Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

Denne figuren fra rapporten sendt til ESA sier det meste om hvorfor vi ikke må få ytterligere elbil avgifts endringer på flere år fremover.

Ellers kan det fort bli danske tilstander i Norge :-1: :-1:

Rapporten jeg linket til tidligere også:

https://www.regjeringen.no/contentassets/8d7fb046f10d4890ad09dba061c143a1/midterm_review.pdf

Blouberg

Sitat fra: geear på lørdag 25. juli 2020, klokken 10:39
Kjøper du alltid det mest miljøvennlige alternativet uavhengig av pris? Ingenting som er fraktet fra Kina?

Neida, men poenget var ment mot holdninger som det nesten trass i "at da kjøper jeg det som forurenser mest"

Man kan gjerne leve i troen på at avgiftsfritaket har evig liv, å leve "happy go lucky" er fint det, men ganske naivt.  Kanskje bedre å bidra til at avgiftssystemet som helt sikkert kommer klarer å bevare målsetningen flere el-biler på veiene

RJK

Mva kommer, spørsmålet er når det starter, og hvor mye per år til det er fullt innført. Har lenge sagt at det mest sannsynlige er at det kommer med 5 prosentpoeng per år, og sånn sett tar 5 steg, og derved år å nå full mva.

Starter man fra 01.01.22 så kommer siste steget 01.01.26. Men det er som sagt bare mva. Hvordan de skal gå frem for å dekke de tapte inntektene av vektavgiften, COx-avgiften og NOx-avgiften, er et annet spørsmål.

Det må nok eventuelt innføres i tillegg/som egen opptrapping,eller som en helt annen avgift. Og der er jo veiavgift et svar flere og flere politikere lar seg lokke av. Forøvrig en innkrevningsform som er langt værre enn bomavgifter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 01:37
Hvordan de skal gå frem for å dekke de tapte inntektene av vektavgiften, COx-avgiften og NOx-avgiften, er et annet spørsmål.
Hvorfor skal de dekke inn dette? Det er ikke noe som sier at avgiftsnivået på biler skal være fast. Med elbiler vil mengden luftveissykdommer reduseres drastisk i byene, og samfunnet får reduserte kostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 01:37
Mva kommer, spørsmålet er når det starter, og hvor mye per år til det er fullt innført. Har lenge sagt at det mest sannsynlige er at det kommer med 5 prosentpoeng per år, og sånn sett tar 5 steg, og derved år å nå full mva.

Starter man fra 01.01.22 så kommer siste steget 01.01.26. Men det er som sagt bare mva. Hvordan de skal gå frem for å dekke de tapte inntektene av vektavgiften, COx-avgiften og NOx-avgiften, er et annet spørsmål.

Det må nok eventuelt innføres i tillegg/som egen opptrapping,eller som en helt annen avgift. Og der er jo veiavgift et svar flere og flere politikere lar seg lokke av. Forøvrig en innkrevningsform som er langt værre enn bomavgifter.
Slik jeg har forstått det kan man på grunn av regelverket ikke uten videre innføre nye mva-satser. I dag har vi vel tre satser, i tillegg til fritak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Kansellert bestilling 2025 EX90

geear

Momsen kommer nok samtidig med at det innføres ytterligere pisk på fossilsiden, slik at vi skal fortsette å kjøpe elbiler på tross av økte kostnader, både for innkjøp og bruk (bompenger og betydelig økte strømkostnader). Og momsen må bare komme, men det øvrige som behøves for å holde dagens velferdsstat gående bør gå over skatteseddelen. Særavgifter på bil er unødvendig, i så tilfelle finnes det andre unødvendigheter som også bør skattelegges.

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 26. juli 2020, klokken 09:49
Momsen kommer nok samtidig med at det innføres ytterligere pisk på fossilsiden, slik at vi skal fortsette å kjøpe elbiler på tross av økte kostnader, både for innkjøp og bruk (bompenger og betydelig økte strømkostnader). Og momsen må bare komme, men det øvrige som behøves for å holde dagens velferdsstat gående bør gå over skatteseddelen. Særavgifter på bil er unødvendig, i så tilfelle finnes det andre unødvendigheter som også bør skattelegges.
Ja, håper inderlig pisken svinges på fossilsiden, men det kan ikke gjøres før det er tilstrekkelig med elektriske alternativer. 2022 kan være ett godt år for det.

Ellers 100% enig med resten du skriver. Særavgifter er generelt noe  tull, og bidrar med å tåkelegge det totale skattetrykket på befolkningen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Blouberg

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 08:51

Hvorfor skal de dekke inn dette? Det er ikke noe som sier at avgiftsnivået på biler skal være fast. Med elbiler vil mengden luftveissykdommer reduseres drastisk i byene, og samfunnet får reduserte kostnader.
Selv om enkelte diagnoser vil bli redusert er det ingen ting som tyder på at vi noen gang kommer til å redusere kostnadene i helsevesenet, det er stadig flere lidelser som man nå kan behandle,  dette drar kostnadene opp år fo år, nesten en slags Moores lov for helsevesenet.

I Norge vil nok brukerbetaling for transport være et styrende prinsipp i framtiden også. I ditt resonnement må man da ta inn kostnadene for veitrafikken over skatteseddel. Det vil jo slå veldig skjevt i by og land, et økende antall personer (spesielt i byer) velger bort bil.

turfsurf

Sitat fra: Blouberg på søndag 26. juli 2020, klokken 11:00

Selv om enkelte diagnoser vil bli redusert er det ingen ting som tyder på at vi noen gang kommer til å redusere kostnadene i helsevesenet, det er stadig flere lidelser som man nå kan behandle,  dette drar kostnadene opp år fo år, nesten en slags Moores lov for helsevesenet.

I Norge vil nok brukerbetaling for transport være et styrende prinsipp i framtiden også. I ditt resonnement må man da ta inn kostnadene for veitrafikken over skatteseddel. Det vil jo slå veldig skjevt i by og land, et økende antall personer (spesielt i byer) velger bort bil.
At man ikke makter å redusere forbruket i helsevesenet selv om det er reduserte helseplager bør jo ikke belaste bileierne.

Prinsippet med brukerbetaling er jo der allerede, man betaler moms for bilen. Dette prinsippet bør jo i så fall gjelde mye annet, f.eks er det mye dyrere med infrastruktur pr person på landet. Skal man ta brukerbetaling til den ytterste konsekvens ender man med amerikanske tilstander.

At noe er praksis i dag gjør det ikke riktig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Blouberg

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 11:18


At man ikke makter å redusere forbruket i helsevesenet selv om det er reduserte helseplager bør jo ikke belaste bileierne.
Hvorfor skal resten av samfunnet belastes din bilbruk da?

Rollep

Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 01:37
Men det er som sagt bare mva. Hvordan de skal gå frem for å dekke de tapte inntektene av vektavgiften, COx-avgiften og NOx-avgiften, er et annet spørsmål.
Nei takk, det får holde med mva ellers ender vi opp med samme avgiftsvanvidd som på ICE biler.

Andre land i Europa klarer seg fint med bare mva på biler, og jammen klarer de også og bygge veier uten å ha tusenvis av bomstasjoner.

turfsurf

Sitat fra: Blouberg på søndag 26. juli 2020, klokken 11:21

Hvorfor skal resten av samfunnet belastes din bilbruk da?
Gjenta den setningen og bytt ut bilbruk med alle tjenester som belaster miljøet og som ikke benyttes av alle. Start gjerne med opera.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Ah! Operaen, ja. En av norges største forurensere /s

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 26. juli 2020, klokken 18:22
Ah! Operaen, ja. En av norges største forurensere /s
Har du CO2 regnskapet på å frakte marmor fra Italia ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA