Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lavere pris på Model S

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Tiger123

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. november 2020, klokken 23:25
Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 10:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. november 2020, klokken 08:41
Slik jeg har forstått det så presser de inn de 5 ekstra kWh i samme fysiske størrelse, på samme måte som de akkurat nå har økt fra 77kWh til 82kWh batteri på Model 3.
Men da skal de altså i flere år fremover har ett S chassis med 4680 batterier integrert som bærende element i bilen, ett S chassis med 18650 batterier som ikke er bærende, X med 18650, og 3 med 2170. Logistikk i årevis med tre batterityper og paralellproduksjon av to svært forskjellige S'er?

Edit: ... og marginale endringer av S/X hadde de gjort uten alt fusset med mars og prisendringer nå. De hadde bare gjort det, slik de gjorde med treern. Så enten er det betydelige endringer som krever en større omstilling av produksjonslinjen  eller så er det en storm i et vannglass, tenker jeg.

Jeg tror ikke de kommer til å ha to forskjellige batterityper på S/X. Men jeg tenker at når de er ferdige med å lage biler til Q1-2021 Europa i januar/februar så øker de prisene i USA og, og selger den nye typen der og...og havner ut på markedet likt. Tipper det er resultatet av Palladium-prosjektet vi får se, men med kun små batteriforskjeller, som nevnt. Tipper det går mer på andre dørhåndtak, litt justering på karosseri osv. Føler det er for tidlig, og lite annonsering, hvis det hadde vært Battery Day-batteriene allerede nå.

https://www.techtimes.com/articles/254498/20201125/tesla-secret-project-palladium-coming-soon-rumors-model-s-x.htm

Var ikke 4680 en del av produktrangen de skulle ha klar om kanskje to år.., og ihvertfall en batteriekspert mente det ville ta minst tre.
Tror ikke de kjører med flere typer jeg heller. Og Panasonic har jo nettopp kommet med forbedringer i dagens batteri.

Tiger123


En ting til, nå når de flyttet europa produksjonen av Model 3 til Kina så måtte det vel bli noe personell og plass til overs i Fremont? Noen som har hørt noe om det? De begynner da på Model S og Plaid refresh? Cybertruck planlegging?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 13:05

En ting til, nå når de flyttet europa produksjonen av Model 3 til Kina så måtte det vel bli noe personell og plass til overs i Fremont? Noen som har hørt noe om det? De begynner da på Model S og Plaid refresh? Cybertruck planlegging?

De produserer nok bare mer og mer...er litt av grunnen til at de må bruke drittbatterier fra LG....
Tesla Model Y                         2021-

Muffinman


ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Hvor har du det fra? Batteriene til Leaf er luftkjølt og pga den løsningen blir det for dårlig til at bilen kan hurtiglades flere ganger ved en kjøretur. Utover det er de jo meget holdbare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Er vel kunden (Tesla) som bestemmer spesifikasjonene på batteriene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

#98
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. desember 2020, klokken 23:38
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. desember 2020, klokken 19:29
Drittbatterier?

Ja, er ikke det sånne Leaf/cold gate batterier?
Nei, det er snakk om at TM3 standard range plus produsert i Kina får batterier med LFP-kjemi (jernfosfat). De har litt lavere vekt/volumetrisk energitetthet enn de som benyttes i long range. Siden pakka på disse skal ha noe mindre kapastitet er det plass til LFP-batterier i standard plus. Bilen blir knappe 100kg tyngre, noe som må anses å være ubetydelig i elbiler.

LFP er mer robust med tanke på cycle life, og tåler å stå på høy soc mye bedre enn de øvrige vanlige kjemiene. Det inneholder ikke kobolt i det hele tatt, og er ansett for å være den sikreste kjemien. Ved installasjon i industrielle applikasjoner er det ikke nødvendig med kapsling eller avgassingskanal når man bruker LFP, og thermal runaway er nesten utenkelig på disse. De har noe lavere spenning, uten at det har noen betydning i denne sammenhengen. De vil også stå konfigurert med aktiv oppvarming/kjøling som i de øvrige bilene, slik at de holdes på riktig temperatur uavhengig av omgivelsestemperatur og last.

Hvordan de yter ved superlading vet jeg ikke.

LFP for øvrig ikke ny teknologi :)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

LFPene i Tesla er forøvrig levert av CATL, ikke LG Chem.

LG Chem ble valgt som leverandør av NMC 2170-celler til kina-Model 3, og regner med at de er kliss like som Panasonic sine 2170 NMC.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Ja, LFP er jo en historie i seg selv. De sliter visst en del med rekkevidde i kulden...skal en tro de første rapportene.

LG har jo hatt litt problemer med brann i batteriene på Hyundai Kona, men det kan jo være andre ting enn batteriet som forårsaker det, og hvis det er sånn at hver enkelt bilprodusent spesifiserer batteriene ned til den minste detalj, så trenger det ikke ha så mye å si for Tesla... På Hyundai'en har de i hvert fall klart å lage effektive batterier. Ser ut til at Model Y i kina får LG batterier, og at de i begynnelsen blir like dagens TMY Long Range batterier i tykkelse, men at de og holder på og skal lage de nye Battery-day-batteriene som Tesla...
Tesla Model Y                         2021-

Muffinman

#102
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:31
Ja, LFP er jo en historie i seg selv. De sliter visst en del med rekkevidde i kulden...skal en tro de første rapportene.
Lest 1 artikkel som ikke virket veldig forankret i hverken det ene eller andre. Og masse andre artikler om den første.

Siden det er temperaturstyring på batteripakkene, dvs at de holdes aktivt på ideell temperatur uavhengig av omgivelsestemperatur, i  Tesla- biler tar jeg den kuldehistoria med en god klype salt til den blir verifisert av troverdige kilder. Men rent teknisk, for at kulda skulle kunne påvirke så mye som det påstås må jo batteriene kunne bli kalde.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. desember 2020, klokken 13:44
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 13:05

En ting til, nå når de flyttet europa produksjonen av Model 3 til Kina så måtte det vel bli noe personell og plass til overs i Fremont? Noen som har hørt noe om det? De begynner da på Model S og Plaid refresh? Cybertruck planlegging?

De produserer nok bare mer og mer...er litt av grunnen til at de må bruke drittbatterier fra LG....

Ser at de nye LG-batteriene på LR på Model 3 har en del saktere lading enn de gamle Panasonic-batteriene i følge Tesla-Bjørn...men at bilen i seg selv er mer effektiv enn den gamle, sånn at en kommer frem ikke så mye senere på 13-timers turer til Polarsirkelen. I tillegg antyder Tesla-Bjørn at det kan komme oppdateringer som øker ladefarten på disse nye batteriene. Vil Model S og få LG-batterier?
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Tviler sterkt på det. Det er foreløpig kun i Kina LG har laget 2170-celler til LR rwd, og nå kanskje EU LR Awd. Det er mye uklart her: 1)stemmer dette med LG til EU? 2) betyr det at hele bilen er fra Giga Shanghai i Kina? 3) er ikke 2170-cellene like fra de 2 leverandørene, og plikter ikke Tesla da endre sine hjemmesider isåfall? (Kanskje viktigst for SR som har fått Litium jwrnfosfat fra CATL) 4) er dette en midlertidig supply-serie til EU pga. mangel på vanlige pakker?

Panasonic leverer 18650-celler til S og X, der har det ikke vært noe snakk om kontrakt med andre leverandører.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA