Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. november 2020, klokken 15:50
FRP har jo fremstilt seg som anti bompengepartiet - men de har vel liten eller ingen troverdighet lenger i det spørsmålet. Er jo derfor vi fikk egne opprørspartier ala bompengepartiet.

Spørsmålet man må stille seg er:
1. FrP har seriøst prøvd å fjerne/unngå bompenger, men måtte gi etter for de andre partiene.
eller
2. FrP har for syns skyld prøvd å argumentere  mot bompenger, men samtidig funnet for å oppfylle ett annet av sine løfter: "Bygge mer vei", og fortsatt ha en noenlunde balanse i budsjettet så er bompengene gode å ty til.

Dersom 1. mener jeg de fortsatt har troverdighet. Dersom 2. er jeg enig i at de har mistet den.


Men akkurat den debatten - om partier uten tilstrekkelig makt har troverdighet eller ei - føler jeg blir litt på siden av topic her, så foreslår at vi dropper den nå.
Model S 85D

Electric cars in Norway

#151
Det er håp i hengende snøre, som det heter. :+1: :+1: Regjeringen vil komme tilbake til et eventuelt mva-fritak for elbiler utover 2021, i fremtidige budsjetter.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/notifisering-av-mva-fritaket-for-elbiler-sendt-til-esa/id2784717/

Notifisering av mva-fritaket for elbiler sendt til ESA
Nyhet | Dato: 11.11.2020

Finansdepartementet har sendt en formell notifikasjon til ESA om forlengelse av merverdiavgiftsfritaket for elbiler. Dagens fritak er notifisert for to år. Med ESAs godkjenning vil fritaket kunne videreføres ut 2022.

– Regjeringens mål er at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Vi er på god vei dit nå. Den norske avgiftspolitikken har virket, og ingen land har en høyere andel nullutslippsbiler enn Norge. Elbiler utgjør i dag over halvparten av nybilsalget, sier finansminister Jan Tore Sanner (H).

Merverdiavgiftsfritaket gjelder kjøp og leasing av elbiler, og elbilbatterier. Fordi fritaket regnes som statsstøtte må det godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan, ESA. Uten godkjenning fra ESA vil fritaket være i strid med EØS-avtalen. Norge har tidligere fått godkjent mva-fritak for elbiler som lovlig statsstøtte ut 2020. Regjeringen har bedt ESA om at ordningen skal godkjennes for perioden 2021-2022.

– I de kommende årene vil det være nødvendig med endringer i bilavgiftene, dersom de skal være bærekraftige både når det gjelder miljø og når det gjelder inntekter til statskassen. Regjeringen har derfor lagt frem noen prinsipper i neste års statsbudsjett om hvordan fremtidens bilavgiftssystem skal se ut etter 2025, sier Sanner.

I regjeringens forslag til statsbudsjett er det foreslått å videreføre fritaket i 2021. Regjeringen vil komme tilbake til et eventuelt mva-fritak for elbiler utover 2021, i fremtidige budsjetter. Hvor raskt overgangen til et fremtidig bærekraftig bilavgiftssystem skal gå, må vurderes ut fra hvordan de samlede endringene i bilavgiftene vil påvirke proveny, miljø og andre politiske mål.

Her er brevet:

https://www.regjeringen.no/contentassets/4caf291e88db48f4a5ff61865521608b/notification-of-zero-rate-vat-for-electric-vehicles.pdf


Electric cars in Norway

#152
En rekke positive nyheter om et ekstremt økt elbil salg nå om dagen :+1: :+1: kan kansje enklere påvirke utfasing av dagens elbil fordeler - ved å gjøre det mer naturlig og likestilt med fossilbiler.
Les dagens nrk nyhet som også er på radioen nå.

https://www.nrk.no/norge/rekordsalg-av-elbiler-i-2020_-_-flere-ladekunder-enn-kunder-som-fylte-drivstoff-1.15287779

Amoss

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=51655
SitatFortsatt momsfritak på elbiler:

- Det er klart etter at EØS-tilsynet ESA i dag har bestemt seg for å forlenge momsfritaket på elektriske nullutslippsbiler ut 2022, skriver NRK.

Avgjørelsen var imidlertid ikke en selvfølge.

– Utfordringene er at prisene på elbiler og fossile biler nærmer seg hverandre. Vi begynner å nærme oss en situasjon hvor det kanskje ikke er nødvendig å holde momsen på null lenger, sier Gjermund Mathisen, direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, til NRK.
Model S 85D


Måkemannen

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 14:17
Eller kanskje bare henvise til hovedkilden, i stedet for NSFW Se og Hør Dagbladet:

https://www.nrk.no/norge/arets-gladnyhet-for-elbil-kjopere_-eos-tilsynet-sier-ja-til-fortsatt-momsfritak-1.15291597

"...NAF er blant dem som er glade for ESAs avgjørelse. De gjør imidlertid oppmerksom på at momsfritaket er noe norske politikere kan bruke, ikke noe de må. "

Carl Anton Stenling

#156
Strengt tatt er det vel slik at dersom man skal avvike fra det som er notifisert til ESA, så må det inn ny begrunnelse. I praksis innebærer det et fjerning av momsfritak også skal innom ESA. Forrige gang ESA ga godkjennelse så ble dette presisert, men denne gangen kunne jeg ikke finne en slik presisering ved første skumlesing av vedtaket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Electric cars in Norway

#157
I kveld blir det champagne eller sjampis  ;D :-[ :P som vi sier her jeg sitter...

Amoss

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 14:17
Eller kanskje bare henvise til hovedkilden, i stedet for NSFW Se og Hør Dagbladet:

Selvfølgelig kunne jeg det, men nå hadde jeg akkurat vært innom NRK for å lese nyhetene uten å se denne overskriften der, og gått videre til dagbladet der jeg fant den. Regnet med at folket her var oppgående nok til å se at de refererte til nrk, og at man måtte fortsette ditt dersom man ville lese mer.

Det vesentlige kom dog frem selv i fra den korte artikkelen på Dagbladet.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA