Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

Mobileum

Konklusjonen på linken:

And do we really need the Cybertruck in Europe? Certainly, the Ford F-150 Lightning has recently been sold in Norway and Switzerland, but our continent is not very fond of this kind of big beast. This is also why Elon Musk announced on Twitter A few years ago thinking about a more compact version for Europe.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Mer kompakt, blir det Hilux-størrelse/Izuzu Dmax eller mer Subaru Brat?

Stod en Hilux på butikken i dag, og den stakk godt utenfor p-plassen, 5,35 lang.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. desember 2023, klokken 14:22
Sitat fra: daktari på torsdag 30. november 2023, klokken 23:14Litt langt unna de prisene og rekkevidden folk forventet?

$61k 250 mile range rwd (fra 2025)

$80k 340 mile range awd

$100k 320 mile range awd " :police: Cyberbeast"

Så oppgir de dreiemoment på hjula (det vanlige er på motor før alle reduksjonsgir osv som øker dreiemoment).

Dette er priser likt som Rivian og høyere enn Ford Lightning.

Rekkevidden er lavere enn lovet for 3 år siden og prisen mye høyere. 4680-batteriene floppet?

Like positiv - som alltid  ;D

Du må gjerne kjefte på meg, men ikke jeg som lovte mer enn jeg kunne holde...
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 01. desember 2023, klokken 20:37
Sitat fra: daktari på torsdag 30. november 2023, klokken 23:14Litt langt unna de prisene og rekkevidden folk forventet?

$80k 340 mile range awd

Så oppgir de dreiemoment på hjula (det vanlige er på motor før alle reduksjonsgir osv som øker dreiemoment).

Rekkevidden er lavere enn lovet for 3 år siden og prisen mye høyere. 4680-batteriene floppet?

Det er mer enn nok av fanboys med stjerner i øynene.

Forøvrig har vel Muskulator lovet at den flyter........  Det tviler jeg litt på.

For meg er det mye rart
-bitteliten frunk
-diger vindusvisker som tar dårlig for passasjer
-ikke bakspeil med rollo over planet/kameraspeil på skjermen
-blinklysknapper (siden rattet ikke roteres mer enn en halv omdreining for maks sving, kan dette funke litt bedre enn Plaid)
-dørhåndtakknapper 🤔
-knapp til rollo om vinter med is🤔
-sykt dyr range extender 💸

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. desember 2023, klokken 02:33
Sitat fra: daktari på fredag 01. desember 2023, klokken 20:37

$80k 340 mile range awd

Det er mer enn nok av fanboys med stjerner i øynene.

Forøvrig har vel Muskulator lovet at den flyter........  Det tviler jeg litt på.

For meg er det mye rart
-bitteliten frunk
-diger vindusvisker som tar dårlig for passasjer
-ikke bakspeil med rollo over planet/kameraspeil på skjermen
-blinklysknapper (siden rattet ikke roteres mer enn en halv omdreining for maks sving, kan dette funke litt bedre enn Plaid)
-dørhåndtakknapper 🤔
-knapp til rollo om vinter med is🤔
-sykt dyr range extender 💸
Artig å lese alle pros and cons dere melder - og det er jo akurat det Elon vil alle skal gjøre. Så han vinner nok en gang.

Jeg er mer slik: CT er en helt unik bil, noe helt nytt - litt som det var med Hummer H1 isch i tankegangen når den kom, som jo var alt for stor brutal og kul og noe helt nytt og ble brukt i golfkrigen av US army - man kan da ikke ikke like det?

Jeg elsker bilen men når jeg ser den til sommeren når jeg skal til US så kan det hende jeg snur i min vurdering. Hvis den ikke kommer som en showbil til Norge før det da. På skilter vil vi ikke se den her, er jeg stygt redd for.

Men det jeg har sett til nå av videos av CT, det rocker. 

Og jeg elsker at det stormer rundt nye Tesla modeller for det er jo det som gjør Tesla til Tesla. Hvis ikke så kunne man kjøpt seg en helt tradisjonell Skoda, VW, Audi, MB osv og blitt en naturlig del av bybildet. Det er man ikke når man kommer kjørende i en CT. Folk snur seg og peker og nikker og smiler og osv

daktari

Det er vel det som er poenget; det er ikke så mye nytt utover et ekstremt utseende.
Rekkevidden er som konkurrentene, prisen høyere, lasteevnen dårligere (?), men trekker litt mer. Ingen store innovasjoner vi ikke har sett før. Noen grunnleggende fails som viskeren.

Det er skuffende. Så dette blir som en sær Citroën eller Alfa, elsket av noen få men ikke volum.

Eksempler: alle store EQer og iX har 4-hjulsving.
Megane og Ariya m.fl. har digitalt kamerabakspeil.
Range Rover og EQ har "gjennomsiktig panser"-kameraer.
EQG og Rivian har 4 motorer og kan dra tank-turns.

Så får vi se hva eierne melder etterhvert.

Mine I-Pace videoer

daktari

Og den 911-videoen er jo morsom, men har sett det også før da en X P90D dro en Alfa Romeo 4C på henger.

https://youtu.be/s9k1KaoNDHw
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Cybertruck er et interessant fenomen. Gjenstår å se hvor stort, plenty med hardcore fans og trendhungrige.

Kommer Tesla til å tjene store penger eller blir det et dyrt flaggskip?

Elon sier 250 k Cybertruck i 2025.
De leverte vel ut ca 20 stk på launch eventet, så det er langt frem. Det er vel ikke utenkelig at det blir litt som Semi, ikke akkurat eksplosivt. Men det er dog bedre en vaporvaren Roadster.

Tesla lever av 3 og Y, resten er krydder.

Modell 2 blir mer avgjørende. Den teases mer og mer. Skal jo nå bygges på tre kontinenter (Shanghai, Berlin og Texas). Samt mye henger på nedgangstider og mindre tro på fremtiden.

Counterpointer

Sitat fra: daktari link=1121371 date=1701505759Og den 911-videoen er jo morsom, men har sett det også før da en X P90D dro en Alfa Romeo 4C på henger.

https://youtu.be/s9k1KaoNDHw
Vet vi hvilken 911? Definitivt ikke Turbo eller GT3

Burde jo tatt en Taycan  8)

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:13Det er vel det som er poenget; det er ikke så mye nytt utover et ekstremt utseende.
Rekkevidden er som konkurrentene, prisen høyere, lasteevnen dårligere (?), men trekker litt mer. Ingen store innovasjoner vi ikke har sett før. Noen grunnleggende fails som viskeren.

Det er vel feil. Er vel ikke mange andre pick-uper konstruert av rustfritt stål med "skuddsikre" vinduer og med panelene som en del av den bærende konstruksjonen.

Det er jo hele tiden det som har vært greia med CT, og det derav følgende utseendet. Vet ikke hva annet dere hadde så veldige forventninger om?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:38Vet vi hvilken 911? Definitivt ikke Turbo eller GT3

CT slår ikke Taycan uten henger en gang. Den taper nok lett mot Turbo S, og vil nok i beste fall holde en Turbo. Den 911en der er nok en av de slappeste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:45
Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:13Det er vel det som er poenget; det er ikke så mye nytt utover et ekstremt utseende.

Det er vel feil. Er vel ikke mange andre pick-uper konstruert av rustfritt stål med "skuddsikre" vinduer og med panelene som en del av den bærende konstruksjonen.

Det er jo hele tiden det som har vært greia med CT, og det derav følgende utseendet. Vet ikke hva annet dere hadde så veldige forventninger om?
Store spørsmål om dette med exoskelleton. I følge Munro så har den ikke det.
Det er en offroad DeLorean.

Rutene er virkelig ikke skuddsikre. De tåler en hard snøball eller en slapp lobb med baseball. Det tror jeg de fleste biler tåler. Metallkarroseriet tåler en trøkk, men er ikke «skuddsikkert», det de brukte var en lavhastighets 9mm (tommygun). Så den er ikke presidenttransport slik den er nå.

Autowinder

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:50
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:38Vet vi hvilken 911? Definitivt ikke Turbo eller GT3

CT slår ikke Taycan uten henger en gang. Den taper nok lett mot Turbo S, og vil nok i beste fall holde en Turbo. Den 911en der er nok en av de slappeste.

Vi vet jo ikke hva slags CT det var på den videoen, det kan ha vært en prototype med tri-motor.
Den påstås jo å gjøre 0-60mph på 2,4 sek og har trekkraft deretter.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Orker ikke quote på telefonen her, men CT har et mye større publikum enn F-150 og Rivian, mange som overhodet ikke er interessert i pickuper er interessert i CT. Den er noe helt unikt.

Og til han lenger oppe som sier det neppe kommer CT på skilt i Norge, så er jeg villig til å sette penger på det motsatte. Så fort det kommer CT som har vært reg i seks mnd i USA for salg, så kan de kjøpes, importeres og registreres i Norge.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:45

Det er jo nettopp poenget: den måten å bygge  bil på er dyrt, vanskelig, stygt, tungt og med usikker levetid og reparasjonsmulighet, men ingen større fordeler utover markedsføringen. Ekte skuddsikre Range Rovere har man alltid fått kjøpt, eller modda Hilux for skikkelig offroad.

CT veier 6700-6900 pund, F150 6300-6800 avhengig av batteri

Konsept for konseptets skyld, uten gevinster.

Hadde de levert lengre rekkevidde, på en flere hundre kg lettere bil, til 30% lavere pris og med mer tech så hadde de hatt en case.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA