Lavere pris på Model S

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

GeirHM

Sukk. Melding om ny pris kom etter at jeg sendte inn betaling for vår nye X. Vi henter i morgen. Jeg veier fram og tilbake om jeg skal avbestille. Samtidig har jeg lite lyst til å øke investeringen med enda mer penger. Og jeg har avtale om innbytte. Jeg tror vi tar ut bilen. Eller?

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på søndag 29. november 2020, klokken 12:01
Sitat fra: ModelS på lørdag 28. november 2020, klokken 16:33
Er inne på tanken. Problemet er at jeg trenger en bil snarest (har solgt den jeg hadde). Så må derfor ha en mellomløsning uten å "tape" særlig mye på det. Sliter litt der, så tips tas gjerne imot.
Langtidsleie på GoMore/Nabobil. Hadde ikke selv tatt levering av ny S nå.

ID3 til 4490 pr mnd. Uten innskudd og en mnd oppsigelse. Det store men'et er 10000 km i året.

DagfinnN

Sitat fra: GeirHM på søndag 29. november 2020, klokken 14:29
Sukk. Melding om ny pris kom etter at jeg sendte inn betaling for vår nye X. Vi henter i morgen. Jeg veier fram og tilbake om jeg skal avbestille. Samtidig har jeg lite lyst til å øke investeringen med enda mer penger. Og jeg har avtale om innbytte. Jeg tror vi tar ut bilen. Eller?
Får du den ikke til gammel pris = den prisen som var når du bestilte?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

JorEl

Sitat fra: DagfinnN på søndag 29. november 2020, klokken 15:59
Sitat fra: GeirHM på søndag 29. november 2020, klokken 14:29
Får du den ikke til gammel pris = den prisen som var når du bestilte?
Forstår det slik GeirHM at du fikk bilen 50k billigere, men frykter oppgraderinger du ikke får med din nye bil? Tør ikke gi noen råd, og det blir jo kun synsing. Men for 50k så kan du oppgradere litt av hvert etterpå...Men en skikkelig god refresh, det vil jo svi litt...Spesielt for en som nettopp har byttet ut sin "gamle" og vil ha det nyeste nye. Det blir i hvert fall lettere å selge din nye bil, når du har en liten femtitusenkroners-buffer :-\ :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GeirHM

Jeg får bilen vi har i bestilling til gammel pris. Den var jaggu høy nok. Jeg tror ikke jeg vil beholde den prisen om jeg venter til mars med å ta ut bil. Jeg får heller ikke dagens avtale om innbytte. Så om vi ikke gjennomfører byttet nå blir det til at vi beholder bilen vi har.

Vi sklei ut i dette med bytte fordi vi har en hytte som ligger sånn til at rekkevidden på den nye vil gi noe større fleksibilitet enn vi har i dag. Og den får vi om det kommer en refresh eller ikke. Og nytt design og mer utstyr på det som kommer gjør ikke noe med nattesøvnen. Slettes ikke. En landskapsorientering på skjermen bryr jeg meg fint lite om. Men om den som kommer får en batteriutvidelse blir det verre, mye verre.

I tillegg gjør nok en refresh at markedsverdien av den vi henter ut banna bein blir større enn de 50k det nå ligger i potten. Det er dog en liten trøst at vår nåværende faller enda mye mer.

alagerqv

Det er for mange variabler til å konkludere. Du har tatt ett valg med de forutsetningene som var da du tok det, og så har du alltids muligheten til å benytte deg av returretten om det blir annonsert noe veldig endring innenfor kort tid. Bedre enn tradisjonell bilhandel er det uansett.

GeirHM

Humhum, jeg tror nok Elon har fått munnkurv av selskapets egne blåruss fram til over (h)jul.  Og det nytter nok ikke å komme trekkende med krav om returrett når krokusen blomstrer i tidlig mars. Men skulle han skryte av fremtidens S/X innenfor de neste fjorten dagene skal jeg gjøre mitt til at Tesla får kjenne på det de kaller osborne effekten.

Feil bruk av Twitter kan bli dyrt. Vi får se.

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på søndag 29. november 2020, klokken 17:55
En landskapsorientering på skjermen bryr jeg meg fint lite om. Men om den som kommer får en batteriutvidelse blir det verre, mye verre.
Det er så mye som taler mot batteriforbedringer på S/X at jeg tror sjansen for det er minimal. De har underskudd på batterier, 4680 batteriene er foreløpig i testproduksjon, 18650 batteriene har stabil produksjon, og første av disse med 4680 batterier vil garantert være plaid.

Interiør og eksteriør refresh er nok mest sannsynlig. Tipper TM3 lignende layout er mest sannsynlig, noe som jeg ikke umiddelbart ser på som en upgrade. Bedre lykter og slikt er jo en mulighet, samt varmepumpe. Ikke så mye annet vil jeg tro.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg får bilen vi har i bestilling til gammel pris. Den var jaggu høy nok. Jeg tror ikke jeg vil beholde den prisen om jeg venter til mars med å ta ut bil. Jeg får heller ikke dagens avtale om innbytte. Så om vi ikke gjennomfører byttet nå blir det til at vi beholder bilen vi har.

Vi sklei ut i dette med bytte fordi vi har en hytte som ligger sånn til at rekkevidden på den nye vil gi noe større fleksibilitet enn vi har i dag. Og den får vi om det kommer en refresh eller ikke. Og nytt design og mer utstyr på det som kommer gjør ikke noe med nattesøvnen. Slettes ikke. En landskapsorientering på skjermen bryr jeg meg fint lite om. Men om den som kommer får en batteriutvidelse blir det verre, mye verre.

I tillegg gjør nok en refresh at markedsverdien av den vi henter ut banna bein blir større enn de 50k det nå ligger i potten. Det er dog en liten trøst at vår nåværende faller enda mye mer.

Vet ikke om hva som kommer når, men ser at Tesla har flikket litt på de gode gamle Panasonic-batteriene. Det sies at de har pakket litt tettere og får presset inn ca 5kWh mer, men at effektiviteten har gått litt ned.

Dersom den "utgående" akkurat har god nok rekkevidde ville jeg gått for den. Dersom du planlegger å ha bilen i over 3 år tipper jeg at årets oppdatering så vidt blir skillbart. Det er når de nye batteriene kommer lm kanskje ett år at det blir "ny modell".

Historisk sett har Tesla holdt seg bra i pris fordi de fortsatt er på høyde eller foran konkurrenter selv om Teslaen er 3 år mens konkurrenten er ny...selv om alt det kan endres nå som konkurrentene lanserer modell etter modell....og at Teslaen ikke har ulemper, og relativt lavt priset av Tesla.

https://electrek.co/2020/11/21/tesla-boots-model-s-range-again-beating-lucid/
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Det eneste er at det ikke ligner Tesla å skulle ha i produksjon tre forskjellige batterityper og to forskjellige S chassiser samtidig over flere år fremover. Men jeg klarer heller ikke å bygge bro mellom mars og 4680 for S/X, så vet ikke helt hva jeg skal tro på.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 00:21
Det eneste er at det ikke ligner Tesla å skulle ha i produksjon tre forskjellige batterityper og to forskjellige S chassiser samtidig over flere år fremover. Men jeg klarer heller ikke å bygge bro mellom mars og 4680 for S/X, så vet ikke helt hva jeg skal tro på.

Slik jeg har forstått det så presser de inn de 5 ekstra kWh i samme fysiske størrelse, på samme måte som de akkurat nå har økt fra 77kWh til 82kWh batteri på Model 3.

Contango

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. november 2020, klokken 08:41
Slik jeg har forstått det så presser de inn de 5 ekstra kWh i samme fysiske størrelse, på samme måte som de akkurat nå har økt fra 77kWh til 82kWh batteri på Model 3.
Men da skal de altså i flere år fremover har ett S chassis med 4680 batterier integrert som bærende element i bilen, ett S chassis med 18650 batterier som ikke er bærende, X med 18650, og 3 med 2170. Logistikk i årevis med tre batterityper og paralellproduksjon av to svært forskjellige S'er?

Edit: ... og marginale endringer av S/X hadde de gjort uten alt fusset med mars og prisendringer nå. De hadde bare gjort det, slik de gjorde med treern. Så enten er det betydelige endringer som krever en større omstilling av produksjonslinjen  eller så er det en storm i et vannglass, tenker jeg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

THE

Oppgradering fra X75 til LR+ gir deg en betydelig økning i rekkevidde. For min del har jeg kommet fram til at min gamle X100D har nok rekkevidde til vanlig bruk, og at det kun er ved langtur med campingvogn/stor skaphenger jeg vil ha behov for noe særlig mer rekkevidde. Da kunne jeg tenkt meg 50% større batteri enn i dag, dvs. ca 130-140 kWt netto, og minst 200 kW hurtiglading, men det kommer nok uansett ikke med en ny refresh av Model X nå. Mitt råd er å ta ut den nye bilen og glede deg over den store forbedringen som er sammenlignet med den gamle. Bil er dyrt uansett, og det er ennå dyrere med dyre biler, så et gigantisk tap er uansett fasiten for regnestykket ditt om du henter bil nå eller i mars. Slik sett er nok tapet i kroner og ører mye mindre om du beholder den gamle bilen og heller lader litt oftere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 10:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. november 2020, klokken 08:41
Men da skal de altså i flere år fremover har ett S chassis med 4680 batterier integrert som bærende element i bilen, ett S chassis med 18650 batterier som ikke er bærende, X med 18650, og 3 med 2170. Logistikk i årevis med tre batterityper og paralellproduksjon av to svært forskjellige S'er?

Edit: ... og marginale endringer av S/X hadde de gjort uten alt fusset med mars og prisendringer nå. De hadde bare gjort det, slik de gjorde med treern. Så enten er det betydelige endringer som krever en større omstilling av produksjonslinjen  eller så er det en storm i et vannglass, tenker jeg.

Jeg tror ikke de kommer til å ha to forskjellige batterityper på S/X. Men jeg tenker at når de er ferdige med å lage biler til Q1-2021 Europa i januar/februar så øker de prisene i USA og, og selger den nye typen der og...og havner ut på markedet likt. Tipper det er resultatet av Palladium-prosjektet vi får se, men med kun små batteriforskjeller, som nevnt. Tipper det går mer på andre dørhåndtak, litt justering på karosseri osv. Føler det er for tidlig, og lite annonsering, hvis det hadde vært Battery Day-batteriene allerede nå.

https://www.techtimes.com/articles/254498/20201125/tesla-secret-project-palladium-coming-soon-rumors-model-s-x.htm

Tiger123

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 29. november 2020, klokken 23:55

Vet ikke om hva som kommer når, men ser at Tesla har flikket litt på de gode gamle Panasonic-batteriene. Det sies at de har pakket litt tettere og får presset inn ca 5kWh mer, men at effektiviteten har gått litt ned.

Dersom den "utgående" akkurat har god nok rekkevidde ville jeg gått for den. Dersom du planlegger å ha bilen i over 3 år tipper jeg at årets oppdatering så vidt blir skillbart. Det er når de nye batteriene kommer lm kanskje ett år at det blir "ny modell".

Historisk sett har Tesla holdt seg bra i pris fordi de fortsatt er på høyde eller foran konkurrenter selv om Teslaen er 3 år mens konkurrenten er ny...selv om alt det kan endres nå som konkurrentene lanserer modell etter modell....og at Teslaen ikke har ulemper, og relativt lavt priset av Tesla.

https://electrek.co/2020/11/21/tesla-boots-model-s-range-again-beating-lucid/

Panasonic gikk jo ut i september og lovte 5% økt rekkevidde pr år fremover. Er nok det som er siste økningen, selv om electrek gjerne vil at det skal være nye oppfinnelser fra guden Elon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA