Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 20. juli 2023, klokken 22:00Det var lenge før Solvik Olsen at vi fikk kjøretøyforskriften § 1-15, som gjør at biler registrert i EØS, USA eller Canada, og som er tilnærmet originale kan registreres her til lands selv om de ikke er typegodkjente. Altså Cybertruck som har vært registrert i USA bør kunne tas inn til Norge uten problemer.
Ross.... :+1: Det likte jeg å høre. Kjetil S O tok selv inn en US sportsbil da han kom tilbake fra jobben det borte. Dyktig mann.

geear

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 20. juli 2023, klokken 22:00Det var lenge før Solvik Olsen at vi fikk kjøretøyforskriften § 1-15, som gjør at biler registrert i EØS, USA eller Canada, og som er tilnærmet originale kan registreres her til lands selv om de ikke er typegodkjente. Altså Cybertruck som har vært registrert i USA bør kunne tas inn til Norge uten problemer.
Javel. Fiffig å diskreditere Solvik-Olsen for noe han jobbet hardt for å få til (og nei, jeg stemmer ikke Frp, men kunne tenkt meg Solvik-Olsen i et annet parti). Det er ikke paragrafen som er viktig, men innholdet, og tilleggene som kom i Bilforskriften. Du får informere Amcar om at de tok feil her, da, at dette var på plass lenge før:

https://amcar.no/aktuelt/en+seier+for+amcar+-+nye+importregler+i+kraft+fra+1+juni.html

Kjøretøyforskriftens 15-1 gjelder uansett ikke cybertruck, det vil være Bilforskriftens 5-3 som er aktuell der:

https://lovdata.no/forskrift/2022-06-28-1233/§5-3

Rosstopher

Sitat fra: geear på torsdag 20. juli 2023, klokken 22:28Javel. Fiffig å diskreditere Solvik-Olsen for noe han jobbet hardt for å få til (og nei, jeg stemmer ikke Frp, men kunne tenkt meg Solvik-Olsen i et annet parti). Det er ikke paragrafen som er viktig, men innholdet, og tilleggene som kom i Bilforskriften. Du får informere Amcar om at de tok feil her, da, at dette var på plass lenge før:

https://amcar.no/aktuelt/en+seier+for+amcar+-+nye+importregler+i+kraft+fra+1+juni.html

Kjøretøyforskriftens 15-1 gjelder uansett ikke cybertruck, det vil være Bilforskriftens 5-3 som er aktuell der:

https://lovdata.no/forskrift/2022-06-28-1233/§5-3

Ja, som det står i artikkelen du linker til fantes kjøretøyforskriften paragraf 1-15 fra før av. Og ja, Solvik-Olsen gjorde mye bra, blant annet endringer i importregler, men det var fullt mulig å importere kjøretøy fra USA som ikke var typegodkjente også før han kom til makta. Og ja, du har rett i at det i dag er bilforskriften som omtaler dette.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Hva er det egentlig du vil frem til og hvor er relevansen til denne tråden?

Endringene som ble gjort muliggjorde å importere en nyere amerikansk bil "as is", uten tekniske endringer, og vil være det som muliggjør å ta inn en brukt cybertruck uten å måtte kable, borre og mekke til sideblinklys og oransje blinklys i baklyktene (og samtidig må bremselyset ha fullt lys).

Marzo

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. juli 2023, klokken 22:25Ross.... :+1: Det likte jeg å høre. Kjetil S O tok selv inn en US sportsbil da han kom tilbake fra jobben det borte. Dyktig mann.

Og sikkert norgesrekord i feil uttalte fornavn. Han heter Ketil :)

Rosstopher

Sitat fra: geear på fredag 21. juli 2023, klokken 08:50Hva er det egentlig du vil frem til og hvor er relevansen til denne tråden?

Jeg vet ikke. Det var du som begynte å snakke om importregler, og da må det vel være lov at andre svarer på ditt innlegg, eller?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Jøsses, er video på Tiktok av Elon i Cybertruck på F1 i Austin, han legger godt om for å kjøre avgårde, og det er ingen tvil om at bakhjulene svinger betydelig. Har gått meg hus forbi at den skulle få firehjulsstyring. 😎

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 23. oktober 2023, klokken 22:13Jøsses, er video på Tiktok av Elon i Cybertruck på F1 i Austin, han legger godt om for å kjøre avgårde, og det er ingen tvil om at bakhjulene svinger betydelig. Har gått meg hus forbi at den skulle få firehjulsstyring. 😎
Det er ikke nytt, ble varslet og vist med video.
Bilen er vel så stor at den trenger dette.

marud

Delivery event 30. November. Blir jo litt spennende å følge hva som skjer og om den eventuelt skulle finne veien til Europa etterhvert..

(Bildet fra den offisielle Cybertruck X-kontoen, @cybertruck)
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey - bestilt

Mobileum

Jeg hadde 4-hjuls styring på en BMW f10 i 2011. Ok, men ikke sensasjonelt.
Tesla S75D - sen 2018 - FSD

daktari

Sitat fra: Mobileum på mandag 23. oktober 2023, klokken 22:35Jeg hadde 4-hjuls styring på en BMW f10 i 2011. Ok, men ikke sensasjonelt.
dagens 10 grader utslag bak er pop blant mange testere.

Noen som vet hvor mange grader CT får?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Kanskje derfor det ikke var sensasjonelt på min BMW? Neppe 10 grader...  :)

What is Integral Active Steering in my BMW?
Integral Active Steering in your BMW optimises typical steering precision and driving dynamics. The rear-wheel steering provides more stability, safety and comfort. The rear wheels steer at low speeds by up to 3.5 degrees opposite to the front wheels. This reduces the turning radius of your BMW by approx. 0.8 metres. The function is particularly advantageous in narrow multi-storey car parks or in busy urban traffic. At higher speeds, for example, you can perform a more harmonious lane change, because the rear wheels steer in the same direction as the front wheels. In critical driving situations, the vehicle is stabilised by Integral Active Steering, e.g. oversteering is avoided. In addition, you can choose between sporty or comfortable steering assistance via the My Modes.
Tesla S75D - sen 2018 - FSD

geear

BMW har hatt det siden de begynte å levere AHK på E31 (8-serie) i 89/90, men det var ikke poenget, poenget er at det er uventa at Tesla leverer noe så komplisert og fordyrende, og det så ut som et ganske betydelig utslag. Det som er bekymringsverdig er historikken til Tesla med Model X sine drivakslinger foran, og Cybertruck sine ytelser og vekt.

Rosstopher

Sitat fra: geear på mandag 23. oktober 2023, klokken 23:04Det som er bekymringsverdig er historikken til Tesla med Model X sine drivakslinger foran, og Cybertruck sine ytelser og vekt.

Det kan vel tenkes at Tesla har fått med seg svakhetene til tidligere modeller, siden det stort sett er Tesla selv som reparerer de? Og hvorfor er det drivakslingene til Model X som er sammenligningsgrunnlaget? Hvorfor ikke drivakslingene i f.eks. Semi?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA