Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Blouberg

Sitat fra: GOLF-raider på søndag 26. juli 2020, klokken 23:13
Elbilistene påfører samfunnet lavere kostnader!

Drøy påstand som jeg ikke kan se du har dekning for (:

Amatøren

Sitat fra: batterimannen på mandag 27. juli 2020, klokken 06:49Hadde vært gøy å se fullstendig liste over subsidier i Europa. Begynner å bli en del nå.

Nettopp derfor mener jeg at Norge bør fortsette som nå og heller se på avgiftene på fossilbilene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Blouberg

Sitat fra: Amatøren på mandag 27. juli 2020, klokken 08:08
Nettopp derfor mener jeg at Norge bør fortsette som nå og heller se på avgiftene på fossilbilene.
Enig i det. Forskjellen i avgift mellom EL og fossil bør holdes tilstrekkelig stor til at EL bil er fullt konkurransedyktig og litt til.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Blouberg på mandag 27. juli 2020, klokken 07:29
Sitat fra: GOLF-raider på søndag 26. juli 2020, klokken 23:13
Elbilistene påfører samfunnet lavere kostnader!

Drøy påstand som jeg ikke kan se du har dekning for (:
Blouberg, har du dokumentasjon for det motsatte? Det er vanskelig nok å beregne avgiftstap, siden det er mange som har kjøpt elbil som ikke ville kjøpt ny bil i det hele tatt, kan en ikke bare summere avgift på solgte biler, slik mange populister gjør.
Helseeffekt av mindre lokale utslipp, lavere lydforurensning osv er enda vanskeligere å beregne.

I tillegg viser det seg at ofte blir de som kjører elbil opptatt av alternativ/bærekraftig energibruk og generelt mer opptatt av forbruket sitt. Spørreundersøkelsene til elbilforeningen tyder på dette. Hvordan dette skal beregnes er komplisert.

Blouberg

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. juli 2020, klokken 09:07

Hvis alternativet er fossilbiler så har man jo disse:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner

https://blogg.fortum.no/stoyfrie-elbiler-gir-faerre-helseplager
Er vel ikke faglig enighet rund disse beregningene fra Bellona, at det har en effekt er det nok ingen tvil om, men hadde nok likt å se beregninger fra TØI.
Det er mye usikkerhet om hvor stor effekt el-bil satsingen gir, men alle er vel enig i at det er bedre med EL bil på Veien enn en fossil bil.
https://www.tu.no/artikler/klimaforsker-ikke-mulig-a-se-noen-klimavirkning-av-norske-elbiler/457143


Blouberg

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 09:35

Blouberg, har du dokumentasjon for det motsatte?
Nei, og har heller ikke påstått det.

Jeg har bare sagt at vi må regne med avgifter på EL-bil. Presiserer igjen at jeg ønsker at den økonomiske fordelen med EL-bil skal opprettholdes


Counterpointer

Sitat fra: Blouberg på mandag 27. juli 2020, klokken 09:42
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 09:35

Blouberg, har du dokumentasjon for det motsatte?
Nei, og har heller ikke påstått det.

Jeg har bare sagt at vi må regne med avgifter på EL-bil. Presiserer igjen at jeg ønsker at den økonomiske fordelen med EL-bil skal opprettholdes
Helt greit

Skjønner at du argumenterer ut fra din forståelse.

Det vil komme avgifter på elbil, men det er viktig at disse kommer på en måte og i et omfang som er hensiktsmessig.

Det at avgiftsfritaket har vært så vellykket, betyr ikke at alt skal tilbake til sånn det var med fossil. Personlig synes jeg at frihetsfølelsen ved å kunne transportere seg selv uten å måtte ta så voldsomt hensyn til økonomi er en underkjent verdi. Jeg vil mye heller betale skatt (noe jeg gjør med glede/ansvarsfølelse) enn å måtte ut med bompenger og avgifter i en konstant strøm hver gang jeg beveger meg.

Samfunnet blir veldig regulert og også urettferdig når alt avgiftsbelegges. De som har lite penger blir da ekstra begrenset. Jeg vil heller ha mer formueskatt, slik at de som har store verdier bidrar mer. Thon/Spetalen/Hagen ol kan godt bidra med mer, mens aleneforeldre (og alle andre) kunne slippe avgift på bilen sin.

Blouberg

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 09:57

Skjønner at du argumenterer ut fra din forståelse.
Det vil komme avgifter på elbil, men det er viktig at disse kommer på en måte og i et omfang som er hensiktsmessig.

Det var da voldsomt så nedlatende holdning da!

Finn gjerne noe post der jeg har hevdet at det skal innføres på en måte som vil gå ut over fordelen med å ha El-bil!
Sier sikkert for tiende gang, avgiftene må balanseres slik at fordelen med el-bil opprettholdes. Om det gjør at du eller andre velger fossil på trass fordi du må betale litt avgift så lykke til det

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 09:57

Det at avgiftsfritaket har vært så vellykket, betyr ikke at alt skal tilbake til sånn det var med fossil. Personlig synes jeg at frihetsfølelsen ved å kunne transportere seg selv uten å måtte ta så voldsomt hensyn til økonomi er en underkjent verdi. Jeg vil mye heller betale skatt (noe jeg gjør med glede/ansvarsfølelse) enn å måtte ut med bompenger og avgifter i en konstant strøm hver gang jeg beveger meg.

Samfunnet blir veldig regulert og også urettferdig når alt avgiftsbelegges. De som har lite penger blir da ekstra begrenset. Jeg vil heller ha mer formueskatt, slik at de som har store verdier bidrar mer. Thon/Spetalen/Hagen ol kan godt bidra med mer, mens aleneforeldre (og alle andre) kunne slippe avgift på bilen sin.

Veldig enig med dette. Formueskatt bør dog ha ett ganske høyt innslagspunkt, det kan fort slå litt feil ut. Men progressiv formueskatt over f.eks 10-15 mill hadde vært gull.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Casualkuffar

la oss håpe avgiftene brukes klokt
(Går ut i fra at det her siktes til hvordan avgiftene struktureres mtp ønsket forbrukeratferd, og ikke hvordan de innkrevde midlene brukes etterpå...)

Hvis man ønsker at flest mulig skal kjøpe elbil så må man selvfølgelig ha avgiftsfritak til så mye av bilparken er byttet ut at det i praksis er umulig å velge noe annet hvis man ikke skal kjøre veteranbil. Også for de kjøperne som i dag saumfarer Finn etter biler til 10-20k som med litt flaks og eksostape skal vare til neste EU-kontroll.

Man kan bruke høye driftstoffavgifter eller ekstra omregistreringsavgift på diesel/bensinbil til å straffe de som ikke vil eller kan kjøpe ny bil eller nyere bruktbil, foreløpig er det vel bare de to kategoriene det fins normale familiebiler i på det norske markedet? Da må politikerne telle på knappene for å se hvor mange stemmer de vinner på å late som de redder verden, kontra hvor mange de taper på å gjøre livet unødvendig vanskelig for folk.

Miljøargumentet mener jeg har liten kraft i denne sammenhengen, i alle fall globalt. Dersom det er lokalforurensingen som er problemet er det ofte veistøv som er hovedfienden og det blir like mye veistøv av elbiler som av andre kjøretøy. Da gir det langt større effekt å legge om arbeidslivet slik at det ikke lengre blir nødvendig å reise hjemmefra til et fysisk arbeidssted. Men det krever mer innsats enn å stemme ja eller nei til 2.5% moms på elbiler til over 600k eller hva det nå er, og en kan ikke stå på TV etterpå og ta hele æren for tiltaket selv, derfor er det ikke like høyt på prioriteringslisten til politikerne.

For øvrig er det jo ikke noen selvfølge at det skal være avgift på alt mulig, men det blir en annen diskusjon.

Øyvind.h

En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOLF-raider

#132
EU-land har lært av Norge hvordan å få fart på salget av elbiler.
Romania bevilget fjor € 3,2 million for å pushe salget.
Kjøp av en elbil utløste € 9.500 (ca 102.000 kroner) i subsidier.
De er i sammenligning med Norge et fattig østeuropeisk land
https://www.electrive.com/2019/07/15/romania-extends-ev-subsidy-programme/

I Tyskland har regjeringen vært mer forsiktig med subsidiene:
«only € 177.945 mill. had been used up by the end of January 2019.
The German Federal Government is subsidising battery electric and
fuel cell cars with 2.000 euros and plug-in hybrids with € 1.500
https://www.electrive.com/2019/02/13/german-govt-considers-expanding-subsidies/

Italia: «Specifically; purely electric vehicles will be subsidised
with € 6.000. Anyone who scraps their old combustion engine car in
connection with the purchase of a new electric vehicle will
even receive 10,000 euros (previously 6,000 euros).
Germany, Austria and France had previously already initiated an
increase in the premium on a similar scale»
https://www.electrive.com/2020/07/14/italy-increases-electric-vehicle-subsidies/

Forskjellen fra Norge er at enkelte EU-land bevilger
en pott med euro som de betaler ut cash money til kjøperne
så lenge som det er igjen penger.
Norge har valgt et annet system; Vi betaler ikke ut en krone
i subsidiepenger fra statskassen til de som kjøper en EV.
Staten lar være å kreve inn momsen.
Det forenkler det administrative med innkrevingen og
det har gitt Norge et stort image for at vi setter vårt miljø
høyere enn noen andre  ::)
https://youtu.be/YE6yEP48anM




 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Counterpointer

Sitat fra: Blouberg på mandag 27. juli 2020, klokken 10:58
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 09:57

Skjønner at du argumenterer ut fra din forståelse.
Det vil komme avgifter på elbil, men det er viktig at disse kommer på en måte og i et omfang som er hensiktsmessig.

Det var da voldsomt så nedlatende holdning da!

Finn gjerne noe post der jeg har hevdet at det skal innføres på en måte som vil gå ut over fordelen med å ha El-bil!
Sier sikkert for tiende gang, avgiftene må balanseres slik at fordelen med el-bil opprettholdes. Om det gjør at du eller andre velger fossil på trass fordi du må betale litt avgift så lykke til det
Nedlatende ????

Det fant du ut selv. Jeg prøvde å gi deg helt oppriktig forståelse med første setning.

Den påfølgende setningen var min egen mening.

Peace and understanding

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. juli 2020, klokken 14:33
En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
Blir endel rust da

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA