Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: oivindg på mandag 09. november 2020, klokken 21:56
Sitat fra: ThomasEL på mandag 09. november 2020, klokken 21:51
@oyvindg:

Her leser du vel grafene litt feil..?

Disse grafene viser jo tvert i mot at SOC har mer å si enn 10 grader forskjell i temperatur...
Lilla og rød kurve faller mest, og det er disse to som illustrerer høy SOC.

Så en av oss leser opplagt kurvene feil🤪
Visste det måtte være noe! Det er ulempen med å være fargeblind. Sorry.

Ser det riktig ut nå?

Ikke bare bare med de fargene, nei :laugh: :laugh: :laugh:

Ja, ser riktig ut nå :+1:

Men ser at de her lagret ved 90% SOC. Kanskje @Tromsø fant noe der de hadde lagret ved 100% SOC...??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 09. november 2020, klokken 21:55
Fra kundens brukerhåndbok og denne siden bør kansje kopieres opp i den butikken du var i ThomasEL og gis til selgere der ;D ;D

10 poeng :+1: :+1: :+1:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

 :) ..og 25 grader er jo fremdeles høyt. Lite trolig at batteriet har blitt lagret lenge ved en temperatur over 20 grader i Norge, om den ikke da har stått lenge i butikk. Vet ikke på året når du hentet ut bilen @ThomasEL, men de siste ukene har min bil som står i åpen carport holdt 2-6 grader hver de gangene jeg har målt. Batteriet holder vel som regel ca. samme temp. som gjennnomsnittstemperaturen i døgnet.

Mener Elon Musk twitret en gang at batteriene ville vare nærmest evig i Alaska. Eller var det Montana eller et eller annet sted de regner for å være kaldt over there.. Tror ikke det var Norge, og finner det ikke igjen, men et annet sitat fra samme mann er «Keeping batteries cold is actually the best way to preserve them».
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oivindg

Sitat fra: elektro på mandag 09. november 2020, klokken 22:22

Mener Elon Musk twitret en gang at batteriene ville vare nærmest evig i Alaska. Eller var det Montana eller et eller annet sted de regner for å være kaldt over there.. Tror ikke det var Norge, og finner det ikke igjen, men et annet sitat fra samme mann er «Keeping batteries cold is actually the best way to preserve them».
Og hvis du ikke lader dem holder de også lenge. :-)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

Interessant graf. Det betyr jo at det beste er å sette ladegrensen til 50 % dersom dir tilstrekkelig kapasitet i hverdagen. Med 11 kW lader tar det jo bare ca 3 timer å lade en 50 opp til 100 %.

tromsø

Sitat fra: ThomasEL på mandag 09. november 2020, klokken 22:10
Men ser at de her lagret ved 90% SOC. Kanskje @Tromsø fant noe der de hadde lagret ved 100% SOC...??

Ja, den siste setningen om lagring ved 100% kom fra en annen artikkel. Og ja, degraderingen er meget avhengig av lagringstemperaturen også. Degarderingen kan variere fra under 10% over et år til mye mer enn 10% over et år hvis batteriet er lagret ved høy temperatur.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Thomas Parsli

Sitat fra: Roy på mandag 09. november 2020, klokken 11:45
Nissan Leaf service gir også informasjon om % degradert batteri mener jeg å huske.

De fem årene vår 2012-modell var på ordentlig service, fikk vi aldri oppgitt prosentvis tap.
Tilstandsrapporten var rett og slett ubrukelig.
(https://chargedcars.files.wordpress.com/2012/12/wp_0004211.jpg)

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.m

Nissan er vel den eneste leverandøren som har et display i bilen som gir en grafisk visning av batterikapasitet. BMW i3 har også en systemmeny som man kan lese ut batterikapasitet. Hvor nøyaktig dette er er vet jeg ikke, men det gir jo en indikasjon. Den eneste måten å få presise målinger av kapasitet er vel å tappe batteriet for strøm på en kontrollert måte. Men er det ikke slik at energimengden man får ut av et batteri påvirkes mye av både strømstyrke og temperatur ?  I så fall vil vel en beregning som @ThomasEL gjør variere en god del, med mindre han kjører samme tur i samme fart ved samme temperatur og kjøreforhold.

Thomas Parsli

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 10. november 2020, klokken 13:26
Nissan er vel den eneste leverandøren som har et display i bilen som gir en grafisk visning av batterikapasitet.

Den visningen er ganske elendig - og det har de gjort med vilje...

Det er 12 striper ("bars") og når du mister den første har du mistet 15% kapasitet.
De påfølgende er 6,25%

En bil med 12 striper kan altså ha 100% kapasitet, eller 86% kapasitet :(

Vår bil som har mistet tre barer, har altså mistet mellom 27,5% og 33,8% kapasitet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kires

Er håpløst å se på alle bruktbiler Møller & Co, alle står på 100% på bilder. Ville aldri kjøpt en sånn bil
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Ingeniøren

Ja, ganske håpløst dette, her må bransjen ta tak. Holder ikke med km teller for å si noe om bilen elde lenger! En standardisert metode eller mulighet for avlesning av batterikapasitet eller reduksjon av sådan må på plass, asap !

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kires

#191
Helt enig, dette må på plass. Selv passet jeg på å treffe 100% så nærme som mulig før avreise de gangene jeg trengte det. Så har du biler som er ladet til 100% hele tiden, vil tro dette utgjør veldig mye når de er 4-5 år gamle.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

ThomasEL

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. november 2020, klokken 07:15
Ja, ganske håpløst dette, her må bransjen ta tak. Holder ikke med km teller for å si noe om bilen elde lenger! En standardisert metode eller mulighet for avlesning av batterikapasitet eller reduksjon av sådan må på plass, asap !

Helt riktig :+1:
En troverdig batterirapport vil bety MYE mer enn kilometertelleren.
- Kanskje en sak for Elbilforeningen å sette søkelyset på snart..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Kires på torsdag 12. november 2020, klokken 07:39
Helt enig, dette må på plass. Selv passet jeg på å treffe 100% så nærme som mulig før avreise de gangene jeg trengte det. Så har du biler som er ladet til 100% hele tiden, vil tro dette utgjør veldig mye når de er 4-5 år gamle.
Vil avhenge av flere faktorer enn dette.

Hvor stor toppbuffer vil være viktig.

Batterikjemi vil være viktig.

Lagringstemperatur er viktig.

Pluss sikkert et par ting til.

Men, er helt enig at biler ikke bør lagres på høy SoC.

02jan

Istede for å jakte på kompliser beregning av batteri.

Er det ikke bare å kjøre bilen når den er ny, til der måleren Instrumentpanelet sier at 50% brukt opp, for så notere antall km kjørt, for så kjøre nøyaktig samme rute og kjøremåte tilbake.

Antall km 1 vei bær være lik 50% av wltp, du kjører bilen i moderat temp og vind på tørt føre blanding av landevei motorvei. ( går bilen kortere en wltp så er det en annen sak).

Ta samme øvelse etter f.eks 3 eller 5 år, hvor mange km kortere kommer bilen der du snudde på 50% forbrukt batteri ?

Med redusert antall km vil da være enkelt å regne ut tapet i prosent.

Men siden det er så mye uklarheter runt hva som ligger i 70% restverdi så tviler jeg på at garanti har noen praktisk verdi. Slik jeg leser det kan jeg få utlevert en ny bil som i praksis kun ha 75% kapasitet uten å Kunne forlange at bilen skulle ha 100% fra dag en.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA