Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Med hvilken bil kan man kjøre med L3 først; Mercedes, Tesla eller noen andre?

Startet av kodax, lørdag 18. desember 2021, klokken 15:11

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. desember 2021, klokken 14:56
Til trådstarter!

Burde ikke avstemmingen hatt alternativet «vet ikke»

Tesla, Mercedes og andre dekker ikke opp for dette og er mitt alternativ.

Sent i avstemmingen så har det lite å si nå, men kan tas med til neste gang.
Det er jo ingen som vet ;)
Spørsmålet må vel tolkes som hva man tror, og vet man ikke hva man tror så får man vel la være å stemme.
Statistisk kunne det jo selvfølgelig vært  interessant å vite hvor mange som mener at de ikke vet hva de skal tro, men det blir liksom litt daft også, ala helgardering i tipping:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på søndag 26. desember 2021, klokken 15:24
Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. desember 2021, klokken 14:56
Til trådstarter!

Burde ikke avstemmingen hatt alternativet «vet ikke»

Tesla, Mercedes og andre dekker ikke opp for dette og er mitt alternativ.

Sent i avstemmingen så har det lite å si nå, men kan tas med til neste gang.
Det er jo ingen som vet ;)
Spørsmålet må vel tolkes som hva man tror, og vet man ikke hva man tror så får man vel la være å stemme.
Statistisk kunne det jo selvfølgelig vært  interessant å vite hvor mange som mener at de ikke vet hva de skal tro, men det blir liksom litt daft også, ala helgardering i tipping:)
Hvis du ser på de som driver med meningsmålinger profesjonelt så er så å si alltid «vet ikke» med som alternativ for at de skal få valide og reliable resultater.

Stattestikk er ikke lett, det er en vektet måte å fremstille et bilde på.

kodax

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. desember 2021, klokken 15:39
Sitat fra: kodax på søndag 26. desember 2021, klokken 15:24
Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. desember 2021, klokken 14:56
Til trådstarter!

Burde ikke avstemmingen hatt alternativet «vet ikke»

Tesla, Mercedes og andre dekker ikke opp for dette og er mitt alternativ.

Sent i avstemmingen så har det lite å si nå, men kan tas med til neste gang.
Det er jo ingen som vet ;)
Spørsmålet må vel tolkes som hva man tror, og vet man ikke hva man tror så får man vel la være å stemme.
Statistisk kunne det jo selvfølgelig vært  interessant å vite hvor mange som mener at de ikke vet hva de skal tro, men det blir liksom litt daft også, ala helgardering i tipping:)
Hvis du ser på de som driver med meningsmålinger profesjonelt så er så å si alltid «vet ikke» med som alternativ for at de skal få valide og reliable resultater.

Stattestikk er ikke lett, det er en vektet måte å fremstille et bilde på.
Ja, hvis man skulle brukt dette som statistikk, så skulle "Vet ikke" vært med. Da burde jeg også spurt om mange andre ting; kjønn, alder, inntekt, geografisk plassering, aksjeposter osv. I tillegg burde alle som også ikke svarte i det hele tatt registreres, da undersøkelser som baserer seg på selvrapportering fort gir et skjevt bilde.
...men dette er jo bare for moro skyld, jeg lover å ikke benytte resultatene til en post-doc, og oppforderer også alle andre til å ta resultatene med en passe klype natriumklorid ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Elon tror visstnok at Tesla får L4 neste år, optimismen er det jo ingenting å utsette på:)
Er det noen som har hørt gjennom intervjuet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. desember 2021, klokken 23:47
Har du? Husket han å få med seg "Depending on regulators"?
Jeg gidder hverken å se på lange turer med FSD eller intervjuer som dette. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg vel ikke spurt;) Men det er endel som gjør nettopp det, så da kunne det vært interessant å høre hva man mente om det han sa.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Denne var litt spesiell/morsom (kilde: dagens "EV Inside")

Tesla replaced Mobileye's hardware with its own sensor system called Tesla Vision. "Tight integration of hardware and software is critical to fast, efficient progress," said Tesla Autopilot Program Director Sterling Anderson at that time. "Moving quickly frequently requires bringing the solution in-house."

Husk at det tok over 3 år for bare å kunne lese fartsskilt sånn nogenlunde....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Husk at Mobileye sitt patent for lesing av fartsskilt med en kamerabasert løsning stod i veien for Tesla i mange av disse årene...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Hvordan ble det egentlig løst? Mener å ha lest at det patentet Tesla-miljøet spekulerte i var hindringen varte til langt ut på 2030-tallet, men at det var mange meninger om gyldigheten. Opplyste Tesla noen gang om at det var et patent som stod i veien?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Usikker. Continental har også patent på tilsvarende teknologi som Mobileye. Og deres ble ikke invilget før i 2017. Mobileye fikk sitt i 2011. Så det er flere aktører på markedet som holder på, og jeg tror Continental har måttet også finne en måte å komme til samme resultat som Tesla uten å gjøre nøyaktig det samme som Mobileye gjør for å kunne få innvilget patent på sin løsning.

Mobileye sitt patent: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Continental sitt patent: https://patents.google.com/patent/DE102015225900B3/en
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Men Tesla burde vel ha visst at det var et patent som kunne være et hinder for egen utvikling den dagen de bestemte seg for å bryte med MobilEye? De hadde tross alt samarbeidet med MobilEye i 3-4 år, og kjente teknologien ut og inn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Tesla (eller andre bilprodusenter) har ikke detaljkunnskap om hva som skjer inni brikkene til Mobileye. Det er kun et interface som sender ut data, og så er det opp til bilprodusenten å bruke dette til noe nyttig. Man får bare ut info som "her er filmarkeringene i forhold til bilen", "veien svinger 18 grader mot venstre", "fartsgrenseskilt 60", "bil 40 meter foran", osv. ferdig bearbeidet av EyeQ-systemet. Problemet til Tesla etter det litt stygge bruddet med Mobileye var at de selv måtte lage et system som ga ut nøyaktig de samme dataene som EyeQ gjorde for å kunne gjenbruke styringssystemet de hadde designet rundt dette. Og det var også derfor det tok lang flere år før AP2-biler ble like bra som AP1. Bildet som vises i instrumentpanelet på AP1 er nøyaktig det som kommer fra EyeQ, og der var det stabilt og fint og bilene styrte ganske bra. Mens på AP2-biler så du filene spratt rundt som lopper, og styring var der etter like krakilsk og dårlig.

Tesla hadde jo sett for seg et større samarbeid med Mobileye på AP2, så du skal ikke se bort i fra at de ikke hadde gjort leksene sine godt nok i å grave frem all informasjonen om hva og hvordan Mobileye løste oppgaven. Bruddet kom jo vel fordi Tesla ønsket å gå dypere inn i EyeQ-systemet med egne kamera og kode enn det Mobileye ville tillate?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA