Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel uten kladden

Startet av Ladefabrikken, fredag 27. april 2012, klokken 16:43

« forrige - neste »

Lynet

Dette ser kjempebra ut, men hva med EU-kravet om maks 30cm kabel fra shuko til "kladden"
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på mandag 27. august 2012, klokken 11:37
Dette ser kjempebra ut, men hva med EU-kravet om maks 30cm kabel fra shuko til "kladden"

EU kan stikke alle disse kravene og direktivene sine der de hører hjemme.  >:( :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Det er jeg helt enig i, men jeg lurte på om de hadde fått den godkjent allikevel i henhold til EU-normen i og med at kladden er innebygger er det jo umulig å bruke 30cm-regelen.

Det stemmer forøvrig ikke at den passer til Think, den har annen plugg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jahnarne

Den passer til Thinker med J1772-kobling. US-Thinker har dette, mens de norske har annen, properitær, variant. Såvidt jeg har fått med meg, er det dog kun kontakten som skiller. Signaleringen er visstnok lik.

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på mandag 27. august 2012, klokken 11:43
Sitat fra: Lynet på mandag 27. august 2012, klokken 11:37
Dette ser kjempebra ut, men hva med EU-kravet om maks 30cm kabel fra shuko til "kladden"

EU kan stikke alle disse kravene og direktivene sine der de hører hjemme.  >:( :P

Men krav om maks 30cm tror jeg ikke det går :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 27. august 2012, klokken 12:51
Sitat fra: cra på mandag 27. august 2012, klokken 11:43
Sitat fra: Lynet på mandag 27. august 2012, klokken 11:37
Dette ser kjempebra ut, men hva med EU-kravet om maks 30cm kabel fra shuko til "kladden"
EU kan stikke alle disse kravene og direktivene sine der de hører hjemme.  >:( :P
Men krav om maks 30cm tror jeg ikke det går :)

Jeg tror de max 30cm refererer til hvor langt de har lov til å tenke før forslag til direktiv skal vedtas.  :-\ :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Sitat fra: jahnarne på mandag 27. august 2012, klokken 12:43
Den passer til Thinker med J1772-kobling. US-Thinker har dette, mens de norske har annen, properitær, variant. Såvidt jeg har fått med meg, er det dog kun kontakten som skiller. Signaleringen er visstnok lik.

Da må det være kurrant sak å bygge om  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kryten

Mener å ha hørt at kravet på 30 cm gjelder for de landa som ikke har krav til jordfeilbryter. I kladden på orginalkabelen er det jordfeilbeskyttelse også.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Griffel

#53
Sitat fra: Kryten på mandag 27. august 2012, klokken 13:21
Mener å ha hørt at kravet på 30 cm gjelder for de landa som ikke har krav til jordfeilbryter. I kladden på orginalkabelen er det jordfeilbeskyttelse også.
Dette følger ikke av et EU direktiv, men står i standarden EN 61851-1 for Mode 2 lading. Standarden sier maksimum 30 cm til ICCB-en, men det kan være lokale forskrifter i enkelte land som tillater avvik. Tyskland tillater 2 m kabel.
Kravet er ikke knyttet til hvilke land som har krav om fastmontert jordfeilbryter. Jordfeilbryter som krav er jo relativt nytt, så det finnes nok av eldre installasjoner uten jordfeilbryter.

Jorfeilbryteren som tilhører ladekabel burde nok vært integrert i Schuko som Elektrolux viser til her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.msg58334.html#msg58334.

Sitat fra: cra på mandag 27. august 2012, klokken 12:57
Jeg tror de max 30cm refererer til hvor langt de har lov til å tenke før forslag til direktiv skal vedtas.  :-\ :P
En kan jo saktens diskutere om forskriftene er fornuftige, men er det ikke i henhold til forskrifter har jo produsentent et stort problem og ansvar.

Nå står det på hjemmesiden "The UM-EVSE is tested and CE-approved for your safety." Dette må jo bety at produsenten ikke står for egen certifisering, men at han har fått en ekspert på de aktulelle normer til å gå gjennom og god for designet. I Norge ville det typisk vært DNV, NEMKO, SINTEF e.l.. I Tyskland typisk TUF, Sverige har f.eks SEMKO.
" CE declaration of conformity" burde vært lagt ut på hjemmesiden med angivelse av ekspert organisasjon som går god for dette designet. (Jeg fikk ikke åpnet usermanual PDF-en, kanskje står det der.)
Det er mulig at kravet (max 30 cm) er vurdert som ikke relevant siden det ikke er en ICCB, men en "IPCB
(Integrated Plug Control Box)" som jo nødvendigvis må befinne seg i enden av kablen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Sitat fra: Charge-Amps på tirsdag 21. august 2012, klokken 18:01

EVSEn ska användas i uttag som är skyddade av jordfeilbryter. I EVSEn finns jordfeilbryter som skyddar kontakt och bil.

I EVSEn vi byggt finns all elektronik, relän, jordfeilbryter m.m. med samma funktion som det som sitter i orginal-EVSEn. Det har varit en utmaning att göra konstruktionen liten för att få plats i handtaget.


Hvorfor skal kabelen kun tilkobles stikk som er beskyttet av jordfeilbryter når jordfeilbryter er innebygget i J1772-hansken?

Vil det bli laget en versjon med spiralkabel på ca 5 meter?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sverre_E

#55
Er litt spent på om den passer inn under ladelokket som enkelte bruker på Leaf?
Ser at J1772 ikke har samme vinkel som den som følger med fra Nissan.

Ladelokk:


Det er heller ikke noe lite hull man kan hekte hengelåsen i.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Bjornt

Det med hengelås / hull spurte jeg de om i mail i går og fikk kjapt svar at det desverre ikke gikk pga av håndtakene og kretskort han brukte. De passer til leaf. Kan låses til bøylen i leaf under luken med hengelås. Har ikke Leaf så det vet jeg ikke noe om. De svarer raskt på mail. Jobbet med en rimelig versjon av en hjemmelader også fikk jeg vite. Virket veldig seriøst på meg, men som sagt det er basert på grunnlag av en mail..
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

hkaspenberg

Sitat fra: Bjornt på tirsdag 28. august 2012, klokken 12:51
Det med hengelås / hull spurte jeg de om i mail i går og fikk kjapt svar at det desverre ikke gikk pga av håndtakene og kretskort han brukte . ...
Tror ikke dette med tyveri av ladekabel egentlig er noe stort problem, men her får de som har opplevd tyveri kommentere. Et triks for å hindre tyveri er å kjøre over den og låse den under bakhjulet før man plugger den i bilen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 28. august 2012, klokken 13:26
Tror ikke dette med tyveri av ladekabel egentlig er noe stort problem, men her får de som har opplevd tyveri kommentere.

Har foreløpig ikke vært veldig bekymret, men frykter det kun er et spørsmål om tid før  noen finner ut at det er et mer attraktivt tyveriobjekt enn f.eks. sykkel... :-[
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Bjornt

Det må jo også være et marked for slikt elbil tyvegods, og det tror jeg ikke det er i Norge.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA