Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#450
mroek :+1: slik tenker jeg også. Burde fulgt bilen.

Ser at Thomas Ingenlath, administrerende direktør, deler sine tanker for 4 dager siden inne på den norske FB Polestar gruppen om alt som har skjedd i det siste. Jeg har trua på han :+1: En som står frem og beklager og legger seg flat og lover å ordne opp i problemene :+1: :+1:

Ingeniøren

Har han noe annet valg ?

På annen side synes det er for mange toppsjefer som bare legger seg flat og slipper med det, de fleste andre nedover må ta konsekvensen. Sist jeg kjørte for fort prøvde jeg å legge meg flat utenfor bilen men det hjalp ikke. Det var en foto boks.. ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

CorsoDante

#452
Sitat fra: Tafsern på tirsdag 03. november 2020, klokken 09:08
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 03. november 2020, klokken 08:49
Sitat fra: mroek på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:20
Polestar har nå sendt ut mail til kundene om den forestående tilbakekallingen, og som plaster på såret får første eier utvidet Polestar-garantien med ett år. Hvorfor de tilsynelatende begrenser det til første eier er uvisst, og det er ikke spesifisert om det gjelder alle tre garantiene som står beskrevet på linken. Jeg tar det som en selvfølge at 5 års nybilgaranti blir til 6 år, men om de også utvider batterigaranti og rustgaranti er et åpent spørsmål.

Synes forsåvidt dette er en kurant kompensasjon, men stiller meg litt undrende til finurligheten om "første eier".

Jeg kommer til å selge bilen lenge før garantien løper ut, så her har jeg i praksis fått null komma niks av Polestar. Det vet de selvsagt.

Men da er jo strengt tatt dette ikke noe problem heller.
...
Det viktigste her er at komponentene med feil byttes og at Polestar har en plan sammen med verkstedene slik at det gjennomføres så raskt og smidig som mulig. Til tross for at det har vært en humpete start for mange ferske eiere så langt.

Enig. Har ikke flagget at det er et problem, men tydeliggjort hvorfor Polestar knytter utvidelsen til første eier, noe du utbroderer videre.

Jeg er en av de som forventet litt krøll fra en tidlig batch tilknyttet Polestars første volummodell. Så når dette blir fikset proaktivt samtidig som at jeg får OTA-funksjonalitet, noe som uansett krevde et verkstedbesøk, spiller det hele liten trille for min del.
TM3P "FSD"

Electric cars in Norway

#453
Fra TEK.no i går og det er flott at Polestar følger opp nå og tar de nødvendige grepene :+1: :+1: De er ydmyke og beklager situasjonen og de gir kundene en form for oppreisning. Det er bra og da vil Polestar opprettholde sitt gode omdømme. En god løsning på en vanskelig situasjon :+1: :+1:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kRRLWv/polestar-gir-kundene-et-ekstra-aars-garanti-som-plaster-paa-saaret

Polestar gir kundene et ekstra års garanti som plaster på såret

Feil forhindret noen fra å starte bilen.

Nærmest samtlige Polestar 2 må inn på verksted for å bytte defekte vekselrettere. Mange må også bytte varmesystem.

Stein Jarle Olsen, Tek.no
4 NOV 2020 14:21

Nest øverste bilde fra TU.no https://www.tu.no/artikler/polestar-forlenger-garantien-for-de-forste-kundene-sine/502035

Nest nederste bilde fra dinside.no https://www.dinside.no/motor/gir-ett-ar-ekstra-garanti/73028121

Nederste bilde fra ABC nyheter  https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/10/30/195715739/ma-tilbakekalle-elbil-igjen-for-andre-gang-pa-en-maned

alagerqv

#454
Min hadde stått på verksted på Fornebu i tre-fire uker før den visstnok var kjørbar igjen og fraktet til Økern som håndterte returer. Du må regne med at du skal få byttet alle de andre tingene som er grunn for tilbakekallingene i samme slengen.

Det er bare å be om lånebil, det får du av de.

CorsoDante

Sitat fra: steri på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:24
Vil forhøre meg litt her på forumet om det er andre som har PS2 stående på verksted, hvor verkstedet sier de mangler spes.verktøy for å kunne gjøre jobben med oppgradering av bilene.
Min bil har nå begynt på 5 uke uten at noe blir gjordt. Har leiebil, men hvor lenge vil jeg få ha den??

Med oppgradering så tenker du på varme-element, 2 stk. invertere og programvare-oppdatering? Mitt verksted disponerte nødvendig verktøy før de tok på seg oppdraget (selvsagt), og jobben ble gjort på 3,5 timer.

Dersom ditt lokale verksted ikke har nødvendig verktøy til å ta jobben, burde de nok latt andre gjøre dette for seg. Noen som faktisk kan gjøre jobben. At Polestar aksepterer at dette under-utrustede verkstedet holder på bilen din i 5 uker, samtidig som de betaler for leiebil, høres ut som dårlig business for alle - med unntak av leiebilfirmaet.
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: steri på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:13
Verkstedet sa for 3 uker siden at de ventet på verktøy for jobben.Delene har til jobben har verkstedet. Nå synes jeg ventetiden blitt har blitt lang nok. Vet ikke hvem andre jeg kan kontakte for et fornuftig svar. Bilen er ikke kjørbar.

Forsøkt Polestar? Det er de som betaler for moroa. Mindre verksted har fordeler og ulemper. At verkstedet ikke har nødvendig verktøy selv nå(!) forteller meg at dette sannsynligvis er et mindre verksted, plassert i periferien.

Hvis nærmeste alternative service-punkt (med nødvendig verktøy...) ikke er veldig langt unna kan sikkert bilen transporteres dit.
TM3P "FSD"

mroek

Hadde min bil inne for tilbakekalling i dag. Hadde time kl 11:30, og var skeptisk til om de kom til å klare det før stengetid kl 15:30. Fikk telefon litt før 15 at bilen var klar, så de brukte i hvert fall ikke mer enn 3.5 timer på min heller. De var to stykker som jobbet sammen, så det går nok å splitte arbeidet slik at dette lønner seg. De hadde også tatt noen biler før min (rundt 10-12), så da begynte de nok å bli litt varme i trøya på jobben.

Overraskelsen var at de kun hadde skiftet invertere og oppdatert programvaren. Fikk ikke nytt varmelement, og det er jeg litt skeptisk til. Verkstedet har bare gjort det som står på lista fra Polestar, og det må jo bety at Polestar mener min bil ikke har et potensielt trøblete varmelement. Jeg vet at jeg har samme delenummer som mange av dem som er blitt skiftet, så da må det eventuelt være at kun noen produksjonsbatcher av disse elementene har feil (eller vil utvikle feil). Nye elementer har jo også nytt delenummer.

Noen andre som har vært ute for å kun få byttet invertere og ikke varmelement? Min bil har VIN på tidlig 4000-tall, så ikke av de aller første, men problemet med varmelementet ble jo utvilsomt avdekket lenge etter at min bil var produsert (i juni).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

O

#458
Sitat fra: mroek på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:45
Hadde min bil inne for tilbakekalling i dag. Hadde time kl 11:30, og var skeptisk til om de kom til å klare det før stengetid kl 15:30. Fikk telefon litt før 15 at bilen var klar, så de brukte i hvert fall ikke mer enn 3.5 timer på min heller. De var to stykker som jobbet sammen, så det går nok å splitte arbeidet slik at dette lønner seg. De hadde også tatt noen biler før min (rundt 10-12), så da begynte de nok å bli litt varme i trøya på jobben.

Overraskelsen var at de kun hadde skiftet invertere og oppdatert programvaren. Fikk ikke nytt varmelement, og det er jeg litt skeptisk til. Verkstedet har bare gjort det som står på lista fra Polestar, og det må jo bety at Polestar mener min bil ikke har et potensielt trøblete varmelement. Jeg vet at jeg har samme delenummer som mange av dem som er blitt skiftet, så da må det eventuelt være at kun noen produksjonsbatcher av disse elementene har feil (eller vil utvikle feil). Nye elementer har jo også nytt delenummer.

Noen andre som har vært ute for å kun få byttet invertere og ikke varmelement? Min bil har VIN på tidlig 4000-tall, så ikke av de aller første, men problemet med varmelementet ble jo utvilsomt avdekket lenge etter at min bil var produsert (i juni).

På min bil med VIN tidlig på 3000-tall mener jeg bestemt de sa at de byttet invertere og HVCH enhet.
Har hørt/lest om noen som måtte bytte motor(er) også, men tror ikke noen av motorene mine ble byttet ved oppgraderingen, slik jeg har hørt/lest noen andre biler måtte. Ble visst heller ikke utført hjulstillingskontroll etter bytte/oppgradering, slik jeg har hørt/lest andre mente var viktig å få utført etter oppgraderingen. Noen som har erfaring/kunnskap om dette med nødvendighet av hjulstillingskontroll etter oppgraderingen? Gjelder behov for hjulstillingskontroll ved bytte av invertere og HVCH enhet?, ..eller kanskje bare dersom motor(ene) også er blitt byttet?


mroek

Ved bytte av bakre inverter så må de delvis ta ned bakstillingen, slik jeg har forstått det (spurte på verkstedet om dette). Da bruker de et spesialverktøy som skal sørge for at det blir montert tilbake i eksakt samme posisjon, og derfor skal det ikke være nødvendig med full hjulstillingskontroll.

De som har hatt problemer har opplevd at rattet står skjevt etter jobben, og da er det opplagt at hjulstillingen er blitt feil. Jeg opplevde ikke dette på min bil, så da er det bare å håpe at hjulstillingen faktisk ble helt korrekt.

Det med varmeelementet som ikke ble byttet er en ørliten bekymring, men jeg må jo bare stole på at de har kontroll på dette. Det er i hvert fall ingen tvil om at dersom mitt varmelement er OK, så er det slik at bare noen produksjonsbatcher av elementer har feil, for den har altså det gamle delenummeret på elementet.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

gekko300

Sitat fra: mroek på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:45
Min bil har VIN på tidlig 4000-tall, så ikke av de aller første, men problemet med varmelementet ble jo utvilsomt avdekket lenge etter at min bil var produsert (i juni).
Min bil er 42xx og fikk byttet varmeelement og begge inverterne + SW...

mroek

Sitat fra: gekko300 på mandag 07. desember 2020, klokken 09:44
Sitat fra: mroek på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:45
Min bil har VIN på tidlig 4000-tall, så ikke av de aller første, men problemet med varmelementet ble jo utvilsomt avdekket lenge etter at min bil var produsert (i juni).
Min bil er 42xx og fikk byttet varmeelement og begge inverterne + SW...
Interessant. Da er den jo definitivt i nærheten av min (om vi ser på VIN), i hvert fall. Kan jo lure på om Polestar faktisk har kontroll, men det er jo som nevnt mulig at noen av de tidlige produksjonsbatchene av elementer også var OK, og at det er bingo om man fikk et av disse da bilen ble produsert.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

gekko300

Umulig for oss å vite, så du må nesten stole på at Polestar har kontroll.  ;)

Ingeniøren

Det er jo mulig de kan måle seg fram til eller se om de er ok eller ikke....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mroek

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. desember 2020, klokken 18:24
Det er jo mulig de kan måle seg fram til eller se om de er ok eller ikke....

Tror ikke det. Verkstedene får uansett opp (i forkant) hva de faktisk skal gjøre, det er ikke slik at de gjør noen tester/målinger og deretter velger om de skal skifte eller ikke. Det betyr at Polestar må basere seg på data de har fra produksjonen, eventuelt telemetridata de har samlet inn fra bilene (men det er en spekulasjon jeg ikke har tro på).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA