Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruksundersøkelse Polestar 2

Startet av hELgenen, mandag 21. september 2020, klokken 12:37

« forrige - neste »

hELgenen

Hei!

Ønsker å vite hvor i landet snittforbruket ligger på denne.

Ser at det første indikasjonene antydet helt ned på 1.5
Deretter fikk vi en del prøvekjøringer på ca 1.7-1.8
Og så har det dukket opp rapporter på mer enn 2.0 - og at 2.0 faktisk er vanskelig å oppnå.

Dette blir jo ikke noe vitenskaplig undersøkelse, men over tid kanskje det gir en indikasjon om hvor "normalen" ligger.
Ser at bilen selv antyder en normal mellom 2.0 og 4.0 - hvilket føles som en helgardering.

Legger med noen lenker med info om forbruk så en kan ha noen andre referanser også:

https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/QmllKV/vi-tok-med-polestar-2-paa-langtur-slik-var-forbruk-rekkevidde-og-hurt

mroek

Litt usikker på hva du mener med snittforbruk her. I denne bilen kan man ikke se snittforbruket over lang tid (med mindre man dedikerer tripptelleren til dette, men det har ikke jeg gjort), så derfor har jeg svart ut fra hva jeg greier å oppnå med pen kjøring på litt lengre turer.

Jeg gjorde en test i går, hvor jeg kjørte 115 km frem og tilbake (altså 230 km totalt). Rundt 12 grader ene veien, noe mindre på returen. Lite vind, men veldig variert topografi (fra Haugesund og inn i Ryfylke). På vei innover var det periodevis regn og våt vei, på returen bare delvis våt vei.

På vei inn kjørte jeg med full regen slått på, mens på vei tilbake hadde jeg den av (men brukte fremdeles CC en hel del, og da spiller det jo ingen rolle, egentlig).

Resultatet var 20.1 på vei inn, og 20.4 på vei hjem, så jeg krysset av for det alternativet. Dette var rolig kjøring (snittfart under 70), og kun meg i bilen. Ingen bagasje. Synes ikke dette er godt nok, selv om jeg ser at til nå har folk rapportert høyere tall enn dette også. Hvorfor det ble høyere forbruk på vei hjem vet jeg ikke, det er ingen høydeforskjell å snakke om heller.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Du definerer selv hva ønsker å rapportere - snitt så langt, eller snitt på en tur du mener er representativ,eller laveste forbruket du har hatt over en lengre distanse. Formålet med undersøkelsen var bare å gi både eksisterende eiere og kommende eiere et reellt bilde av hvor forbruket ligger. Er spesielt spent på hva som blir rapportert gjennom vinteren som kommer (håper denne undersøkelsen kan stå åpen og at folk fyller i)

WLTP er vel 1.93 - alle elbiler jeg har eid har hatt et forbruk som i snitt havner på WLTP over tid.
Mao. jeg kan fint klare å kjøre under WLTP - og selvfølgelig over. Men over tid når en tar med vinterkjøring og ser over et helt år - så har jeg havnet sånn ca på WLTP. Om Polestar 2 sitt median forbruk ligger der - det gjenstår å se - men forløpig ligger det litt i overkant av WLTP og ingen rapporter under.-

Thule

Sitat fra: mroek på tirsdag 22. september 2020, klokken 09:28
Litt usikker på hva du mener med snittforbruk her. I denne bilen kan man ikke se snittforbruket over lang tid (med mindre man dedikerer tripptelleren til dette, men det har ikke jeg gjort), så derfor har jeg svart ut fra hva jeg greier å oppnå med pen kjøring på litt lengre turer.

Jo, du kan se gjennomsnittlig fobruk i bilens levetid på høyre side i appen "førerytelse".

mroek

Sitat fra: Thule på tirsdag 22. september 2020, klokken 14:50
Sitat fra: mroek på tirsdag 22. september 2020, klokken 09:28

Jo, du kan se gjennomsnittlig fobruk i bilens levetid på høyre side i appen "førerytelse".

Ikke et nøyaktig tall, vel? Bare den der grove strek-grafen? Der har jeg to streker opp i midtfeltet (20-40). De burde jo presentert et desimaltall også, og når grafen i tillegg er (etter min mening) dårlig designet og forvirrende, så blir det hele litt teit.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Thule

Nei, ikke nøyaktig, men gir i alle fall en god pekepinn. I mitt tilfelle bikker jeg av og til 26kwh, så vet jeg ligger og ruger en plass i grenseland der. Forøvrig er jeg enig i at det er merkelig at de ikke gir fler detaljer om forbruk, men også i andre sammenhenger som lading, hvor det hadde vært greit å vite faktisk effekt, og ikke antall kilometer per time.. Diagnosedata som feilmeldinger kunne de også gitt oversikt over. Blir spennende å se hva slags apper Polestar lanserer i framtiden, ikke minst hva slags kjernesystemer man får tilgang til ved utvikling i automotive.

eSaab

hELgenen

Takk for den - har sett videoen varianten av testen før.
Opplever også testeren som en som er "snill" med forhandleren i sine omtaler - tipper også at forbruket
var fremkommet med ganske snill kjøring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA