Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EAP tilbake

Startet av jokke, lørdag 19. september 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Handyman på mandag 22. februar 2021, klokken 10:02
Sitat fra: cra på mandag 22. februar 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Handyman på søndag 21. februar 2021, klokken 12:57
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Nei, jeg burde også satt ordet drei i anførselstegn for å poengtere at man ikke skal dreie på rattet, men bare ha meget liten motstand på rattet. Jeg har alltid hånda hengende i rattet og det er nok. Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag".

Mitt "poeng" var at (i følge instruksjonene) så må man gjøre noe manuelt gjennom (nesten?) hele prosessen, ref "hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig". At man skel bekrefte/initiere filskifte er greit nok, men dette høres ut som det er mer arbeid enn å bare slå på igjen autopilot etter at filskifte er ferdig.

Men som sagt; jeg har lite mulighet til å teste dette i det daglige, så min oppfattelse av det hele er nok fraget av mangel på erfaring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på mandag 22. februar 2021, klokken 11:07
Sitat fra: Handyman på mandag 22. februar 2021, klokken 10:02
Sitat fra: cra på mandag 22. februar 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Handyman på søndag 21. februar 2021, klokken 12:57
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Nei, jeg burde også satt ordet drei i anførselstegn for å poengtere at man ikke skal dreie på rattet, men bare ha meget liten motstand på rattet. Jeg har alltid hånda hengende i rattet og det er nok. Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag".

Mitt "poeng" var at (i følge instruksjonene) så må man gjøre noe manuelt gjennom (nesten?) hele prosessen, ref "hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig". At man skel bekrefte/initiere filskifte er greit nok, men dette høres ut som det er mer arbeid enn å bare slå på igjen autopilot etter at filskifte er ferdig.

Men som sagt; jeg har lite mulighet til å teste dette i det daglige, så min oppfattelse av det hele er nok fraget av mangel på erfaring.
Nå er det jo bekreftet at man ikke trenger å gjøre noe mer enn å sette på blinklyset og ta lett i rattet inne 5 sekunder. Resten gjrør bilen selv, inkludert å sjekke blindsona. Alle 4 i vår husstand liker funksjonen og bruker den når det er mulig. Manuelle filskift føles plundrete når man er godt vant med automatisk filskift.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

SitatDet er samme kraften som skal til for å kvittere "nag"
Betydelig mindre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Siden noen ikke får det til, så skal det nevnes at det finnes en god del veier med flere felt der Tesla mener de bestemmer om det er lov med feltskifte eller ikke. Bilen må selv vise flere felt i visualiseringen for at feltskifte fungerer. Når den kun viser ett felt hjelper det verken å blinke eller berøre rattet, der må AP avbrytes enten med spak eller rattbevegelse. Ganske irriterende når man kjører hyppig på slike veier. Det tåpeligste er at bilen viser at den ser begge feltene så fort jeg begynner å svinge.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY

sjokomelk

Som geear viser i videoen sin, så må veien se ut som den gjør rundt 20 sekunder i videoen hans for at automagisk filskifte skal fungere. Du må være på Autosteer og ha blå linjer på hver side av filen du er i, og så må du samtidig se nabofilen(e) i instrumentpanelet. Vises ikke den/disse, så er ikke filskifte tilgjengelig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Apache

For mange er summon på bilen bare en gimmick.
Men for min del som har en meget trang parkeringsplass der det er til tider fysisk umulig å åpne døra. Så er summen gull verdt.
Den brukes så å si daglig.
Parkeringsplassene i borettslaget står side om side og er helt avhengig at naboene parkerer "riktig" for at jeg skal unngå Summon.

Contango

Sitat fra: Apache på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:18
For mange er summon på bilen bare en gimmick.
Men for min del som har en meget trang parkeringsplass der det er til tider fysisk umulig å åpne døra. Så er summen gull verdt.
Den brukes så å si daglig.
Parkeringsplassene i borettslaget står side om side og er helt avhengig at naboene parkerer "riktig" for at jeg skal unngå Summon.
Hadde Summon på forrige bil og fant den helt ubrukelig i praksis. Mye nøling og usikkerhet, mye neglebiting når den vred hjulene altfor mye ift hvor nærme veggen den var, mye tidsbruk, veldig følsom for nøkkel og avstand, og mange restarter før den på et vis kom i mål. Halvannet år siden omtrent. Det høres ut som de har forbedret funksjonaliteten siden da?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Summon var ok. Så kom det EU tilpasninger som ødela alt. Håper det har blitt bedre nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 22. februar 2021, klokken 18:56
Siden noen ikke får det til, så skal det nevnes at det finnes en god del veier med flere felt der Tesla mener de bestemmer om det er lov med feltskifte eller ikke. Bilen må selv vise flere felt i visualiseringen for at feltskifte fungerer. Når den kun viser ett felt hjelper det verken å blinke eller berøre rattet, der må AP avbrytes enten med spak eller rattbevegelse. Ganske irriterende når man kjører hyppig på slike veier. Det tåpeligste er at bilen viser at den ser begge feltene så fort jeg begynner å svinge.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg tenkte at folk forstod at den ikke vil skifte fil når den ikke ser og ikke viser nabofila.
Jeg har bare opplevd at bilen ikke leser nabofila når kameraet er tilsmusset eller det er svært dårlig førefrohold. Aldri slik som i videoen. Er det alltid slik den strekningen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ja, alltid sånn der. Fem kilometer med den type vei der filskifte ikke funker. Verste var at det funket i noen måneder, så forsvant det plutselig igjen. Og når AP er av, i venstrefila der etter å ha måttet avbryte AP, så viser den begge filene, og det gjør den også alltid ellers, men så fort AP slås på så nekter den både auto filskifte eller noen form for manuelt, og det irriterer. Den burde gi lov til å utføre et filskifte manuelt uten å disengage AP, slik de fleste andre bilmerker tillater. Men det er i samme kategori som at de nekter oss å få en helt manuell cruisefunksjon som faktisk funker uten en haug med fantombremsinger for eksempel på E18 mellom Krsand og Larvik, eller i snøvær/snøføre.

ladov

Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kim-

Det med at bilen ikke bytter felt selv om bilen egentlig ser det er felt, men «ser» det ikke lengre når AP aktiveres er et bevisst valg fra tesla om å ikke tillate det. Kom med en oppdatering rundt 2019.20
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:23
Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Kjører du med styringen i sport? Prøv i så fall å bytte til comfort eller standard. Min krever ulike krefter alt etter styremodus. Jeg bruker standard.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på torsdag 25. februar 2021, klokken 01:00
Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:23
Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Kjører du med styringen i sport? Prøv i så fall å bytte til comfort eller standard. Min krever ulike krefter alt etter styremodus. Jeg bruker standard.
Hadde den i den strammeste før(sport?) men jekket den ned et hakk. Uten at jeg merket særlig forskjell. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på søndag 28. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Handyman på torsdag 25. februar 2021, klokken 01:00
Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:23
Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Kjører du med styringen i sport? Prøv i så fall å bytte til comfort eller standard. Min krever ulike krefter alt etter styremodus. Jeg bruker standard.
Hadde den i den strammeste før(sport?) men jekket den ned et hakk. Uten at jeg merket særlig forskjell. :p
Da ville jeg bedt Tesla om å sjekke bilen. Auto filskifte skal jo ikke være vanskelig å få til. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA