Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

el-H

Sitat fra: kenroe på lørdag 07. november 2020, klokken 09:58
Oppdatering:

Har nå etter fryktelig lang tid endelig fått litt bedre rekkevidde på bilen. Bilen ble stående rolig på verksted i 4 uker, mens batteriet stabiliserte seg selv. Bruke nye fire uker hjemme der bilen skulle jobbe med stabiliseringen selv.

Har nå per d.d. 350km rekkevidde med min 55. Er det innafor eller burdet det vært mer?
Har ikke kjørt med topp batteri på ok høstvær så er litt usikkert.

Det er nok ganske normalt, det bilen viser er det den tror rekkevidden blir etter forrige tur eller turer.det virker normalt til blandet kjøring i høstvær.  400 km oppnåes bare med rolig fin kjøring ved tørt fint sommervær, i kaldt vintervær vil du ramle ned på 300 km og kanskje under det hvis det er småkjøring og kjøring uten forvarming.

ThomasEL

Takk for gode innspill i etterkant av resultatet fra mitt verkstedbesøk, folkens :+1:

Som noen av dere er inne på, så kan et salg/innbytte være et alternativ. Det måtte i så fall bli for å bytte til 55-modellen.

Ja, i ettertid kan man kanskje si at jeg hadde litt for stor forventning til rekkevidde. Men selv syns jeg at jeg var relativt edruelig i mine antakelser i forkant: Å forvente minimum 60kWt av et batteri som er oppgitt til netto 64,7kWt, syns jeg ikke var spesielt optimistisk av meg...

Det nevnes at 2 mil fra eller til er marginalt.. Nja, akkurat den er jeg vel ikke helt med på. Hvis man f eks ankommer hytta med 22km rekkevidde igjen, så vil jeg si man har ankommet med god margin. Hvis man i stedet ankommer med 2km igjen, så begynner selv jeg å syns det er noe knapt... Så 2 mil kan bety en del.

Når det gjelder resultatet av verkstedbesøket, så undrer det meg nok noe at merkeverkstedet ikke later til å ha en fullverdig forståelse av at "batterifeil" og degradering ikke er det samme. Det de jo egentlig måler med disse testene sine, er jo at ingen celler er vesentlig dårligere enn de andre. Og jeg tror de i så måte 100% når de sier at batteriet mitt er "i orden".
- Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke er degradert utover forventet... Underlig hvis de ikke kan lese ut et estimat over antatt restkapasitet...
For å ta en sammenlikning: Det brukte elbilbatteriet som er ombygd til å drifte hytta til mine foreldre, har ca 25% degradering i forhold til nytt. Men det er likevel "i orden" (og fungerer utmerket til det det brukes til nå). Men om det fortsatt sto i en bil, hadde jo rekkevidden blitt noe klein. Så et batteri kan være 100% i orden, men likevel bare ha f eks 90% restkapasitet i forhold til fabrikknytt... Pussig at ikke teknikerne til Audi ser ut til å ha en forståelse av dette..?

Vi får ta et lite familieråd over hva vi gjør videre.
Dette handler nok mer om mine følelser og det at jeg er ekstremt opptatt av at batterier skal levere som forventet, enn at det er et stort praktisk problem.
Det betyr jo f eks bare at hyttehandelen noen flere ganger enn antatt må legges til en av butikkene langs veien med lader, i stedet for at handelen legges til butikken 2km før vi er fremme. Selv med 50kW ladere, vil det vel knapt noen gang være behov for mer enn 10 minutter lading.

Hovedårsaken til at dette irriterer meg såpass, er nok at jeg i bunn og grunn er rimelig sikker på at det er forhandlers lagring på 100% over lengre tid som er årsaken. Derfor oppleves det så unødvendig, og så lite min egen feil...
Ble nevnt at vi bør gå videre med saken til et blad eller til test annet sted... Det er jo et alternativ. Vi får tenke oss grundig om hva som er hensiktsmessig.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Vaduz

Jeg forstår ikke problemet her, har aldri noensinne sjekket netto eller brutto kapasitet på batteriet i min bil og kan ikke se for meg når det skal være interessant annet enn av akademisk interessen.
Spørsmålet er jo om bilen går ca så langt som den skal til ditt bruk og hva som er avertert. Min går nesten aldri så langt som WLTP angir, mye fordi jeg aldri lader over 90% eller under ca 15%. Må jeg superlade litt så gjør jeg det, blir kun et pr ganger i året. Om du må lade hver uke til hytta og det irriterer så har du kjøpt feil bil, og ingen +/-2-3kwt endrer det.
Du vet strengt tatt ikke engang hva kapasiteten på batteriet er eller om det i det hele tatt er feil, du antar fra egne målinger. Uansett hva mekanikerne sier så tar de feil, og du har rett i at det er noe galt, det minner meg litt om hypokondere egentlig.
Det hele er jo bare trist for du går rundt og katastrofetenker rundt noe 99.9% aldri ville ha tenkt over en gang, og klarer ikke glede deg over 600k kr bil. Selg den, nestemann vil kose seg med den og aldri merke noe som helst galt, sannsynligvis er den helt normal.

ThomasEL

Sitat fra: Vaduz på lørdag 07. november 2020, klokken 22:25
Jeg forstår ikke problemet her, har aldri noensinne sjekket netto eller brutto kapasitet på batteriet i min bil og kan ikke se for meg når det skal være interessant annet enn av akademisk interessen.
Spørsmålet er jo om bilen går ca så langt som den skal til ditt bruk og hva som er avertert. Min går nesten aldri så langt som WLTP angir, mye fordi jeg aldri lader over 90% eller under ca 15%. Må jeg superlade litt så gjør jeg det, blir kun et pr ganger i året. Om du må lade hver uke til hytta og det irriterer så har du kjøpt feil bil, og ingen +/-2-3kwt endrer det.
Du vet strengt tatt ikke engang hva kapasiteten på batteriet er eller om det i det hele tatt er feil, du antar fra egne målinger. Uansett hva mekanikerne sier så tar de feil, og du har rett i at det er noe galt, det minner meg litt om hypokondere egentlig.
Det hele er jo bare trist for du går rundt og katastrofetenker rundt noe 99.9% aldri ville ha tenkt over en gang, og klarer ikke glede deg over 600k kr bil. Selg den, nestemann vil kose seg med den og aldri merke noe som helst galt, sannsynligvis er den helt normal.

Mja, det handler nok mye om akademisk interesse, ja. Jeg er utdannet innen matematikk og fysikk, og alternativ energi (og batterier) er ett av mine interessefelt.

Det er ikke slik at jeg blir overrasket om jeg noen ganger må lade til hytta. Men med bakgrunn i bilens spesifikasjon (fratrukket 6-7% margin for forventet degradering i løpet av et par år) hadde jeg før kjøp beregnet at jeg må lade de gangene jeg holder et snittforbruk på over 3kWt/mil, men at jeg ikke trenger å lade de gangene jeg holder meg under 3kWt/mil. Resultatene så langt tyder på at jeg ikke kan være trygg på å slippe lading om jeg er under 3kWt/mila heller. Det er det jeg reagerer på, fordi disse resultatene viser at tilgjengelig kapasitet i kWt ikke er i henhold til annonsert, som du nevner.

Jeg sier ikke at mekanikerne tar feil. Tvert i mot, i mitt forrige innlegg så skrev jeg at jeg tror 100% på funnene som viser at det ikke er noe galt med batteriet. Men ikke noe galt betyr ikke det samme som at det har samme kapasitet som fabrikknytt. Og all forskning på Li-ion batterier konkluderer med at lagring over tid på 100% SOC er en av de tingene som får batterier til å eldes fortere enn ellers.
- Hypokonder- og legesammenlikningen blir derfor litt søkt. Hvis en 80 åring går til legen, og legen ikke finner noen sykdom, så er jo mannen frisk. Hvis han ikke tror på legen, så er han kanskje en hypokonder. Men det betyr ikke at kroppen hans er som en 20 åring. Hvis legen sier at cellene hans er like som hos en tjueåring fordi han ikke har noen sykdom, så er jo ikke det helt riktig. 80 åringen er neppe hypokonder om han hadde påpekt det...
At mekanikerne ikke finner noen feil med celler, viser at batteriet mitt er i orden. Det er bra, og det tror jeg selvsagt på :+1: Men det betyr ikke det samme som at det ikke har falt noe i kapasitet. Og siden de enten med sitt utstyr ikke kan, eller (mer sannsynlig) ikke får lov av Audi å fortelle meg hva slags kapasitet de måler, så får man heller ikke avkreftet mistanken om at det har eldes/tapt kapasitet fortere enn om det ikke var oppbevart slik det ble...

Når dette er sagt:
Du har selvsagt helt rett i at 99,9% av de med e-tron sikkert aldri har sjekket dette, og heller ikke bekymrer seg over det. Og du har rett i at det er litt trist at jeg ikke kan slippe taket i det. Så resultatet må nesten bli ett av to: Enten så må jeg selge bilen, eller så må jeg klare å legge av bekymringen og glede meg over en ellers super bil ;-)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

En annen vinkling er at 64,7 kWh netto er en teoretisk maxverdi Audi operer med. Pga. variasjon vil en og annen kunne se det. De fleste vil ikke, og normalen er 5-10% under i en normalfordelt kurve.

Forbruk: 2,9 vs 3,0 kWh/mil pluss minus litt, vi snakker vel da 0,1-0,2 l diesel forskjell pr mil forbrukt eller noe. Det vil ingen bry seg om med en diesel, men hvis tanken er for liten blir det kritisk.

Så er det dette med at batteriet sitter på mindre energi i kulda enn andre dager, og min personlige erfaring med 3 elbiler er at forbrukt kapasitet på samme tur kan variere mellom 60-85% brukt opp. Noe skyldes vær og vind og kjørestil, men kanskje ikke bare det. Variasjonen merkes altså mye bedre enn på en diesel.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: kenroe på lørdag 07. november 2020, klokken 09:58
Oppdatering:

Har nå etter fryktelig lang tid endelig fått litt bedre rekkevidde på bilen. Bilen ble stående rolig på verksted i 4 uker, mens batteriet stabiliserte seg selv. Bruke nye fire uker hjemme der bilen skulle jobbe med stabiliseringen selv.

Har nå per d.d. 350km rekkevidde med min 55. Er det innafor eller burdet det vært mer?
Har ikke kjørt med topp batteri på ok høstvær så er litt usikkert.

350 km. er helt normalt høst/vinter på en ny e55.

Men ser du da på hva bilen viser når du starter med fulladet batteri, så må du ikke bry deg om det. Tallet forandrer seg utfra hvor- og hvordan du har kjørt nylig, og hvor du skal, hvis du taster inn dette. Men bilen vet fortsatt ikke hvordan du skal kjøre, eller så mye om kjøreforholdene.

Alt mellom 270-450 km. vil jeg si er normalt med e55, men du kan oppleve enda kortere- eller lengre rekkevidde ved enkelte typer værforhold, stor høydeforskjell, taklast (og ikke minst henger), osv. Gjerne i kombinasjon.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

ThomasEL  :+1: helt enig. Forhandlerfeil.

ThomasEL skrev:

Hovedårsaken til at dette irriterer meg såpass, er nok at jeg i bunn og grunn er rimelig sikker på at det er forhandlers lagring på 100% over lengre tid som er årsaken. Derfor oppleves det så unødvendig, og så lite min egen feil...
Ble nevnt at vi bør gå videre med saken til et blad eller til test annet sted... Det er jo et alternativ. Vi får tenke oss grundig om hva som er hensiktsmessig

turfsurf

Dette ser ut som om det er tidlig degradering grunnet langtidslagring på høy SOC. Men denne degraderingen er jo noe man må forvente før eller senere.

Jeg ser med undring på de som kjøper bil og planlegger med nybil rekkevidde. De fleste batterier taper 5-10% kapasitet rimelig kjapt, før det så faller sakte videre over lang tid, helt til det er helt dødt.

Så planlegger man å ha en bil mere enn noen måneder bør ban ihvertfall tenke på at man skal leve med initiell rekkevidde minus 10%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Det som er ikke er bra er at de tilsynelatende ikke har en definert metode på å finne batteri kapasitet. Hvordan håndterer de da reklamasjonen på batteriet om noen år i forhold til f.eks 70% av opprinnelig kapasitet ?

Onde tunger sier at det problemet ordner de med en software oppdatering....

Generelt er kompetansen på dette i bransjen alt for dårlig, er i alle fall min erfaring. Bare de å lade den opp og la den stå dokumenterer dette.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

elektro

Min bil hadde også 100% SOC da jeg koblet til den med appen noen dager før utlevering i mars 2019. Fikk den ned i 92% eller noe sånt, ved å kjøre klima, men Gud vet hvor lenge den har stått sånn.. :-* Da jeg var og så på en 2021 modell hos en annen forhandler nylig, stod den også utstilt i butikk med 99% SOC. Hvorfor har de ingen annen rutine på dette?

Audi burde ladet de til max 60% på fabrikk og max 80% hos forhandler. Ev. 80% på fabrikk, i tilfelle det skulle gå lang tid før levering, og sånn at man hadde nok til kjøring inn/ut av båt osv. Så kunne forhandler spurt før utlevering om kunden ønsket fulladet bil. Jeg vet hva mitt svar ville vært.

Husker jeg fikk Teslaen min utlevert på lille julaften i Drammen med under 50% SOC. Den var heller ikke klargjort og stod nedsnødd uten skilter utenfor da jeg kom. Jeg jeg måtte vente to-tre timer i showroom og deretter kjøre direkte til Supercharger fordi jeg skulle reise bort med familien. Rimelig forsinket. Og uten så mye som en blomsterkvast med hjem til mor, som kokte. Ikke den beste opplevelsen, men takke meg til..
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Er helt enig med Thomas, elektro og EciN at det trasige her er at forhandlerne langtidslagrer bilene på 100% SOC. Hvis det fremdeles er praksis så må noe gjøres med det, er jo helt unødvendig og degraderer batteriene raskere. Jeg jobber med elektrisk transport og dette er ikke noe jeg finner på, er vitenskapelig beviset.

Jeg ville selv aldri kjøpt en bil som var lagret på 100% så lenge som Thomas sin bil. Enig i at for folk flest så spiller det mindre rolle men for slike som meg og Thomas så kan det ha en avgjørende forskjell.

Så hvordan får vi forhandlerne å endre på denne praksisen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Bilprodusentene fullt klar over dette, og burde sørge for skikkelig opplæring av importører og forhandlernett. F. eks. Porsche slipper ikke Taycan ut av fabrikken dersom den har over 95% SOC.
Sitat fra: Orbit på mandag 07. september 2020, klokken 16:03
Tilfeldig spotting i en
Transport Evolved-video: Porsche (som jeg vil anta har noenlunde samme oppsett som Audi) leser av SOC på ferdig bil, og anser alt mellom 36 og 95% SOC som akseptabelt. Det første er for å ha nok til småflytting under transport (uten å ende for lavt), det siste for å unngå at bilen skal stå med veldig høy SOC. Bilen som går av samlebåndet i dette klippet har 50% SOC (og grønn "in Ordnung") på toppen av skjermen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: tromsø på søndag 08. november 2020, klokken 09:05
Er helt enig med Thomas, elektro og EciN at det trasige her er at forhandlerne langtidslagrer bilene på 100% SOC. Hvis det fremdeles er praksis så må noe gjøres med det, er jo helt unødvendig og degraderer batteriene raskere. Jeg jobber med elektrisk transport og dette er ikke noe jeg finner på, er vitenskapelig beviset.

Jeg ville selv aldri kjøpt en bil som var lagret på 100% så lenge som Thomas sin bil. Enig i at for folk flest så spiller det mindre rolle men for slike som meg og Thomas så kan det ha en avgjørende forskjell.

Så hvordan får vi forhandlerne å endre på denne praksisen?

Tror ikke det er så lett. De fleste som kjøper elbil ville vært skuffet om den ikke var full-ladet, da de ikke vet bedre, og det styrer nok praksis.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Trond.m

Min EQC kom fra klargjøring med ca 50 % SOC. Forhandleren ladet den heller ikke opp før levering, så jeg antar at de heller ikke gjør det med lager - og utstillingsbiler. Ser ikke at det er noe poeng med å lade til 100 % på en utstillingsbil for at den skal vise lengst mulig rekkevidde. Bilene står jo normalt ikke i kjøreklar stilling i lokalet, og dersom den var ladet fullt ville kundene reagere på at rekkevidden som vises er lavere enn den markedsførte. 
Ingen klager på at en fossilbil bare har 15 liter på tanken når den leveres. Hvis kunden skal på langtur umiddelbart er det vel naturlig at man gir beskjed om det.

tromsø

Ikke sant, bilprodusentene har bra prosedyrer for dette med maks/min SOC helt til forhandlerne men sen ignoreres anbefalingene om hvordan batteriene skal behandles.

Helt unødvendig og man setter lite tro til folk flest hvis man ikke tror kjøperen kan registrere prosent igjen av batteriet og rekkevidden samtidig. Det sagt, så er det unødvendig vanskelig å finne eksakt SOC på etron. Burde stå på skjermen bak rattet (sammen med batteritemp).

Så igjen hvordan får vi forhandlerne å slutte med denne resurssløsende praksisen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA