Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Citroën C4

Startet av GeirOlav, fredag 10. april 2020, klokken 16:58

« forrige - neste »

Daniel_0007

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Vintertest med bla e-c4, ikke særlig effektiv på vinter men er noe man kjenner igjen fra de andre bilene fra psa.
Model 3 2019 LR Rwd

Sally Carrera

#76
Det gikk bra med e-C4 i testen, men tanke på at den var den billigste av de bilene som var med ( 100 K mindre enn ID3 og flere ganger billigere enn den dyreste ).  Bare litt mer påfylling av og til.

Jeg er ikke sikker på at den "ikke var særlig effektiv på vinter": den kom på andre plass, bare etter ID3, når det gjelder KW forbruk.

Daniel_0007

Sitat fra: Sally Carrera på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:02
Det gikk bra med e-C4 i testen, men tanke på at den var den billigste av de bilene som var med ( 100 K mindre enn ID3 og flere ganger billigere enn den dyreste ).  Bare litt mer påfylling av og til.

Jeg er ikke sikker på at den "ikke var særlig effektiv på vinter": den kom på andre plass, bare etter ID3, når det gjelder KW forbruk.

Når jeg tenker på effektivitet så tenker jeg på hvor nærme man kommer wltp i vinter og da skårer ikke c4 så bra

id3 får 63 prosent av WLTP-oppgitt tall (420)
De øvrige WLTP-tendensene fra testen:

Citroen ë-C4: 190-200 av 350 (54-57%)
Polestar 2:  300 av 470 (64%)
BMW iX3: 300 av 453 (66%)
Porsche Taycan 4S: 310 av 463 (67%
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

WLTP er ikke en vintertest så "andel rekkevidde av WLTP på vinteren" er et lite relevant mål.

Det er bedre å se på rekkevidde pr kWh batteri. Du får f.eks. ca 70 km lenger rekkevidde med ID3 men til nesten 100.000 ekstrakostnad. ca 36% lenger rekkevidde mot ca 28% f.eks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Dette er jo mest en funksjon av andel av batterikapasiteten som går til oppvarming. Dess mindre batteri, dess større andel, og derved mindre til rekkevidde. Selvsagt hjelper det ikke på om bilen ellers trekker flere kWh på fremdrift sammenlignet med tilsvarende biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 00:17
Dette er jo mest en funksjon av andel av batterikapasiteten som går til oppvarming. Dess mindre batteri, dess større andel, og derved mindre til rekkevidde.
Nå er jo gjerne bilene med større batteri også fysisk større, har større kupe og overflate, og dermed større potensielt varmetap. Så det jevner seg jo ut noe. Men ja, ser det veldig godt når vi kjører I-Pace og i3 til hytta. I3en bruker 90% av batteri til hytta på sommeren, 140% på skikkelig kalde dager. I-Pace varierer mellom 70% og 100%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

På vår Corsa, som har samme drivlinje, er forbruket når bilen har stått frakoplet ute over natta med endel minusgrader endel høyere enn når den har blitt ladet over natta og batteriene er varme. Klart at batteri- og kupevarme for nedkjølt bil drar mye energi. 

C4 er en fin bil,   kan vel egentlig best sammenliknes med Ioniq FL.

Har man garasje og hjemmelader, er nok effektiv vinterrekkevidde på begge rundt 25 mil.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: NilsJ på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:57


C4 er en fin bil,   kan vel egentlig best sammenliknes med Ioniq FL.

Har man garasje og hjemmelader, er nok effektiv vinterrekkevidde på begge rundt 25 mil.

enig. Veldig fin bil og det viste jo også elbil NordNorge testen også. C4 klart seg bra sammen med de større og dyrere bilene. Gleder meg til prøvekjøring snart.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#84
Sitat fra: daktari på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:35
Grundig test i TU også. https://www.tu.no/artikler/citroen-leverer-en-komfortabel-og-litt-gammeldags-elbil/506131

Takk for lenke. Der var det mye god info. Men Marius liker nok dyrere biler.

Men grei konklusjon:


Kopi:
Vi skulle likevel ønsket oss at en helt ny elbil i 2021 hadde et navigasjonssystem som faktisk tar hensyn til at dette er en elbil, og batterivarmer som gjorde det mulig å lade bilen jevnt raskt hele året.

Større batteri kunne vi også ønsket oss, men det koster mer penger. Citroën har truffet ganske bra på forholdet pris, batteri og utstyrsnivå. Alt i alt er Citroën derfor en elbil som kan dekke mange behov, og et godt kjøp hvis den passer bruksmønsteret ditt.

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:23
Sitat fra: daktari på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:35
Grundig test i TU også. https://www.tu.no/artikler/citroen-leverer-en-komfortabel-og-litt-gammeldags-elbil/506131

Takk for lenke. Der var det mye god info. Men Marius liker nok dyrere biler.

Men grei konklusjon:


Kopi:
Vi skulle likevel ønsket oss at en helt ny elbil i 2021 hadde et navigasjonssystem som faktisk tar hensyn til at dette er en elbil, og batterivarmer som gjorde det mulig å lade bilen jevnt raskt hele året.

Større batteri kunne vi også ønsket oss, men det koster mer penger. Citroën har truffet ganske bra på forholdet pris, batteri og utstyrsnivå. Alt i alt er Citroën derfor en elbil som kan dekke mange behov, og et godt kjøp hvis den passer bruksmønsteret ditt.

Han har jo litt rett, i og med den samme bilen finnes med fosil motor så virker ikke som de har tenk så mye på elbil når de designet infotaiment delen, det at gjenværende batteri vises i noe som ligner bensin måler er ikke akuratt bra i 2021, burde vært visning i prosent. Virker som gom`en på denne og er like latterlig som resten av psa bilene.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

#86
Leste akkurat TU testen. Det er vel i en slik situasjon med dårlig medialøsning og rekkeviddeindikator at man vil bruke Apple CarPlay/Android Auto og ABRP? Problemet er kanskje ikke så stort som det framstår for noen turer i året på ukjent rute?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Jeg tenker problemet er meget lavt med mindre man er onkel reisende mac som kjører ukjente 50 mils turer hver eneste uke. Den største svakheten til bilen er vel 45 kWh netto batteri. Men det er tross alt over 15 kWh netto mer enn eGolf som jo også var dyrere i utsalg! ëC4 vil jo funke til litt lengre pendling også enn Golf, Mazda, Soul og Leaf 40 klarer. Allikevel blir spørsmålet om den kommer i en mellomposisjon, litt for mye batteri til å være bil 2 men akkurat 5 kWh for lite til å være nr 1? Til prisen tenker jeg egentlig at dette er ganske rett nivå. Rekkevidde omtrent som en ioniq?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Ja, pussig nok når jeg leser spesifikasjonene så er bensinutgaven en klar nummer en bil til omtrent samme pris (til tross avgifter). Det er som om PSA elbilene er veldig nære å passe som nummer en bil for mange, men at ett noen års utvikling på batterisiden vil være det ekstra dyttet som skal til i prisklassen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

najtrox

Synes også de treffer bra på mye. Får jo en flott bil til rundt 300 000,- men den blir litt for snau for vårt behov vinterstid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA