Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering

Startet av Thule, fredag 14. august 2020, klokken 12:28

« forrige - neste »

Hoggorm

Jeg hadde oprinnelig anslått utlevering i august som senere ble endret til september (etter e-posten fra Polestar om forsinkelser) og for ca 2 uker siden ble det endret til oktober. Tidligere denne uka ble estimatet endret tilbake til september for så igjen bli oktober igjen i går. Men i dag ble jeg oppringt fra Polestar med beskjed at bilen er i Oslo om kort tid og avtalte utlevering om ca 3 uker, dvs. godt innenfor september. Antagelig kunne jeg fått bilen enda litt før for jeg ser at de prøvde å ringe meg for 2 dager siden også.

Jeg irriterer meg ikke over dette men litt snodig er det jo. Er egentlig ganske fornøyd med å få bilen i 2. halvdel av september og det er det mest optimistiske jeg på noe tidspunkt har trodd på. 

Thule

Hentet bil i Bergen idag! Bra opplevelse, men lite konkrete svar å få på spørsmål som går utover det man kan lese seg til i manual.. eks bugs som er rapportert i diverse forum, samt estimat for utbedring.. Mobilapp er visstnok ikke forventet før på nyåret nå. Men, etter 300 kjørte km idag er det foreløpig glemt.. For en bil!

En ting jeg legger merke til dog - er at lysbildet på bilen ser ut til å være for høyt, og ser ut til å være forskjellig høyde på hver side. Noen som har peiling og har tanker om lysbildet som kan sees i vedlagte bilde?

hELgenen

Bugs er en ting.Dette med 12V bekymrer meg mer.
Da snakker vi kanskje design feil. Skal anskaffe en dings som kan plugges i 12V uttaket som sjekker spenning.
Vil ikke oppleve å bli stående å ikke få start på bilen til vinteren...

Lysbildet burde de sjekket før utlevering,en skal ikke oppleve å måtte bestille time på verksted ifb/rett etter overlevering. Det blir bare for dumt. Er jo derfor en vil ha mest mulig OTA løsninger. Noen bugs kan jeg leve med bare jeg slipper å bruke tid på verksted

Roy Aasen

Feil justerte hovedlys er en kjent "feil".  12v batteriet lades kun når bilen er startet (og kjører selvsagt). Forøvrig som på alle brennstoff biler idag.
Mulig de kommer med en en endring på 12v-lading?

Lysene er det helt sikker mulig å justere selv. Iaf hvis en vant til å skru litt bil.

hELgenen

Fossiler har ikke like mye elektronikk som tapper batteriet jevnt og trutt når bilen står som elbiler. Derfor viktig å ta hensyn til dette når man designer elbil. Flere produsenter har "glemt" dette,men nå er det så kjent at dersom Polestar 2 ikke har løst dette så vil jeg kalle det en svenskevits.

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på lørdag 05. september 2020, klokken 13:34
Fossiler har ikke like mye elektronikk som tapper batteriet jevnt og trutt når bilen står som elbiler. Derfor viktig å ta hensyn til dette når man designer elbil. Flere produsenter har "glemt" dette,men nå er det så kjent at dersom Polestar 2 ikke har løst dette så vil jeg kalle det en svenskevits.
Hvilken elektronikk er det du tenker på som er spesifikk for elbiler?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

trykkertor

Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 15:11
Kjøling og varming av batterier og batterisystem. Vifter som går etter bilen er parkert.
Sensorer for bms. App som ligger og kjører i bakgrunnen. Bil som ligger å "lytter" etter oppdatering.

På våres bensinbiler så var bilen "død" når tenningen var slukket og nøkkelen ute.
(Med mindre et kupelys var glemt slukket, eller en dør ikke helt lukket.)
Flere av våre elbiler går og durer vifter lenge etter vi har parkert.
Jeg har sågar hørt bilen starte opp noen vifter og pumper en varm sommerdag, selv om bilen ikke har vært i bruk den dagen.

Oddaa

Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 17:35
Kjøling og varming av batterier og batterisystem. Vifter som går etter bilen er parkert.
Sensorer for bms. App som ligger og kjører i bakgrunnen. Bil som ligger å "lytter" etter oppdatering.

På våres bensinbiler så var bilen "død" når tenningen var slukket og nøkkelen ute.
Jeg har sågar hørt bilen starte opp noen vifter og pumper en varm sommerdag, selv om bilen ikke har vært i bruk den dagen.
Går virkelig kjøling og varming av batterier på 12 V?

App er vel mer eller mindre standard på moderne biler uavhengig av drivstoff. Det samme med klimatisering som kan være en 'strømtyv' i mange tilfeller, men dette er ikke elbilspesifikt etter mitt syn.

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

mroek

Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:47
Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 17:35

Nei, det er bare tull. På samme måte som oppvarming av kupe helt åpenbart ikke kan gå på 12V. Hvis man har et varmelement på f.eks 6 kW, så betyr det 500 A på 12V.... Sier seg selv at det ikke kan stemme, og det samme gjelder også varming av batteri. Å trekke så mye effekt på 12V er jo idiotisk, tenk på hvor mye tap det vil gi, og hvor ekstremt kabeltverrsnitt som ville kreves.

Men vifter (ink kupévifte) kan også trekke en god del strøm, og de går nok stort sett alltid på 12V, vil jeg tro.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Stort sett er 12V involvert ifb.styring av elektronikk.
Og det er det mer av på elbiler enn fossiler. Unntaket
Er PHEV som også har mye elektronikk

trykkertor

Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:47

App er vel mer eller mindre standard på moderne biler uavhengig av drivstoff. Det samme med klimatisering som kan være en 'strømtyv' i mange tilfeller, men dette er ikke elbilspesifikt etter mitt syn.

Nei, ikke selve kjølingen og varmingen. Men styresystemer for kjøling og varming av batteri, og reléer kan jeg godt tenke meg det er 12V som står for på en god del av bilene.

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på lørdag 05. september 2020, klokken 19:22
Stort sett er 12V involvert ifb.styring av elektronikk.
Og det er det mer av på elbiler enn fossiler. Unntaket
Er PHEV som også har mye elektronikk
Jeg er ikke overbevist om at forskjellen mellom en elbil og en moderne, tilsvarende utstyrt, bensin- eller dieselbil er så veldig stor. Men om en sammenligner med en bil der alt skrus av når bilen låses, slik det skrives over her, så er det selvsagt stor forskjell.

Det er selvsagt interessant om det finnes dokumentasjon på noe annet.

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

hELgenen

Det er 2 potensielle problemer her.

1. 12V batteriet er tilkoblet bilen under transport fra Kina
2. Bilen er ikke konstruert med tanke på lengre parkering i kulde

1 Kan redusere levetiden på batteriet gitt at det lades helt,eller nesten helt ut under transport. Dette er da et "skjult" problem og vil først kunne dukke opp f.eks etter 3 år når batteri må byttes noe før normalen. Kunden må trolig ta denne kostnaden. Men egentlig kan årsaken være at bilen under en lengre transport fra fabrikk tappet batteriet ned som følge av all elektronikken som var aktiv under transport. I bunn og grunn egentlig en design feil fordi man ikke tenkte på at bilen skulle lagres i 2 mnd eller mer under transport.

2. Fordi bilen ikke vedlikeholdslader batteriet under lading  er den lettere utsatt for nedtapping av batteriet. Denne prosessen skjer fortere i kulde. Så f.eks 14 dager på gardermoen i 10 minus kan potensielt også gi noe av samme resultat som 1.

Jeg tviler på at Polestar f.eks har tatt med seg en bil for vintertesting i f.eks 14 dager der bilen ikke ble kjørt,men kun stod parkert hele tiden,for så å bli forsøkt startet..
Men de har sikkert testet at bilen kan starte X ganger etter hverandre i kulde og med korte kjørerturer mellom der.

En selger av effektbrytere skrøt noe voldsomt over eget produkt og fortalte at de hadde testet den 50.000 ganger uten en eneste feil. Da utbrøt montøren : men vil den fungere når den har stått 20 år uten bruk? Det var nemlig den bruken montøren opplevde i sin hverdag,at gamle,ubrukte brytere ikke tålte tidens tann. Og her aner jeg noe av samme problem. Er batteriet laget for å kunne klare å mate all elektronikken i noen uker på vinteren parkert på gardermoen?

Electric cars in Norway

Dette med 12V batteri i elbil er grunnlag for mange meninger. Flere elbil merker har hatt barnesykdommer knyttet til 12V batteri. Felles for disse situsjonene som jeg har erfart at det løser seg i løpet relativt kort tid når leverandør iverksetter prosess på dette. Polestar løser dette asap. Det er jeg sikker på.

Forøvrig les en meget god forklaring på 12V sin rolle hva gjelder Tesla. Men mye likt for andre elbil merker.

https://teslatap.com/articles/12-volt-battery-compendium/

hELgenen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA