Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

daktari

Du må vel bare kjøre en tur du kjenner godt og vet hvor mye SOC som pleide å bli brukt. Hvis det er en vesentlig forskjell, dvs >10% så har du kanskje en case. >30% forskjell er vel garantert en batterifeil.
Det er forøvrig snålt at bilen ikke melder feil med batteri i slike tilfeller.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Sitat fra: Orbit på søndag 08. november 2020, klokken 09:22
Bilprodusentene fullt klar over dette, og burde sørge for skikkelig opplæring av importører og forhandlernett. F. eks. Porsche slipper ikke Taycan ut av fabrikken dersom den har over 95% SOC.
Sitat fra: Orbit på mandag 07. september 2020, klokken 16:03
Tilfeldig spotting i en
Transport Evolved-video: Porsche (som jeg vil anta har noenlunde samme oppsett som Audi) leser av SOC på ferdig bil, og anser alt mellom 36 og 95% SOC som akseptabelt. Det første er for å ha nok til småflytting under transport (uten å ende for lavt), det siste for å unngå at bilen skal stå med veldig høy SOC. Bilen som går av samlebåndet i dette klippet har 50% SOC (og grønn "in Ordnung") på toppen av skjermen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Sikker på at ikke dette er avlesning av min, max og nåverdi, siden montering, på akkurat den bilen? Syns kanskje det var litt kjapt å tolke dette til akseptkriterier, hvis bildet er det eneste underlaget for påstanden..?

ThomasEL

I dag ladet jeg 17,8kWt på en 50kW hurtiglader. Fikk full fart (49kW) hele tiden, men det er ikke poenget her.

SOC steg fra 37% til 67% i løpet av ladesesjonen, altså ladet jeg 30% av batteriets kapasitet.

Når vi da tar i betraktning at 17,8kWt er det laderen leverte, og at batteriet sannsynligvis bare har tatt i mot 90% av dette, så er det et litt skremmende resultat...

Selv uten tap i det hele tatt, så ville dette gitt under 60kWt netto batteristørrelse (17,8kWt / 30% = 59,3kWt)

Hvis vi antar at kun 90%, altså 16kWt gikk inn på batteriet, så er jo resultatet som følger:
16kWt / 30% = 53kWt

Kan forøvrig nevne at resultatene av batteritestene utført hos forhandler nå også har blitt analysert av Audis tekniske avdeling nasjonalt. De finner null, niks og nada feil med batteri eller enkeltceller.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

ref andre tråder leser jeg at "det ikke er noe problem med kort rekkevidde fordi ditt og datt"

jeg synes personlig det er sykt dårlig med så mye tap allerede etter hva 12-14? mnd på en 50, og at dette kommer til å bli en case for mange fremover.

Contango

@hemi - hjelpsomt?
@ThomasEL - beregning av batterikapasitet på basis av 30% lading (eller i og for seg forbruk) er for upresist. SOC er langt fra presis i hele registeret - uansett bil. 10% ladetap på hurtiglading er også for mye. Det er bedre om du kjører fra 100% og ned så langt du kan og måler både forbruket og ladingen opp til 100% igjen.

Edit: Eller finner en annen 50 å kjøre tur sammen med for å se forskjellen.  Dokumenterer dere dette godt har du et mye bedre grunnlag mot forhandler også dersom det er en betydelig forskjell.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ThomasEL

Sitat fra: Contango på søndag 13. desember 2020, klokken 16:52
@hemi - hjelpsomt?
@ThomasEL - beregning av batterikapasitet på basis av 30% lading (eller i og for seg forbruk) er for upresist. SOC er langt fra presis i hele registeret - uansett bil. 10% ladetap på hurtiglading er også for mye. Det er bedre om du kjører fra 100% og ned så langt du kan og måler både forbruket og ladingen opp til 100% igjen.

Edit: Eller finner en annen 50 å kjøre tur sammen med for å se forskjellen.  Dokumenterer dere dette godt har du et mye bedre grunnlag mot forhandler også dersom det er en betydelig forskjell.

Takk for respons👍

Jo da, jeg er klar over at 30% er et for lite intervall. De fleste tester jeg har gjort har vært over et mye større intervall (en gang helt fra 100% til kontrollert stopp 0%)

Men har ikke testet så mye med å måle nøyaktig hva som går inn igjen, da jeg ikke har egen måler på kurs/lader hjemme.

Men en viss pekepinne gir nok også denne testen, det var nemlig nesten nøyaktig samme verdier jeg beregnet gjennom hele ladesesjonen.

Men helt enig: For å få dette nøyaktig må man jo kjøre til stopp og lade relativt sakte opp til 100% igjen.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

På jobb har vi en 11kW lader der det er mulig å se nøyaktig hvor mange kWT laderen har levert (Grønn Kontakt).

Jeg planlegger å kjøre bilen ned til 4-5% og lade opp til 100% på denne laderen. Da kan jeg se sånn ca hvor mye batteriet kan ta i mot / lagre. Dette vil nok være et bra supplement til de mange "utladningstestene" jeg har kjørt (dog kun hatt en fra 100% til 0%)

Jeg tenker da som følger:
- 95% av 64,7kWt er 61,5kWt
- Det er minimum 5% ladetap
- Laderen bør dermed levere minimum 64,7kWt hvis batteriet er helt uten degradering
- Hvis batteriet kun har forventet degradering, og pr i dag ligger på ca 63kWt, så bør altså laderen levere 63kWt for å lade batteriet fra 5% SOC opp til 100% SOC
- Får jeg vesentlig mindre enn 63kWt fra laderen, så er dette nok et "bevis" på at batteriet er degradert utover forventet etter 7 måneder og 17000km

Noen kommentarer? Feilkilder jeg ikke har tenkt på?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

Slå av at du skal ha klimatisering til avreise, ellers kan dette alene trekke 2-4 kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Contango

Jeg tror du er en 1kwt for ambisiøs mht hva du tror du får ut av batteriet. TB fikk 63.9 kwt ut av etron 50sb (sommertest). Har aldri sett noen som får nettokapasiteten ut - ref varmetapet. Er usikker på om det er noen forskjell på varmetapet sommer og vinter. Mer om vinteren - kaldere batteri?

Edit: på ladingen bør logikken din holde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tromsø

@Thomas, akkurat dette med temperaturen er noe som ikke diskuteres i din analyse. Etter å ha lest en god del om batterier så er det klart att kapaciteten reduseres med temperaturen. Jeg har dog ikke peiling på hvor mye kapasiteten reduseres for e50 batteriet men ifølge en rask googling så: "The standard rating for batteries is at room temperature 25 degrees C (about 77 F). At approximately -22 degrees F (-30 C), battery Ah capacity drops to 50%. At freezing, capacity is reduced by 20%."

Det vil si rundt null og ifølge referansen så har e50 en kapasitet på ca 52 kWh. Referansen stemmer sikkert ikke helt for e50 batterikjemien men dette må man tenke på. Jeg kjørte i dag 13 mil i +3 grader og brukte fra 81% til 31% SOC og kunde regne frem en kapasitet på 58 kWh. (I + 15 grader har jeg jo tidligere regnet meg frem til ca 64kWh)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Takk for gode innspill, dere :)

Når det gjelder temperatur:
Ja, enig i at dette har en del å si ved utladning. Men jeg gjorde jo en god del tester i sommer også uten å komme i nærheten av 63-64kWt
- Men nå når jeg skal teste oppladning skal vel ikke det ha så mye å si..? Det skal vel samme mengde energi inn i et kaldt batteri, det er bare at ved tapping/belastning får man ikke nyttiggjort alt...

Uansett:
- Jeg har i kveld kjørt bilen ned til 2% SOC og Turtle mode. Batteritemp: +12 grader C ved turens slutt.
- Jeg har nå koblet til en 11kW ladeboks og skal lade opp til 100%
- Jeg skal så lese av fra Grønn kontakt hvor mange kWt laderen har levert.

Det skal altså lades fra 2% til 100%, det betyr 63,4kWt hvis batteriet har netto 64,7kWt. Hvis vi antar 5% ladetap (realistisk..??), så bør laderen levere 66,7kWt for å heve batteriet fra 2% SOC til 100% SOC

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Øyvind.h

På sparket ville jeg kanskje anslått ladetap til rundt 10% ved 11kW.
Men det er individuelt fra modell til modell så erfaring med en bil er ikke nødvendigvis overførbar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

Da er resultatet klart, og det er kjipe greier..

For å lade batteriet fra 2% SOC til 100% SOC så leverte ladeboksen 61kWt

Det betyr at selv helt uten ladetap (hvis batteriet mottok 100% av det laderen ga), så har ladeboksen avgitt mindre enn det batteriet burde kunne ta i mot (98% av 64,7kWt er 63,4kWt)

Når vi så i tillegg tar i betraktning at en slik ladesesjon med 11kW i beste fall er 95% effektiv, så betyr det at batteriet bare har tatt i mot 58kWt.

Noe som igjen betyr at batteriets nettostørrelse er ca 59kWt i min bil.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

hybrid88

Jeg kjørte bilen til 0% igår. Hadde et par km ved ankomst lader. Ladet opp på fortum lynlader og hadde ladet 83,17 kwh ved 100%. Tok 48 minutter.

Er konklusjonen at batteriet er ok da? Bare forbruket mitt som er skyhøyt selvom jeg kjører med lite varme.

Snitt over lang tid nå ligger på 3,5kw per mil.

hybrid88

Åja skal man medregne tap på laderen også. Da er vel ikke mitt batteri helt 100% heller

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA