Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

Ingeniøren

#105
Sitat fra: JarleH på lørdag 08. august 2020, klokken 23:48
Er ikke dette tilbudet fra Circle K billig? Blir det ikke ca 15 000 totalt?!
https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee

Edit:
Her er link til begge alternativer https://circlekcharge.no/hjemmelading

Synes du sa dere skulle installere ladere i garasje ? Da må du normalt forholde deg til den leverandøren borettslaget velger, i alle fall om dere skal ha balansert lading så alle får litt. Setter du opp en annen kan det hende du ikke får bruke denne....

Du spurte om 3 brikker. De lade leverandørene som bruker brikke har og sin egen. Som sagt så kan du bruke hvilken som helst brikke og registrere denne hos de fleste, som f.eks elbilforeningen sin, Grønn kontakt sin mm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 09. august 2020, klokken 08:27
Sitat fra: JarleH på lørdag 08. august 2020, klokken 23:48
Er ikke dette tilbudet fra Circle K billig? Blir det ikke ca 15 000 totalt?!
https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee

Edit:
Her er link til begge alternativer https://circlekcharge.no/hjemmelading

Synes du sa dere skulle installere ladere i garasje ? Da må du normalt forholde deg til den leverandøren borettslaget velger, i alle fall om dere skal ha balansert lading så alle får litt. Setter du opp en annen kan det hende du ikke får bruke denne....

Du spurte om 3 brikker. De lade leverandørene som bruker brikke har og sin egen. Som sagt så kan du bruke hvilken som helst brikke og registrere denne hos de fleste, som f.eks elbilforeningen sin, Grønn kontakt sin mm.

Hittil har de fleste som har installert 'ladere' bare satt opp normalt 220v stikkontakt uttak. Noen andre har installert vanlig elbilladeboks. Det har skjedd på for hver enkelt sin regning. Nå har de begynt å strekke kabler for å sette opp ladere i borettslags regi, men de legger så langt jeg kan se hele regningen på hver enkelt som vil ha en boks, selv om det settes opp en typisk borettslags løsning med balansering etc, og tviler på vi får kontroll over boksen.

Dersom vi fortsatt får lov til å sette opp på eget initiativ og Circle K kan levere langt billigere, og som gir rabatt på hurtiglading også, så er dette selvsagt interessant. Jeg lurer bare på om de nå har brukt opp kursene her, slik at vi kan sette opp andre bokser eller ikke. Jeg skal undersøke mer både med Circle K ang pris, og så borettslaget. Som sagt, vi skal trolig flytte om litt over ett år, så jeg sliter veldig med å gå for en lader som koster meg privat 23 000 og usikker lade hastighet.

Jeg har og mulighet til å snakke med de som har bil ved siden av meg, de har satt opp et 220volt stikkontakt som de ikke bruker. Jada jeg vet, dette bør man ikke gjøre, men flere gjør det her.

Jeg kan og lade gratis på jobben (bra ladere så langt jeg kan se), MEN det koster 50 kr å parkere der pr dag, og jeg må da bruke bilen til jobb (slitasje, km etc) og betale litt i bompenger.

JarleH

hmmm ser at prisene ikke stemmer slik jeg listet de opp først for Circle K. Ser at det blir mer enn 15 000, det blir ca 16 500 for boks + standard installasjon, så kommer ladekabel i tillegg som er ca 2 700 kr, og jeg er redd for at vi må betale mer for installasjon også. Så ja det blir billigere trolig, men det blir ikke så mye. Så da dropper jeg det styret.

Men skal sjekke opp Circle K vs andre når vi skal bygge i hvert fall.

Toalmar

Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 09:38
Ser at det blir mer enn 15 000, det blir ca 16 500 for boks + standard installasjon, så kommer ladekabel i tillegg som er ca 2 700 kr, og jeg er redd for at vi må betale mer for installasjon også. Så ja det blir billigere trolig, men det blir ikke så mye. Så da dropper jeg det styret.
De elbilene jeg har vært borti har alle hatt løs Type 2 kabel. Hvis dette gjelder din også så slipper du kostnaden du ramser opp her på kr 2.700,-  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

JarleH

Kjørte inn til jobben for å teste ladingen der. Vet ikke hva watt jeg fikk, var nok rundt de 7 som det snakkes om, det jeg så jeg fikk var 8A. Da jeg begynte lade på 61% så estimerte den lading i ca 5 timer (da til 100%). Etter ca halv time hadde den ladet ca 5%. Så her er en mulighet å 1-2 ganger i uka kjøre til jobben for å lade der. Laderen på jobben er en Schneider EVlink Smart Wallbox EVB1A22P2KI. Kom til den siden da jeg scannet IRkoden på den.

Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se, må trykke OK for å fjerne meldingen). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.

JarleH

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 13:51
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 09:38
Ser at det blir mer enn 15 000, det blir ca 16 500 for boks + standard installasjon, så kommer ladekabel i tillegg som er ca 2 700 kr, og jeg er redd for at vi må betale mer for installasjon også. Så ja det blir billigere trolig, men det blir ikke så mye. Så da dropper jeg det styret.
De elbilene jeg har vært borti har alle hatt løs Type 2 kabel. Hvis dette gjelder din også så slipper du kostnaden du ramser opp her på kr 2.700,-  :+1:

Ja, det stemmer, kabel er med bilen + nødlader.

Toalmar

Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

JarleH

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

God ide! Skal gjøre det senere i kveld.  :+1:

JarleH

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

Mener du MG subforumet eller? Der er det liten vits å poste noe ser det ut som, for det meste gamle poster og virker som 'ingen' der faktisk eier bilen. Eller mente du en annen post et sted?

Ingeniøren

#114
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 23:51
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

Mener du MG subforumet eller? Der er det liten vits å poste noe ser det ut som, for det meste gamle poster og virker som 'ingen' der faktisk eier bilen. Eller mente du en annen post et sted?

Det var nok det han mente. På tide å få inn noen som har bilen da. Spesifikke ting rundt selve bilen er vanskelig for oss andre å svare på...

Edit: Ellers stusser jeg litt på hva slags plan styret har for lading i garasjen om de lar folk få sette opp sine egne ladere. Skal ikke så mange 20-32A ladere til før kapasiteten er sprengt og hva gjør man da når alle etterhvert skal lade? Finnes eksempler der årsmøtet har besluttet at alle ladere må tas ned og erstattes av en system som gir litt til alle. Da blir laderen din fort dobbelt så dyr.

Siden du snart skal flytte, og om du får installere din egen, kan det være lurt å få satt opp en som kobles til en industri kontakt. Da kan du enkelt plugge ut og ta den med på flyttelasset. Om den ikke kan brukes der du skal, selger du den på Finn og får igjen noe...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 23:51
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

Mener du MG subforumet eller? Der er det liten vits å poste noe ser det ut som, for det meste gamle poster og virker som 'ingen' der faktisk eier bilen. Eller mente du en annen post et sted?
Selvsagt i MG forumet. Det er der man eventuelt finner folk med «Knowhow» om denne bilen. Kan tenkes at det er litt stille i det forumet, men det er uansett rett sted. Man får heller ikke i gang ett forum hvis ingen bidrar, så noen må være først


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. august 2020, klokken 06:47
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 23:51
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

Mener du MG subforumet eller? Der er det liten vits å poste noe ser det ut som, for det meste gamle poster og virker som 'ingen' der faktisk eier bilen. Eller mente du en annen post et sted?

Det var nok der han mente. På tide å få inn noen som har bilen da. Spesifikke ting rundt selve bilen er vanskelig for oss andre å svare på...
Det var helt rett som Ingeniøren skriver


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ToWalkOrDrive

Angående ladestasjon så ville jeg slått til og kjøpt Zaptech særlig på grunn av at du skal flytte. Mange unge vil slite å hoste opp 22.000 på en ladestasjon etter at de akkurat har kjøpt leilighet, men dersom de kan øke boliglånet og bake det inn der så ser jeg for meg at de er villig til å betale mye mer enn 22.000. Se bare for deg at unge med en 2013-modell e-up skal velge hvilken leilighet de skal by på: den til salgs med ferdig Zaptech - state of the art - ladestasjon....eller den hvor de har mulighet til kanskje å fikse til noe kanskje. En person mer på budkrigen kan bringe prisen langt opp! Og laderen kan brukes i markedsføringen!

Sånn ellers er Zaptech-laderne veldig smarte, sånn at de kan ta hensyn til strømforbruk på hele bygget, og så fordele ut på en smart måte. Synes og det er rart de ikke forbyr andre ladestasjoner da det ødelegger litt for de andre som skal lade...særlig hvis det tar av...med mindre de har veldig stor "overkapasitet" i bygget.
Tesla Model Y                         2021-

JarleH

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. august 2020, klokken 12:13
Angående ladestasjon så ville jeg slått til og kjøpt Zaptech særlig på grunn av at du skal flytte. Mange unge vil slite å hoste opp 22.000 på en ladestasjon etter at de akkurat har kjøpt leilighet, men dersom de kan øke boliglånet og bake det inn der så ser jeg for meg at de er villig til å betale mye mer enn 22.000. Se bare for deg at unge med en 2013-modell e-up skal velge hvilken leilighet de skal by på: den til salgs med ferdig Zaptech - state of the art - ladestasjon....eller den hvor de har mulighet til kanskje å fikse til noe kanskje. En person mer på budkrigen kan bringe prisen langt opp! Og laderen kan brukes i markedsføringen!

Sånn ellers er Zaptech-laderne veldig smarte, sånn at de kan ta hensyn til strømforbruk på hele bygget, og så fordele ut på en smart måte. Synes og det er rart de ikke forbyr andre ladestasjoner da det ødelegger litt for de andre som skal lade...særlig hvis det tar av...med mindre de har veldig stor "overkapasitet" i bygget.

Ang salgs argument for leiligheten, skal jeg sjekke dette opp med megler. Men jeg regner ikke med at det vil ha mye å så, men jeg kan ta feil. Jeg renger med at så lenge de vet det kan settes opp, så er det nok, og 23 000 mer på et lån er ingen ting i denne sammenheng. Meeen skal spørre :)

Ang andre ladere så er det slik at jeg var med i styret her før. Og jeg vet at de før hadde det problemet at alle 'kurser' holdt på å bli brukt opp. Er nok derfor de nå gjør dette, og jeg vet ikke om vi fortsatt får innvilget å sette opp andre enn disse som nå er valgt. Jeg fikk ikke svar fra styreleder på min siste lange SMS, så jeg vet ikke mer.

JarleH

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. august 2020, klokken 12:13
Angående ladestasjon så ville jeg slått til og kjøpt Zaptech særlig på grunn av at du skal flytte. Mange unge vil slite å hoste opp 22.000 på en ladestasjon etter at de akkurat har kjøpt leilighet, men dersom de kan øke boliglånet og bake det inn der så ser jeg for meg at de er villig til å betale mye mer enn 22.000. Se bare for deg at unge med en 2013-modell e-up skal velge hvilken leilighet de skal by på: den til salgs med ferdig Zaptech - state of the art - ladestasjon....eller den hvor de har mulighet til kanskje å fikse til noe kanskje. En person mer på budkrigen kan bringe prisen langt opp! Og laderen kan brukes i markedsføringen!

Sånn ellers er Zaptech-laderne veldig smarte, sånn at de kan ta hensyn til strømforbruk på hele bygget, og så fordele ut på en smart måte. Synes og det er rart de ikke forbyr andre ladestasjoner da det ødelegger litt for de andre som skal lade...særlig hvis det tar av...med mindre de har veldig stor "overkapasitet" i bygget.

Spurte megler som kjenner området her godt, og han skriver at han ikke ser på lader som en merkbar fordel, så lenge man bare vet man kan sette opp lader. Var litt det jeg regnet med.

Så vi får se, prøver litt å lade av og til på jobben. Og jeg vurderer høre med en av de som har plass nær meg om jeg kan lade hos de av og til, og betale de.

Vi får se hvordan det går...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA