Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

geear

Fordi AWD-utgaven er bygget på S/X plaid sitt drivverk, ikke semi? Iallfall det ryktebørsen har sagt, men vet ikke om det er bekreftet enda. Kan hende det er løst med mindre hjulutslag foran og heller da også svinge bak - det vil helt sikkert gjøre belastningen mindre.

RWD-utgaven-utgaven skal være single motor og har sikkert samme drivverk som S RWD.

Rosstopher

Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 09:57Fordi AWD-utgaven er bygget på S/X plaid sitt drivverk, ikke semi? Iallfall det ryktebørsen har sagt, men vet ikke om det er bekreftet enda. Kan hende det er løst med mindre hjulutslag foran og heller da også svinge bak - det vil helt sikkert gjøre belastningen mindre.

RWD-utgaven-utgaven skal være single motor og har sikkert samme drivverk som S RWD.

Om deler av drivverket deles vet jeg ikke, men når bilene har forskjellig sporvidde så er det vel ikke så stor sjanse for at de har de samme akslingene?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

Det blir bare spekulasjoner fra min side, men kan være akkurat samme drivverk selv om det er annen sporvidde, trenger ikke endre design for å øke lengden på stikkakslinger eller annet felg/nav/bremsedesign. Kan bygge mange centimeter med forskjellige tiltak. En annen fordel er jo at med lenger stag/armer får man også mer vandring i understellet, noe CT definitivt må ha. Og kanskje problemet er løst på X også nå, har ikke fulgt med da det er usannsynlig at det blir X på meg igjen før evt redesign. Om noe mer sannsynlig med S nå som det finnes krok å få, og der har vel ikke dette problemet vært utbredt.

Electric cars in Norway

Tyder på at det skjer noe borte i USA nå. Utlevering rett rundt hjørnet. Masse CT videoer på insta og Facebook siste døgn fra CT i gatene og fra showrooms :+1:

Denne sier 5 dager igjen...

https://youtu.be/QWvhGc_h17g?si=Le_PiZDAZrfvIL2_

Counterpointer

Men hvor mange Cybertruck vil bli levert ?

Det bilde jeg har sett med flest på ett sted var 11 stk i Texas 🤷🏻

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 25. november 2023, klokken 15:54Men hvor mange Cybertruck vil bli levert ?

Det bilde jeg har sett med flest på ett sted var 11 stk i Texas
Ikke ferdigbygde, men det ser da ut til at de planlegger å bygge noen:

https://www.teslarati.com/massive-batches-tesla-cybertruck-castings-giga-texas/
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 11:36
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 25. november 2023, klokken 15:54Men hvor mange Cybertruck vil bli levert ?

Ja noen deler har de. Men han så ikke mer enn 13 ferdige!

Det er jo stilt store spørsmål om hvor mye fortjeneste de har på Cybertruck?

Btw litt interresant at emojien min skiftet kjønn i ditt sitat  😏🤷🏻

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. november 2023, klokken 15:36
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 11:36

Ja noen deler har de. Men han så ikke mer enn 13 ferdige!

Det er jo stilt store spørsmål om hvor mye fortjeneste de har på Cybertruck?

Btw litt interresant at emojien min skiftet kjønn i ditt sitat  😏🤷🏻

Har forstått det utfra det jeg har sett av YT videos og insta at dt blir 10 først på show (dog sett videos med 11 kjørende på trailer) og deretter rulles ut til de i Tesla på nok et show deretter rulles det videre ut til kundene.....da er det ikek show...

Vet ikke noe om fortjenste men de spekulerer på at den blir veldig dyr å kjøpe.....

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 15:44Vet ikke noe om fortjenste men de spekulerer på at den blir veldig dyr å kjøpe.....
Musk sa vel at de regnet med en 18 mnd rampe før de begynte å gå i pluss på CT. Om det da er grunnet forbedring av prosesser så gir det jo mening å holde volumet lavt en stund.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 15:46
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 15:44Vet ikke noe om fortjenste men de spekulerer på at den blir veldig dyr å kjøpe.....
Musk sa vel at de regnet med en 18 mnd rampe før de begynte å gå i pluss på CT. Om det da er grunnet forbedring av prosesser så gir det jo mening å holde volumet lavt en stund.
Turfsurf :+1: interessant. Jeg kan ikke nok om hva som er vanlig ift oppstartskostnader på ny bilmodell men vet du om 18 mnd dvs halvannet år, om det er vanlig i bransjen? 

For andre merker enn Tesla så er det jo gjerne en facelift etter noen år. 

Tesla har jo sine nyvinninger fortløpende som OTA. 

Så for meg høres 18 mnd lenge ut selv med lavt volum i starten slik du skriver.

Men jeg vet jo ikke. Skulle ikke CT koste ca 400 000 kr i US? Sa ikke Elon det ved lansering for noen år siden. Da kula knuste vinduet? Nå mener jeg å ha lest at det spekuleres på at CT vil koste ca en million. Kan hende jeg roter.
Uansett så er det jo store forventninger og lange bestillingslister på CT i US og det er jo veldig bra.

geear

Det var priser på CT i starten, da jeg bestilte. Lave var de også. Riktig nok har jeg kansellert fordi jeg ikke gidder å låne Tesla penger i så lang tid igjen, kanskje dumt, men det kommer uansett til å ta mange år før den er i Norge, og da er den både "old news" og uansett er det ikke en bil jeg har behov for. Nå har de også betingelser om videresalg i USA. Blir interessant å se om de prøver seg på sånt i Europa også - Ferrari style...

Mobileum

SitatNå har de også betingelser om videresalg i USA

Dette tullet gikk de bort fra etter én uke.

Tesla flip-flops on Cybertruck resale ban
Ahead of Cybertruck deliveries, Tesla banned buyers from flipping their vehicle within a year of purchase, then deleted the clause in the order agreement.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Aha. Da kommer det nok amerikanske CT-er til Norge snart allikevel..  8)

Rosstopher

Sitat fra: geear på mandag 27. november 2023, klokken 09:12Aha. Da kommer det nok amerikanske CT-er til Norge snart allikevel..  8)

Kravet er vel at de må ha vært registrert i 6 måneder for å kunne tas inn på § 1-15 (eller hva det nå heter), så da blir det sikkert Q3 2024 før vi ser de første på norske skilter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA