Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

oivindg

#165
Er det noen som har noen tall på hvor mye batteriene degraderes ved å stå en måned eller to på 100% SOC når de er nye?

Lurer også på hvor høy cellespenning de har når de sier at SOC er 100%.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Bmw_Tryne

Sitat fra: oivindg på søndag 08. november 2020, klokken 10:33
Er det noen som har noen tall på hvor mye batteriene degraderes ved å stå en måned eller to på 100% SOC når de er nye?

Lurer også på hvor høy cellespenning de har når de sier at SOC er 100%.


Nekter å tro at dette har noe å si. Tar det som en selvfølge at eletronikk og software er så smart at dette blir optimalisert automatisk. Er da ikke meningen at bileier skal passe på dette når som sagt eletronikk og software kan gjøre samme jobben sømløst.
Bmw 530i G30

oivindg

Sitat fra: belsby på søndag 08. november 2020, klokken 16:00
Sitat fra: oivindg på søndag 08. november 2020, klokken 10:33
Er det noen som har noen tall på hvor mye batteriene degraderes ved å stå en måned eller to på 100% SOC når de er nye?

Lurer også på hvor høy cellespenning de har når de sier at SOC er 100%.


Nekter å tro at dette har noe å si. Tar det som en selvfølge at eletronikk og software er så smart at dette blir optimalisert automatisk. Er da ikke meningen at bileier skal passe på dette når som sagt eletronikk og software kan gjøre samme jobben sømløst.
Kan du være mer konkret på hva du mener elektronikk og software kan gjøre i denne sammenhengen?

Det er ikke til å komme fra at det er bedre for batteriene å lagres på lavere SOC enn 100%. Spørsmålet er hvor stor skade det gjør å lagre dem på 100% SOC.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 08. november 2020, klokken 09:31
Sitat fra: tromsø på søndag 08. november 2020, klokken 09:05
Er helt enig med Thomas, elektro og EciN at det trasige her er at forhandlerne langtidslagrer bilene på 100% SOC. Hvis det fremdeles er praksis så må noe gjøres med det, er jo helt unødvendig og degraderer batteriene raskere. Jeg jobber med elektrisk transport og dette er ikke noe jeg finner på, er vitenskapelig beviset.

Jeg ville selv aldri kjøpt en bil som var lagret på 100% så lenge som Thomas sin bil. Enig i at for folk flest så spiller det mindre rolle men for slike som meg og Thomas så kan det ha en avgjørende forskjell.

Så hvordan får vi forhandlerne å endre på denne praksisen?

Tror ikke det er så lett. De fleste som kjøper elbil ville vært skuffet om den ikke var full-ladet, da de ikke vet bedre, og det styrer nok praksis.


Til forskjell fra en ice-bil, så tar ikke 5-10 minuter å fylle på en god skvett, men det tar endel mer tid å fylle på energi, så det hjelper jo lite på godviljen om det første man må gjøre er å kjøre innom en hurtigladestasjon for i det hele tatt å rekke hjem, uten klump i halsen og med rekkeviddeparanoia på første turen med ny bil.


Det er derfor "kritisk" at den ikke leveres nær tom slik min bil ble. Det synes jeg var svakt, spesielt siden jeg påpekte det etter første titt og før faktisk overlevering. Men 100 % hadde ikke vært bra det heller, med mindre jeg hadde gitt beskjed om at jeg skal på tur.


Heller ikke 100 % fornøyd med at de hadde vinterdekkene på siden jeg ba om sommerdekk på, da den ble hentet  slutten av mars, men de ga meg ihvertfall gratis første dekkbytte som kompensasjon, så de var den biten grei nok.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tromsø

Det finnes mange artikler om degradering, batterier og SOC. En gedigen studie over 3 år kommer fra Chalmers i Sverige, se vedlegget.

Konklusjonen er:
"The result showed that, when only considering ageing from different types of driving in small Depth
of Discharges (DODs), using a reduced charge level of 50% SOC increased the lifetime expectancy of
the vehicle battery by 44–130%. When accounting for the calendar ageing as well, this proved to be a
large part of the total ageing. By keeping the battery at 15% SOC during parking and limiting the time at high SOC, the contribution from the calendar ageing could be substantially reduced."

Ved å lagre batteriet på 100% SOC over et år gjør at man mister rundt 10% av kapasiteten.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ingeniøren

Temperaturen har vel en del å si selv om de fleste biler i dag har batterikondisjonering. Biler som Leaf, som ikke har dette, likte ikke varme strøk i statene
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på søndag 08. november 2020, klokken 21:53
Det finnes mange artikler om degradering, batterier og SOC. En gedigen studie over 3 år kommer fra Chalmers i Sverige, se vedlegget.

Konklusjonen er:
"The result showed that, when only considering ageing from different types of driving in small Depth
of Discharges (DODs), using a reduced charge level of 50% SOC increased the lifetime expectancy of
the vehicle battery by 44–130%. When accounting for the calendar ageing as well, this proved to be a
large part of the total ageing. By keeping the battery at 15% SOC during parking and limiting the time at high SOC, the contribution from the calendar ageing could be substantially reduced."

Ved å lagre batteriet på 100% SOC over et år gjør at man mister rundt 10% av kapasiteten.

La oss forutsette at dette stemmer: At lagring på 100% SOC i ett år, gir en degradering på 10% av kapasiteten.

I mitt tilfelle lagret forhandler bilen i knappe 3 måneder på 100%. Det er 1/4 av et år, og skulle tilsi et tap på 2,5%. I tillegg, i min favør, må vi huske at 100% i display ikke er fullt 100% reelt, og at SOC gikk noe ned etter hvert siden bilen var blitt "startet" noen ganger under demonstrasjon inne i butikken. SOC var vel nede i 93%før utlevering.

I så fall, hvis vi godtar noen hvis og om her, så burde forhandlers skjødesløse behandling av batteriet utgjøre maksimalt 2,5% degradering. Hvis vi i tillegg antar at batteriet har degradert naturlig 1-1,5% i løpet av 7 måneder, så skulle total degradering være ca 3,5-4%, eller 2,5-2,8kWt hvis vi tar utgangspunkt i brutto.

Dette er, selv om det fortsatt er surt at forhandler gjorde som de gjorde, noe jeg nok kunne levd ok med.
- Så derfor blir det ekstra underlig at de ikke vil oppgi degraderingen... Det bidrar bare til ytterligere spekulasjoner, i stedet for at ballen kunne bli landet, og vi hadde hatt noe håndfast å vurdert veien videre ut fra.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Det er jo underlig at de ikke har en standardisert test hvor de utlader batteriet  kontrollert fra 100 % med en fast definert temperatur på batteriet før test. Mener dette var fast rutine på service av trillingene hvert annet år. De ga da beskjed om at bilen måtte stå over natten for batteritest. Dette kan jo ikke være vanskelig.

hemi

ved salg av e-up kjørte forhandler test og gav meg degradering i %, noen år siden nå skal sies, men 14%? elns på 60k km iirc

Roy

Nissan Leaf service gir også informasjon om % degradert batteri mener jeg å huske.

Electric cars in Norway

ThomasEL :+1: ja du sa det selv:
"forhandlers skjødesløse behandling av batteriet".

oivindg

#176
Sitat fra: tromsø på søndag 08. november 2020, klokken 21:53
Det finnes mange artikler om degradering, batterier og SOC. En gedigen studie over 3 år kommer fra Chalmers i Sverige, se vedlegget.

Konklusjonen er:
"The result showed that, when only considering ageing from different types of driving in small Depth
of Discharges (DODs), using a reduced charge level of 50% SOC increased the lifetime expectancy of
the vehicle battery by 44–130%. When accounting for the calendar ageing as well, this proved to be a
large part of the total ageing. By keeping the battery at 15% SOC during parking and limiting the time at high SOC, the contribution from the calendar ageing could be substantially reduced."

Ved å lagre batteriet på 100% SOC over et år gjør at man mister rundt 10% av kapasiteten.
Jeg skjønner ikke hvordan du har kommet fram til 10%. Jeg kommer fram til 3%, men kanskje jeg har regnet feil.

Her er kurvene fra en test der de lagret batterier i 700 dager. Et med 15% SOC og et med 90% SOC. De utførte testen ved 25 grader og 35 grader.

Tallene for 25 grader viser at forskjellen i degradering er ca. 2% etter 100 dager og 3% etter 350 dager. Kurvene indikerer vel også at forskjellen blir mindre ved lavere temperatur enn 25 grader.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tallene jeg har brukt er:
Kapasitet ny 25.8Ah
15% 100 dager 25.9Ah (+0.4%)
90% 100 dager 25.4Ah (-1.6%)
15% 350 dager 25.8Ah (+0.0%)
90% 350 dager 25.0Ah (-3.1%)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

ThomasEL

@oyvindg:

Her leser du vel grafene litt feil..?

Disse grafene viser jo tvert i mot at SOC har mer å si enn 10 grader forskjell i temperatur...
Lilla og rød kurve faller mest, og det er disse to som illustrerer høy SOC.

Så en av oss leser opplagt kurvene feil🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electric cars in Norway

Fra kundens brukerhåndbok og denne siden bør kansje kopieres opp i den butikken du var i ThomasEL og gis til selgere der ;D ;D

oivindg

#179
Sitat fra: ThomasEL på mandag 09. november 2020, klokken 21:51
@oyvindg:

Her leser du vel grafene litt feil..?

Disse grafene viser jo tvert i mot at SOC har mer å si enn 10 grader forskjell i temperatur...
Lilla og rød kurve faller mest, og det er disse to som illustrerer høy SOC.

Så en av oss leser opplagt kurvene feil🤪
Visste det måtte være noe! Det er ulempen med å være fargeblind. Sorry.

Ser det riktig ut nå?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA