Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: jokke på Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 10:25

Tittel: EAP tilbake
Skrevet av: jokkeLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 10:25
 Encanged autopilot kan nå kjøpes til 29800kr, hva skjer?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: emmernLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 10:40
Screenshot? prøvde nybestilling av model 3, ingen EAP der.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: geearLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:22
Pynte på regnskapet før kvartalsslutt i god Tesla-stil.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kneggLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:28
Så... Er de verdt det?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: geearLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:38
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jokkeLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:39
Disse funksjonene virker om ikke annet  i dag
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: emmernLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:45
Er ikke på nybestilling iallfall. et annet spm. Med funksjoner som summon og NoA, burde ikke de med EAP få HW3?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jokkeLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:55
Er ikke på nybestilling iallfall. et annet spm. Med funksjoner som summon og NoA, burde ikke de med EAP få HW3?
[/

Summon og Noa krever ikke HW3
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: emmernLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:56
Er ikke på nybestilling iallfall. et annet spm. Med funksjoner som summon og NoA, burde ikke de med EAP få HW3?
[/

Summon og Noa krever ikke HW3
den summon som er lovt kan kreve det. og så har du skiltlesing
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ElmoLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 13:11
Med funksjoner som summon og NoA, burde ikke de med EAP få HW3?
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 14:19
Er ikke på nybestilling iallfall. et annet spm. Med funksjoner som summon og NoA, burde ikke de med EAP få HW3?
[/

Summon og Noa krever ikke HW3
den summon som er lovt kan kreve det. og så har du skiltlesing
Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.
Tittel: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 14:23
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ElmoLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 15:30
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
Fatter ikke det.  Min er helt ubrukelig.
Enten tar jeg for løst rattet så den ikke bytter, eller jeg tar for hardt i rattet så den avslutter hele autosteer.
Det er kul umulig å få til mellomtingen
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: TøddiVedderLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 15:43
Sett på full blinklys, så går det ganske smooth
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Magnus HansenLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 16:40
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

 8)
Tittel: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:33
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

 8)
Jepp. Heter jo nå FREMTIDIG selvkjørende ;-)
Tittel: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:37
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
Fatter ikke det.  Min er helt ubrukelig.
Enten tar jeg for løst rattet så den ikke bytter, eller jeg tar for hardt i rattet så den avslutter hele autosteer.
Det er kul umulig å få til mellomtingen
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X. Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: SmurfboyLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 18:01
Noen som kommer til å slå til på dette? Syntes det var en brukbar pris, skjønner med det ikke hvordan 75000 for FSD kan forsvares
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 19:18
Dette er noe som ikke koster Tesla noen ting, da de selger noe som ikke krever bytte av HW.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ElmoLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 19:36
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 21:04
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jannorLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 22:34
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

Hvis jeg velger naviger på autopilot med lagt inn destinasjon og bilen anbefaler å bytte felt holder det med å dra blinkeren til første trinn. Ellers fungerer det ikke på min Model 3 uten å dra blinkeren til trinn 2 med autopilot. 🙂
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: geearLørdag 19. ſeptember 2020, klokken 23:37
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Handymanſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 00:14
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg kjører primært på motorvei hvor den funker som tiltenkt. Jeg synes den var noe treg for noen versjoner siden, men nå synes jeg den bytter fil veldig bra og helt etter boka. Men ut fra hvordan mange bytter fil, skjønner jeg at de synes det går for tregt  :police:
Nå er fartstilpasning også bra, og den sjekker jo også blindsona før den setter i gang.
Jeg plages ikke av å måtte sette på bliklyset, for så at bilen selv gjør resten på en trygg måte.
venstrehånda har jeg altid liggende i rattet kl 7 eller 8. No nag, og veldig avslappende.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: emmernſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 01:00
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jokkeſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 06:50
Kjøpte eap. Fikk smart summon
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Handymanſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 10:49
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Når det er sagt.... i eposten som er sendt ut om EAP i USA til $4000 så er funksjonen til Smart Sumon beskrevet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1307487416861814784/photo/1

Jeg blir derfor usikker på hva som leveres dersom noen velger å kjøpe.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: emmernſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:07

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: M4KZſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:12
Jeg har den originalen EAP, i min 2017 MX med AP 2.5. Og jeg har smart summom og traffikopppmerksom cruise-kontroll.

Så Jeg vet ikke en det er bare en beskrivelse feil, eller den nye EAP er dårligere.
Men om den nye EAP er egentlig det samme som før, det er penge rett ut av vinduet å betale for FSD.

Jeg har alt som er i grønn i vedlagt bilde
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Handymanſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:22

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Jeg har selv EAP fra mars 2019 (og lovnad om oppgradering til FSD) og den har Smart Summon (selv om det ikke har noen nytteverdi i praksis).
Men for de som bestiller EAP nå, er jeg usikker på hva de kan forvente.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jokkeſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 17:08
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Når det er sagt.... i eposten som er sendt ut om EAP i USA til $4000 så er funksjonen til Smart Sumon beskrevet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1307487416861814784/photo/1

Jeg blir derfor usikker på hva som leveres dersom noen velger å kjøpe.
Kjøpte EAP i går, smart summon er med
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: xerxesſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 19:21
betyr dette at prisen på FSD kjøp for de som droppet å inkludere det med bilen har gått opp til 75 000 fra 60 000?

må de som betaler for EAP senere også betale full pris for FSD i etterkant om de får «mersmak» og vil oppgradere til fsd? altså ingen EAP-rabatt?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: xerxesſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 19:23
ser fsd fortsatt koster 60 løk med kjøp av ny bil, så enten har de ikke oppdatert dette enda, eller så legger de på moms eller noe slikt for etternølerne.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: TøddiVedderſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 20:22
Det er nok merverdiavgift ja.
Da ikke kjøpes med bilen
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Magnus Hansenſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 20:42
Det ryktes om at FSD også skal bli tilgjengelig som et abonnement:

 https://electrek.co/2020/09/20/tesla-full-self-driving-subscription-deadline-enhanced-autopilot/

 (https://electrek.co/2020/09/20/tesla-full-self-driving-subscription-deadline-enhanced-autopilot/)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Handymanſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 20:53
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

Hvis jeg velger naviger på autopilot med lagt inn destinasjon og bilen anbefaler å bytte felt holder det med å dra blinkeren til første trinn. Ellers fungerer det ikke på min Model 3 uten å dra blinkeren til trinn 2 med autopilot. 🙂
Måtte prøve det trinn 1 (med NoA) nå på vei hjem fra hytta og det funket, men bare ved bytte fra venstre til høyre felt. Fra høyre til venstre måtte jeg bruke trinn 2, men da var det på eget initiativ og ikke på forslag fra NoA.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Magnus Hansenſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 21:05
EAP er bare tilbudt ut måneden. Altså kun et forsøk på å pynte på kvartalstallene. Dette surret de koker opp på slutten av kvartalene er noe av det jeg ikke liker med Tesla. Er de ikke robuste nok nå til å tenke langsiktig og uke bry seg om enkeltkvartaler??
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 22:21
Tesla tenker jo langsiktig når det gjelder mange ting, kanskje også når det gjelder dette. Å selge EAP nå koster dem jo ikke noe direkte, siden de ikke trenger installere HW3 til de som mangler det i motsetning til å selge FSD. Videre regner de feks kanskje med at mange kommer til å gå videre til FSD siden prishoppet da ikke blir så høyt som rett til FSD (selv om det totalt sett blir dyrere). Det kan også være andre momenter som vi ikke vet om.
At de får gode kvartalstall er kanskje hovedgrunnen, men jeg tror definitivt at Tesla har regnet på dette også i en større sammenheng.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: LapskausMandag 21. ſeptember 2020, klokken 15:20
Lurer på hva det vil koste å gå fra EAP til FSD hvis prisen på FSD øker enda mer. Vil de da bare trekke fra de 30k man allerede har betalt, vil det koste 45k (differansen mellom de to pr i dag) eller et sted midt imellom. Det hadde jo vert veldig interessant om man kunne sikre seg FSD til dagens pris uten å punge ut for hele pakka med en gang.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: RocklobsterTirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 12:46
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

 8)
Jepp. Heter jo nå FREMTIDIG selvkjørende ;-)

Ikke lenger FULLSTENDIG eller FULLVERDIG selvkjørende nei. Enorm forskjell der, og neppe tilfeldig, har inntrykk av at det roes tilbake mot land når det gjelder FSD og lovnader. Står fortsatt fullverdig ved bestilling av ny bil.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxTirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 13:45
Det står "Fullverdige selvkjørende egenskaper" hvis man bestiller en TM3: https://www.tesla.com/no_no/model3/design#autopilot
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jazzwheelTirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 13:55
Syns dette var veldig kjekt jeg, bestilte med en gang. Kjøpte nettopp ny TMS og droppet FSD denne gang siden Autopilot nå var inkludert, og FSD bare er tull. Irriterende at jeg ikke kunne bruke blinklys til å skifte fil på motorvei mens AP var på, men nå er jeg savnet på fra forrige TMS på plass.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: sfinxernTirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 13:55
AP har vært en gedigen skuffelse etter at jeg kjøpte min i desember 17 med EAP (uten FSD). Kjøp av FSD for min del tilfører bare skiltgjenkjenning og "automatisk kjøring i bygater". Og det er priset til den nette sum av 47 500kr  ::)..

Har brukt AP mye gjennom de snart 60 000km jeg har kjørt, men synes faktisk tradisjonell Adaptive cruise og skiltgjenkjenning fungerer bedre (fra vår andre bil).
Det har skjedd så og si ingen utvikling på AP på de snart 3 årene jeg har hatt bilen. Er lei hele opplegget.

Men TMS er jo en fantastisk bil på alle andre områder. Hadde jeg bare kunne fått en ordentlig fungerende ACC med skiltgjenkjenning... sukk :'(.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: jokkeFredag 02. Oktober 2020, klokken 14:59
Kan EAP fortsatt kjøpes, eller er muligheten fjernet?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Lapskausſøndag 04. Oktober 2020, klokken 11:17
Skipet har nok seilt for denne gang.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Motorwattſøndag 04. Oktober 2020, klokken 11:25
Dette har du heller ikke fått, men kommer ved omskriving av software i slutten av året (USA):

Sitat
... og "automatisk kjøring i bygater". Og det er priset til den nette sum av 47 500kr
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ThalgarFredag 05. Februar 2021, klokken 19:34
Og der var EAP tilbake igjen!
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: z4rdFredag 05. Februar 2021, klokken 19:39
37 250,- NOK for den pakka i min TM3. Litt stivt.
Hadde EAP i forrige bil og fornøyd med det. Kunne betalt 20k. Kanskje strukket meg til 25k...
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: hemiFredag 05. Februar 2021, klokken 19:40
nå gir iaf EAP mening, før måtte du ha det for å få den til å holde avstand.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: apehestFredag 05. Februar 2021, klokken 20:57
Hadde vurdert det opp til 14999,-
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Kim-Fredag 05. Februar 2021, klokken 21:50
Enig. I det meste laget, jeg slår nok til når den går under 20k
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: hemiFredag 05. Februar 2021, klokken 22:36
husk at ca alle med model 3 i feb/mars betalte 50-60...
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ladovLørdag 06. Februar 2021, klokken 10:44
Sjekket min 'final invoice' fra feb-19 og da kostet EAP 41800,-

Også ble den oppgradert til FSD helt gratis noen få uker senere. :)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxLørdag 06. Februar 2021, klokken 15:55
Jeg betalte 41800,- for FSD på min faktura fra juni-19 (TMX).
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: JorElſøndag 07. Februar 2021, klokken 14:30
Mener jeg betalte 40.700kr i November 2018. Eller kanskje 41.700, forresten. Koster å ligge på topp :P
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: fonbergſøndag 07. Februar 2021, klokken 18:27
Koster 29.800,- ved bestilling av ny S. Som er nøyaktig halvparten av prisen for FSD.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Kim-ſøndag 07. Februar 2021, klokken 22:39
Mener jeg betalte 40.700kr i November 2018. Eller kanskje 41.700, forresten. Koster å ligge på topp :P

Men da da var vel ikke autopilot inkludert uten pristillegg?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: JorElTirsdag 09. Februar 2021, klokken 06:33
Mener jeg betalte 40.700kr i November 2018. Eller kanskje 41.700, forresten. Koster å ligge på topp :P

Men da da var vel ikke autopilot inkludert uten pristillegg?
Det stemmer. Man måtte opp på dette nivået for å få AP. Var egentlig ikke såå keen, på å legge ut disse pengene. Men kom fra en E-golf som hadde adaptive CC... Men Tesla var greie på neste hakk/level, når jeg oppdaterte til FSD. Alt i alt har jeg betalt hverken mer eller mindre enn de som kjøper en ny Tesla med FSD. En slags rettferdighet i det :)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: GreenEyezſøndag 14. Februar 2021, klokken 08:24
EAP er lagt inn i nybilkonfiguratoren nå.  Min ble oppgradert til FSD i mars 19. Av en eller annen grunn er jeg nervøs for at de skal nedgradere den igjen til vanlig EAP igjen. Jeg tror jeg bestiller time for bytte til HW3 snarest for sikkerhets skyld.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: VeloDTorsdag 18. Februar 2021, klokken 15:02
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxTorsdag 18. Februar 2021, klokken 15:28
Har man ikke "Automatisk filbytte" så må man disable autopiloten når man vil kjøre forbi andre på motorveien, det syns jeg har vært temmelig irriterende de gangene jeg har lånt andre Teslaer uten FSD.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: craTorsdag 18. Februar 2021, klokken 16:00
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?

For min del bruker jeg bare summon en sjelden gang nå og da, og det er like mye for å brife som for at jeg ikke kommer meg inn i bilen uten å kjøre den fram med mobilen.  :D

Autopark gidder jeg aldri; jeg parkerer mye raskere og bedre selv, både vanlig parkering og lukeperkering. Gidder rett og slett ikke vente på at bilen skal knote fra seg og i tillegg sitte og lure på om den gjør en god jobb eller om den kjører på noe.

Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ladovTorsdag 18. Februar 2021, klokken 19:16
Jeg har brukt summon til noe fornuftig hele *2* ganger! :D

Ene gangen flyttet jeg bilen ut av en sølepytt så jeg slapp å dra med søle inn. Den andre gangen kjørte jeg litt frem og tilbake mens jeg prøvde å finne kilden til en ulyd(det var en stein mellom bremseskiva og varmeskjoldet).

Automatisk filbytte..så lenge jeg bruker navigate on autopilot virker den bra men som del av 'vanlig' autopilot har jeg bare gitt opp. Jeg skjønner ikke hva det er meningen at jeg skal gjøre og sparer heller tid og irritasjon og slår av skiten før jeg bytter felt manuelt.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxTorsdag 18. Februar 2021, klokken 19:19
...
Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
En dytt på spaken, og så skifter den fil temmelig kjapt hos meg. (Jeg har satt hastigheten på filskift til "Mad max" etter tips her på forumet.)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: PolestarTorsdag 18. Februar 2021, klokken 19:53
Har man ikke "Automatisk filbytte" så må man disable autopiloten når man vil kjøre forbi andre på motorveien, det syns jeg har vært temmelig irriterende de gangene jeg har lånt andre Teslaer uten FSD.
Dette krever ikke FSD. Jeg har ingen problemer med å kjøre forbi andre på firefelts motorvei med aktivert autopilot (AP1). Filbyttet igangsettes ved bruk av blinklys. Tilsvarende på AP2-biler jeg har kjørt, og der er filbyttet enda smidigere.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: sjokomelkTorsdag 18. Februar 2021, klokken 20:09
Har man ikke "Automatisk filbytte" så må man disable autopiloten når man vil kjøre forbi andre på motorveien, det syns jeg har vært temmelig irriterende de gangene jeg har lånt andre Teslaer uten FSD.
Dette krever ikke FSD.
Jo, hvis man har bil fra etter EAP forsvant som et tilvalg og man bare kunne velge mellom AP som var inkludert i prisen (uten filbytte, summon og autopark (?)) og FSD som ga full tilgang til alt.
De første årene var det bare cruisecontrol som var standard, så fikk du EAP med alle Autosteer-funksjonene og så FSD på toppen som egentlig ikke ga noe annet enn tilgang til FSD en gang i fremtiden.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: GreenEyezTorsdag 18. Februar 2021, klokken 20:57
Jepp, bruker automatisk filbytte når jeg har på Navigate on Autopilot (og det er mulighet for å gjøre det oftere i Danmark der jeg er enn i Norge), Summon brukte jeg hver dag i min trange garasje, Autoparkering har jeg brukt mange ganger.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanTorsdag 18. Februar 2021, klokken 21:28
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?
Elsker automatisk filskifte. Bruker det daglig både på AP og uten NoA. Det fungerer og jeg syns det virkelig gir merverdi. Summon har vært nyttig noen ganger når jeg skal flytte bilen litt frem for å komme inn i bagasjerommet.
Parkering gjør jeg raskere selv.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanTorsdag 18. Februar 2021, klokken 21:31
...
Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
En dytt på spaken, og så skifter den fil temmelig kjapt hos meg. (Jeg har satt hastigheten på filskift til "Mad max" etter tips her på forumet.)
Mad Max påvirker ikke hvor fort bilen skifter fil. Mad Max betyr at bilen foreslår filskifte selv når man bare kjører litt fortere enn trafikken man tar igjen.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanTorsdag 18. Februar 2021, klokken 21:34
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?

For min del bruker jeg bare summon en sjelden gang nå og da, og det er like mye for å brife som for at jeg ikke kommer meg inn i bilen uten å kjøre den fram med mobilen.  :D

Autopark gidder jeg aldri; jeg parkerer mye raskere og bedre selv, både vanlig parkering og lukeperkering. Gidder rett og slett ikke vente på at bilen skal knote fra seg og i tillegg sitte og lure på om den gjør en god jobb eller om den kjører på noe.

Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
Det mange gjør feil når de ikke får til filskift, er at de ikke dreier forsiktig på rattet rett etter at bilnklyset er aktivert.
Den letteste måten å lære det på er faktisk å dreie rattet forsiktig motsatt vei.
Når bilen slev foreslår filskifte trenger man bare dra blinkeren til første hakk. Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: o.b.lixFredag 19. Februar 2021, klokken 08:53
Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.

Gjelder kun model 3. S og X må ikke dra til endes, da vil den ikke bytte fil. Kun til første hakk altså.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanFredag 19. Februar 2021, klokken 09:57
Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.

Gjelder kun model 3. S og X må ikke dra til endes, da vil den ikke bytte fil. Kun til første hakk altså.
Det stemmer! Glemmer stadig at det er forskjell. Men tipper at S og X i ny versjon blir like TM3 og TMY, hvis de i det hele tatt får hendel da.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: kodaxFredag 19. Februar 2021, klokken 11:37
...
Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
En dytt på spaken, og så skifter den fil temmelig kjapt hos meg. (Jeg har satt hastigheten på filskift til "Mad max" etter tips her på forumet.)
Mad Max påvirker ikke hvor fort bilen skifter fil. Mad Max betyr at bilen foreslår filskifte selv når man bare kjører litt fortere enn trafikken man tar igjen.
Ah, det var sånn det var, ja:)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ladovFredag 19. Februar 2021, klokken 19:25

Det mange gjør feil når de ikke får til filskift, er at de ikke dreier forsiktig på rattet rett etter at bilnklyset er aktivert.
Den letteste måten å lære det på er faktisk å dreie rattet forsiktig motsatt vei.
Når bilen slev foreslår filskifte trenger man bare dra blinkeren til første hakk. Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.
Som sagt, dette har jeg gitt opp. Enten dreier jeg ikke nok, og da skjer det ikkeno, eller så dreier jeg for mye og da slår autosteer seg av.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanFredag 19. Februar 2021, klokken 20:15
Enten har du seriøse problemer med finmotorikken, eller så er det noe galt med bilen din. Vanskelig er det nemlig ikke. Ingen av de 4 i familien her har hatt noen problemer med det.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: MotorwattFredag 19. Februar 2021, klokken 20:31
Filskifte virker hos meg. Alltid, og hver gang. Sannsynligvis funksjonen jeg bruker mest, og liker best (kjører 80% på motorvei). Ingen hokus pokus, så jeg er enig med Handyman.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ElmoFredag 19. Februar 2021, klokken 22:57
Som sagt, dette har jeg gitt opp. Enten dreier jeg ikke nok, og da skjer det ikkeno, eller så dreier jeg for mye og da slår autosteer seg av.
Godt å høre at det ikke er bare meg.
Jeg har akkurat samme problem som deg. Omtrent ikke sjans. Fått det til 2-3 ganger på sikkert 50 forsøk,  og nå har jeg droppet å prøve. (TM3 LR AWD)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanFredag 19. Februar 2021, klokken 23:27
Seriøst. Da må dere ta det opp med Tesla. Det er IKKE vanskelig!
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ladovLørdag 20. Februar 2021, klokken 21:58
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Vaduzſøndag 21. Februar 2021, klokken 08:21
Tror nesten ikke jeg har utført mer enn en håndfull manuelle filskift på E18 siden dette kom. Bare å sørge for klar bane og initiere med lett trykk på blinkern og ha lett kraft på rattet så bilen kjenner at du er der. Den er ikke god på små luker og tung trafikk, da gjør jeg det selv.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Motorwattſøndag 21. Februar 2021, klokken 08:49
På Model S er trykket man må legge på rattet nesten umerkelig, og mye mindre enn vanlig nag under selvstyring.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Elmoſøndag 21. Februar 2021, klokken 10:27
Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering,
før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Fullstendig enig igjen.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Handymanſøndag 21. Februar 2021, klokken 12:57
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Hva slags rattbevegelse er det du snakker om?
Min metode:
1. Sett på bliklyset (fult utslag på hendelen hvis du selv initierer filskiftet, første hakk dersom det er NoA som forslår)
2. "Drei forsiktig" på rattet til filskiftet har startet (samme lille kraft som trengs for å kvittere "AP-nagging"). og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ladovſøndag 21. Februar 2021, klokken 22:20
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Hva slags rattbevegelse er det du snakker om?
Min metode:
1. Sett på bliklyset (fult utslag på hendelen hvis du selv initierer filskiftet, første hakk dersom det er NoA som forslår)
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)
Holde gjennom hele filskiftet altså? Ikke bare en rattbevegelse for å 'bekrefte' at du faktisk trykket ned blinklyset? Skal prøve det neste gang.
Tittel: EAP tilbake
Skrevet av: Handymanſøndag 21. Februar 2021, klokken 23:31
Prøvde igjen i dag, fikk det til omtrent 2 av 10 forsøk, beste på lenge! :D

Sjekket håndboken i bilen og den er merkelig lite spesifikk på *hvordan* dette gjøres. Husker for øvrig at den endret oppførsel etter en oppdatering, før holdt det å blinke, etter at rattbevegelsen ble innført har det blitt helt natta.
Hva slags rattbevegelse er det du snakker om?
Min metode:
1. Sett på bliklyset (fult utslag på hendelen hvis du selv initierer filskiftet, første hakk dersom det er NoA som forslår)
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)
Holde gjennom hele filskiftet altså? Ikke bare en rattbevegelse for å 'bekrefte' at du faktisk trykket ned blinklyset? Skal prøve det neste gang.
Edit: Nei, man trenger nå kun på holde litt i rattet til filskiftet har startet (innen 5 sekunder fra man har skrudd på blinklyset).
Stemmer. Man må holde momentet nesten helt til bilen har kommet over i det andre feltet. Slipper man rattet for tidlig avbrytes filskiftet.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: MotorwattMandag 22. Februar 2021, klokken 00:24
Da er det i såfall forskjell på TMS og TM3. Leste dette innlegget like før jeg skulle hjem (på en tom E18), så det er en helt fersk test  :D. På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanMandag 22. Februar 2021, klokken 06:35
Da er det i såfall forskjell på TMS og TM3. Leste dette innlegget like før jeg skulle hjem (på en tom E18), så det er en helt fersk test  :D. På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.
Det er ingen foskjell på TM3. Testet nå og man kan faktisk slippe rattet straks den har startet jobben. Det var ikke slik før, og siden jeg alltid har en hånd hvilende i rattet har jeg ikke lagt merke til når det ble endret.
Din spesifisering av umerkelig er viktig. 
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: craMandag 22. Februar 2021, klokken 09:27
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Thomas ParsliMandag 22. Februar 2021, klokken 09:39
På en TMS er det slik: Slå på retningsviseren med kun bløtt avtrekk. Når det passer å begynne filskifte, gir man en nesten umerkelig berøring på rattet i 1-2 sekunder (med understrekning på umerkelig fordi det er nesten ikke merkbart, og man kan faktisk slippe rattet når filskifte er påbegynt). Vel og merke må berøringen av rattet bli gjort innen 5 sekunder etter at retningsviseren er slått på. Hvis ikke blir filskifte kansellert. Slik er det i iallfall på min bil, og jeg foretok 11 test-filskift på veien hjem.

Slik har det vært på vår Model X i 3 år, lånebiler fra Tesla (Model S og Model X) og en leiebil fra Avis (Model S).

Det er både enkelt og uproblematisk - og noen ganger lar jeg ikke bilen skifte felt (fordi jeg ser det er uhensiktsmessig) og da er det bare å la være å «bekrefte».
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanMandag 22. Februar 2021, klokken 10:02
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Nei, jeg burde også satt ordet drei i anførselstegn for å poengtere at man ikke skal dreie på rattet, men bare ha meget liten motstand på rattet. Jeg har alltid hånda hengende i rattet og det er nok. Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag".
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: craMandag 22. Februar 2021, klokken 11:07
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Nei, jeg burde også satt ordet drei i anførselstegn for å poengtere at man ikke skal dreie på rattet, men bare ha meget liten motstand på rattet. Jeg har alltid hånda hengende i rattet og det er nok. Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag".

Mitt "poeng" var at (i følge instruksjonene) så må man gjøre noe manuelt gjennom (nesten?) hele prosessen, ref "hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig". At man skel bekrefte/initiere filskifte er greit nok, men dette høres ut som det er mer arbeid enn å bare slå på igjen autopilot etter at filskifte er ferdig.

Men som sagt; jeg har lite mulighet til å teste dette i det daglige, så min oppfattelse av det hele er nok fraget av mangel på erfaring.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanMandag 22. Februar 2021, klokken 11:45
2. Drei "forsiktig" på rattet og hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig (slipper man for tidlig avbrytes filskiftet)

Så i praksis gjennomføre manuelt filskifte, altså.  :laugh: :laugh:
Nei, jeg burde også satt ordet drei i anførselstegn for å poengtere at man ikke skal dreie på rattet, men bare ha meget liten motstand på rattet. Jeg har alltid hånda hengende i rattet og det er nok. Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag".

Mitt "poeng" var at (i følge instruksjonene) så må man gjøre noe manuelt gjennom (nesten?) hele prosessen, ref "hold dette lille momentet til filskiftet er ferdig". At man skel bekrefte/initiere filskifte er greit nok, men dette høres ut som det er mer arbeid enn å bare slå på igjen autopilot etter at filskifte er ferdig.

Men som sagt; jeg har lite mulighet til å teste dette i det daglige, så min oppfattelse av det hele er nok fraget av mangel på erfaring.
Nå er det jo bekreftet at man ikke trenger å gjøre noe mer enn å sette på blinklyset og ta lett i rattet inne 5 sekunder. Resten gjrør bilen selv, inkludert å sjekke blindsona. Alle 4 i vår husstand liker funksjonen og bruker den når det er mulig. Manuelle filskift føles plundrete når man er godt vant med automatisk filskift.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: MotorwattMandag 22. Februar 2021, klokken 12:22
Sitat
Det er samme kraften som skal til for å kvittere "nag"
Betydelig mindre.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: geearMandag 22. Februar 2021, klokken 18:56
Siden noen ikke får det til, så skal det nevnes at det finnes en god del veier med flere felt der Tesla mener de bestemmer om det er lov med feltskifte eller ikke. Bilen må selv vise flere felt i visualiseringen for at feltskifte fungerer. Når den kun viser ett felt hjelper det verken å blinke eller berøre rattet, der må AP avbrytes enten med spak eller rattbevegelse. Ganske irriterende når man kjører hyppig på slike veier. Det tåpeligste er at bilen viser at den ser begge feltene så fort jeg begynner å svinge.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: sjokomelkMandag 22. Februar 2021, klokken 19:16
Som geear viser i videoen sin, så må veien se ut som den gjør rundt 20 sekunder i videoen hans for at automagisk filskifte skal fungere. Du må være på Autosteer og ha blå linjer på hver side av filen du er i, og så må du samtidig se nabofilen(e) i instrumentpanelet. Vises ikke den/disse, så er ikke filskifte tilgjengelig.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ApacheTirsdag 23. Februar 2021, klokken 09:18
For mange er summon på bilen bare en gimmick.
Men for min del som har en meget trang parkeringsplass der det er til tider fysisk umulig å åpne døra. Så er summen gull verdt.
Den brukes så å si daglig.
Parkeringsplassene i borettslaget står side om side og er helt avhengig at naboene parkerer "riktig" for at jeg skal unngå Summon.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ContangoTirsdag 23. Februar 2021, klokken 13:14
For mange er summon på bilen bare en gimmick.
Men for min del som har en meget trang parkeringsplass der det er til tider fysisk umulig å åpne døra. Så er summen gull verdt.
Den brukes så å si daglig.
Parkeringsplassene i borettslaget står side om side og er helt avhengig at naboene parkerer "riktig" for at jeg skal unngå Summon.
Hadde Summon på forrige bil og fant den helt ubrukelig i praksis. Mye nøling og usikkerhet, mye neglebiting når den vred hjulene altfor mye ift hvor nærme veggen den var, mye tidsbruk, veldig følsom for nøkkel og avstand, og mange restarter før den på et vis kom i mål. Halvannet år siden omtrent. Det høres ut som de har forbedret funksjonaliteten siden da?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: turfsurfTirsdag 23. Februar 2021, klokken 14:14
Summon var ok. Så kom det EU tilpasninger som ødela alt. Håper det har blitt bedre nå.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanTirsdag 23. Februar 2021, klokken 22:42
Siden noen ikke får det til, så skal det nevnes at det finnes en god del veier med flere felt der Tesla mener de bestemmer om det er lov med feltskifte eller ikke. Bilen må selv vise flere felt i visualiseringen for at feltskifte fungerer. Når den kun viser ett felt hjelper det verken å blinke eller berøre rattet, der må AP avbrytes enten med spak eller rattbevegelse. Ganske irriterende når man kjører hyppig på slike veier. Det tåpeligste er at bilen viser at den ser begge feltene så fort jeg begynner å svinge.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg tenkte at folk forstod at den ikke vil skifte fil når den ikke ser og ikke viser nabofila.
Jeg har bare opplevd at bilen ikke leser nabofila når kameraet er tilsmusset eller det er svært dårlig førefrohold. Aldri slik som i videoen. Er det alltid slik den strekningen?
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: geearTirsdag 23. Februar 2021, klokken 23:21
Ja, alltid sånn der. Fem kilometer med den type vei der filskifte ikke funker. Verste var at det funket i noen måneder, så forsvant det plutselig igjen. Og når AP er av, i venstrefila der etter å ha måttet avbryte AP, så viser den begge filene, og det gjør den også alltid ellers, men så fort AP slås på så nekter den både auto filskifte eller noen form for manuelt, og det irriterer. Den burde gi lov til å utføre et filskifte manuelt uten å disengage AP, slik de fleste andre bilmerker tillater. Men det er i samme kategori som at de nekter oss å få en helt manuell cruisefunksjon som faktisk funker uten en haug med fantombremsinger for eksempel på E18 mellom Krsand og Larvik, eller i snøvær/snøføre.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: ladovOnsdag 24. Februar 2021, klokken 20:23
Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: Kim-Onsdag 24. Februar 2021, klokken 20:26
Det med at bilen ikke bytter felt selv om bilen egentlig ser det er felt, men «ser» det ikke lengre når AP aktiveres er et bevisst valg fra tesla om å ikke tillate det. Kom med en oppdatering rundt 2019.20
Tittel: Sv: EAP tilbake
Skrevet av: HandymanTorsdag 25. Februar 2021, klokken 01:00
Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Kjører du med styringen i sport? Prøv i så fall å bytte til comfort eller standard. Min krever ulike krefter alt etter styremodus. Jeg bruker standard.