Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.4 First Edition-pakken: Løp og kjøp?

Startet av Grenadier, mandag 12. oktober 2020, klokken 23:17

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Olemann på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:47
Verditap er et regnestykke med så mange ukjente de neste 2-3 årene at det hopper jeg over.
Det er riktig. Men kjøper man en bil til ca 400K med lang rekkevidde så kan uansett ikke verditapet bli veldig høyt. Har man bilen i 5 år vil det overraske meg om man ikke får minst 150K igjen. Da blir verditapet ca 4000 kr/ mnd, og det er rimelig bil når man også tar med de lave driftsutgiftene i regnestykket. Alt over 150K vil være bonus.

elektro

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:17
I USA er 1ST utsolgt og der er det PRO som gjelder. Du må legge inn et zip nr for å komme il konfiguratoren. Feks 90004.

https://www.vw.com/models/id.4/trims/2021/pro/edit/?cid=tco.internalexterior-color/2y2y/interior-color/n4c-ax/


Vet ikke hvor ulikt dette blir den norske, men noen interessante ting:

På standard modellen til 39.995 USD er det fire "farger": Glacier White Metallic, Moonstone Gray, Mythos Black Metallic og Scale Silver Metallic og 19" 5-spoke two-tone machined alloy wheels (F:235R:255). Og som jeg skrev i egen tråd ser det ut som det er andre seter enn i noen av 1ST modellene: 4-way manually-adjustable front seats and 2-way power recline

For å få en farge (Dusk Blue Metallic), 12" skjerm, panoramatak mm. må man opp på Statement modellen til 44.495 USD. Da er den ikke ulik Max etter mitt skjønn. Men det er litt uklart om Matrix lights er med. Hverken det eller IQLight er nevnt, men det står Premium LED Projector headlights with AFS. 20" hjul og sort tak er for øvrig tilvalg i en pakke med takrails og lister i sølv.

Kort sagt, det virker som både ID.4 1ST og Max som tilbys i Norge er veldig gode tilbud, men jeg skjønner ikke helt dette med setene. Er de enklere i basisutgaven av 1ST enn i Pro Standard?

Også litt dumt at de har valgt 20 og 21-tommers hjul som standard men ikke har bagasjeromsnett som standard. (Disse hjulene koster antakelig bare marginalt mer å lage, mens innfestingen og nettet osv. faktisk koster noen hundrelapper, men..) Her spår jeg at det blir forskjeller på en norgesversjon.

PS! Firehjulstrekk er som kjent priset til kun 3.600 USD. Det er et tankekors, for de som kan vente. Om du ikke trenger det ofte, får du garantert disse pengene tilbake når du skal selge etter et par-tre år, om det så koster 50.000 i Norge. Og så får du jo mer krefter, ID.4 er jo ingen rakett i utgangspunktet, men noe kortere rekkevidde.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Tjomsas


Trond.m

Det ryktes at id.4 snart er utsolgt. Kan være snakk om bare få dager i følge min selger. Andre som har hørt noe ?

SurSnasen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 08. desember 2020, klokken 08:37
Det ryktes at id.4 snart er utsolgt. Kan være snakk om bare få dager i følge min selger. Andre som har hørt noe ?

Utsolgt i forhold til hva? Årsproduksjonen i 2021? 1st edition? Q1-produksjonen? Det er jo en bil som treffer på blink på svært mange kriterier (folkelig, god rekkevidde, god ladehastighet inntil vi vet ladekurven, god plass, praktisk, taklast, hengerfeste). Så den bør absolutt kunne selge svært bra.

Trond.m

1st edition produseres vel i et begrenset antall. Om det er en ulempe eller fordel vet vi vel ikke før prisene på «a la carte» blir kjent.

Radial

Is i magen.
med Møllers kontakter (kjøper har mye valutarisiko) ,og allerede leveringsutsettelse pga software problemer, er det bare å roe ned.

Det har kommet flere tusen id3 på veiene på 2 mnd, det er nok biler til alle bare de kommer igang 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

Det har ikke hendt i nyere tid at VW og Audi ikke har holdt de prisene som står i kontrakten. Så det med valutarisiko kan man i praksis se bort fra. Det er naturligvis id.4 nok til alle, men det blir påstått at det ligger en prisfordel i 1St pakkene. Om det stemmer i praksis vet vi ikke, men det har vel vist seg historisk at alle elbiler blir billigere jo lengre man venter.

Edison

Sitat fra: Radial på onsdag 09. desember 2020, klokken 22:41
Is i magen.
med Møllers kontakter (kjøper har mye valutarisiko) ,og allerede leveringsutsettelse pga software problemer, er det bare å roe ned.

Det har kommet flere tusen id3 på veiene på 2 mnd, det er nok biler til alle bare de kommer igang 👍

Eg har is i magen fordi eg uansett ikkje har bestemt meg for om eg skal ha ID4, Model Y eller Ioniq 5. Når spesifikasjonar og prisar på alle variantane er klare blir det bestilling i januar. Tidlig Model Y-reservasjon til 480k (+h.feste og v.hjul) stiller nok sterkt for min del, men som den litt trauste vestlendingen eg er, ville nok ein ID4 med 4WD til omtrent same pris vore interessant. Då kan den ikkje vera skrapa for utstyr, og det trur eg Møller og VW er klar over. ID3 vart prisa for høgt, men no har dei lært. Eg tippar 30 000 ekstra for 4WD og omtrent lik prising av utstyr. Fasiten kjem ganske snart, ifølgje min kontaktperson hjå Møller.

Trond.m

#41
Volvo selger XC40 i bøtter og spann for rundt 600K med litt utstyr og vinterhjul. At id.4 med AWD blir noe særlig billigere en det med litt utstyr tviler jeg på. Da framstår id.4 1St ( uten max) som veldig mye bil for pengene. Mange skriver at id.3 er priset for høyt, men det stemmer jo ikke når man ser på salgstallene.

Radial

Volvo konkurrerer mer mot Audi enn VW, og er nok ett par hakk over plastorama-interiøret til ID serien.
Volvo vil alltid selge godt i Norge, sterk merkelojalitet... Kjøperene er typisk de som alltid har kjøpt Volvo.

Jeg tror dog ikke xc40 vil kunne holde salget oppe spesielt lenge, den er for liten til de store massene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

02jan

Hvorfor skal id4x legge seg opp mot xc40 Recharge pris. Volvo er i premiumklassen, id4 interiøret klarer jeg ikke se ligger over min 2016 Passat.
Volvo har 1500 kg hengervekt, dette er minimum av hva heg har behov for , alt under betyr ekstra styr og kostnad noen ganger i året hvor behovet er å trekke båt og annet kjøretøy.
Xc40 har og er godkjent for vesentlig mer power en id4. 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Øyvind.h

#44
Sitat fra: Edison på fredag 11. desember 2020, klokken 08:33
Tidlig Model Y-reservasjon til 480k (+h.feste og v.hjul) stiller nok sterkt for min del, men som den litt trauste vestlendingen eg er, ville nok ein ID4 med 4WD til omtrent same pris vore interessant. Då kan den ikkje vera skrapa for utstyr, og det trur eg Møller og VW er klar over. ID3 vart prisa for høgt, men no har dei lært. Eg tippar 30 000 ekstra for 4WD og omtrent lik prising av utstyr. Fasiten kjem ganske snart, ifølgje min kontaktperson hjå Møller.
ID4 Max med 4wd ender nok på rundt 540 uten vinterdekk og før rabatter, i hvert fall om en skal se på 4wd tillegget i USA og prisen for 4wd på Enyaq.
Dermed burde det gå greit å få en OK spekket ID4 med 4wd for rundt 500".
Om Møller er smarte melker de 2wd ID4 så mye de kan nå, for deretter å lansere ID4 med 4wd til en bra pris. Da får de solgt i bøtter og spann med 2wd, og deretter bøtter og spann med 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA