Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

ThomasEL

En oppdatering om min bil:

Endelig, etter to utsettelser grunnet sykdom og dobbeltbooking på verkstedet, så skal bilen min inn på batterisjekk i morgen og fredag.
Det har vært lenge å vente.....!

Forhandler kommer hjem til meg med leiebilen og tar med min bil i ettermiddag. Dette som et "plaster på såret" for utsettelsene. Fint gjort :+1:
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

el-H

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 04. november 2020, klokken 14:23
En oppdatering om min bil:

Endelig, etter to utsettelser grunnet sykdom og dobbeltbooking på verkstedet, så skal bilen min inn på batterisjekk i morgen og fredag.
Det har vært lenge å vente.....!

Forhandler kommer hjem til meg med leiebilen og tar med min bil i ettermiddag. Dette som et "plaster på såret" for utsettelsene. Fint gjort :+1:

:+1: Blir spennende å høre på resultatet.

elektro

Ville du ikke sett det i ODB eleven hvis én eller flere celler hadde lavere spenning, eller feil?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på onsdag 04. november 2020, klokken 20:59
Ville du ikke sett det i ODB eleven hvis én eller flere celler hadde lavere spenning, eller feil?

Jo, hvis det var en svært alvorlig feil med en celle, så burde det vist tydeligere.

Men noe har jeg jo også observert i OBDeleven, til tross for at der fortsatt vises 180Ah nominal capacity:
- Når jeg fullader til 100%, også med saktelading 1,7kW, så viser OBDeleven bare 95% SOC. Etter hva jeg har forstått, skal det egentlig bare være 1% buffer i topp, ikke 5.
- Ved lav SOC har jeg sett både 3 og 4 prosentpoeng forskjell mellom høyeste og laveste celle når det gjelder SOC.

Dette er jo ikke enorme forskjeller, og neppe store nok utslag til å tro at noen celler er helt ødelagt. Men kanskje er det noen celler som har lavere kapasitet enn de andre.

Alternativt kan det være at batteriet er jevnt degradert. I så fall regner jeg med det er lagringen ved nær 100% SOC i 3 måneder hos forhandler før jeg kjøpte bilen som kan være årsaken

Veldig spent på hva de finner ut. Antar jeg har noe nytt å melde fredag ettermiddag..!

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Oppdatering fra meg:

Da har bilen vært på verksted, og de har jobbet med den to fulle arbeidsdager. De har testet ved middels høy SOC, de har testet ved lav SOC og de har testet ved høy SOC. Og de har testkjørt omlag 16 mil.

De finner ingen feil med enkeltceller eller moduler. Forskjell i spenning mellom cellene er innenfor normalen.

Men:
- De sier at jeg har rett i at det er et avvik mellom antall prosent som forbrukes, og det antall prosent man kunne forvente brukt utfra forbruk og km kjørt. De sier de ikke vet hvorfor. De har vært i kontakt med Audi Norge, men heller ikke de kan svare. De har sammenliknet med en testbil de har stående, og måler omtrent samme avvik på den.

Jeg hadde håpet å få vite hvor mye restkapasitet batteriet har, enten i prosent, Ah eller kWt.
Men de sier at de ikke har noen måte å måle resterende kapasitet på. Det er kun ulikheter i spenning mellom cellene de egentlig måler. (Om dette stemmer, eller om det er Audi Norge som nekter forhandler å fortelle meg målt degradering, vet jeg ikke...)

Dermed er jeg jo like langt egentlig. Det eneste jeg har fått svar på, er at det ikke er noe galt med batteriet.
- Men hvor mye det er degradert, vet jeg fortsatt ikke.

Jeg har fått knallgod service, de har jobbet med bilen lenge, og jeg har fått leiebil levert på døra, og min egen bil tilbake på døra i ettermiddag. Så alt vel i prosessen :+1:

Men resultatmessig er jeg altså da like langt. Ja, jeg vet at alle cellene er i orden :+1: Men nei, jeg vet fortsatt ikke hvor mye degradert batteriet er.

Akkurat nå føler jeg meg bare helt tom. Får bruke de neste dagene til å vurdere om jeg orker å beholde bilen eller ikke.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

hemi

Selg, du vil aldri bli glad i den igjen dessverre, evnt hør om innbytte til en 55 om du er førnøyd med bilen ellers.

daktari

Your mileage may vary som de sier, noen snakker om silicon lottery og vi kan nok snakke om visse tilfeldigheter når det gjelder batteriers kapasitet.

Hvis du sammenligner med samtlige E50 i verden kan det også hende du ligger bedre an enn snittet. Men noen vil ligge bedre an enn deg. Ikke legg så mye vekt på hvem du hører rapporter fra. Prøv eventuelt å samle 10-20 eiere for å kjøre test på samme rute som er din utfordring.

Jeg har alltid tenkt at 20 mil med E50 er i grenseland for hva som er praktisk, så 2 kWh fra eller til har lite å si.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Ja, det opereres nok med en større toleransegrad enn jeg har vært klar over.

F eks skriver verkstedet i sin rapport:
«Bilen har rekkevidde 277km etter kjøring med forbruk på 20,4kWt/100km, noe som er helt normalt»

Siden 277km • 0,204W/km = 56,5kWt
så ville ikke jeg, slik jeg har tenkt om det, sett på det som «normalt»

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på fredag 06. november 2020, klokken 19:31
Selg, du vil aldri bli glad i den igjen dessverre, evnt hør om innbytte til en 55 om du er førnøyd med bilen ellers.

Hemi :+1:, ja jeg er helt enig. Den er lettsolgt i dagens marked. Selger bare informerer om det han har av info. dersom finn.no salg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ThomasEL på fredag 06. november 2020, klokken 21:23
Ja, det opereres nok med en større toleransegrad enn jeg har vært klar over.

F eks skriver verkstedet i sin rapport:
«Bilen har rekkevidde 277km etter kjøring med forbruk på 20,4kWt/100km, noe som er helt normalt»

Siden 277km • 0,204W/km = 56,5kWt
så ville ikke jeg, slik jeg har tenkt om det, sett på det som «normalt»
ThomasEL: er dette den saken med bilen toppladet over tid i butikk? Da hadde jeg tipper et bilblad til en artikkel. Og ekstern sjekk. Eller bare selg.

hemi

Eneste sikre er at man ikke opplyser om dette ved salg på finn. Ikke engang forhandler opplyser om slikt. her har jo også forhandler sjekket at "alt er bra", bilen er også innenfor produsent garanti.

Forhandlere selger  ut buyback biler med massivt med feil der kjøp er hevet, uten å opplyse om det (etter å ha fikset, eller prøvd fikse). I usa er det lover rundt akkurat det, her er det IKKE.  Vinwiki sin forklaring av lemonlaw er spennende saker, anbefales.

elektro

Er ikke bra hvis du ikke koser deg med bilen. :-\ Er det aktuelt å få innbytte og en god pris på en ny e50? Kanskje det finnes biler de har på vei inn, kontraktsbrudd, demobiler (obs, obs mht. batterihelse) eller lignende. Er Sportback aktuelt, eller en ny/brukt 55? Noe som kan få entusiasmen tilbake? :)

Alternativt, kan du ha en «meetup» med et par andre med samme bil og kjøre en runde sammen, og se om din bil er «normal»?

Har selv vurdert å bytte til ENYAQ om ett år, men redd det blir en nedgradering på de fleste områder. Helt ærlig ser jeg ikke helt hvilken bil jeg skulle byttet til, som har nok plass og SUV egenskaper. Og så er det ladekurven, og støynivået..
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Det er synd at @ThomalEL ikke er helt fornøyd rekkevidden på bilen. Jeg tror kanskje hovedproblemet er at bilen han har kjøpt ikke er optimal for hans bruk, og at forventningene om rekkevidde var litt for store. Det er mulig at batteriet har en liten degradering eller befinner seg i nedre del av normalområdet for kapasitet. Men det er uansett i størrelsesorden et par mil reduksjon i praksis, og det burde man kanskje tatt høyde for. Hadde bilen hatt 450-500 km i utgangspunktet ville ikke et par tre mil i reduksjon hatt noen betydning. Selv var jeg godt fornøyd med rekkevidden på min SportBack 50. Nå kjører jeg EQC og merker at det gir en god følelse med noen mil lengre rekkevidde. Kjørte til hytta i går 19 mil og 900 høydemeter og hadde 44 % rest ved ankomst. Med e-tron 50 ville jeg vært nede på 15 % og måtte forventet å lade underveis når det blir snødekt vei og kaldere. Nå ser jeg ikke lading som noe problem vanligvis, men helt greit å slippe den lille usikkerheten med mulig ladekø, defekt lader, strømstans etc.

Tror jeg i hans situasjon ville ha solgt bilen og vurdert iX3 eller id.4, med mindre det er et absolutt krav med 4WD.  Neste år tror jeg det kan det bli mange e-tron 50 på markedet og lavere priser. Når flere biler med lengre rekkevidde kommer på markedet og det er antydet mva fra 2022, så vil nok mange ønske å oppgradere til lengre rekkevidde mens det fortsatt er mva fritak. Men dette er @ThomasEL den beste til å vurdere ut fra sitt behov og følelser knyttet dag sitt bilkjøp.

geear

Thomas, du har fått bekreftet at batteripakka er i orden. Skjønner det er irriterende å føle man har fått mindre enn man "skal" (Altfor vanskelig å kontrollere i dag, og det ser ut for å være tydelig at det er variasjoner). Men hva hjelper det egentlig om den har 60 eller 62 tilgjengelig? 10 eller om så 20km forskjell blir helt marginalt uansett...

kenroe

Oppdatering:

Har nå etter fryktelig lang tid endelig fått litt bedre rekkevidde på bilen. Bilen ble stående rolig på verksted i 4 uker, mens batteriet stabiliserte seg selv. Bruke nye fire uker hjemme der bilen skulle jobbe med stabiliseringen selv.

Har nå per d.d. 350km rekkevidde med min 55. Er det innafor eller burdet det vært mer?
Har ikke kjørt med topp batteri på ok høstvær så er litt usikkert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA