Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.4 First Edition-pakken: Løp og kjøp?

Startet av Grenadier, mandag 12. oktober 2020, klokken 23:17

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, vi har en diesel som snart skal byttes inn i el-bil. Nå vurderer vi ID.4 1st edition (ikke Max-utgaven), og selger mener at 1st edition er et veldig godt tilbud i forhold til å bygge opp samme utstyr når standardmodellene kommer på markedet.

Ideelt sett kunne jeg tenke meg å vente med å bestille til bilen er i landet og jeg kan få prøvd/sett den. Men hvis 1st edition er et så godt kjøp som han hevder, så vil det jo lønne seg å slå til nå.

Noen som har meninger om dette? Ser jo bl.a. at Enyaq ser ut til å bli ganske mye dyrere enn 1st Edition med omtrent samme utstyr (når man bygger fra basismodellen og samme batteri). Og det er vel ikke noen grunn til å tro at VW skal legge seg under i pris ift. Skoda? Det ville jo være nytt.

Synspunkter? Er 1st Edition et knalltilbud som bør benyttes? (snakker da altså ikke om Max).


Hilsen
Espen

Bjoris

Dette er jo det store spørsmålet, ingen vet hvilken pris som kommer etterpå. Mange har nettopp sett at Skodaen blir neste 50 kNok dyrere enn 1St siden de fleste skal ha met lakk, hengerfeste, navigasjon, lading i baksete som må legges til på de 450 Skodaen koster og du er på 477!

Du får noe mer plass i Skodaen og litt mer «tradisjonell» bil, Matrix og mer utstyr, men de fleste syns nok at 1ST fremstår som ett bedre kjøp likevel.

Selv skulle vi ha TMY eller Enyaq AWD. Men så dukket 1 ST opp og ja, jeg kom frem til at det skal mye til at verdifallet på en 1ST blir særlig stort første året. Vi kan ikke akkurat si at vi MÅ ha AWD heller så om jeg tar feil her så kan vi fint beholde 1ST og dermed ha fått en bil som er mye billigere enn vi hadde tenkt. Tenker at dette fort blir veldig mye bil for bare litt over 400 selv med noen mangler. Regner ganske mange flere som kan betale 400 for en bil enn 500 så jeg mener denne må være rimelig safe å kjøpe usett og uprøvd.

Har også hørt at flere har fått løfter om at de kan gå fra kontrakten vederlagsfritt etter prøvekjøring fordi Møller tror de ka selge disse veldig lett etterpå så det kan du jo prøve å få en deal på!




daktari

1st modellene fremstår ikke som spesielt gode kjøp, for ID3 hvertfall. Regner ID4 blir lik i prisstruktur.

Hvis du skal ha alt utstyr, kanskje 1st gir en liten rabatt?

Hvis du derimot vil spare litt penger, men allikevel ha noe spesielt utstyr som ryggekamera, bør du vente på å konfigurere en selv. Gir mer frihet.

Så regner jeg det kommer kampanjer, samt at 1st vil være mindre attraktiv påbruktmarkedet siden alle vet de bilene var betatesterne med fler feil enn 2.gen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ihaal

ID4 1st Edition til 426 000 fremstår som et godt kjøp hvis du sammenligner med andre biler som kan bestilles i dag. F.eks. sammenlignet med en ganske likt utstyrt ID3 1st, må du ca 15 000 opp i pris og du får en mye større bil, hengerfeste, lenger rekkevidde og bedre opplevd kvalitet. Ser du på andre merker, blir fort Kia E-Niro nesten like dyr når du topputstyrer den (noe du må gjøre hvis du f.eks. har lyst på parkeringssensorer foran og bak) og da vil de fleste være enige om at ID4 1st er et bedre kjøp (bedre plass, ikke en ombygd fossilbil, bakhjulstrekk, lenger rekkevidde, raskere lading, mer moderne infotainment-system, anstedig hengerfestevekt) i tillegg til at Volkswagen gjerne er litt bedre ansett enn Kia (selv om mange nok vil prøve å krangle på det). Sammenligner du med en Skoda Enyaq er den også et godt kjøp. Denne starter på ca 450, men så må du plusse på ekstra for en del ting som er inkludert i ID4 1st (f.eks. metallik-lakk, navigasjon og lade-uttak til baksetet); det du imidlertid mister er muligheten til egne tilvalg pluss at Enyaq noen standardfunksjoner som ID4 1st mangler, f.eks. blindsonevarsling.  Om den er et godt kjøp sammenlignet med hva du kan bestille om et halvt år, er jo selvfølgelig mye vanskeligere å svare på. I tillegg må du godta fargevalgene Volkswagen har gjort i ID4 1st. Hvis Volkswagen plutselig slår til med en overraskende godt priset ID4 1st med firehjulsdrift til sommeren er det kanskje mange som vil angre, men hvis du har behov for bil med god plass ganske kjapt og budsjettet er mellom 400 og 500 er det vanskelig å se at du kan gjøre mye bedre kjøp i dag.   

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Magnito

Jeg har bestilt en ID.4 1st, og syns den fremstår som et attraktivt kjøp. Max-utgaven inneholder mye utstyr jeg har lyst på, men ingenting jeg trenger. Vet ikke hva som er tilstanden til trådstarters dieselbil, men for min del blir det overgang fra min første bil, en 16 år gammel bensinbil jeg har hatt i halvparten av de årene, hvor eneste spor av intelligens er ABS-bremser og antispinn.

Tenker derfor som så, at det jeg aldri har hatt kommer jeg heller ikke til å savne, selv om det kanskje hadde vært bekvemt. Vurderte også sterkt Enyaq iV80 siden den har alle assistenter, men som andre har nevnt blir det med nøkterne tilvalg som met.lakk, tilhengerfeste og andre småting (må man ha navi?) blir det fort minst 20k ekstra. Da havner man på 40k dyrere for Enyaq noe jeg til slutt kom frem til at det ikke var verdt.

Differansen kan jeg heller bruke på ting som hjemmelader (noen som har gode tips forresten?), lakkforsegling, takstativ m/tilbehør, etc.

Roy Aasen

Da det gikk i dass med Polestar2..så har vi kjøpt en blå Id4.
Kommer vel i januar eller februar eller mars eller eller...vi venter i spenning. Ble Max da kona mente den er passende utstyrt. Så får vi se om det er bare elendigheten eller om den kan brukes  :).

Vil nok tro at Id4 uten Max er et bedre kjøp økonomisk, men det får så være. Bilkjøp er penger ute av vinduet uansett.



Øyvind.h

Sitat fra: Grenadier på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:17
Nå vurderer vi ID.4 1st edition (ikke Max-utgaven), og selger mener at 1st edition er et veldig godt tilbud i forhold til å bygge opp samme utstyr når standardmodellene kommer på markedet.
Selgere vil alltid lokke med kampanjer og "mye høyere pris" senere. I praksis er det ytterst sjeldent slik, med mindre det skjer noe helt spesielt med valuta. Skal du kjøpe bil akkurat nå virker det som en grei kampanje. Men det kommer garantert nye kampanjer, nye pakker og mulighet til å spekke bilen mer slik du ønsker.
Konkurransesituasjonen har begynt å skjerpe seg, så det nytter ikke å bare skru opp prisene.
Og ulempen ved å være blant de første som kjøper bilen er nettopp det - du får en av de første bilene som er produsert. Du må påregne noe mer barnesykdommer her og der enn de som venter et år eller to.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Ja, det er ytterst sjelden first edition utgaver viser seg å bli billigere på sikt. Fordelen med å være tidlig ute kan være at verditapet er veldig lavt de første 6-12 mnd. på grunn av ventetid på nye biler. Men det tapet tar de nok igjen når leveringstidene går ned, så det er kortvarig glede 😊

Øyvind.h

Skulle jeg beholdt bilen fra januar-juli er det rimelig å anta at verditapet blir moderat. Når modellen er ute virker det som om VAG klarer å forsyne markedet med et stabilt solid volum av biler. Bra for ventetid og nypris. Verre for bruktpris.
1st modellene blir nok utsolgt etter hvert, men tipper det er ganske mange som ikke skal ha 2wd. De kan ikke sette opp prisene før de har levert 4wd til reservasjonsholdere. Gjør de det ramler kjøperne av. Det taler for at prisene vil holde seg.
Min kontakt hos Møller mente avtale kunne signeres rundt april og at det ville komme to pakkenivåer på disse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grenadier

#9
Takk for svar og synspunkter.

Bilen vi kjører nå (BMW 2007 stasjonsvogn) har rulla 212.000, men er i god stand, og kan sikkert rulle litt til. Så det er ikke slik at vi MÅ kjøpe bil nå.

Dette blir vår første elbil, og - ikke for å spore samtalen vekk fra opprinnelig spørsmål - vi har også blitt tutet ørene ganske fulle av fordelene med Tesla ift. ladenettverk og software/teknologi, så lurer også litt på Model Y. Men det er jo lenge til den kommer, og betraktelig dyrere enn ID.4. (Dog med firehjulsdrift, men som vi ikke har så stort behov for).

På den annen side: Jeg gjetter på at en Tesla model Y vil ha lavere verditap over 3-4 år enn en 2WD ID.4. Så i totalen er det ikke sikker at en Model Y vil bli veldig mye dyrere?

Men liker ID.4 altså. Og 1st Edition har egentlig det meste av det vi ønsker oss (Travel Assist kunne vært fint, men er bare på Max-utgaven). Men: Akkurat det grå og brune interiører på 1st edition ser litt rart ut, synes jeg. Men det er jo subjektivt.

Ikke lett å bestemme seg for el-bil nå! Men et luksusproblem, da. Endelig kommer det et utvalg på markedet.

ID4

Sitat fra: Grenadier på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:56
På den annen side: Jeg gjetter på at en Tesla model Y vil ha lavere verditap over 3-4 år enn en 2WD ID.4. Så i totalen er det ikke sikker at en Model Y vil bli veldig mye dyrere?

Kanskje i prosent, men ikke hvis du regner kroner.

mroek

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:54
Da det gikk i dass med Polestar2..så har vi kjøpt en blå Id4.

Hva skjedde med PS2 i ditt tilfelle?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

ihaal

Men må jo si ID4 1st edition er veldig godt priset i dagens konkurransesituasjon. Du lander jo fort på ca 495 000 for en Enyaq iV80 med metallic-lakk, familiepakke (lading bak), infotainmentpakke (navigasjon) og vinterhjul. Greit nok at du får muligheten til å sy sammen din egen bil der, men du betaler en ganske heftig premium for det og får dessuten senere levering. For meg blir det en no brainer.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

femail

Må si jeg er litt overrasket over at så få er skeptiske til alle disse "nye" såkalt bygd på " ren elbilplattform" modeller som nå har kommet/ kommer.Totalt uprøvd, nesten umulig å prøvekjøre,knapt testet på sommer/vinter ,praktisk rekkevidde, praktisk ladehastighet. Forundrer meg også litt negativiteten til "elektrifiserte fosilbiler" som flere kaller det? De er jo gjennomprøvde, testet , og veldig fornøyde kunder???

Olemann

Gode refleksjoner det ja. Men, det er en gjennomgående mening/hype/kall-det-hva-du-vil her på denne siden at ombygde fossiler er negativt. 
Det eneste åpenbare for meg er fravær av mini-bagasjerom foran, samt ev. også kardang-kasse bak. I tillegg har noen litt mer uheldig plassering av batteri enn de som er helintegrert.

Men, som du sier; velprøvde, fungerende og stabile biler.  Som f.eks. eNiro som jeg nå har min 2. av. Veldig fornøyd og selv om jeg har bestilt ID4.st er jeg ikke sikker på hvem jeg kvitter meg med.  En bil må prøves før jeg avgjør om jeg beholder den. 
Kjøreegenskaper, støybilde (ikke bare nivå) og mye annet må kroppen og hjernen oppleve, ikke bare lese i en brosjyre.

Sitat fra: femail på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 14:04
Må si jeg er litt overrasket over at så få er skeptiske til alle disse "nye" såkalt bygd på " ren elbilplattform" modeller som nå har kommet/ kommer.Totalt uprøvd, nesten umulig å prøvekjøre,knapt testet på sommer/vinter ,praktisk rekkevidde, praktisk ladehastighet. Forundrer meg også litt negativiteten til "elektrifiserte fosilbiler" som flere kaller det? De er jo gjennomprøvde, testet , og veldig fornøyde kunder???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA