Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

Mobileum

Det er 2 mill. reservasjoner, så tidligst en gang i 2027 🤣. Men blir den godkjent i Norge/EU i sin nåværende form?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. november 2023, klokken 10:05
Sitat fra: geear på mandag 27. november 2023, klokken 09:12Aha. Da kommer det nok amerikanske CT-er til Norge snart allikevel..  8)

Kravet er vel at de må ha vært registrert i 6 måneder for å kunne tas inn på § 1-15 (eller hva det nå heter), så da blir det sikkert Q3 2024 før vi ser de første på norske skilter.

Dersom Cybertruck i nåværende form ikke kan selges nye i Norge pga at de er for slemme mot passasjerer du kjører på, vil det like vel være mulig å importere? (Ikke at jeg har noen planer om det pga ladeproblematikk og DAB-radio-mangel, etter hva jeg tror).

Har forresten fortsatt lånt penger til Tesla siden jeg håper jeg plutselig får en eller annen fordel :-) ....nesten garantert penger ut av vinduet, men...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. november 2023, klokken 13:50
Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. november 2023, klokken 10:05
Sitat fra: geear på mandag 27. november 2023, klokken 09:12Aha. Da kommer det nok amerikanske CT-er til Norge snart allikevel..  8)

Kravet er vel at de må ha vært registrert i 6 måneder for å kunne tas inn på § 1-15 (eller hva det nå heter), så da blir det sikkert Q3 2024 før vi ser de første på norske skilter.

Dersom Cybertruck i nåværende form ikke kan selges nye i Norge pga at de er for slemme mot passasjerer du kjører på, vil det like vel være mulig å importere? (Ikke at jeg har noen planer om det pga ladeproblematikk og DAB-radio-mangel, etter hva jeg tror).

Har forresten fortsatt lånt penger til Tesla siden jeg håper jeg plutselig får en eller annen fordel :-) ....nesten garantert penger ut av vinduet, men...

Joda, vi har jo regler som sier at biler som har vært registrert i USA kan importeres og registreres uten at de er typegodkjent i Europa. Der gjelder dog kun bruktimport.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

Stemmer det. Den store ulempen med å ta inn en Tesla fra USA er at det er ganske håpløst å ikke ha bil med CCS-kontakt.  :-\

turfsurf

Går vel å få tak i overgang fra CCS ti NACS, evt bygge om.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Litt langt unna de prisene og rekkevidden folk forventet?

$61k 250 mile range rwd (fra 2025)

$80k 340 mile range awd

$100k 320 mile range awd " :police: Cyberbeast"

Så oppgir de dreiemoment på hjula (det vanlige er på motor før alle reduksjonsgir osv som øker dreiemoment).

Dette er priser likt som Rivian og høyere enn Ford Lightning.

Rekkevidden er lavere enn lovet for 3 år siden og prisen mye høyere. 4680-batteriene floppet?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Mobileum

Tipper reservasjonslisten nå er redusert med minst. 1 mill.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Counterpointer

Range extender (extra batteri) til 16 k dollar som fremdeles ikke gir de lovede 500 miles.

Det er 173 tusen ekstra og mindre lasteplass.

Generell nedtur, men svingradius med firhjulsstyring så veldig bra ut. Dette burde Tesla ha som tilvalg på alle modeller!

Utrolig teit at de skulle replisere stålballfadesen fra sist og så bruker de en baseball som Frans lobber på bilen 🙈🤦🏻�♂️

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. desember 2023, klokken 00:161) Generell nedtur,

2) men svingradius med firhjulsstyring så veldig bra ut. Dette burde Tesla ha som tilvalg på alle modeller!

Counter... jeg er helt uenig med deg i ditt pkt 1). Opptur for min del. 
Håper det er innafor å melde deg det. Skal til sommerferien til us og da skal jeg prøve å få prøvekjørt en. 

2) Ja! Helt enig. 


daktari

Vi kan hvertfall slå fast at prisene Musk fortalte for mange år siden var reinspikka løgn. 50% økning for billigste (som fortsatt ikke leveres),60% for vanlig awd (med kurs 10). Men aksjen gikk jo til himmels...

SitatPris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på fredag 01. desember 2023, klokken 08:55Vi kan hvertfall slå fast at prisene Musk fortalte for mange år siden var reinspikka løgn. 50% økning for billigste (som fortsatt ikke leveres),60% for vanlig awd (med kurs 10). Men aksjen gikk jo til himmels...

SitatPris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner

Vi kan nok ikke slå fast om det var løgn, uvitenhet eller optimisme som gjorde at de gikk ut med de prisene. De nye prisene ligger 25-30 % høyere, justert for inflasjon. Høres omtrent ut som et gjennomsnittlig veiprosjekt.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. desember 2023, klokken 09:10
Sitat fra: daktari på fredag 01. desember 2023, klokken 08:55Vi kan hvertfall slå fast at prisene Musk fortalte for mange år siden var reinspikka løgn. 50% økning for billigste (som fortsatt ikke leveres),60% for vanlig awd (med kurs 10). Men aksjen gikk jo til himmels...

SitatPris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner

Vi kan nok ikke slå fast om det var løgn, uvitenhet eller optimisme som gjorde at de gikk ut med de prisene. De nye prisene ligger 25-30 % høyere, justert for inflasjon. Høres omtrent ut som et gjennomsnittlig veiprosjekt.  ;D

Blir vel litt som måkevingedørene på Model X - Musk syntes det var en bra idè, og de vil liksom ikke gi seg på at det er en bra idè, koste hva det koste vil. Model X kunne jo vært en kjempesuksess om den bare hadde vanlige rimelige dører...men mye gratis PR har de jo fått.

Sånn ellers så har jo USA også vært påvirket av høy inflasjon. Bare gjennomsnittslønnen i USA har jo steget fra ca 23 USD i 2019 til 29,19 USD nå, eller steget med 58% om en sammenligner omregnet til NOK (pga svakere krone).
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Inflasjonen fra 2019 til 2023 har vært 20% ifølge kalkulatorer. Så den awd som skulle koste $50.000,- burde kostet $60k i 2023-penger. Allikevel er prisen nå $80k som er en 33% økning  (20/60).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Mobileum

"Range extender" tar 1/3 av plassen på lasteplanet. Kan ikke fjernes/monteres av eier. Vekten blir gigantisk, og det blir også prisen: 160.000.- NOK. Alt dette for EMs "løfte" om 500 miles rekkevidde (som den fremdeles ikke klarer med extenderen - 470 miles). Tror Ford har tatt en fridag for å feire.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

hovik

AWD versjonen vil kunne selge relativt godt i Norge. Vekten er lavere enn forventet, og vil gi over 500kg nyttelast. Håper de tar den inn.
2019 Tesla Model 3
2025 Volvo EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA