Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

tornaldo

Kan ikke se at VW sier noe om 1600 kg der? At chargedevs.com skriver det uten sitat, viser jo at det antagelig er spekulasjoner eller rykter, eventuelt tidligere utsagn, før bilene har vært ferdig utviklet.

Er vel veldig sannsynlig at hengervekt blir lik på begge biler, 1000 for rwd, 1200 for awd.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

1200kg er dvaskere enn en golf... TMY next.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

Polestar har 1500 kg, og både e-tron og EQC har vel 1800 kg, men hvis du skal trekke mye tung/stor henger veldig langt er Tesla stort sett det beste valget, pga. ladenettverket. Hvis du for det meste kan lade på lynladere der du ferdes kan e-tron likevel være et alternativ. En brukt e-tron 55 nærmer seg vel prisen på en ny Model Y innen den er på veien i Norge. Da får du bla også noe mer plass både i kupé og til bagasje, bedre komfort, luftfjæring og litt "terrengegenskaper", bedre lys/viskere mm.

Hengerfeste på hovedbilen er et must. Bla. til sykkelstativ. Personlig har jeg aldri hatt behov for å trekke mer enn 750 kg, og jeg ser på 1000-1200 kg. som rikelig, men forstår at andre har andre behov. Det er i alle fall veldig mye snakk om det. :)

Per i dag er det ikke bilen som begrenser hva jeg kan trekke, men førerkortet klasse B. Hvordan det vil det stille seg med TMY?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

THE

Sitat fra: elektro på tirsdag 29. september 2020, klokken 12:15
Per i dag er det ikke bilen som begrenser hva jeg kan trekke, men førerkortet klasse B. Hvordan det vil det stille seg med TMY?
Hvis infoen jeg finner stemmer så er tillatt totalvekt på TMY 2405 kg, og da kan man trekke tilhenger på 1095 kg med førerkort kl. B. ID.4 ser ut til å ha tillatt totalvekt 2660 kg (usikker på om det er 4x4 eller 2WD), og dermed tillatt tilhengervekt med kl. B førerkort på 840 kg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

Sitat fra: batterimannen på onsdag 30. september 2020, klokken 08:03
Electrec skriver 1200 kg for ID 4 AWD:
https://electrek.co/2020/09/29/vw-id-4s-awd-model-will-have-2200lb-tow-capacity-available-in-mid-2021/

Synd ,kunne blitt en habil alround'er med 1600/1900kg.
1200 er ikke stort, selv egenvekta av hengeren min er 690kg😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

bobakka

Vel egenvekt på 690 kg - hvordan klarer du det?
Det er med glassfibertopp?

Jeg har en 1400 kg henger med egenvekt på 340 kg.
Da går det stort sett fra både med 750 kg, 1000 kg og 1200 kg trekk.
De få gangene jeg trenger mer får jeg bruke fossilbilen.
Det viktigste er å få hengerfeste og absolutt minimum er 750 kg vekt - for meg.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Radial

Det er en 3500kg henger, så de har litt mer stål i seg :)

Over hodet ikke normalt, men for Meg skulle jeg ønske meg å kunne ha 1500-2000kg på den... Men det går enn så lenge dårlig uten TMX - som er en veldig upraktisk bil for meg.

Hadde trua på brukbar hengervekt på Enyaq og ID4, siden de konkurrerer i Tiguan/Kodiaq segmentet.
Dessverre skuffet de litt der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Torb

En må være varsom med å sammenligne tilhengervekt i andre land med vekt i Norge. Norge har strengere krav (til stigning) enn mange andre land. For øvrig er det hengerens tillatte totalvekt som avgjør - ikke hva en kjører rundt med der og da ved en kontroll.

Enyaq er ikke typegodkjent i Norge ennå, så det hersker en viss usikkerhet om hengervekta.
Mercedes EQA 350 4Matic

Magnito

Den er vel godkjent for RWD, så den er vel spikra? For AWD er den vel foreløpig ikke helt godkjent nei, men ville ikke holdt pusten for noe høyere enn antydet hengervekt...

turfsurf

Sitat fra: Torb på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 10:58
.For øvrig er det hengerens tillatte totalvekt som avgjør - ikke hva en kjører rundt med der og da ved en kontroll.

Det er helt avhengig av hva slags sertifikat man har.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Torb

Bilens godkjente maksimalvekt har ikke noe med føreren å gjøre. At føreren evt ikke har lov å kjøre stor henger er en sak for seg.
Mercedes EQA 350 4Matic

Olemann


Mange som surrer med bilens totalvekt, maks last på henger, hengervekt og sertifikater, her er en link som oppklarer en gang for alle :-)

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Thomas Parsli

Sitat fra: Olemann på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 20:42

Mange som surrer med bilens totalvekt, maks last på henger, hengervekt og sertifikater, her er en link som oppklarer en gang for alle :-)

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator er litt enklere å forholde seg til (hvis man har et regnummer å skrive inn).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Torb på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:00
Bilens godkjente maksimalvekt har ikke noe med føreren å gjøre. At føreren evt ikke har lov å kjøre stor henger er en sak for seg.
Tror du må lese deg opp litt. Med f.eks BE er det aktuell vekt som gjelder, om hengeren så har 7t tillatt maksimalvekt.

Man kan selvfølgelig aldri overskride tillatt maksimalvekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA