Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering

Startet av Thule, fredag 14. august 2020, klokken 12:28

« forrige - neste »

hELgenen

Batteriet er definitivt ikke underdimensjonert - det er nesten dobbel kapasitet i forhold til hva som finnes i f.eks TM3. Men hele poenget er å vite hva "litt styrestrøm" faktisk er.
En Ipad pro 11 trekker ca 1A pr. time
Hvor mye elektronikken faktisk trekker når bilen står og lader vet jeg ikke noe om, men batteriet
har 70A kapasitet - så det kan holde liv i en Ipad uten lading i ca 70 timer..
Som nevnt før - det er forhåpentligvis en DC-DC konverter der som kan hente strøm fra hovedbatteriet - og at
den er programmert slik at den vedlikeholdslader 12V batteriet på en fornuftig måte. Den informasjonen
som er gitt fra Bilia kan kanskje være feil, er den rett,så vil 12V batteriet kun lade når bilen kjøres.
Og jeg tror kanskje det er en dårlig ide dersom det kommer flere App'er som jeg vil ha på skjermen der fremme når jeg f.eks lader bilen, står i fergekø,ladekø osv...Da vil batteriet få ladesykluser som kan slite det i filler over få år sammenlignet med fossiler. Jeg krysser fingrene for at Polestar 2 har noen smarte ingeniører og utviklere som sammen finner en god løsning for å holde liv i batteriet så lenge som mulig.....

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 13:09
Hvor mye elektronikken faktisk trekker når bilen står og lader vet jeg ikke noe om, men batteriet
Det du sier her gir ingen mening. Man trekker ikke ampere/time. Man trekker ampere, som når man kombinerer det med spenning (volt) gir effekt (watt). Effekt over tid gir energi (i bilverden målt i kWh).

Ett typisk iPad batteri på 10Ah og en spenning på 3,8V er da på 38Wh (ca tall her). Ett 12V batteri på 70Ah er da på 840Wh. Dvs at det bilbatteriet kan levere ca 22 ganger så mye energi som iPad batteriet.

Siden en iPad lett kan gå i 10 timer på eget batteri vil bilbatteriet kunne drive iPaden i over en uke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. september 2020, klokken 13:47
Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 13:09
Det du sier her gir ingen mening. Man trekker ikke ampere/time. Man trekker ampere, som når man kombinerer det med spenning (volt) gir effekt (watt). Effekt over tid gir energi (i bilverden målt i kWh).

Ett typisk iPad batteri på 10Ah og en spenning på 3,8V er da på 38Wh (ca tall her). Ett 12V batteri på 70Ah er da på 840Wh. Dvs at det bilbatteriet kan levere ca 22 ganger så mye energi som iPad batteriet.

Siden en iPad lett kan gå i 10 timer på eget batteri vil bilbatteriet kunne drive iPaden i over en uke.

Oops - tok en kjapp brainfart der  :-[ -  (ekstra flaut når jeg er utdannet innen elektro :-[ :-[) - men poenget var ikke å regne ut hvor lenge en ipad kunne driftes - poenget var bare å påpeke at når et 12V batteri skal drifte mye elektronikk trenger det å vedlikeholdlades jevnlig - at i en elbil med et "underholdningssenter" slik vi finner i Tesla og nå i Polestar 2 må stille sterkere krav til hvordan 12V batteriet håndteres. Videre at dette med 12V håndtering var det mye trøbbel med på elbiler de første årene, men at nå har f.eks Tesla kommet frem til en ok løsning - som da de andre burde se litt på også.  Da er det tragisk å se at på nye elbiler som Polestar 2 rapporteres om 12V problemer. Ser det også på I-Pace - men det er ingen unnskyldning - dette burde være en "ikke sak" på en elbil - det er mer enn nok energi på batteriet til å klare å holde 12V batteriet i tipp topp stand. Og jeg forventer at Polestar ikke kjører biler i land hvor 12V batteriet er totalt nedladet og delvis utslitt allerede........

turfsurf

På fossilbiler trenger man batteri som kan levere relativt mye strøm i kort tid for dra rundt startermotor.

I nyere biler med mye elektronikk vil man belaste 12v batteriet jevnere, men ikke veldig hardt.

IMO burde 12V anlegget vært drevet av DC/DC  så lenge HV batteriet er over 5% eller noe. Da vil man kun belaste 12V batteri i nødstilfeller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alagerqv

CorsoDante

Da er bilen endelig registert hos SVV, og dette føles litt som at vannet går... :D

Med andre ord ingen eksakt indikasjon på at forløsningen er umiddelbart nærstående, men det går vel maks. 3 uker mellom registrering og utlevering? Noen erfaringer her?

Så da er det bare å vente i spenning på *telefonen*... KOMIGJENDA!
TMYP HW4 / TM3P Atom

Hoggorm

Jeg ble oppringt 3-4 dager etter at bilen var registrert. Det var da ca 3 uker til første mulighet for utlevering.

2 uker igjen å vente nå.

alagerqv

Jeg har avtale om henting mandag førstkommende kl 10, og bilen er ikke registert ennå...

mroek

Sitat fra: alagerqv på fredag 11. september 2020, klokken 10:36
Jeg har avtale om henting mandag førstkommende kl 10, og bilen er ikke registert ennå...
Ikke registrert hos SVV, eller bare ikke fått registreringsnummer enda?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

alagerqv

Ikke reg hos SVV med skiltnr. Men den ble utsatt, så ingen bil på mandag.

CorsoDante

Sitat fra: Hoggorm på torsdag 10. september 2020, klokken 20:18
Jeg ble oppringt 3-4 dager etter at bilen var registrert. Det var da ca 3 uker til første mulighet for utlevering.

2 uker igjen å vente nå.

Samme historien her. Utlevering rundt månedsskiftet, som forespeilet.

Tålmodighetskrem påført i flere lag.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Tåkeheim

Jeg fikk telefon i går om utlevering 1. oktober (Økern). Fikk beskjed om at siden 1. oktober er uke 40,  blir bilen levert med vinterdekk på og sommerdekk lagt inni bilen ved utlevering. Kanskje litt tidlig, men ett par uker fra eller til går greit. Pleier vanligvis og bytte siste halvdel av oktober.

alagerqv

Hentet bil i dag. God opplevelse. Bilen var hel og fin, dog oppdaget jeg i ettertid at de hadde glemt å ta vekk beskyttelsesplasten på lysene i taket bak. En eCall feilmelding som kommer ifbm med start, men det var en kjent sw bug sa damen.

Fikk hengerfestet, det sa de i går de ikke hadde og vinterdekk, men jeg venter på baggasjeromstrekk og takstativ som kommer senere.

En drøm å kjøre!

Trond.m

Sitat fra: alagerqv på onsdag 16. september 2020, klokken 19:23
Fikk hengerfestet, det sa de i går de ikke hadde og vinterdekk, men jeg venter på baggasjeromstrekk og takstativ som kommer senere.
Hengerfeste ?..er ikke det eletrisk, fabrikkmontert da ?

mroek

Sitat fra: TM på onsdag 16. september 2020, klokken 19:47
Sitat fra: alagerqv på onsdag 16. september 2020, klokken 19:23
Hengerfeste ?..er ikke det eletrisk, fabrikkmontert da ?

Nei, det er alltid ettermontert i Norge. De monterer det lokalt på utleveringsstedene. Det er semi-elektrisk. En knapp i bagasjerommet som man trykker på, så "faller det" ut, og man løfter det opp i lås med hånda (eller foten). Samme prosedyre når man skal felle det inn. Trykk på knappen, og dytt det opp og inn igjen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA