Hva da med de som har kjøpt Model 3 som skal levere kunne 250 kW og får 95 kW etter å ha kjørt fra Oslo til Elverum med aktiv varming av batteriet. Eller har kjøpt en Model X til en million og bare får 110 kW.
https://youtu.be/XW4z0CBzqro?t=526 Det verste er at begge synker etter hvert. Ja, de vil kanskje lade 15% et par minutter raskere, men 50% eller mer mye saktere. Dessuten hevder Teslabjørn i samme video at han bruker 5-7 kW ekstra på denne forvarmingen.

NB! Dette er ikke for å snakke ned andre produsenter, men jeg må nesten sammenligne med de beste for å vise at ingen alltid oppnår max ladefart fra første kWh ved første hurtiglading vinterstid. Det er dog forskjell på problemer og normale sesongvariasjoner. Jeg prøver for øvrig å overtale min svoger til å kjøpe en Model 3. :)
Poenget mitt er at Audi kunne gjort dette (og mye annet) bedre, men det ser ikke ut som de bryr seg. Durchsnittlich. mittelmäßig. Kein Vorsprung. Jeg har større forventninger til et "premium"-merke som Audi.
Hvis vi skal følge logikken din så kunne man jo sagt 130 kW lading på e-tron med varmt batteri, det tar vel da bare 5 minutter mer 10-80 om sommeren, og det er jo bra? Eller hvorfor ikke 110 kW, bare 5 minutter til?
Det er konkurranse på ladetid. Det er raskest, ikke idealtid som gjelder. Det er ikke alltid man må proppe en fettbombe i kjeften på hver eneste stopp, men bare vil ha så noe ekstra rekkevidde mens man er et kjapt ærend.
At I-pace er tragisk på DC-lading på vinteren og Leaf på sommeren viser hvor ille det kan bli. Vi kan være enige om at Audi uansett gjør det bedre enn dem. Jeg skulle ønske de var best av alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

@elektro og @daktari:

Denne diskusjonen kunne dere sikkert fortsatt i evighet ;D ;D

Slik jeg ser det, er dere egentlig rimelig enig om fakta, men legger i deres argumentasjon vekt på litt ulike ting:

Min oppsummering, når jeg lytter til gode argumenter fra dere begge, er:

* Audi e-tron er en av de bilene som pr i dag lader raskest fra 0-80 % (og 0-100%), også i vinterkulde

* Audi e-tron kunne ladet enda noe raskere vinterstid hvis Audi hadde valgt å aktivere batterivarme på en bedre måte


(Og for egen del vil jeg legge til: Man kunne optimalisert rekkevidden enda bedre om vinteren hvis man manuelt kunne valgt forvarming av batteri når man står tilkoblet strøm, og skal ut på en langtur der man er avhengig av nesten hele kapasiteten).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 11:23
@elektro og @daktari:

Denne diskusjonen kunne dere sikkert fortsatt i evighet ;D ;D

Slik jeg ser det, er dere egentlig rimelig enig om fakta, men legger i deres argumentasjon vekt på litt ulike ting:

Min oppsummering, når jeg lytter til gode argumenter fra dere begge, er:

* Audi e-tron er en av de bilene som pr i dag lader raskest fra 0-80 % (og 0-100%), også i vinterkulde

* Audi e-tron kunne ladet enda noe raskere vinterstid hvis Audi hadde valgt å aktivere batterivarme på en bedre måte


(Og for egen del vil jeg legge til: Man kunne optimalisert rekkevidden enda bedre om vinteren hvis man manuelt kunne valgt forvarming av batteri når man står tilkoblet strøm, og skal ut på en langtur der man er avhengig av nesten hele kapasiteten).
Flott oppsummering, takk!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:13
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 11:23
@elektro og @daktari:

Denne diskusjonen kunne dere sikkert fortsatt i evighet ;D ;D

Slik jeg ser det, er dere egentlig rimelig enig om fakta, men legger i deres argumentasjon vekt på litt ulike ting:

Min oppsummering, når jeg lytter til gode argumenter fra dere begge, er:

* Audi e-tron er en av de bilene som pr i dag lader raskest fra 0-80 % (og 0-100%), også i vinterkulde

* Audi e-tron kunne ladet enda noe raskere vinterstid hvis Audi hadde valgt å aktivere batterivarme på en bedre måte


(Og for egen del vil jeg legge til: Man kunne optimalisert rekkevidden enda bedre om vinteren hvis man manuelt kunne valgt forvarming av batteri når man står tilkoblet strøm, og skal ut på en langtur der man er avhengig av nesten hele kapasiteten).
Flott oppsummering, takk!

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Frode Nylund

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 11:23
@elektro og @daktari:

Denne diskusjonen kunne dere sikkert fortsatt i evighet ;D ;D

Slik jeg ser det, er dere egentlig rimelig enig om fakta, men legger i deres argumentasjon vekt på litt ulike ting:

Min oppsummering, når jeg lytter til gode argumenter fra dere begge, er:

* Audi e-tron er en av de bilene som pr i dag lader raskest fra 0-80 % (og 0-100%), også i vinterkulde

* Audi e-tron kunne ladet enda noe raskere vinterstid hvis Audi hadde valgt å aktivere batterivarme på en bedre måte


(Og for egen del vil jeg legge til: Man kunne optimalisert rekkevidden enda bedre om vinteren hvis man manuelt kunne valgt forvarming av batteri når man står tilkoblet strøm, og skal ut på en langtur der man er avhengig av nesten hele kapasiteten).

+1 send dette til Audi 👍
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA