Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EAP tilbake

Startet av jokke, lørdag 19. september 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Filskifte virker hos meg. Alltid, og hver gang. Sannsynligvis funksjonen jeg bruker mest, og liker best (kjører 80% på motorvei). Ingen hokus pokus, så jeg er enig med Handyman.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elmo

#76
Sitat fra: ladov på fredag 19. februar 2021, klokken 19:25
Som sagt, dette har jeg gitt opp. Enten dreier jeg ikke nok, og da skjer det ikkeno, eller så dreier jeg for mye og da slår autosteer seg av.
Godt å høre at det ikke er bare meg.
Jeg har akkurat samme problem som deg. Omtrent ikke sjans. Fått det til 2-3 ganger på sikkert 50 forsøk,  og nå har jeg droppet å prøve. (TM3 LR AWD)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

Seriøst. Da må dere ta det opp med Tesla. Det er IKKE vanskelig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vaduz

Tror nesten ikke jeg har utført mer enn en håndfull manuelle filskift på E18 siden dette kom. Bare å sørge for klar bane og initiere med lett trykk på blinkern og ha lett kraft på rattet så bilen kjenner at du er der. Den er ikke god på små luker og tung trafikk, da gjør jeg det selv.

Motorwatt

På Model S er trykket man må legge på rattet nesten umerkelig, og mye mindre enn vanlig nag under selvstyring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elmo

Sitat fra: ladov på lørdag 20. februar 2021, klokken 21:58
Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering,
før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Fullstendig enig igjen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

#82
Sitat fra: ladov på lørdag 20. februar 2021, klokken 21:58
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Hva slags rattbevegelse er det du snakker om?
Min metode:
1. Sett på bliklyset (fult utslag på hendelen hvis du selv initierer filskiftet, første hakk dersom det er NoA som forslår)
2. "Drei forsiktig" på rattet til filskiftet har startet (samme lille kraft som trengs for å kvittere "AP-nagging"). og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på søndag 21. februar 2021, klokken 12:57
Sitat fra: ladov på lørdag 20. februar 2021, klokken 21:58
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Hva slags rattbevegelse er det du snakker om?
Min metode:
1. Sett på bliklyset (fult utslag på hendelen hvis du selv initierer filskiftet, første hakk dersom det er NoA som forslår)
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)
Holde gjennom hele filskiftet altså? Ikke bare en rattbevegelse for å 'bekrefte' at du faktisk trykket ned blinklyset? Skal prøve det neste gang.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

#84
Sitat fra: ladov på søndag 21. februar 2021, klokken 22:20
Sitat fra: Handyman på søndag 21. februar 2021, klokken 12:57
Sitat fra: ladov på lørdag 20. februar 2021, klokken 21:58
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Hva slags rattbevegelse er det du snakker om?
Min metode:
1. Sett på bliklyset (fult utslag på hendelen hvis du selv initierer filskiftet, første hakk dersom det er NoA som forslår)
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)
Holde gjennom hele filskiftet altså? Ikke bare en rattbevegelse for å 'bekrefte' at du faktisk trykket ned blinklyset? Skal prøve det neste gang.
Edit: Nei, man trenger nå kun på holde litt i rattet til filskiftet har startet (innen 5 sekunder fra man har skrudd på blinklyset).
Stemmer. Man må holde momentet nesten helt til bilen har kommet over i det andre feltet. Slipper man rattet for tidlig avbrytes filskiftet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Da er det i såfall forskjell på TMS og TM3. Leste dette innlegget like før jeg skulle hjem (på en tom E18), så det er en helt fersk test  :D. På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. februar 2021, klokken 00:24
Da er det i såfall forskjell på TMS og TM3. Leste dette innlegget like før jeg skulle hjem (på en tom E18), så det er en helt fersk test  :D. På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.
Det er ingen foskjell på TM3. Testet nå og man kan faktisk slippe rattet straks den har startet jobben. Det var ikke slik før, og siden jeg alltid har en hånd hvilende i rattet har jeg ikke lagt merke til når det ble endret.
Din spesifisering av umerkelig er viktig. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cra

Sitat fra: Handyman på søndag 21. februar 2021, klokken 12:57
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. februar 2021, klokken 00:24
På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.

Slik har det vært på vår Model X i 3 år, lånebiler fra Tesla (Model S og Model X) og en leiebil fra Avis (Model S).

Det er både enkelt og uproblematisk - og noen ganger lar jeg ikke bilen skifte felt (fordi jeg ser det er uhensiktsmessig) og da er det bare å la være å «bekrefte».
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: cra på mandag 22. februar 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Handyman på søndag 21. februar 2021, klokken 12:57
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Nei, jeg burde også satt ordet drei i anførselstegn for å poengtere at man ikke skal dreie på rattet, men bare ha meget liten motstand på rattet. Jeg har alltid hånda hengende i rattet og det er nok. Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA