Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: Thule på fredag 14. august 2020, klokken 12:28

Tittel: Levering
Skrevet av: Thulefredag 14. august 2020, klokken 12:28
Starter et nytt emne for leveringsrelaterte spørsmål/diskusjoner.

Reserverte bil i juli 2019, bekreftet bestilling 18 januar 2020. I løpet av hele prosessen har det vært mye frem og tilbake med tanke på leveringsdatoer, alt fra mai til oktober 2020. Jeg har per nå tre forskjellige leveringsmåneder (august - oktober) på hhv kontrakt, mobilapplikasjon og webprofil. Ved spørsmål til support om hva man skal forholde seg til, fikk jeg for noen uker siden beskjed om at det var levering i kontrakt (august) som var korrekt. Ved oppfølging denne uken på når de forventet å starte (generelle) leveringer i Vestland - fikk jeg ikke svar på spørsmålet mitt, men, info om at jeg ville bli kontaktet to uker før levering, og at estimert levering var nå oktober(!!) i henhold til mobilapplikasjon. Fulgte opp via chatfunksjonen deres dagen etter og spurte om de virkelig ikke kunne gi meg noe konsekvent og et bedre estimat.. Fikk til svar at det kunne de desverre ikke, og at estimert levering var September i henhold til webprofil.. Skjønner at dette er et nytt selskap, og at det er mye biler som skal ut på kort tid - og dermed noe kaotisk, men, temmelig frustrende at de er så ukonsekvente og lite konkrete i leveringsestimatene sine, spesielt da man har kvittet seg med nåværende bil basert på deres tidligere tilbakemeldinger.

Uansett.. Mistenker at support har like lite peiling som jeg på hvor bil er og når levering kan forventes. Dog, ser at VIN/understellsnummeret til bilen ble registrert hos vegvesenet igår, og tenker at dette i alle fall indikerer at ting beveger seg. Noen som vet hva registrering av VIN hos vegvesenet faktisk innebærer/betyr? Er det kun at bilen er fortollet, og med det forlatt havnen i Drammen? Evt betyr det at forhandler har satt i gang registreringsprosess?

Driver å vurderer å leie en midlertidig bil for den neste måneden, men hadde håpet å unngå det..
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: AlfaPolofredag 14. august 2020, klokken 14:29
Sitat fra: Thule på fredag 14. august 2020, klokken 12:28
..
Ved oppfølging denne uken på når de forventet å starte (generelle) leveringer i Vestland - fikk jeg ikke svar på spørsmålet mitt, men, info om at jeg ville bli kontaktet to uker før levering, og at estimert levering var nå oktober(!!) i henhold til mobilapplikasjon.
Aner ikke når de begynner å levere, men så at det var ankommet 22 stk til Frydenbø's parkeringsplass ved det gamle slakteriet på Eidsvåg i Bergen i går kveld. Så også at det stod 2 biler utenfor Frydenbø i Åsane som ventet på klargjøring.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Bloubergfredag 14. august 2020, klokken 16:17
Hadde omtrent samme "spredning" i leveringstid som deg. Opprinnelig August, September - oktober i app, september på web og august i kontrakt. Virret litt fram og tilbake.
Fikk bilen levert 13/8.
Mange ting som spiller inn tror jeg, utleveringssted er nok en faktor, men ogse flaks når bilen lastes opp for transport til Norge i Zeebrugge.
Lykke til og håper bilen din kommer snart 
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Thulemandag 17. august 2020, klokken 00:10
Takk for tilbakemeldinger. Er nok en del tilfeldigheter som spiller inn, ja, og spesiellt i oppstartsfasen. Tenker dog at man burde kunne forvente en mer spesifikk leveringstid enn august – oktober.. Uansett, satser på at registreringen av VIN hos vegvesenet betyr at bilen ikke er så langt unna – men, som nevnt ovenfor, om noen vet spesifikt hva denne registreringen indikerer, setter jeg pris på tilbakemelding 😊

@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenentirsdag 18. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

Gratulerer her også - men hva forventer dere egentlig ved overlevering?
Jeg hadde vært superfornøyd om jeg bare kunne komme og hente nøklene uten å veksle ett eneste ord
med noen. Faktisk er jeg møkk lei av selgere som skal vise meg selvfølgeligheter - sa det også sist jeg hentet
ny bil - men selger insisterte på å vise noen funksjoner og spiste således av både min og hans egen tid.. I disse Korona tider håper jeg rett og slett de setter bilen utenfor - sender meg nøklene i posten, legger igjen et skjema jeg event. kan fylle ut mangler/feil på - og så ferdig med det. Ingen fanfare, ingen andre mennesker, bare en lykkelig kunde som henter sin egen bil i stillhet.....
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Bmwi3tirsdag 18. august 2020, klokken 19:54
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

Gratulerer her også - men hva forventer dere egentlig ved overlevering?
Jeg hadde vært superfornøyd om jeg bare kunne komme og hente nøklene uten å veksle ett eneste ord
med noen. Faktisk er jeg møkk lei av selgere som skal vise meg selvfølgeligheter - sa det også sist jeg hentet
ny bil - men selger insisterte på å vise noen funksjoner og spiste således av både min og hans egen tid.. I disse Korona tider håper jeg rett og slett de setter bilen utenfor - sender meg nøklene i posten, legger igjen et skjema jeg event. kan fylle ut mangler/feil på - og så ferdig med det. Ingen fanfare, ingen andre mennesker, bare en lykkelig kunde som henter sin egen bil i stillhet.....

Jeg forventer at overleverings prosessen varer i mere enn 15 min uten at folka bare vil ha deg ut og at jeg får sett over bilen nøye og tilstanden på bilen er strøken og som ny. Ikke som Tesla sin som var ræva og bilen som de forsøkte å levere ut så ut som en bruktbil som manglet lakk, bulka, ripete og manglet deler...
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Bloubergtirsdag 18. august 2020, klokken 22:26
Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?
Hentet i Oslo. Ja, helt grei. Synes faktisk ikke det er så ille å bruke 30 minutter på en overlevering av en bil. (:
Mye annet uvesentlig i livet jeg har brukt langt mer enn 30 minutter på
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: HelectriConsdag 19. august 2020, klokken 17:45
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Thule på mandag 17. august 2020, klokken 00:10
@Bluberg Gratulerer med bil! Hentet du i Bergen? Grei overleveringsprossess?

Gratulerer her også - men hva forventer dere egentlig ved overlevering?
Jeg hadde vært superfornøyd om jeg bare kunne komme og hente nøklene uten å veksle ett eneste ord
med noen. Faktisk er jeg møkk lei av selgere som skal vise meg selvfølgeligheter - sa det også sist jeg hentet
ny bil - men selger insisterte på å vise noen funksjoner og spiste således av både min og hans egen tid.. I disse Korona tider håper jeg rett og slett de setter bilen utenfor - sender meg nøklene i posten, legger igjen et skjema jeg event. kan fylle ut mangler/feil på - og så ferdig med det. Ingen fanfare, ingen andre mennesker, bare en lykkelig kunde som henter sin egen bil i stillhet.....

Det der siste kunne med liten modifikasjon vært beskrivelse av begravelse eller noe ;)
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenonsdag 19. august 2020, klokken 18:13
Folk er forskjellig,ikke alle liker oppstyr eller sosialt samvær når en skal ta imot en ny bil. Bilen er jo
liksom min mancave hvor jeg kanskje får alenetid.
Gjelder å innvie den på rett måte,i stillhet . Og
halve moroa er jo å finne ut av ting selv uten
at selgeren skal prøve å brilljere.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Bloubergtorsdag 20. august 2020, klokken 07:02
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. august 2020, klokken 18:13
Folk er forskjellig,ikke alle liker oppstyr eller sosialt samvær når en skal ta imot en ny bil. Bilen er jo
liksom min mancave hvor jeg kanskje får alenetid.
Gjelder å innvie den på rett måte,i stillhet . Og
halve moroa er jo å finne ut av ting selv uten
at selgeren skal prøve å brilljere.
Her er vi nok veldig forskjellig ja (: For meg er bilen først og fremst et verktøy. Er veldig teknologi interessert, så for eksempel Google vinklingen i Polestar 2 synes jeg er morsom.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenentorsdag 20. august 2020, klokken 07:44
Er også veldig interessert i teknologi. Har huset fullt av smarte dingser og de fleste kan jeg styre  via google assistant. F.eks lys,tv,stereo,varme,kjøling,garasjeport osv.
Alt er også satt opp til å styres via homeassistant på en raspberry.
Håper alt dette kan styres fra bilen også via google assistant.  Men liker best å finne ut av ting selv, så en selger som skal gå gjennom noe med meg gidder jeg ikke bruke tid på . Trolig har vedkommende også mindre kunnskap om bilen enn meg når jeg henter den. Gi meg nøklene og tid til å se over bilen alene så er jeg happy.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tafserntorsdag 20. august 2020, klokken 10:29
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. august 2020, klokken 07:44
Er også veldig interessert i teknologi. Har huset fullt av smarte dingser og de fleste kan jeg styre  via google assistant. F.eks lys,tv,stereo,varme,kjøling,garasjeport osv.
Alt er også satt opp til å styres via homeassistant på en raspberry.
Håper alt dette kan styres fra bilen også via google assistant.  Men liker best å finne ut av ting selv, så en selger som skal gå gjennom noe med meg gidder jeg ikke bruke tid på . Trolig har vedkommende også mindre kunnskap om bilen enn meg når jeg henter den. Gi meg nøklene og tid til å se over bilen alene så er jeg happy.

Det er ingen som tvinger deg til å bruke tid med en salgskonsulent. Det er jo mer fuzz om å hente bil her enn det er å fysisk hente bilen.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 23. august 2020, klokken 12:43
Noen som fikk bil til Europa med "Morning Linda" som har fått tildelt utleveringstidspunkt?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroeksøndag 23. august 2020, klokken 19:40
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 23. august 2020, klokken 12:43
Noen som fikk bil til Europa med "Morning Linda" som har fått tildelt utleveringstidspunkt?

Tvilsomt, men siden utleveringen til Polestar ser ut til å være administrert av Norsk Tipping så er det ikke godt å si. Uansett går det forferdelig tregt med dem, det er jo nå rett over 300 registrert, så i sum betyr det ca 100 per uke for hele landet (ca 3 uker siden de startet utlevering). Majoriteten av utleveringene har vært i Oslo, de andre stedene er ekstremt treige (irriterende nok).

De kan umulig ha planlagt dette godt nok, for det er jo kommet mange tusen biler til Zeebrugge, og av disse er det ganske sikkert minst 2-3 tusen som skal til Norge. Min levering var opprinnelig august, ble til september i kontrakt, og webben sier nå oktober. Synes det er ekstremt dårlig, selv om jeg ikke kan vite om det faktisk blir oktober før jeg får bilen (som kom til Zeebrugge i slutten av juli...).

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Hoggormmandag 24. august 2020, klokken 22:01
Selv om utleveringen fortsatt går for tregt til at de klarer estimert utlevering så har utleveringstakten ganske kraftig hele tiden.
Uke 31:  17 (start onsdag 29/7)
Uke 32:  34
Uke 33: 105
Uke 34: 155
Uke 35:  35 (1 dag)
 
Fortsetter denne økningen så er de opp i rundt 50 biler om dagen i neste uke.

Av de ca 350 bilene som hittil er registrert så har 133 kommet med Titus og i dag ble de 2 første som kom med Figaro registrert. Rekkefølgen på utleveringene stemmer altså ikke helt med når bilene kom til Zeebrugge men om det følger bestillingstidspunkt vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 24. august 2020, klokken 23:53
Tror det langt på vei er tilfeldig, som nevnt tidligere. Og da ser jeg bort fra de heldige som har fått en avbestilt bil. Det er jo noen av disse, og de får bil tidligere enn bestilling skulle tilsi. Vi har jo eksempler på folk som bestilte i mai, og har fått utlevert bil allerede. Det er også folk som har relativt "sene" bestillinger (typ mars) og som har fått utlevering nå i nær fremtid, og vi har eksempler på folk som reserverte tidlig i 2019 og la inn bestilling ved første anledning, og som enda ikke har fått.

Med andre ord, det blir ikke gjort veldig mye for å forsøke å holde noen "rettferdig" rekkefølge, men jeg tror jo de jobber for å få levert ut så fort som mulig. At en del tidlige bestillere blir misfornøyde er nok ikke noe de bryr seg om, for selv om noen av disse i verste fall skulle avbestille i misnøye, så får de uansett solgt bilene.

Bra at de ser ut til å få opp takten litt nå, men det er fremdeles for sakte til å ta unna køen godt nok. @Hoggorm, har du tilgang til Autosys, siden du kan finne frem den statistikken du presenterer her?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Hoggormtirsdag 25. august 2020, klokken 02:18
Nei, har ikke tilgang til Autosys. Men jeg har samlet en del data fra mange kilder over tid, primært for å prøve få bedre informasjon om når min bil kommer, men tifeldigvis har jeg endt opp med nok data til å vite rimelig presist hva som er utlevert hittil.

Jeg bestilte helt i slutten av mars og har nå estimeret levering i september, men det anser jeg som rimelig upålitelig estimat. Tror mer på oktober.

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroektirsdag 25. august 2020, klokken 09:07
Ah, ok. Godt gjort å ha så mye kontroll på dataene uten tilgang til Autosys.

Hvilken båt kom din bil med, da? Min kom med Morning Post, og jeg har fått utsatt levering til oktober for lengst (september i kontrakt, opprinnelig august). Og jeg bestilte tidlig i februar, så skulle tro at at hvis de la bestillingsrekkefølge til grunn, så burde det ikke være SÅ enormt mange før meg på "mitt" utleveringssted. Kanskje et par-tre hundre, om jeg skulle tippe.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Magnitotirsdag 25. august 2020, klokken 15:02
Hvordan finner dere egentlig ut hvilken båt deres spesifikke bil kommer med?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroektirsdag 25. august 2020, klokken 15:36
Ikke lenger mulig, fordi Polestar har sørget for å få Wallenius Wilhelmsen (som frakter bilene fra Kina til Europa) til å blokkere mulighetene for å spore.

Noen kom over et smutthull en tid tilbake, men det er også blitt sperret nå. Listen over biler som var kjent den gang ligger fremdeles på nett, men linkene til å spore fungerer ikke mer:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q1TMfz7z5kCfCaEcnM6-bsiAwOF2OwPytnDSAligmYw/edit#gid=1764799192

Om du finner ditt VIN-nummer der, så kan du i hvert fall se hvilken båt bilen er på (eller kom med).

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Magnitotirsdag 25. august 2020, klokken 20:36
Ja, så at det var referert til smutthullet i en annen tråd, men lurte siden det åpenbart hadde blitt fjernet som du sier. Det dokumentet forklarte jo da saken.

Ser ut som min kom med Morning Linda da...
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Hoggormonsdag 26. august 2020, klokken 01:04
Sitat fra: mroek på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:07
Hvilken båt kom din bil med, da? Min kom med Morning Post, og jeg har fått utsatt levering til oktober for lengst (september i kontrakt, opprinnelig august). Og jeg bestilte tidlig i februar, så skulle tro at at hvis de la bestillingsrekkefølge til grunn, så burde det ikke være SÅ enormt mange før meg på "mitt" utleveringssted. Kanskje et par-tre hundre, om jeg skulle tippe.

Min kom med Figaro. Men den var blandt de aller siste med Figaro som endret status til "DELIVERED FROM" rundt 3 uker etter den kom til Zeebrugge, like før sporingsmulighetene ble blokkert. Tipper de fleste bilene som kom med Morning Post kommer til Norge før min selv om den kom til Belgia 3 dager før. Jeg tror jeg er rundt nr. 2000 i Norge som har bestilt. Nå så jeg at estimert levering er flyttet til oktober for meg også, må ha skjedd i løpet av de siste 5 dager.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekonsdag 26. august 2020, klokken 01:31
Jaja, lite å få gjort med, men kan ikke underslå at det er irriterende at de bare flytter på estimatet stille og rolig, og uten å informere om det, eller om årsaken.

Når la du inn bestilling? Jeg bestilte ganske tidlig i februar, men bilen ble produsert forholdsvis sent, slik at den ikke kom på en av de tidligere båtene. Er mye tilfeldigheter ute og går her, ser det ut for. Og logistikken til Polestar er tydeligvis som før nevnt satt ut på oppdrag til Norsk Tipping...
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Hoggormonsdag 26. august 2020, klokken 02:32
Bestilte helt i slutten av mars. Har egentlig aldri trodd jeg ville få bilen før i oktober. Estimatene fra Polestar har alltid virket litt vel optimistiske og ser jo at det er normen blant bilprodusentene. Det er vel mer en regel enn unntak at man i beste fall får utlevert nye elbilmodeller 3 mnd. etter opprinnelig esimert utleveringstid.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: safarifredag 28. august 2020, klokken 08:25
Når mange av PS2 kom til Zeebrugge 24 juli så må det være Polstars interesse å få bilene ut til kundene, ikke som det ser ut nå at vi må vente 2-3 mnd.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: alagerqvfredag 28. august 2020, klokken 10:30
De sier at noen av problemene hvertfall skyldes "ekstern logistikkpartner". Min bil fikk utsatt levering fordi den likevel var i Belgia, selv om de hadde fått opplyst om at den var ankommet Drammen. Men fornøyd med Polestar hvordan de løste dette for meg.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenfredag 28. august 2020, klokken 13:26
Hvordan løste de det for deg?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasenfredag 28. august 2020, klokken 22:45
Fikk telefon i ettermiddag om kommende levering.
Hadde dessverre ikke tid til videre samtale så de ringer igjen på mandag. Tyder på at det kommer rullende noe om en to til fire ukers tid. Kanskje
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekfredag 28. august 2020, klokken 23:43
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 28. august 2020, klokken 22:45
Fikk telefon i ettermiddag om kommende levering.
Hadde dessverre ikke tid til videre samtale så de ringer igjen på mandag. Tyder på at det kommer rullende noe om en to til fire ukers tid. Kanskje
Hæ? Du avbestilte jo og bestilte på nytt mye senere? Og så er du plutselig nær levering? Merkelige greier. Har du fått en avbestilt bil, da, kanskje?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 29. august 2020, klokken 09:50
Ingen aning.
Kanskje er det den gamle som bare har ligget i buskene og ventet (?) eller om det er en annen vet jeg ikke. Spiller ingen rolle. Fikk chassisnummer for en tid tilbake , noe som ikke tyder på avbestilt bil.
Meeen...det må jo ikke bety at det kommer bil snart. 
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasenmandag 31. august 2020, klokken 09:52
Da er bil bekreftet. Har ikke tid til henting før 5/10. (Kunne hentet 15/9)

Ga beskjed om å sjekke lysjustring og 12v batteri. (Men dette var de visst klar over skjønte jeg).

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 31. august 2020, klokken 10:29
Hva slags VIN fikk du, sånn grovt sett? Hvis du ikke har fått en avbestilt bil, så er det jo ganske utrolig at du har hoppet så langt frem i køen igjen.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasenmandag 31. august 2020, klokken 11:13
033xx ser et ut til. Aner ikke om det en nytt eller gammelt.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 31. august 2020, klokken 11:24
Da har du ganske sikkert fått en avbestilt bil, ja. Mange bestillinger lagt inn tidlig i februar fikk VIN over 4000.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Thulemandag 31. august 2020, klokken 14:56
Oppdatering: Fikk telefon fra Frydenbø Åsane i forrige uke. Første tilgjengelig levering fredag 4 september - nå bekreftet. Nå gjenstår det å se om man får en bil som funker 😳 Mye bugs rapportert. Sett tre Polestar 2 bakpå redningsbil de to siste ukene i Bergen.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasenmandag 31. august 2020, klokken 15:15
Er da å håpe at min stopper innenfor to uker etter uttak.
Da blir den kjørt rett i retur til butikken og pengene tilbake.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Barrabasmandag 31. august 2020, klokken 15:25
Sitat fra: Thule på mandag 31. august 2020, klokken 14:56
Oppdatering: Fikk telefon fra Frydenbø Åsane i forrige uke. Første tilgjengelig levering fredag 4 september - nå bekreftet. Nå gjenstår det å se om man får en bil som funker 😳 Mye bugs rapportert. Sett tre Polestar 2 bakpå redningsbil de to siste ukene i Bergen.

Det hørtes ikke betryggende ut nei. Hvis du har sett hele 3, tenker jeg hvor mange har da vært på redningsbil som du ikke har sett ::). Det ser ut til at det passerer 500 registrerte P2 på norske veier idag. En liten milepæl.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 31. august 2020, klokken 15:28
12V batteri problemer vil jeg anta...
Er jo kjedelig om dette fortsetter.
Noen som vet hvordan 12V batteriet er satt opp
til å lades? A) når bilen er tilkoblet lader B) Når den kjøres C) både A og B

Dette med 12V og elbiler har jo flere slitt med før.
Nå trodde jeg faktisk dette var kjent stoff for alle produsenter og at gode løsninger var tilgjengelig.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 31. august 2020, klokken 21:53
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 31. august 2020, klokken 15:15
Er da å håpe at min stopper innenfor to uker etter uttak.
Da blir den kjørt rett i retur til butikken og pengene tilbake.
Hvordan vil du få til det om den stopper?   ;D
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 01. september 2020, klokken 08:56
Lar kranvogna droppe den direkte☺️
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Killatorsdag 03. september 2020, klokken 09:43
Fikk en etterlengtet telefon fra Nardo Bil AS i går om det kunne passe for meg å ta i mot nybilen neste mandag, den 14. Jeg takket JA til det :-D
VIN-nr XX30XX hvis noen i Midt-Norge lurer på om det nærmer seg for deres levering.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 03. september 2020, klokken 23:36
Min bil som kom med Morning Linda er nå fremskyndet til september igjen. Det var lenge september, men ble oktober for noen uker siden. Nå er det september igjen. Regner med telefon om ikke lenge.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroektorsdag 03. september 2020, klokken 23:54
Min bil kom med Morning Post, som kom inn før Morning Linda, men jeg har ikke hørt noe enda. Samme historie med leveringsestimatet. Var opprinnelig august, ble flyttet til september (som også er i kontrakt), så oktober, før det gikk tilbake til september igjen.

Jeg begynner å bli skikkelig utålmodig, og nå er det tross alt langt over en måned siden bilen kom til Zeebrugge. Frykter at det kan bli helt på tampen av september nå, hadde jo opprinnelig håpet på første halvdel...
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: gekko300fredag 04. september 2020, klokken 15:32
Sitat fra: mroek på torsdag 03. september 2020, klokken 23:54
Min bil kom med Morning Post, som kom inn før Morning Linda, men jeg har ikke hørt noe enda. Samme historie med leveringsestimatet. Var opprinnelig august, ble flyttet til september (som også er i kontrakt), så oktober, før det gikk tilbake til september igjen

Samme her  :(
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekfredag 04. september 2020, klokken 16:05
Sitat fra: gekko300 på fredag 04. september 2020, klokken 15:32
Sitat fra: mroek på torsdag 03. september 2020, klokken 23:54
Min bil kom med Morning Post, som kom inn før Morning Linda, men jeg har ikke hørt noe enda. Samme historie med leveringsestimatet. Var opprinnelig august, ble flyttet til september (som også er i kontrakt), så oktober, før det gikk tilbake til september igjen

Samme her  :(

Har fått indikasjon på at bilen står i Drammen og blir stående en stund før den fraktes videre, dessverre. Tror dessverre det blir helt på tampen av september for min del.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Hoggormfredag 04. september 2020, klokken 20:39
Jeg hadde oprinnelig anslått utlevering i august som senere ble endret til september (etter e-posten fra Polestar om forsinkelser) og for ca 2 uker siden ble det endret til oktober. Tidligere denne uka ble estimatet endret tilbake til september for så igjen bli oktober igjen i går. Men i dag ble jeg oppringt fra Polestar med beskjed at bilen er i Oslo om kort tid og avtalte utlevering om ca 3 uker, dvs. godt innenfor september. Antagelig kunne jeg fått bilen enda litt før for jeg ser at de prøvde å ringe meg for 2 dager siden også.

Jeg irriterer meg ikke over dette men litt snodig er det jo. Er egentlig ganske fornøyd med å få bilen i 2. halvdel av september og det er det mest optimistiske jeg på noe tidspunkt har trodd på. 
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Thulefredag 04. september 2020, klokken 22:40
Hentet bil i Bergen idag! Bra opplevelse, men lite konkrete svar å få på spørsmål som går utover det man kan lese seg til i manual.. eks bugs som er rapportert i diverse forum, samt estimat for utbedring.. Mobilapp er visstnok ikke forventet før på nyåret nå. Men, etter 300 kjørte km idag er det foreløpig glemt.. For en bil!

En ting jeg legger merke til dog - er at lysbildet på bilen ser ut til å være for høyt, og ser ut til å være forskjellig høyde på hver side. Noen som har peiling og har tanker om lysbildet som kan sees i vedlagte bilde?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenfredag 04. september 2020, klokken 22:53
Bugs er en ting.Dette med 12V bekymrer meg mer.
Da snakker vi kanskje design feil. Skal anskaffe en dings som kan plugges i 12V uttaket som sjekker spenning.
Vil ikke oppleve å bli stående å ikke få start på bilen til vinteren...

Lysbildet burde de sjekket før utlevering,en skal ikke oppleve å måtte bestille time på verksted ifb/rett etter overlevering. Det blir bare for dumt. Er jo derfor en vil ha mest mulig OTA løsninger. Noen bugs kan jeg leve med bare jeg slipper å bruke tid på verksted
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 05. september 2020, klokken 08:44
Feil justerte hovedlys er en kjent "feil".  12v batteriet lades kun når bilen er startet (og kjører selvsagt). Forøvrig som på alle brennstoff biler idag.
Mulig de kommer med en en endring på 12v-lading?

Lysene er det helt sikker mulig å justere selv. Iaf hvis en vant til å skru litt bil.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenlørdag 05. september 2020, klokken 13:34
Fossiler har ikke like mye elektronikk som tapper batteriet jevnt og trutt når bilen står som elbiler. Derfor viktig å ta hensyn til dette når man designer elbil. Flere produsenter har "glemt" dette,men nå er det så kjent at dersom Polestar 2 ikke har løst dette så vil jeg kalle det en svenskevits.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Oddaalørdag 05. september 2020, klokken 15:11
Sitat fra: hELgenen på lørdag 05. september 2020, klokken 13:34
Fossiler har ikke like mye elektronikk som tapper batteriet jevnt og trutt når bilen står som elbiler. Derfor viktig å ta hensyn til dette når man designer elbil. Flere produsenter har "glemt" dette,men nå er det så kjent at dersom Polestar 2 ikke har løst dette så vil jeg kalle det en svenskevits.
Hvilken elektronikk er det du tenker på som er spesifikk for elbiler?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: trykkertorlørdag 05. september 2020, klokken 17:35
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 15:11
Hvilken elektronikk er det du tenker på som er spesifikk for elbiler?
Kjøling og varming av batterier og batterisystem. Vifter som går etter bilen er parkert.
Sensorer for bms. App som ligger og kjører i bakgrunnen. Bil som ligger å "lytter" etter oppdatering.

På våres bensinbiler så var bilen "død" når tenningen var slukket og nøkkelen ute.
(Med mindre et kupelys var glemt slukket, eller en dør ikke helt lukket.)
Flere av våre elbiler går og durer vifter lenge etter vi har parkert.
Jeg har sågar hørt bilen starte opp noen vifter og pumper en varm sommerdag, selv om bilen ikke har vært i bruk den dagen.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Oddaalørdag 05. september 2020, klokken 18:47
Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 17:35
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 15:11
Hvilken elektronikk er det du tenker på som er spesifikk for elbiler?
Kjøling og varming av batterier og batterisystem. Vifter som går etter bilen er parkert.
Sensorer for bms. App som ligger og kjører i bakgrunnen. Bil som ligger å "lytter" etter oppdatering.

På våres bensinbiler så var bilen "død" når tenningen var slukket og nøkkelen ute.
(Med mindre et kupelys var glemt slukket, eller en dør ikke helt lukket.)
Flere av våre elbiler går og durer vifter lenge etter vi har parkert.
Jeg har sågar hørt bilen starte opp noen vifter og pumper en varm sommerdag, selv om bilen ikke har vært i bruk den dagen.
Går virkelig kjøling og varming av batterier på 12 V?

App er vel mer eller mindre standard på moderne biler uavhengig av drivstoff. Det samme med klimatisering som kan være en 'strømtyv' i mange tilfeller, men dette er ikke elbilspesifikt etter mitt syn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroeklørdag 05. september 2020, klokken 18:58
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:47
Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 17:35
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 15:11
Hvilken elektronikk er det du tenker på som er spesifikk for elbiler?
Kjøling og varming av batterier og batterisystem. Vifter som går etter bilen er parkert.
Sensorer for bms. App som ligger og kjører i bakgrunnen. Bil som ligger å "lytter" etter oppdatering.

På våres bensinbiler så var bilen "død" når tenningen var slukket og nøkkelen ute.
(Med mindre et kupelys var glemt slukket, eller en dør ikke helt lukket.)
Flere av våre elbiler går og durer vifter lenge etter vi har parkert.
Jeg har sågar hørt bilen starte opp noen vifter og pumper en varm sommerdag, selv om bilen ikke har vært i bruk den dagen.
Går virkelig kjøling og varming av batterier på 12 V?

Nei, det er bare tull. På samme måte som oppvarming av kupe helt åpenbart ikke kan gå på 12V. Hvis man har et varmelement på f.eks 6 kW, så betyr det 500 A på 12V.... Sier seg selv at det ikke kan stemme, og det samme gjelder også varming av batteri. Å trekke så mye effekt på 12V er jo idiotisk, tenk på hvor mye tap det vil gi, og hvor ekstremt kabeltverrsnitt som ville kreves.

Men vifter (ink kupévifte) kan også trekke en god del strøm, og de går nok stort sett alltid på 12V, vil jeg tro.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenlørdag 05. september 2020, klokken 19:22
Stort sett er 12V involvert ifb.styring av elektronikk.
Og det er det mer av på elbiler enn fossiler. Unntaket
Er PHEV som også har mye elektronikk
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: trykkertorlørdag 05. september 2020, klokken 19:25
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:47
Går virkelig kjøling og varming av batterier på 12 V?

App er vel mer eller mindre standard på moderne biler uavhengig av drivstoff. Det samme med klimatisering som kan være en 'strømtyv' i mange tilfeller, men dette er ikke elbilspesifikt etter mitt syn.

Nei, ikke selve kjølingen og varmingen. Men styresystemer for kjøling og varming av batteri, og reléer kan jeg godt tenke meg det er 12V som står for på en god del av bilene.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Oddaalørdag 05. september 2020, klokken 22:43
Sitat fra: hELgenen på lørdag 05. september 2020, klokken 19:22
Stort sett er 12V involvert ifb.styring av elektronikk.
Og det er det mer av på elbiler enn fossiler. Unntaket
Er PHEV som også har mye elektronikk
Jeg er ikke overbevist om at forskjellen mellom en elbil og en moderne, tilsvarende utstyrt, bensin- eller dieselbil er så veldig stor. Men om en sammenligner med en bil der alt skrus av når bilen låses, slik det skrives over her, så er det selvsagt stor forskjell.

Det er selvsagt interessant om det finnes dokumentasjon på noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenensøndag 06. september 2020, klokken 09:48
Det er 2 potensielle problemer her.

1. 12V batteriet er tilkoblet bilen under transport fra Kina
2. Bilen er ikke konstruert med tanke på lengre parkering i kulde

1 Kan redusere levetiden på batteriet gitt at det lades helt,eller nesten helt ut under transport. Dette er da et "skjult" problem og vil først kunne dukke opp f.eks etter 3 år når batteri må byttes noe før normalen. Kunden må trolig ta denne kostnaden. Men egentlig kan årsaken være at bilen under en lengre transport fra fabrikk tappet batteriet ned som følge av all elektronikken som var aktiv under transport. I bunn og grunn egentlig en design feil fordi man ikke tenkte på at bilen skulle lagres i 2 mnd eller mer under transport.

2. Fordi bilen ikke vedlikeholdslader batteriet under lading  er den lettere utsatt for nedtapping av batteriet. Denne prosessen skjer fortere i kulde. Så f.eks 14 dager på gardermoen i 10 minus kan potensielt også gi noe av samme resultat som 1.

Jeg tviler på at Polestar f.eks har tatt med seg en bil for vintertesting i f.eks 14 dager der bilen ikke ble kjørt,men kun stod parkert hele tiden,for så å bli forsøkt startet..
Men de har sikkert testet at bilen kan starte X ganger etter hverandre i kulde og med korte kjørerturer mellom der.

En selger av effektbrytere skrøt noe voldsomt over eget produkt og fortalte at de hadde testet den 50.000 ganger uten en eneste feil. Da utbrøt montøren : men vil den fungere når den har stått 20 år uten bruk? Det var nemlig den bruken montøren opplevde i sin hverdag,at gamle,ubrukte brytere ikke tålte tidens tann. Og her aner jeg noe av samme problem. Er batteriet laget for å kunne klare å mate all elektronikken i noen uker på vinteren parkert på gardermoen?

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 06. september 2020, klokken 11:21
Dette med 12V batteri i elbil er grunnlag for mange meninger. Flere elbil merker har hatt barnesykdommer knyttet til 12V batteri. Felles for disse situsjonene som jeg har erfart at det løser seg i løpet relativt kort tid når leverandør iverksetter prosess på dette. Polestar løser dette asap. Det er jeg sikker på.

Forøvrig les en meget god forklaring på 12V sin rolle hva gjelder Tesla. Men mye likt for andre elbil merker.

https://teslatap.com/articles/12-volt-battery-compendium/
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenensøndag 06. september 2020, klokken 11:33
Bra artikkel :+1:
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Barrabassøndag 06. september 2020, klokken 12:29
Jeg forstår at det er nødvendig med et 12V batteri i tilfelle hovedbatteri kobles ut for å fortsatt drifte systemer i bilen og for å støtte 12V standard utstyr. Det jeg ikke forstår er om det benyttes et vanlig 12V startbatteri for dette, noen som vet om det er tilfelle?. Det burde benyttes et 12V forbruksbatteri for dette formålet da det ikke er behov for stor startstrøm og disse batteriene er bedre egnet for dyputladning. Startbatteri trenger å kjøre høy strøm ved start av motor også får å slå av avleiringer på platene inni batteriet. Uten høy startstrøm risikerer vi oppbygging av avleiringer over tid. Det aller beste hadde vel vært å satt i et 12 V litium batteri. Virker veldig gammeldags og unødig høy vekt å benytte blybatteri. Jeg skulle gjerne ha betalt et par tusen ekstra for dette på en bil til 500K plus.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Roy Aasensøndag 06. september 2020, klokken 13:13
Batteriet som sitter i bilen skal være et 70A AGM-batteri. Dette er batterier som skal tåle virkelig mishandling. Må nesten være fysiske feil på batteriene?

Noen som vet hva som faktisk skjedde?...her er det vel kun en nevnt som fikk stopp på tur fra Trondheim samt noen som mener eller tror om andre biler.
Ingen har her bekreftet at det er feil med batteriet eventuelt lading av samme?

Mye rykter uten substans. Noe håndfast fra faktiske eiere av bilen er det som duger.
En kamerat som.......osv duger ikke
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Barrabassøndag 06. september 2020, klokken 13:25
 :+1: Flott hvis det er AGM batteri iallefall. Ja det er ikke noe håndfast hva som har skjedd, heller ikke på de 3 som ble observert i Bergen bak på redningsbil. Tror absolutt at ting ordner seg om det er noen barnesykdommer ute og går.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroeksøndag 06. september 2020, klokken 17:17
Det er et AGM-batteri, ja. Står til og med i manualen, for de som gidder å lete:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/12-V_batteri/

Sitat fra: manualenDet er et 12 V AGM-batteri (Absorbed Glass Mat) som er dimensjonert for å støtte driften av bilens elektriske system.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 07. september 2020, klokken 06:27
Men bilens 12V batteri tappes vel sakte men sikkert ut hver gang man stopper for å lade bilen? Tenk deg at du sitter i bilen under hurtiglading i 10 minus. Uten DC-DC konverter så er det ingenting som vedlikeholder strømmen til 12V batteriet,det lades sakte ut mens du står der. Og får vi netflix eller andre apper i bilen som en vil bruke når bilen står stille så gjør det ting ennå verre. Skjermen og mye annet drives vel av 12V batteriet? Og apper som camp mode,dog mode osv blir jo 12V tyver,så det er vel noe vi aldri vil se? Og 12V batterier er vel ikke designet for å håndtere denne ut/opp ladingen man legger opp til gitt at bilen lader ut 12V ved hvert bidige hurtigladestopp og opp igjen når bilen driftes. På meg høres det hele ut som en konstruksjonstabbe av dimensjoner å ikke ha DC-DC konverter koblet til hovedbatteriet for å holde 12V batteriet vedlike. Spesielt når man leverer en elbil med stor skjerm og apper som folk vil f.eks bruke under ladestopp. Tesla valgte en annen logikk,og det var nok ikke tilfeldig. På meg virker det som om man har tenkt fossil når man konstruerte bilen og ikke har tatt høyde for nettopp disse ladestoppene der bilen kan bli utsatt for lengre perioder med tapping av 12V batteriet. Mange sitter jo i bilen og bruker strøm under disse seansene. Dermed får man en ladesyklus av 12V batteriet trolig ikke er designet for...eller????
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 07. september 2020, klokken 09:22
Nå tuller du fælt. Det er jo helt åpenbart at bilen har en DC-DC konverter, hvordan skulle den ellers ladet 12V-batteriet? Med en gammeldags mekanisk dynamo?

Dette handler ganske sikkert om software, og hvordan ladingen styres.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 07. september 2020, klokken 10:43
Bilia hevdet at batteriet aldri ville bli ladet foruten når bilen kjørte - men om DC-DC konverter mellom hovedbatteri og 12V batteri finnes der og ER software styrt (og jeg er jo 100% enig at det bør det jo være)- så er dette null problem gitt en software fiks ut fra det Bilia hevder er dagens håndtering.   
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 07. september 2020, klokken 10:48
At bilen per i dag ikke lades uten at bilen kjører har ingenting med om den har DC-DC konverter å gjøre, det betyr bare at de har programmert den idiotisk. Jeg har stor tro på at dette vil bli fikset snarlig.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: RJKmandag 07. september 2020, klokken 11:03
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 06:27
Men bilens 12V batteri tappes vel sakte men sikkert ut hver gang man stopper for å lade bilen? Tenk deg at du sitter i bilen under hurtiglading i 10 minus. Uten DC-DC konverter så er det ingenting som vedlikeholder strømmen til 12V batteriet,det lades sakte ut mens du står der. Og får vi netflix eller andre apper i bilen som en vil bruke når bilen står stille så gjør det ting ennå verre. Skjermen og mye annet drives vel av 12V batteriet? Og apper som camp mode,dog mode osv blir jo 12V tyver,så det er vel noe vi aldri vil se? Og 12V batterier er vel ikke designet for å håndtere denne ut/opp ladingen man legger opp til gitt at bilen lader ut 12V ved hvert bidige hurtigladestopp og opp igjen når bilen driftes. På meg høres det hele ut som en konstruksjonstabbe av dimensjoner å ikke ha DC-DC konverter koblet til hovedbatteriet for å holde 12V batteriet vedlike. Spesielt når man leverer en elbil med stor skjerm og apper som folk vil f.eks bruke under ladestopp. Tesla valgte en annen logikk,og det var nok ikke tilfeldig. På meg virker det som om man har tenkt fossil når man konstruerte bilen og ikke har tatt høyde for nettopp disse ladestoppene der bilen kan bli utsatt for lengre perioder med tapping av 12V batteriet. Mange sitter jo i bilen og bruker strøm under disse seansene. Dermed får man en ladesyklus av 12V batteriet trolig ikke er designet for...eller? ???


Her tror jeg du roter fælt. I de aller fleste/alle elbiler, så må du slå bilen av før du får startet lading. Dermed får du ikke tilgang til mediasystemet heller. Du må derfor sette på dette "manuelt", og som på Kona, så tipper jeg det er ved å trykke på startknappen. Da vil bilen trekke strøm fra hovedbatteriet. I Kona så må jeg trykke enda en gang for å få tilgang til varmeapparat etc. Dette henter og strøm fra hovedbatteriet. Det ser du sikkert ved melding på skjermen om at dette vil forsinke ladingen.

Dog Mode/Camper Mode/Utility Mode er andre funksjoner som ikke trekker fra 12V, men fra hovedbatteriet. Det er jo hele poenget med disse funksjonene. Noe styring før hovedbatteriet er det sikkert fra 12V-anlegget, men det er altså bagatellmessig. Men forventer jo at i en slik situasjon så overvåkes det lille batteriets tillstand, og at det vedlikeholdlades fra hovedbatteriet ved behov.

Situasjoner der du trekker fra 12V og ikke fra hovedbatteriet, er der du setter deg inn i bil som ikke lader, og slår på strøm men ikke starter bilen, og når du har slått av bilen, men fremdeles sitter i den, og ikke åpner døren. Blir jeg sittende for lenge, så får jeg advarsel. Og åpner jeg døra så kuttes strømmen. Men setter jeg istedet på Utility mode, så slår bilen seg ned i dvalemodus, men henter altså strøm fra hovedbatteriet, ikke fra 12V, slik det virker som du tror etter det jeg leser av kommentaren din.

Om det er biler som lar deg tappe 12V mens du lader, så må du vel nesten aktivt prøve å lure systemet, f.eks. ved å sende ungen eller kona/sambo ut for å plugge i lader, men da skal du vel få beskjed fra lader at bilen ikke er av, slik jeg fikk da jeg prøvde å lade etter å ha satt bil i utility mode. Det var i ettertid jeg lærte hvordan jeg kunne få airconditioning og strøm til USB og 12V-uttak ved lading.

Jeg skal være ydmyk nok til å si at jeg kan ta feil, og da er det bare å si hvilken bil dere har opplevd at dere får lov å tappe 12V under lading av bil. Det høres ihvertfall ut som elendig design av el-opplegget om det er mulig, altså feilkonstruksjon blir da et OK synonym å bruke.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Håvarmandag 07. september 2020, klokken 11:36
e-Golf lader ikke 12V fra høyspentbatteriet ved hurtiglading, men gjør det derimot ved AC-lading. Har hørt dette fra andre og sjekket derfor spenning selv med OBDeleven. Under kjøring og AC-lading er spenningen på ca 14,5 volt, mens under hurtiglading lå det på rundt 12,5 volt( tall fra hukommelse).
Opplevde det aldri som noe problem siden ladestoppene med 1.gen e-Golf sjelden er mer enn 20 min, men det er like fullt et dårlig design og en unødvendig belastning for 12V-batteriet. Med lange ladestopp vinterstid kan det kanskje bli et problem, særlig når batteriet begynner å få noen år på baken.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 07. september 2020, klokken 11:45
Sitat fra: RJK på mandag 07. september 2020, klokken 11:03

Dog Mode/Camper Mode/Utility Mode er andre funksjoner som ikke trekker fra 12V, men fra hovedbatteriet. Det er jo hele poenget med disse funksjonene. Noe styring før hovedbatteriet er det sikkert fra 12V-anlegget, men det er altså bagatellmessig. Men forventer jo at i en slik situasjon så overvåkes det lille batteriets tillstand, og at det vedlikeholdlades fra hovedbatteriet ved behov.


Vel - alt styres jo fra 12V - dvs. elektronikken som faktisk står for styring går jo på 12V - tror du misforstår når jeg snakker om Dog mode osv...Det er selvfølgelig ikke kjøling av bilen osv..som hentes fra 12V batteriet - så stor idiot at jeg ikke forstår det er jeg ikke - Men ALT av styring og overvåkning skjer vel vha. 12V - det er jo nettopp dette at 12V batteriet mater mye elektronikk som driver med alt mulig overvåkning og kontroll som faktisk tapper batteriet. F.eks om du installerer et Dash cam så vil jo det dra energien fra 12V systemet - dersom du sitter å hører på spotify under lading - vel så er det 12V systemet som håndterer det osv osv...
Og 12V batterier er ikke glad i å bli tømt opp og ned..........
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tåkeheimmandag 07. september 2020, klokken 11:59
Mange har sikkert fått med seg at de har startet med utlevering på Billia Fornebu i tillegg til Økern. Kjørte forbi i helgen, stod 10-20 stk. innen for gjerde. Blir det forhåpentligvis en boost i utleveringen i Oslo område.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 07. september 2020, klokken 12:06
OK - det var nytt.
Antar det kommer opp flere nye steder en kan velge etterhvert da kanskje......
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: RJKmandag 07. september 2020, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 11:45
Sitat fra: RJK på mandag 07. september 2020, klokken 11:03

Dog Mode/Camper Mode/Utility Mode er andre funksjoner som ikke trekker fra 12V, men fra hovedbatteriet. Det er jo hele poenget med disse funksjonene. Noe styring før hovedbatteriet er det sikkert fra 12V-anlegget, men det er altså bagatellmessig. Men forventer jo at i en slik situasjon så overvåkes det lille batteriets tillstand, og at det vedlikeholdlades fra hovedbatteriet ved behov.


Vel - alt styres jo fra 12V - dvs. elektronikken som faktisk står for styring går jo på 12V - tror du misforstår når jeg snakker om Dog mode osv...Det er selvfølgelig ikke kjøling av bilen osv..som hentes fra 12V batteriet - så stor idiot at jeg ikke forstår det er jeg ikke - Men ALT av styring og overvåkning skjer vel vha. 12V - det er jo nettopp dette at 12V batteriet mater mye elektronikk som driver med alt mulig overvåkning og kontroll som faktisk tapper batteriet. F.eks om du installerer et Dash cam så vil jo det dra energien fra 12V systemet - dersom du sitter å hører på spotify under lading - vel så er det 12V systemet som håndterer det osv osv...
Og 12V batterier er ikke glad i å bli tømt opp og ned..........


greit, da missforstod jeg hva du mente, men det som går over 12V er da kun litt styrestrøm, og ikke drift, slik at dette burde være neglisjerbart som jeg forsåvidt skrev i svaret over.


At man kan få noen problemer der om man allerede har tynt 12V-batteriet før ankomst dc-lader ser jeg, dersom det stemmer at den ikke lader/overvåker dette under DC-lading. Men da virker det som batteriet er underdimensjonert om det ikke har ladet seg opp ved kjøring.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tåkeheimmandag 07. september 2020, klokken 12:57
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 12:06
OK - det var nytt.
Antar det kommer opp flere nye steder en kan velge etterhvert da kanskje......

Etter det jeg har fått med meg på facebook-siden har noen fått alternativ å velge Fornebu når de har blitt ringt til for å avtale utlevering.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 07. september 2020, klokken 13:09
Batteriet er definitivt ikke underdimensjonert - det er nesten dobbel kapasitet i forhold til hva som finnes i f.eks TM3. Men hele poenget er å vite hva "litt styrestrøm" faktisk er.
En Ipad pro 11 trekker ca 1A pr. time
Hvor mye elektronikken faktisk trekker når bilen står og lader vet jeg ikke noe om, men batteriet
har 70A kapasitet - så det kan holde liv i en Ipad uten lading i ca 70 timer..
Som nevnt før - det er forhåpentligvis en DC-DC konverter der som kan hente strøm fra hovedbatteriet - og at
den er programmert slik at den vedlikeholdslader 12V batteriet på en fornuftig måte. Den informasjonen
som er gitt fra Bilia kan kanskje være feil, er den rett,så vil 12V batteriet kun lade når bilen kjøres.
Og jeg tror kanskje det er en dårlig ide dersom det kommer flere App'er som jeg vil ha på skjermen der fremme når jeg f.eks lader bilen, står i fergekø,ladekø osv...Da vil batteriet få ladesykluser som kan slite det i filler over få år sammenlignet med fossiler. Jeg krysser fingrene for at Polestar 2 har noen smarte ingeniører og utviklere som sammen finner en god løsning for å holde liv i batteriet så lenge som mulig.....

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: turfsurfmandag 07. september 2020, klokken 13:47
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 13:09
En Ipad pro 11 trekker ca 1A pr. time
Hvor mye elektronikken faktisk trekker når bilen står og lader vet jeg ikke noe om, men batteriet
har 70A kapasitet - så det kan holde liv i en Ipad uten lading i ca 70 timer..
Det du sier her gir ingen mening. Man trekker ikke ampere/time. Man trekker ampere, som når man kombinerer det med spenning (volt) gir effekt (watt). Effekt over tid gir energi (i bilverden målt i kWh).

Ett typisk iPad batteri på 10Ah og en spenning på 3,8V er da på 38Wh (ca tall her). Ett 12V batteri på 70Ah er da på 840Wh. Dvs at det bilbatteriet kan levere ca 22 ganger så mye energi som iPad batteriet.

Siden en iPad lett kan gå i 10 timer på eget batteri vil bilbatteriet kunne drive iPaden i over en uke.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenmandag 07. september 2020, klokken 14:47
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. september 2020, klokken 13:47
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 13:09
En Ipad pro 11 trekker ca 1A pr. time
Hvor mye elektronikken faktisk trekker når bilen står og lader vet jeg ikke noe om, men batteriet
har 70A kapasitet - så det kan holde liv i en Ipad uten lading i ca 70 timer..
Det du sier her gir ingen mening. Man trekker ikke ampere/time. Man trekker ampere, som når man kombinerer det med spenning (volt) gir effekt (watt). Effekt over tid gir energi (i bilverden målt i kWh).

Ett typisk iPad batteri på 10Ah og en spenning på 3,8V er da på 38Wh (ca tall her). Ett 12V batteri på 70Ah er da på 840Wh. Dvs at det bilbatteriet kan levere ca 22 ganger så mye energi som iPad batteriet.

Siden en iPad lett kan gå i 10 timer på eget batteri vil bilbatteriet kunne drive iPaden i over en uke.

Oops - tok en kjapp brainfart der  :-[ -  (ekstra flaut når jeg er utdannet innen elektro :-[ :-[) - men poenget var ikke å regne ut hvor lenge en ipad kunne driftes - poenget var bare å påpeke at når et 12V batteri skal drifte mye elektronikk trenger det å vedlikeholdlades jevnlig - at i en elbil med et "underholdningssenter" slik vi finner i Tesla og nå i Polestar 2 må stille sterkere krav til hvordan 12V batteriet håndteres. Videre at dette med 12V håndtering var det mye trøbbel med på elbiler de første årene, men at nå har f.eks Tesla kommet frem til en ok løsning - som da de andre burde se litt på også.  Da er det tragisk å se at på nye elbiler som Polestar 2 rapporteres om 12V problemer. Ser det også på I-Pace - men det er ingen unnskyldning - dette burde være en "ikke sak" på en elbil - det er mer enn nok energi på batteriet til å klare å holde 12V batteriet i tipp topp stand. Og jeg forventer at Polestar ikke kjører biler i land hvor 12V batteriet er totalt nedladet og delvis utslitt allerede........
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: turfsurfmandag 07. september 2020, klokken 17:20
På fossilbiler trenger man batteri som kan levere relativt mye strøm i kort tid for dra rundt startermotor.

I nyere biler med mye elektronikk vil man belaste 12v batteriet jevnere, men ikke veldig hardt.

IMO burde 12V anlegget vært drevet av DC/DC  så lenge HV batteriet er over 5% eller noe. Da vil man kun belaste 12V batteri i nødstilfeller.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: alagerqvtirsdag 08. september 2020, klokken 17:13
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 13:26
Hvordan løste de det for deg?
Lånebil
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: CorsoDantetorsdag 10. september 2020, klokken 13:48
Da er bilen endelig registert hos SVV, og dette føles litt som at vannet går... :D

Med andre ord ingen eksakt indikasjon på at forløsningen er umiddelbart nærstående, men det går vel maks. 3 uker mellom registrering og utlevering? Noen erfaringer her?

Så da er det bare å vente i spenning på *telefonen*... KOMIGJENDA!
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Hoggormtorsdag 10. september 2020, klokken 20:18
Jeg ble oppringt 3-4 dager etter at bilen var registrert. Det var da ca 3 uker til første mulighet for utlevering.

2 uker igjen å vente nå.

Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: alagerqvfredag 11. september 2020, klokken 10:36
Jeg har avtale om henting mandag førstkommende kl 10, og bilen er ikke registert ennå...
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekfredag 11. september 2020, klokken 15:02
Sitat fra: alagerqv på fredag 11. september 2020, klokken 10:36
Jeg har avtale om henting mandag førstkommende kl 10, og bilen er ikke registert ennå...
Ikke registrert hos SVV, eller bare ikke fått registreringsnummer enda?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: alagerqvfredag 11. september 2020, klokken 23:08
Ikke reg hos SVV med skiltnr. Men den ble utsatt, så ingen bil på mandag.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: CorsoDantelørdag 12. september 2020, klokken 15:06
Sitat fra: Hoggorm på torsdag 10. september 2020, klokken 20:18
Jeg ble oppringt 3-4 dager etter at bilen var registrert. Det var da ca 3 uker til første mulighet for utlevering.

2 uker igjen å vente nå.

Samme historien her. Utlevering rundt månedsskiftet, som forespeilet.

Tålmodighetskrem påført i flere lag.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tåkeheimtirsdag 15. september 2020, klokken 10:48
Jeg fikk telefon i går om utlevering 1. oktober (Økern). Fikk beskjed om at siden 1. oktober er uke 40,  blir bilen levert med vinterdekk på og sommerdekk lagt inni bilen ved utlevering. Kanskje litt tidlig, men ett par uker fra eller til går greit. Pleier vanligvis og bytte siste halvdel av oktober.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: alagerqvonsdag 16. september 2020, klokken 19:23
Hentet bil i dag. God opplevelse. Bilen var hel og fin, dog oppdaget jeg i ettertid at de hadde glemt å ta vekk beskyttelsesplasten på lysene i taket bak. En eCall feilmelding som kommer ifbm med start, men det var en kjent sw bug sa damen.

Fikk hengerfestet, det sa de i går de ikke hadde og vinterdekk, men jeg venter på baggasjeromstrekk og takstativ som kommer senere.

En drøm å kjøre!
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Trond.monsdag 16. september 2020, klokken 19:47
Sitat fra: alagerqv på onsdag 16. september 2020, klokken 19:23
Fikk hengerfestet, det sa de i går de ikke hadde og vinterdekk, men jeg venter på baggasjeromstrekk og takstativ som kommer senere.
Hengerfeste ?..er ikke det eletrisk, fabrikkmontert da ?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekonsdag 16. september 2020, klokken 19:50
Sitat fra: TM på onsdag 16. september 2020, klokken 19:47
Sitat fra: alagerqv på onsdag 16. september 2020, klokken 19:23
Fikk hengerfestet, det sa de i går de ikke hadde og vinterdekk, men jeg venter på baggasjeromstrekk og takstativ som kommer senere.
Hengerfeste ?..er ikke det eletrisk, fabrikkmontert da ?

Nei, det er alltid ettermontert i Norge. De monterer det lokalt på utleveringsstedene. Det er semi-elektrisk. En knapp i bagasjerommet som man trykker på, så "faller det" ut, og man løfter det opp i lås med hånda (eller foten). Samme prosedyre når man skal felle det inn. Trykk på knappen, og dytt det opp og inn igjen.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mephisto32søndag 20. september 2020, klokken 04:47
Fikk montert hengerfeste, og vinterdekk, før jeg hentet bilen. Tidlig med vinterdekk? Nei. Langtur over fjellet imorgen, litt ullent vær der oppe. Så jeg vil ikke ta noen sjanser.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: OlavFemtelørdag 26. september 2020, klokken 14:52
Er det noen som vet hva som skjer bilene som blir levert tilbake på 14-dagers regelen?

Jeg bestilte min Polestar 2 for tre uker siden og fikk estimert levering i januar 2021.  I dag oppdaget jeg plutselig at levering er endret til september!  Jeg ser jeg har fått tildelt et vin-nummer.  Når jeg slår opp dette vin-nummeret , ser jeg at dette er en bil som er første gang registrert 14. august og registrert på nåværende eier 1. september.  Eier er Polestar Automotive.

Betyr dette at jeg får utlevert en bruktbil??
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: trykkertorlørdag 26. september 2020, klokken 16:19
Kan nesten virke litt slik. Sjekk km-stand ved overtakelse.
Spør også konkret om det skriftlig før overtakelse, slik at du har skriftlig svar å vise til senere.
Det er jo en viss opplysningsplikt vedrørende handel med bil.

Redigering:
I disse "data-tider" vet jeg ikke om jeg hadde helt stolt på lav km-stand heller.....(?)
Det er noe ugler i mosen her. For du blir jo faktisk 3. registrerte eier på den bilen når den er "ny".
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tafsernlørdag 26. september 2020, klokken 16:45
Sitat fra: OlavFemte på lørdag 26. september 2020, klokken 14:52
Er det noen som vet hva som skjer bilene som blir levert tilbake på 14-dagers regelen?

Jeg bestilte min Polestar 2 for tre uker siden og fikk estimert levering i januar 2021.  I dag oppdaget jeg plutselig at levering er endret til september!  Jeg ser jeg har fått tildelt et vin-nummer.  Når jeg slår opp dette vin-nummeret , ser jeg at dette er en bil som er første gang registrert 14. august og registrert på nåværende eier 1. september.  Eier er Polestar Automotive.

Betyr dette at jeg får utlevert en bruktbil??

Mest sannsynlig er det en bil som ble avbestilt. Nei, du får ikke en bruktbil når du kjøper ny bil. Sannsynligheten for at det er tuklet med km-telleren er omtrent som å vinne i eurojackpot.

Og, dersom det på mystisk vis er en 14 dagers reklamasjonsbil, får du helt sikkert vite det om du tar kontakt. De har selv sagt at disse selges på en annen måte senere til flere som har spurt.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroeklørdag 26. september 2020, klokken 20:01
Dette høres rart ut. En avbestilt bil skal jo ikke ha vært registrert i det hele tatt, med mindre kjøper trakk seg etter at bilen var blitt registrert, men før utlevering. Det er jo selvfølgelig mulig, og hvis kilometerstanden er rundt 20-30 km, så er bilen faktisk ny. Er kilometerstanden vesentlig høyere enn dette, så er bilen brukt, og det er opplagt ikke greit, selv om det ikke nødvendigvis har noen praktisk betydning.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenenlørdag 26. september 2020, klokken 20:08
Trodde at siden bilen ble kjøpt på nett så var det 14 dager full returrett - eneste begrensning ut over 14 dager er vel at bilen skal være kjørt maks 1000 km.
Mulig det er en slik en?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tafsernlørdag 26. september 2020, klokken 22:09
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. september 2020, klokken 20:08
Trodde at siden bilen ble kjøpt på nett så var det 14 dager full returrett - eneste begrensning ut over 14 dager er vel at bilen skal være kjørt maks 1000 km.
Mulig det er en slik en?

Da kan den isåfall umulig selges som ny :)
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: hELgenensøndag 27. september 2020, klokken 09:59
Nei,enig der. Burde bli som elkjøp/power der de selger slike varer med noe rabatt.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: CorsoDantesøndag 27. september 2020, klokken 10:38
Sitat fra: OlavFemte på lørdag 26. september 2020, klokken 14:52
Er det noen som vet hva som skjer bilene som blir levert tilbake på 14-dagers regelen?

Jeg bestilte min Polestar 2 for tre uker siden og fikk estimert levering i januar 2021.  I dag oppdaget jeg plutselig at levering er endret til september!  Jeg ser jeg har fått tildelt et vin-nummer.  Når jeg slår opp dette vin-nummeret , ser jeg at dette er en bil som er første gang registrert 14. august og registrert på nåværende eier 1. september.  Eier er Polestar Automotive.

Betyr dette at jeg får utlevert en bruktbil??

Den vil ha 5 års nybilgaranti fra første gangs registrering på deg.

Det betyr samtidig at bilen har vært registrert på noen andre først, som eksempelvis enten ikke har fått til å møte de økonomiske forpliktelsene, eller som ganske enkelt har levert tilbake bilen (innen X antall km.).

Dette er blitt en helt vanlig problemstilling, med henblikk mot rettighetene tilknyttet fjernsalg, som du kan lese deg opp på i Tesla-forumet.

Litt kjedelig at historikken tilsier to tidligere eiere, men dette er det jo bare å opplyse om når du selger bilen videre etter hvert.

Skjønner godt at fabrikantene velger å selge disse som nybiler, all den tid den kun er kjørt noen få km. og selges med full nybilgaranti. Skjønner også godt at noen rynker på nesa, jeg hadde nok ønsket litt rabatt på en slik bil, selv om det ikke kan sammenlignes med en demobil.

Noe rabatt hadde vært på sin plass, og - ikke minst - full åpenhet rundt forholdet.

Også kommer det an på om du ønsker å få bilen såpass tidlig. Dette kan jo være en ulempe dersom du ser for deg en bil på nyåret. Andre vil selvsagt se på det som et enormt pluss.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: anorwaymandag 05. oktober 2020, klokken 08:44
Hvor høyt VIN-nummer er det som utleveres om dagen nå?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: mroekmandag 05. oktober 2020, klokken 10:31
Sitat fra: anorway på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:44
Hvor høyt VIN-nummer er det som utleveres om dagen nå?

Høyeste registrerte VIN til nå er rundt 5400, men denne prosessen fremstår litt tilfeldig, så det sier ikke så mye, egentlig.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Simmandag 05. oktober 2020, klokken 12:38
Sitat fra: anorway på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:44
Hvor høyt VIN-nummer er det som utleveres om dagen nå?

Min PS2 med VIN 60XX er planlagt levering 19.oktober. Gleder meg! :)
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Barrabasmandag 05. oktober 2020, klokken 22:18
Min er 13xx og ble utlevert forrige uke. Ikke andre hånds da jeg har fulgt den hele veien fra Kina. Tror nok jeg har fått en som har vært avbestilt. Bestilte i begynnelsen av juni.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Tafserntirsdag 06. oktober 2020, klokken 11:19
Sitat fra: Barrabas på mandag 05. oktober 2020, klokken 22:18
Min er 13xx og ble utlevert forrige uke. Ikke andre hånds da jeg har fulgt den hele veien fra Kina. Tror nok jeg har fått en som har vært avbestilt. Bestilte i begynnelsen av juni.

Antageligvis avbestilt ja, men tenker også at de produserer biler i alle farger og sender de til Belgia. Om man linkes til den før eller etter ankomst til Belgia er litt vilkårlig. Bestilt september, VIN 8XXX og antatt levering i november. Vet den ankom Belgia med Thalatta, men usikker på om det var når båten var i Zebrugge i slutten av september eller om den ankom før det. Også usikker på om den står i Belgia nå eller om den er i Norge/på vei til Norge. Har en annen bestilt 10 dager før overnevnte, men den står kun som estimert levering i januar enn så lenge.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: PS2dudefredag 09. oktober 2020, klokken 21:04
Hei,

Fikk telefon fra polestar, bilen klar neste uke.  :+1:

Bestilt i slutten av januar, vin 001xxx.

Finnes det en komplett "sjekk liste ved utlevering av polestar 2" som allerede er laget? Jeg vet jo om en god del av tingene man skal se etter, men bare lurte på om noen hadde samlet alle en plass?
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: RJKfredag 09. oktober 2020, klokken 21:45
Sjekk for tråden "feil og mangler" på Polestardelen av forumet. Der er det en som har laget en god sjekkliste å følge. Print gjerne ut og ta med deg den og en penn, og noter hvorvidt der er ok eller må sjekkes/utbedres før utlevering.


Litt lat nå, så jeg orker ikke finne lenke til tråden, men du finner den lett.
Tittel: Sv: Levering
Skrevet av: Polestarfredag 09. oktober 2020, klokken 22:34
Sitat fra: PS2dude på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:04Finnes det en komplett "sjekk liste ved utlevering av polestar 2" som allerede er laget? Jeg vet jo om en god del av tingene man skal se etter, men bare lurte på om noen hadde samlet alle en plass?
Beste oversikten jeg kjenner til (et av punktene gjelder kun for biler med rattet på "feil" side):
https://www.polestar-forum.com/threads/list-of-known-delivery-checks-issues-and-questions-and-answers.449/ (https://www.polestar-forum.com/threads/list-of-known-delivery-checks-issues-and-questions-and-answers.449/)