Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Zubzero

Selger påstår jo også at DCC medfører 1cm lavere bakkeklaring på Enyaq. Men lurer på om de ikke blander det med sport chassis/sportline

Dieselgubben

Kan forskjellene ha noe med hvilken størrelse det er på felgene? First utgavene kom jo med 20 og 21 tommere.

Dieselgubben

#63
Sitat fra: tromsø på søndag 04. april 2021, klokken 18:30
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 04. april 2021, klokken 17:43
Står i tabell nederst i denne artikkelen: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/qAnw01/dette-blir-de-norske-prisene-paa-volkswagen-id4

Feil på etron i denne tabellen også, har jo bakkeklaring på 15-22.6cm.

Det er korrekt. Står også på audi sine sider. Er basis modellen. https://albjerk.no/artikler/alt-om-etron-50-og-55/#:~:text=Bakkeklaring%20172%20millimeter,Tilhengervekt%3A%201%20800%20kilogram

Men alle har vel luftfjæring, så merkeligt tall fra fra Albjerk.

BatteriOgFossil

#64
Sitat fra: Olemann på søndag 04. april 2021, klokken 12:17
Ser også noen testere misforstår cruisekontrollknappene.  Ved lett trykk endres hastighet med 1 km/t, ved tyngre trykk når man et nivå 2 for trykk, det er merkbart dobbeltklikk, da endres hastighet med 10 km/t.

Min erfaring med cc-knappene er at man fort ender opp med å trykke på "nivå 2" (10 km/t) når man kun ønsket å trykke på "nivå 1". Spesielt de gangene der man f.eks. skal justere hastigheten 5 km/t ved 5 trykk på "nivå 1". Jeg bruker CC aktivt ved langkjøring, og synes VW sin nye patent er dårligere enn deres tidligere system med fysiske konvensjonelle knapper. ID.4 (og ID.3) er utvilsomt en god bil på veldig mange områder, men det er tydelig at brukervennlighet i betydningen at det skal være enklest mulig å operere bilens primære komfortfunksjoner under kjøring - har ikke stått like mye i fokus som hos enkelte konkurrenter. Man må ikke gi avkall på alt av fysiske knapper som f.eks. setevarme og temperaturregulering selv om man skal ha programvare som vil være i kontinuerlig utvikling med OTA-oppdateringer.

Men for de som synes fysiske knapper på rattet er veldig viktig så er det vel bare å velge Enyaq da... da får man også med fysiske "padle-årer" bak rattet for å justere regen. Det er jo faktisk ikke engang mulig å bestille som ekstrautstyr til ID.4.

Olemann

#65
Min erfaring er at etter noen dager satt dette i fingrene, enkelt-trykk og dobbelt-trykk på CC funker fint og sjelden bom.  Løsningen fra VW fra 2000 tallet med CC på hendel likte jeg ikke, noe jeg oppfatter Skoda har brukt.
Men denne type rattknapper funker ikke så bra med hansker, neppe heller for de som har store hender eller lite følsomhet i fingre.

Men, fysiske knapper for setevarme og rattvarme og også for å skru varmekolben og AC kompressor av og på skulle jeg gjerne hatt, her har VW noe å lære av Kia.  Det siste har også med energiforbruk å gjøre.

Synes regen er litt for slapp, selv i B, vet ikke om Skoda er bedre på det, men kan godt se for meg at på bratte vestlandsveier er den ikke kraftig nok til å unngå at man må brenne energi i klossene.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Olemann på søndag 04. april 2021, klokken 21:43
Min erfaring er at etter noen dager satt dette i fingrene, enkelt-trykk og dobbelt-trykk på CC funker fint og sjelden bom.  Løsningen fra VW fra 2000 tallet med CC på hendel likte jeg ikke, noe jeg oppfatter Skoda har brukt.
Men denne type rattknapper funker ikke så bra med hansker, neppe heller for de som har store hender eller lite følsomhet i fingre.

Men, fysiske knapper for setevarme og rattvarme og også for å skru varmekolben og AC kompressor av og på skulle jeg gjerne hatt, her har VW noe å lære av Kia.  Det siste har også med energiforbruk å gjøre.

Synes regen er litt for slapp, selv i B, vet ikke om Skoda er bedre på det, men kan godt se for meg at på bratte vestlandsveier er den ikke kraftig nok til å unngå at man må brenne energi i klossene.

Vil ikke regen slå inn automatisk om man overskrider fartsgrensen eller fastsatt CC hastighet uansett?

tromsø

Enyaq har jo 3 trinn på regen så bør vel være bedre enn kun d/b på id4.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Olemann

#68
Det hjelper ikke med automatikk på regen om den ikke er kraftig nok til å forhindre at bremseklosser/skiver brenner av energien. 
Selv om Skoda har 3 trinn er det ikke sikkert den er kraftigere enn ID4.
Har inntrykk av at et ekstra regen gir settes inn når man berører bremsepedalen, så med topp feeling i bremsefoten klarer man nok å sette inn dette regen giret uten å brenne av energi i skivene/klossene.
Men, ville være mye lettere med mer juice i regen, da handler det bare om feeling i "gass-foten" for maks utnytting av energien.
Virker nesten som produsentene ikke stoler på sjåførens evne til å styre seiling, regen og "gassing", men innbiller seg at folk da vil regenerere unødvendig om den er for kraftig, og på den måten tape energi.

Bjoris

"Seiling" er mest effektivt, tror du kjører veldig hardt og ufornuftig før regenereringen ikke strekker til på ID4 så at dette er ett problem ifht forbruket tror jeg ikke noe på, heller bedre å bruke D for uerfarne brukere.

Nå liker mange one-pedal kjøring så det er litt rart at VW ikke har lagd dette, men fokuset har vært å lage en bil som er så lik som mulig som en vanlig fossilbil så det er vel grunnen tenker jeg. Lever fint med dette. Vår forrige bil ENiro hadde 100 kw regnerering og det ble veldig fort mye rust på bremsene så jeg håper bremsene tar når en trykker litt mer en litt på pedalen...

ENTO

Nå har jo ID4 skivebremser kun foran, så rust på skiver blir vel ikke noe problem her.

daktari

Trilling funker dårlig her i byen med fartsdumper og masse kryss overalt, skjønner det kan være anderledes på landet. Men syntes det virket som ID4 hadde tilstrekkelig regen i B til å håndtere normal bykjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Nok regen for normal bykjøring, men dersom poenget er rekkevidde og kjøring med mye nedstigning, så er det ikke nok.  Da må man brenne energi i klossene.
Dersom man antar at  uerfarne sjåfører brenner av for mye på regen, så er det selvsagt bedre for dem å ha en bil som ikke tillater mye regen.
Da er vi tilbake til MAX flyene igjen, bilen antar vi er dumme (og noen er kanskje det) og lar oss ikke kjøre som vi vil.  Det er helt mulig å seile med en bil med mye regen, gjelder bare å utvikle følsomhet i høyrefoten.
Denne diskusjonen har jeg deltatt i over 5 år, tror ikke man kommer videre, for premissene er for ulike, i alle fall for udefinerte.

tromsø

Har ikke ACC på min etron (valgte rattvarme foran) og bruker stadig hendlerne bak rattet for å justere farten/regen/seiling, syns det fungerer bra hvis man er framsynt i trafikken. Men etron har kun to trinn med regen, og mange med meg hadde ønsket et til trinn med mer regen. (Bilen har mer regen men da må man bruke bremsen)

Ser derfor positivt på at Enyaq har hendler med tre trinn. Skal bli artig å prøvekjøre den snart!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Jambo

Sitat fra: Olemann på mandag 05. april 2021, klokken 23:27
Nok regen for normal bykjøring, men dersom poenget er rekkevidde og kjøring med mye nedstigning, så er det ikke nok.  Da må man brenne energi i klossene.
Dersom man antar at  uerfarne sjåfører brenner av for mye på regen, så er det selvsagt bedre for dem å ha en bil som ikke tillater mye regen.
Da er vi tilbake til MAX flyene igjen, bilen antar vi er dumme (og noen er kanskje det) og lar oss ikke kjøre som vi vil.  Det er helt mulig å seile med en bil med mye regen, gjelder bare å utvikle følsomhet i høyrefoten.
Denne diskusjonen har jeg deltatt i over 5 år, tror ikke man kommer videre, for premissene er for ulike, i alle fall for udefinerte.
Ikke sikkert jeg forstår deg riktig her, men selv om man trør på bremsen i en ID4 så er det fremdeles regen, opp til et visst punkt der de mekaniske bremsene griper inn når det er kraftigere nedbremsing. Hvis jeg husker rett tillater ID4 nær dobbelt så kraftig deakselerasjon med regen gjennom å bruke bremsepedalen i forhold til maksimal regen i B. Ned en bakke kan du altså holde inne bremsen hvis du ikke synes det er nok regen i B, og fremdeles bruker bilen regen til å lade batteriene og bremse farten. Det er bare ikke helt enpedals-kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA