Tenkte det var greit med en felles tråd med informasjon om Cybertruck. Har ikke bare samlet informasjon, men regnet om til norske enheter og har noen tanker om hva dette betyr for oss. Alle spesifikasjoner er for USA-utgaven. Mulig det blir endringer før lansering i Europa. Svar nedenfor dersom du har noe å tilføye eller korrigere.
Rekkevidde (EPA, antar WLTP vil bli noe lengre):
Single motor: 400+ km
Dual motor: 480+ km
Tri motor: 800+ km
Grunnen til at Cybertruck skal ha så store batterier og lang rekkevidde er nok ikke at pickuper skal trenge å kjøre så mye lengre enn personbiler, men heller at man skal kunne komme seg et godt stykke med tilhenger.
Batteri (antatt):
Single motor: 100 kWh?
Dual motor: 120 kWh?
Tri motor: 200 kWh?
Lading (antatt):
Hurtiglading: 250 kW = 1000 km/t
AC-lading: 11 kW = 45 km/t
Størrelse:
Lengde: 588 cm (58 cm lengre enn Toyota Hilux)
Bredde: 208 cm
Høyde: 190 cm
Konstruksjon:
"Exoskeleton" kaller Tesla konstruksjonen. Dette innebærer at det er selve karosseri-platene som er den bærende konstruksjonen i motsetning til et tradisjonelt selvbærende karosseri hvor man har et karosseri som bærende konstruksjon med karosseriplater festet utenpå. Karosseri-platene skal være 3 mm tykke og både karosseri og glass skal være skuddsikkert.
Vekt:
Musk har tweetet at Cybertruck blir Class 2B eller Class 3. Class 2B har totalvekt på 3,8 til 4,5 tonn. Class 3 har totalvekt på 4,5 til 6,3 tonn. Dette vil kreve førerkort klasse C1 i Europa. NB! Unntaket i regelverket som tillater deg å kjøre elbiler med totalvekt opptil 4250 kg på klasse B gjelder kun lastebiler (klasse N2), og utelukker dermed biler med baksete.
Nyttelast er oppgitt til 1587 kg for alle varianter. Mulig denne kan reduseres og bilen kan nedklasses til under 3500 kg. Også mulig at noen varianter kommer under 3500 kg, mens f.eks. tri motor har såpass tungt batteri at det ikke er mulig å nedklasse den.
Hengervekt:
Single motor: 3,4 tonn
Dual motor: 4,5 tonn
Tri motor: 6,3 tonn
Merk at personbiler i Norge ikke kan trekke mer enn 3500 kg. På lastebiltilhengere over 3500 kg er det krav til luftbremser (eller elektriske bremser slik som amerikanske tilhengere har).
Interiør:
6 seter
17" skjerm på dashbordet + muligens en skjerm i rattet
Lasteplan/bagasjerom skal romme 2800 liter og er 2 meter langt
Klimaanlegget skal også kunne kjøle/varme lasteplan/bagasjerom - muliggjør camping samt hundebur
Motorisert lokk på lasteplan/bagasjerom
Pris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner
Terrengegenskaper:
Bakkeklaring: 40 cm (Toyota Hilux har 28 cm)
Approach angle: 35 grader (Toyota Hilux har 31 grader)
Departure angle: 28 grader (Toyota Hilux har 26 grader)