Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

ENTO

#90
Jeg må henge meg på her. ID4 er bilen, et flott futurisk utseende.ID4 er for meg den ultimate bilen både estetisk,praktisk. Bare det å utruste en slik bil med 20-21'' felger sier sitt. Estetisk helt nydelig. Når jeg f.eks idag ser en Nissan Leaf så har den felger som ser ut som trådsneller. ID4 har jo alt. God pris (1st var jo et kupp). God plass, bra rekkevidde, god ombordlader (11kw). Og dens konsept med høy bakkeklaring, god avstand mellom karrosseri og hjul, og dens suvdetaljer som svarte hjulbuer, «alubrett/look» foran og bak. Har man i tillegg bestilt en Max med mye bra utstyr (lys,el.sete osv) så er den fullkommen.
Når det gjelder Skoda Enyaq så har den for meg ikke vært noe alternativ. Liker ikke alle de forskjellige «rette» linjene utvendig. Grillen er for meg uspiselig. Innvendig er det altfor mye fjas. Der liker jeg heller ID4 som er enkel og futurisk.
Gleder meg til å få min hvite ID4 1st Max i uke 19.

Trond.m

Nei, mitt inntrykk et at de fleste jeg kjenner synes ID.4 ser pen ut. Men det viktigste for potensielle kjøpere av en sann folkevogn er at den er praktisk og økonomisk.

ihaal

Liker at man kan velge selv hvilket utstyr man ønsker å legge til på Enyaq, men 1st var utrolig mye mer gunstig så ikke noe å lure på om man klarer seg uten 4wd. Enig i resten som sier at ID4 ser mye penere ut. Renere linjer og ikke den latterlige grillen.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ENTO

Sitat fra: ihaal på tirsdag 06. april 2021, klokken 21:15
Liker at man kan velge selv hvilket utstyr man ønsker å legge til på Enyaq, men 1st var utrolig mye mer gunstig så ikke noe å lure på om man klarer seg uten 4wd. Enig i resten som sier at ID4 ser mye penere ut. Renere linjer og ikke den latterlige grillen.
Ja og i tillegg er det mulig å få lys i grillen ! Helt jalla !!

turfsurf

Utvendig synes jeg begge ser helt ok ut. Grillen er negativt med Enyaq dog. Møtte en ID.4 på veien i dag. Først var det "yet another VW", så var det sånn "ID.3?" Og til slutt, "å, var visst en en ID.4".

Så, ikke bilen for den som vil vise seg frem. Ikke er det noe galt i det heller. Så en Max i hvit hos forhandler, det kledde den bra.

Innvendig synes jeg Enyaq ser mye bedre ut dog. Layouten til ID.4 er fin, ren kopi av i3. Men synes den faller igjennom veldig på materialvalg og soliditeten på en del løsninger. Veldig mye, tynt, hardt og fislete. Overraskende til å være VW.

Totalt sett synes jeg Enyaq fremstår som mere premium av disse to, og med større lastekapasitet og forsvarer den høyere pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Får en ID4 uten sølvstripa øverst på sidene?

Så en som redigerte den vekk på et bilde, det hjalp veldig.

Jambo

#96
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:16
Får en ID4 uten sølvstripa øverst på sidene?

Så en som redigerte den vekk på et bilde, det hjalp veldig.
Jepp. Bare å prøve seg i konfiguratoren hos VW, f.eks. utstyrspakke Life har ikke sølvstripa. Håper det vil bli mulig å få den slik også når den kommer med AWD og at man ikke påtvinges høyere utstyrspakker bare pga. AWD. Tenker å bestille uten sølvstripa på siden og uten panoramatak, og i gul farge. Da får man hele bilen inklusiv taket i gult, utenom stripa på siden som da vil være svart. Vil se ut som Bumble-bee!
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ladeangst

ID 4 ser ut som en fantastisk bil, men her var det mange ytringer om hvor flott ID 4 er og hvor stygg Enyaq er. De som prøver å si noe annet får passet påskrevet. Ser vi tendenser til en ID 4 menighet allerede  :) :)

ENTO

Enyaq menigheten er velkommen !

Ladeangst

Det var godt å høre :-) Jeg vurderer begge bilene selv og kommer nok til å ende opp med en av dem, men hvilken? Er jaggu ikke lett. Liker begge bilene, men kan ikke kjøpe begge to ;)

Olemann


Enyaq vs ID4 på Enyaq forum har nok en annen vinkling..... :D  OM den finnes da.

Bjoris

#101
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51
De som vil velge Enyaq fremfor ID4 er jo først og fremst de som syns ting skulle vært som det var før.
Vil nå si de utfyller hverandre på en litt dårlig måte. id.4 er eksteriørmessige fin og litt next-gen, mens interiøret er så kjipt og tradisjonelt som du bare kan få det. Enyaq er jo 2 klasser opp på interiør og fremstår premium, men ser eksteriørmessig ut som en hvilken som helst skoda, til og med med grill.

id.4 innpakning med Enyaq interiør hadde vært noe derimot... og 1600kg hengerlast...

For noen er minimalistisk det samme som kjiipt. Men tradisjonelt er ikke i interiøret i ID4, men forstår at noen blir skuffa når en forventer premium feeling, det får du mer av i Enyaq, men da får du mer tradisjon også med flere knapper og mer dill i interiøret. Ser ok ut ja, liker paraplyen og andre deltaljer i Enyaq og kanskje hadde det blitt den til samme pris...

Jeg mistenker at AWD Enyaq blir vesentlig gunstigere enn ID4 AWD og jeg er ikke helt klar for å betale mer for ID4 AWD. Du får en veldig godt utstyrt Enyaq AWD for 520 ferdig pruta med vinterhjul. Virker som mange bare MÅ legge på alt av utstyr, da blir den dyr.

Spent på om det kommer nye 1ST AWD versjoner, eller om de nå i første omgang går for topspec AWD for ID4 siden det bare snakkes om 306 hk...

Kjell Salvigsen

Jeg mener id4 first utgavene er utrolige gode kjøp sammenlignet med det du kan kjøpe hos Skoda. Det er enda en del slike på finn.no, både first og first max. Jeg prøvde å konfigurere noe som lignet på min Max hos Skoda og det endte på nesten 50.000 kr mer enn det jeg betalte for min max (som var inkl servicepakke) Ok, man får mer premium interiør i skodaen, men det kan ikke forsvare 50.000 kr i prisforskjell. First utgaven til rett over 420.000 er også mye bil for pengene!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

steffone

Sitat fra: Kjellegolf på torsdag 08. april 2021, klokken 13:35
Jeg prøvde å konfigurere noe som lignet på min Max hos Skoda og det endte på nesten 50.000 kr mer enn det jeg betalte for min max (som var inkl servicepakke)

Hvilken prisforskjell får en dersom en konfigurerer ID.4 (ikke 1st) og Enyaq med tilsvarende spesifikasjoner?
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

daktari

De som blir beste kjøp er First importert fra Tyskland om 6 måneder, med ca €6000,- (eller kryper den under €10.000?) i subsidiert rabatt!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA