Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering

Startet av Thule, fredag 14. august 2020, klokken 12:28

« forrige - neste »

Thule

Starter et nytt emne for leveringsrelaterte spørsmål/diskusjoner.

Reserverte bil i juli 2019, bekreftet bestilling 18 januar 2020. I løpet av hele prosessen har det vært mye frem og tilbake med tanke på leveringsdatoer, alt fra mai til oktober 2020. Jeg har per nå tre forskjellige leveringsmåneder (august - oktober) på hhv kontrakt, mobilapplikasjon og webprofil. Ved spørsmål til support om hva man skal forholde seg til, fikk jeg for noen uker siden beskjed om at det var levering i kontrakt (august) som var korrekt. Ved oppfølging denne uken på når de forventet å starte (generelle) leveringer i Vestland - fikk jeg ikke svar på spørsmålet mitt, men, info om at jeg ville bli kontaktet to uker før levering, og at estimert levering var nå oktober(!!) i henhold til mobilapplikasjon. Fulgte opp via chatfunksjonen deres dagen etter og spurte om de virkelig ikke kunne gi meg noe konsekvent og et bedre estimat.. Fikk til svar at det kunne de desverre ikke, og at estimert levering var September i henhold til webprofil.. Skjønner at dette er et nytt selskap, og at det er mye biler som skal ut på kort tid - og dermed noe kaotisk, men, temmelig frustrende at de er så ukonsekvente og lite konkrete i leveringsestimatene sine, spesielt da man har kvittet seg med nåværende bil basert på deres tidligere tilbakemeldinger.

Uansett.. Mistenker at support har like lite peiling som jeg på hvor bil er og når levering kan forventes. Dog, ser at VIN/understellsnummeret til bilen ble registrert hos vegvesenet igår, og tenker at dette i alle fall indikerer at ting beveger seg. Noen som vet hva registrering av VIN hos vegvesenet faktisk innebærer/betyr? Er det kun at bilen er fortollet, og med det forlatt havnen i Drammen? Evt betyr det at forhandler har satt i gang registreringsprosess?

Driver å vurderer å leie en midlertidig bil for den neste måneden, men hadde håpet å unngå det..

AlfaPolo

Sitat fra: Thule på fredag 14. august 2020, klokken 12:28
..
Ved oppfølging denne uken på når de forventet å starte (generelle) leveringer i Vestland - fikk jeg ikke svar på spørsmålet mitt, men, info om at jeg ville bli kontaktet to uker før levering, og at estimert levering var nå oktober(!!) i henhold til mobilapplikasjon.
Aner ikke når de begynner å levere, men så at det var ankommet 22 stk til Frydenbø's parkeringsplass ved det gamle slakteriet på Eidsvåg i Bergen i går kveld. Så også at det stod 2 biler utenfor Frydenbø i Åsane som ventet på klargjøring.

Blouberg

Hadde omtrent samme "spredning" i leveringstid som deg. Opprinnelig August, September - oktober i app, september på web og august i kontrakt. Virret litt fram og tilbake.
Fikk bilen levert 13/8.
Mange ting som spiller inn tror jeg, utleveringssted er nok en faktor, men ogse flaks når bilen lastes opp for transport til Norge i Zeebrugge.
Lykke til og håper bilen din kommer snart 

Thule

Takk for tilbakemeldinger. Er nok en del tilfeldigheter som spiller inn, ja, og spesiellt i oppstartsfasen. Tenker dog at man burde kunne forvente en mer spesifikk leveringstid enn august – oktober.. Uansett, satser på at registreringen av VIN hos vegvesenet betyr at bilen ikke er så langt unna – men, som nevnt ovenfor, om noen vet spesifikt hva denne registreringen indikerer, setter jeg pris på tilbakemelding 😊

@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

hELgenen

Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

Gratulerer her også - men hva forventer dere egentlig ved overlevering?
Jeg hadde vært superfornøyd om jeg bare kunne komme og hente nøklene uten å veksle ett eneste ord
med noen. Faktisk er jeg møkk lei av selgere som skal vise meg selvfølgeligheter - sa det også sist jeg hentet
ny bil - men selger insisterte på å vise noen funksjoner og spiste således av både min og hans egen tid.. I disse Korona tider håper jeg rett og slett de setter bilen utenfor - sender meg nøklene i posten, legger igjen et skjema jeg event. kan fylle ut mangler/feil på - og så ferdig med det. Ingen fanfare, ingen andre mennesker, bare en lykkelig kunde som henter sin egen bil i stillhet.....

Bmwi3

#5
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

Gratulerer her også - men hva forventer dere egentlig ved overlevering?
Jeg hadde vært superfornøyd om jeg bare kunne komme og hente nøklene uten å veksle ett eneste ord
med noen. Faktisk er jeg møkk lei av selgere som skal vise meg selvfølgeligheter - sa det også sist jeg hentet
ny bil - men selger insisterte på å vise noen funksjoner og spiste således av både min og hans egen tid.. I disse Korona tider håper jeg rett og slett de setter bilen utenfor - sender meg nøklene i posten, legger igjen et skjema jeg event. kan fylle ut mangler/feil på - og så ferdig med det. Ingen fanfare, ingen andre mennesker, bare en lykkelig kunde som henter sin egen bil i stillhet.....

Jeg forventer at overleverings prosessen varer i mere enn 15 min uten at folka bare vil ha deg ut og at jeg får sett over bilen nøye og tilstanden på bilen er strøken og som ny. Ikke som Tesla sin som var ræva og bilen som de forsøkte å levere ut så ut som en bruktbil som manglet lakk, bulka, ripete og manglet deler...
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Blouberg

Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?
Hentet i Oslo. Ja, helt grei. Synes faktisk ikke det er så ille å bruke 30 minutter på en overlevering av en bil. (:
Mye annet uvesentlig i livet jeg har brukt langt mer enn 30 minutter på

HelectriC

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

Gratulerer her også - men hva forventer dere egentlig ved overlevering?
Jeg hadde vært superfornøyd om jeg bare kunne komme og hente nøklene uten å veksle ett eneste ord
med noen. Faktisk er jeg møkk lei av selgere som skal vise meg selvfølgeligheter - sa det også sist jeg hentet
ny bil - men selger insisterte på å vise noen funksjoner og spiste således av både min og hans egen tid.. I disse Korona tider håper jeg rett og slett de setter bilen utenfor - sender meg nøklene i posten, legger igjen et skjema jeg event. kan fylle ut mangler/feil på - og så ferdig med det. Ingen fanfare, ingen andre mennesker, bare en lykkelig kunde som henter sin egen bil i stillhet.....

Det der siste kunne med liten modifikasjon vært beskrivelse av begravelse eller noe ;)
ioniq 5

hELgenen

Folk er forskjellig,ikke alle liker oppstyr eller sosialt samvær når en skal ta imot en ny bil. Bilen er jo
liksom min mancave hvor jeg kanskje får alenetid.
Gjelder å innvie den på rett måte,i stillhet . Og
halve moroa er jo å finne ut av ting selv uten
at selgeren skal prøve å brilljere.

Blouberg

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. august 2020, klokken 18:13
Folk er forskjellig,ikke alle liker oppstyr eller sosialt samvær når en skal ta imot en ny bil. Bilen er jo
liksom min mancave hvor jeg kanskje får alenetid.
Gjelder å innvie den på rett måte,i stillhet . Og
halve moroa er jo å finne ut av ting selv uten
at selgeren skal prøve å brilljere.
Her er vi nok veldig forskjellig ja (: For meg er bilen først og fremst et verktøy. Er veldig teknologi interessert, så for eksempel Google vinklingen i Polestar 2 synes jeg er morsom.

hELgenen

Er også veldig interessert i teknologi. Har huset fullt av smarte dingser og de fleste kan jeg styre  via google assistant. F.eks lys,tv,stereo,varme,kjøling,garasjeport osv.
Alt er også satt opp til å styres via homeassistant på en raspberry.
Håper alt dette kan styres fra bilen også via google assistant.  Men liker best å finne ut av ting selv, så en selger som skal gå gjennom noe med meg gidder jeg ikke bruke tid på . Trolig har vedkommende også mindre kunnskap om bilen enn meg når jeg henter den. Gi meg nøklene og tid til å se over bilen alene så er jeg happy.

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. august 2020, klokken 07:44
Er også veldig interessert i teknologi. Har huset fullt av smarte dingser og de fleste kan jeg styre  via google assistant. F.eks lys,tv,stereo,varme,kjøling,garasjeport osv.
Alt er også satt opp til å styres via homeassistant på en raspberry.
Håper alt dette kan styres fra bilen også via google assistant.  Men liker best å finne ut av ting selv, så en selger som skal gå gjennom noe med meg gidder jeg ikke bruke tid på . Trolig har vedkommende også mindre kunnskap om bilen enn meg når jeg henter den. Gi meg nøklene og tid til å se over bilen alene så er jeg happy.

Det er ingen som tvinger deg til å bruke tid med en salgskonsulent. Det er jo mer fuzz om å hente bil her enn det er å fysisk hente bilen.

Stikkkontakt

Noen som fikk bil til Europa med "Morning Linda" som har fått tildelt utleveringstidspunkt?

mroek

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 23. august 2020, klokken 12:43
Noen som fikk bil til Europa med "Morning Linda" som har fått tildelt utleveringstidspunkt?

Tvilsomt, men siden utleveringen til Polestar ser ut til å være administrert av Norsk Tipping så er det ikke godt å si. Uansett går det forferdelig tregt med dem, det er jo nå rett over 300 registrert, så i sum betyr det ca 100 per uke for hele landet (ca 3 uker siden de startet utlevering). Majoriteten av utleveringene har vært i Oslo, de andre stedene er ekstremt treige (irriterende nok).

De kan umulig ha planlagt dette godt nok, for det er jo kommet mange tusen biler til Zeebrugge, og av disse er det ganske sikkert minst 2-3 tusen som skal til Norge. Min levering var opprinnelig august, ble til september i kontrakt, og webben sier nå oktober. Synes det er ekstremt dårlig, selv om jeg ikke kan vite om det faktisk blir oktober før jeg får bilen (som kom til Zeebrugge i slutten av juli...).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hoggorm

Selv om utleveringen fortsatt går for tregt til at de klarer estimert utlevering så har utleveringstakten ganske kraftig hele tiden.
Uke 31:  17 (start onsdag 29/7)
Uke 32:  34
Uke 33: 105
Uke 34: 155
Uke 35:  35 (1 dag)
 
Fortsetter denne økningen så er de opp i rundt 50 biler om dagen i neste uke.

Av de ca 350 bilene som hittil er registrert så har 133 kommet med Titus og i dag ble de 2 første som kom med Figaro registrert. Rekkefølgen på utleveringene stemmer altså ikke helt med når bilene kom til Zeebrugge men om det følger bestillingstidspunkt vet jeg ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA