Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Kires

Hva kan vi forvente av forskjeller mellom disse to? Ikke satt meg helt inn i det. Synes interiøret ser bedre ut i skodaen ved første øyekast. Drivlinjen er vel den samme. Så litt bedre tech, litt mindre støy, litt bedre seter til en litt høyere pris?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Magnus Hansen

#1
Id4 blir rundt £3000 dyrere sto det vel i en annen tråd. Og interiøret ser jo faktisk kjipere ut. Men noe må de gjøre for å rettferdiggjøre prisen. Mer utstyr? Flere HK?

Edit: ser vw reklamerer med « Akselerasjonn som en sportsbil». Så sprekere blir den sikkert. Skodaen er jo trege greier til å være elbil.

daktari

Ser den skjermen litt mindre ut enn hos Enyaq eller er det bare meg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Den eneste lille detaljen ID.4 har er ryggekamera bak vippelogoen. Ellers virker Skodaen bedre på alle måter, visuelt og funksjonelt. Får se når prisene er ute, kanskje det er noen overraskelser i pris vs utstyrskombinasjoner.
'21 3LR

oarnoe

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 04. september 2020, klokken 19:47

Edit: ser vw reklamerer med « Akselerasjonn som en sportsbil». Så sprekere blir den sikkert. Skodaen er jo trege greier til å være elbil.

MEB platformen virker å gi samme batterier og motorer med samme prestasjoner til Enyaq, ID.4 og Q4 etron. Blir overrasket om ID.4 får raskere akselrasjon en hva Enyaq får,  så det blir spennende å se hvorfor de mener den skal koste så mye mer. ID.4 virker jo mer simpel på innvendig opplevd kvalitet, i mine øyne.
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

espenri

I den filmen med den blå ID.4 som nettopp er postet i alle trådene her, lister journalisten opp alle motoralternativene, ingen av de skiller seg fra Enyaq så vidt jeg klarte å plukke opp.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

chargedup

#6
Ble vel sagt i en annen tråd her at det også skilte ca 50l i bagasjerommet i favør Enyaq. Det største skillet bortsett fra prisen er vel designet, logoen og fargene i displayet, som vanlig fra VAG. Nå har jeg aldri satt meg grundig inn i forskjellene på en Passat/Octavia/A4 (og muligens Seat) heller altså, så mulig jeg tar helt feil. Normalt sett har man kunne velge større motorer på en Audi enn de billigere merkene, men ellers har de vel vært ganske like bortsett fra designen utvendig og dermed plass til ditt og datt innvendig? Det har vel blitt sagt at Octavia er basert på Golf, altså klassen under Passat, men med elbilene er jo alle på samme MEB plattform.
Jeg har merket liten forskjell fra Passat til Octavia de få gangene jeg har kjørt de og må se på fargene på skjermene eller logo på rattet for å vite hvilken bil jeg sitter i. Merk at dette er relativt korte kjøreturer og med et halvår imellom.

Rart at de ikke skiller 10hk engang fra Skoda til VW, man skulle tro de kunne softwarebegrense Skoda til xhk og VW til xhk og audi til xhk og at motorene da var like. Spørsmålet er vel om de har hatt tid til å teste nok på motor i forhold til garanti/varighet med høyere effektuttak eller om feks id4 kommer med en gti variant som er raskere enn RS Skodaen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tornaldo

De 700 kg forskjell vil utgjøre en del kjøpere. Hvis det blir såpass stor forskjell da. Det gjenstår å se typegodkjenningen i Norge, men lovet ikke godt for Enyaq.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

s3xy

Tipper mange er villig til å betale 3000 euro for å få 1900 kg over 1200 kg hengervekt...
Har ikke E-tron bare 1800 kg? Virker rart at ID4 får 100 kg mer.... 1200 kg er iallefall 300 kg for lite....

Blir også spennende å se om den største motoren blir tilgjengelig ved lansering.


kodax

Sitat fra: s3xy på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:56
Har ikke E-tron bare 1800 kg? Virker rart at ID4 får 100 kg mer
Hvorfor? eTron er jo bygd på en helt annen (ikke elbil-dedikert) platform.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:08
Sitat fra: s3xy på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:56
Har ikke E-tron bare 1800 kg? Virker rart at ID4 får 100 kg mer
Hvorfor? eTron er jo bygd på en helt annen (ikke elbil-dedikert) platform.
Modifisert Q7-plattform som opprinnelig egentlig takler 3500kg henger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Man kan ikke bare se på hva chassis er konstruert for.

Man må se på hva tåler motor(er) og kraftelektronikk av effekter ved langvarig belastninger slik som å dra full last opp bakker. Det gjelder å ikke brenne av vinklinger i motor eller 'sende røyksignaler' med elektronikken. 😉

Kan være at det ligger en del begrensninger der.

Kan være at Škoda har svakere og billigere elektronikk for å holde prisen nede. I tillegg så er vel e-tron tyngre enn det ID.4 blir.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

kodax

Sitat fra: daktari på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:14
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:08
Sitat fra: s3xy på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:56
Har ikke E-tron bare 1800 kg? Virker rart at ID4 får 100 kg mer
Hvorfor? eTron er jo bygd på en helt annen (ikke elbil-dedikert) platform.
Modifisert Q7-plattform som opprinnelig egentlig takler 3500kg henger.
Poenget var at det ikke var sammenlignbart. Om man syns det er merkelig at eTron ikke takler mer er et annet spørsmål.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oarnoe

Sitat fra: batterimannen på mandag 07. september 2020, klokken 18:26
Electrec skriver at ID.4 har 1900 kg i hengervekt.



Tror nok dette er bare for å få flere klikk, de refererer til videoen som kilde, men den har ingen referanse til tilhengervekt.
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA