ID.4 First Edition-pakken: Løp og kjøp?

Startet av Grenadier, man 12. okt 2020, kl. 23:17

« forrige - neste »

ihaal

Sitat fra: femail på tir 13. okt 2020, kl. 14:04
Må si jeg er litt overrasket over at så få er skeptiske til alle disse "nye" såkalt bygd på " ren elbilplattform" modeller som nå har kommet/ kommer.Totalt uprøvd, nesten umulig å prøvekjøre,knapt testet på sommer/vinter ,praktisk rekkevidde, praktisk ladehastighet. Forundrer meg også litt negativiteten til "elektrifiserte fosilbiler" som flere kaller det? De er jo gjennomprøvde, testet , og veldig fornøyde kunder???

ID4 er jo ikke total utprøvd. Mange tester av ID3 allerede som har sett på forbruk og ladehastighet, og der ser ting ganske lovende ut. Dessuten ønsker mange seg fordelene som kommer med bedre plassutnyttelse og (i ID4 sitt tilfelle) bakhjulsdrift på elbil.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Magnito

Nå er ikke dette noe jeg har satt meg veldig godt inn i, men slik jeg oppfatter "ren elbilplattform" så innebærer det ikke at man finner opp konseptet "bil" på nytt. Eneste forskjellen fra elektrifiserte fossilplattformer er vel at man får optimalisert plassering av ulike komponenter for best mulig vektfordeling og volumeffektivitet?

For å vri litt på et klassisk uttrykk; "same shit, better wrapping", så forventer ingen overraskelser der.

femail

Same shit,better wrapping?? OK, vil bare forsiktig nevne Polestar2, ??Hvis ikke jeg er helt desorientert, så er den tilbakekalt i stor skala. Blir veldig interessant å følge vinterens store elbiltester og ikke minst "fornøydbarometer" utover 2021-2022.  4-5 år til jeg skal bytte min eNiro, og da er det hvertfall  "gjennomprøvd/testet "mange flotte,driftssikkere elbiler,med eller uten "elbilplattform"😄

hakotorg

Nå er det vel ikke ren elbilplattform som er problemet hos Polestar, siden den ikke har det. Jeg tenker at, ja det er en risk å kjøpe en helt ny bil og barnesykdommer kan forekomme men, ID3 er testet en del og det som kommer frem der skremmer meg ikke bort, litt spenning i hverdagen må man jo ha :) Kan også avbestille etter prøvekjøring.

Bjoris

Bra med forskjellige innspill.

Ingen vet vel hva som blir standard på ID4 når 1ST er over så sånn sett er det jo veldig vanskelig å vite om det vil svare seg å vente til etter 1ST er utsolgt.

Men jeg har resonert som følger:

1. Jeg tror ikke det kan bli slik at VW kommer med ID4, etter 1ST er utsolgt, som blir billigere enn 1ST/1ST MAX med samme utstyr, da er det regel rett lureri som de ikke vil komme så godt ut av.

2. En må se på hvor mye utstyr som er med i 1ST/1ST MAX som en ikke ville betalt for. Kommer du ut med mye her så taler ting for at du bør vente, men vil du derimot ha mye/alt av det som er med i pakken bør du være ganske safe.

3. Så til slutt må en tenke på hva en evt ikke får i 1ST/1ST Max, i sistnevnte tilfelle er nok bare AWD, men i førstnevnt er det jo mange ting du går glipp av, om noe av dette er ting du svært gjerne ville hatt er det noko heller ikke så smart å kjøpe nå.

4. Dersom rekkevidden på 490 km ikke er viktig er jo det også ett poeng å vurdere

Vi kom vel til at 1ST er kjiipet ned til litt under det vi normalt ville gått for, men at vi kan leve greit med manglene og heller tenker at penger spart er penger tjent. Jeg forstod på selger at flere vurderte å bytte når AWD kommer, men jeg tror det er risikofylt, selv om jeg er der selv, men jeg hadde ikke kjøpt om jeg uansett skulle ha AWD.

Samtidig er det slik at en må se på verdifall i forhold til den bilen du har, vi har en ENiro og jeg tro verdifallet blir minst like stort på den som på ID4en så sånn sett er risikoen liten ved å kjøpe nå...

Dette med barnesykdommer og dårligere verdi som følge av dette er jeg ikke veldig bekymret for, men det er jo ett poeng. Blir de første bilene kjent for å ha masse feil som så blir ordnet opp i på nye utgaver er det en ulempe

Øyvind.h

Sitat fra: Bjoris på tir 13. okt 2020, kl. 16:48
1. Jeg tror ikke det kan bli slik at VW kommer med ID4, etter 1ST er utsolgt, som blir billigere enn 1ST/1ST MAX med samme utstyr, da er det regel rett lureri som de ikke vil komme så godt ut av.
De kommer nok ikke med en ny billigere kampanje samme dag som 1ST er utsolgt. Men de kommer garantert med nye kampanjer, tilbud, utstyrspakker etc. ikke lenge etter. Alternativt sitter bare rabattene mye løsere, slik at det ikke virker som om de har tilbud når en ser på veiledende pris.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på tir 13. okt 2020, kl. 17:05
De kommer nok ikke med en ny billigere kampanje samme dag som 1ST er utsolgt. Men de kommer garantert med nye kampanjer, tilbud, utstyrspakker etc. ikke lenge etter. Alternativt sitter bare rabattene mye løsere, slik at det ikke virker som om de har tilbud når en ser på veiledende pris.
Dette har VW gjort før, med e-golf.
Og BMW.
Og Audi, ikke før var e-tron Ed.1 og Adv.Intro utsolgt før advanced business ble lansert. Før folk fikk levert sin dyrere vanlige Intro.
Så kom kampanjene, med gratis vinterhjul og serviceavtale.
Og Jaguar, med "nordic edition".
Og Nissan, de har jo stadig 50000 off nå.
Og MB, med sin EQC AMG kampanje.

ID3 har en drøss med bugs. En selger sa at dette fikses før jul på verkstedet. Masse features er ikke ferdig. Id4 skal leveres med denne nye bugfri software. Vi får nå se tenker jeg..  midt i modellåret byttet de bremser og endret batteribuffer på e-tron.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

biggern

Sitat fra: daktari på tir 13. okt 2020, kl. 19:52

Alle har gjort det,og nå i desperasjon fordi det kommer så mange konkurrenter, som kan levere, prøver VW i desperasjon med bindende avtaler. De som går på dette kan tape på dette valget, uten en gang  ha testet bilene.

Bjoris

Bare tiden vil vise, men det er iallefall klart at Enyaq er godt overpriset ifht ID4 pr nå

unik42

Bra med forskjellige innspill.

Ingen vet vel hva som blir standard på ID4 når 1ST er over så sånn sett er det jo veldig vanskelig å vite om det vil svare seg å vente til etter 1ST er utsolgt.

Men jeg har resonert som følger:

2. En må se på hvor mye utstyr som er med i 1ST/1ST MAX som en ikke ville betalt for. Kommer du ut med mye her så taler ting for at du bør vente, men vil du derimot ha mye/alt av det som er med i pakken bør du være ganske safe.

3. Så til slutt må en tenke på hva en evt ikke får i 1ST/1ST Max, i sistnevnte tilfelle er nok bare AWD, men i førstnevnt er det jo mange ting du går glipp av, om noe av dette er ting du svært gjerne ville hatt er det noko heller ikke så smart å kjøpe nå.

4. Dersom rekkevidden på 490 km ikke er viktig er jo det også ett poeng å vurdere

Vi kom vel til at 1ST er kjiipet ned til litt under det vi normalt ville gått for, men at vi kan leve greit med manglene og heller tenker at penger spart er penger tjent. Jeg forstod på selger at flere vurderte å bytte når AWD kommer, men jeg tror det er risikofylt, selv om jeg er der selv, men jeg hadde ikke kjøpt om jeg uansett skulle ha AWD.

Samtidig er det slik at en må se på verdifall i forhold til den bilen du har, vi har en ENiro og jeg tro verdifallet blir minst like stort på den som på ID4en så sånn sett er risikoen liten ved å kjøpe nå...

Dette med barnesykdommer og dårligere verdi som følge av dette er jeg ikke veldig bekymret for, men det er jo ett poeng. Blir de første bilene kjent for å ha masse feil som så blir ordnet opp i på nye utgaver er det en ulempe

Som om jeg skulle sagt det selv. Så nettopp en Facebookreklame med kampanje på 1st. 449.000 for den minste, med vinterhjul og tre års service.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Magnito

Jeg tenker iallefal at VAG har bygd seg en del kompetanse på EVs oppigjenom, med e-golf, e-up, e-tron, m.m., slik at det er ikke sånn at de starter helt på scratch her. Med erfaringene som bygges fra ID.3 ut året også tror jeg det blir bra.

Angående Polestar, så har vel Volvo ganske begrenset erfaring med EVs sammenlignet med VAG, sånn sett er det vel ikke så overraskende med utfordringene til Polestar (selv om det kanskje har vært litt i overkant av hva man forventet?). Fornøyd med å ha kansellert PS2 og heller gått for ID.4 selv om det sikkert er mindre moro og mer familie.

Olemann

Spent på om ID4 med sine nesten 300 kg mer og samme motorkraft vil oppleves mye sløvere enn Kia eNiro.
Men; det handler også litt om fokus dette, jeg lånte en TM3 Performance en lørdag og det var veldig gøy det første kvarteret, så var det greit en times tid og da jeg leverte bilen tilbake så kjentes det ikke som noe savn i det hele tatt. 
Mer spent på kjørestilling, kjøreegenskaper, forbruk, fleksibilitet i innstillinger (som f.eks. uavhengig AC kompressor og varmekolbe og egenvalgt innstilling av regen-styrke pr. kjøremodi), hvorvidt det finnes knapper for det meste i tillegg til touch, og om savnet av elektriske seter, ventilerte seter, skinn, blir stort.
Så må man jo gi en ny bil en dag eller 2 for tilvenning...
Det som blir bra er plassen (bortsett fra under parkering..), rekkevidde, og ikke minst slippe spørre naboen hver gang båten skal på sjøen.
Verditap er et regnestykke med så mange ukjente de neste 2-3 årene at det hopper jeg over.

Sitat fra: Magnito på ons 14. okt 2020, kl. 09:04
Fornøyd med å ha kansellert PS2 og heller gått for ID.4 selv om det sikkert er mindre moro og mer familie.

Rosstopher

Sitat fra: Olemann på ons 14. okt 2020, kl. 09:47
Spent på om ID4 med sine nesten 300 kg mer og samme motorkraft vil oppleves mye sløvere enn Kia eNiro.
Men; det handler også litt om fokus dette, jeg lånte en TM3 Performance en lørdag og det var veldig gøy det første kvarteret, så var det greit en times tid og da jeg leverte bilen tilbake så kjentes det ikke som noe savn i det hele tatt.

Det er nok variabelt hvor mye man setter pris på akselerasjon. Etter en helg med Model X og Model S lånebil (som sto permanent i chill-mode) syns jeg det var veldig deilig å få tilbake min merkbart raskere S90D. Samboeren, som er helt blottet for bilinteresse, har også kommentert på at hun føler seg mye tryggere på vei ut på motorveien med Model S enn med vår tregere (men helt normale) dieselbil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

elektro

Er ID.4 Max utsolgt? Den vises ikke i konfiguratoren, hvor man egentlig ikke kan gjøre mye annet enn å velge farge..

Hva skjer etter 1ST og 1ST Max er utsolgt? Åpner de for egen spec med én gang, for alle? Eller er det først de som har reservasjon, som så kan velge om de vil vente på firehjulstrekk eller bygge en bakhjulstrekk?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Magnus Hansen

I USA er 1ST utsolgt og der er det PRO som gjelder. Du må legge inn et zip nr for å komme il konfiguratoren. Feks 90004.

https://www.vw.com/models/id.4/trims/2021/pro/edit/?cid=tco.internalexterior-color/2y2y/interior-color/n4c-ax/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA