Elbilforum.no
Bilmerker => Citroën (PSA) => ë-C4 => Emne startet av: GeirOlav på fredag 10. april 2020, klokken 16:58
Citroën kommer med nye C4 som elbil, tipper dette blir klassens mest komfortable bil da Citroën satser på komfort. Den blir også større enn de andre PSA bilene som hittil er lansert på den nye plattformen. Blir ca som en Golf størrelsesmessig.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53107
C4 er har blitt erstattet av DS4, og det som er C4 nå er egentlig C4 Cactus, som igjen er en C3/208/Corsa. Så en ny C4 blir fortsatt en like liten bil som 208/Corsa.
Det er feil, C3 er samme størrelse som 208/corsa C4 er som en Golf i størrelse, faktisk litt lenger enn Golf, nye C4 blir 4,35m lang, Golf 7 er 4,27m, mens en ny 208 er 4,055.
Det kan bli en fin bil. Særlig dersom den blir lav og strømlinjeformet slik som gode, gamle Citroen'er. Desverre er både DS3 Crossback og Peugeot 2008 på samme platform for høye, slik at frontalarealet og luftmotstanden går utover rekkevidden på motorvei.
30 juni blir bilen avduket, går rykter om at det blir en suv veldig lik 2008.
https://www.autoexpress.co.uk/citroen/c4/105207/new-2020-citroen-c4-be-revealed-later-month
Det er vel samme bilen som DS3, men uten DS-logoen? Og det er igjen samme bil som 2008.
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53577
Litt mer info samt bilder
:+1: Hmm...min Citroen nr 55 og bil nr 70?
Håper på litt mer enn 50kwh batteri...
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:28
Det er vel samme bilen som DS3, men uten DS-logoen? Og det er igjen samme bil som 2008.
Feil, se på bildene (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53577). Den er mer tiltalende enn Id3 og blir større enn DS3. Derav navnet ëC4, og ikke C3. Men så og si alt fra PSA kommer fra samme plattform slik som Id3 til Q4 vil gjøre. Det er ikke samme bil allikevel.
Veldig interessant hvis den blir noe mer effektiv enn e-208 og får bagasjerom på størrelse med ID.3. Antar det her blir mulighet for taklast. Stilig bil i mine øyne.
Video av nye C4, ser veldig bra ut spør du meg!
https://youtu.be/GVy38UwEpIE
Kul spør du meg! Trodde det skulle komme mer info i dag om størrelse, bagasjerom, batteri, pris osv... Men begynner vel å bli sent nå..
Sitat fra: Nilea på tirsdag 30. juni 2020, klokken 20:39
Kul spør du meg! Trodde det skulle komme mer info i dag om størrelse, bagasjerom, batteri, pris osv... Men begynner vel å bli sent nå..
Har kommet litt info, https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53639
Ikķe noe pris men andre nettsider sìer fra 30 000€ så ganske likt e2008
Det ble 50kwh batteri. Ingen info om tilhengerfeste...
380 liter bagasjerom, må inromme at jeg hadde håpt på litt mer. Det er identisk med bensingolfen jeg kjører rundt i nå.
Hadde faktisk heller foretrukket om de hadde kuttet litt på plass i baksetet for å prioritere det, det så ut til å være overdrevent god plass der på bildene, hvis det ikke er vidvinkel som spiller meg et puss.
Bilen er bare 4,36 m lang, så virker som de har fått mye plass i baksetet på denne. Kan bli en slager på komfort også.
Er litt usikker på hva jeg synes om den bulken i dørene foran...
Flotte linjer på den bilen :+1: Den gleder jeg meg til å se.
Og den ligger i et attraktivt segment for mange som skal ha elbil nr 2 eller for de som ikke trenger en diger familie SUV.
Kopi:
Dermed posisjonerer den seg mellom sine søsken, Peugeot e-2008 og DS3 Crossback E-Tense. Neste år følger nye Opel Mokka på samme lesten.
Priser klare. 277, toppmodell fra 312.000. ID3-dødaren?
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=54099
Vesentlig mindre rekkevidde, må vel sammenlignes med ID3 med minst batteri da.
Veldig attraktiv pris på denne. Riktignok litt mindre plass en Peugeot e-2008, men vesentlig lavere pris, mer attraktiv utstyrspakke og etter mitt syn mye kulere design.
Prisliste:
https://media.citroen.no/file/11/4/Prisliste_ec4_Oktober_2020.362114.pdf
Brosjyre:
https://media.citroen.no/file/97/4/Digital-brosjyre-nye-C4.360974.pdf
Denne må jo bli suksess! :)
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:25
Vesentlig mindre rekkevidde, må vel sammenlignes med ID3 med minst batteri da.
Vet ikke pris eller batteristørrelse på minste ID3? Foreløpig ingen tester av den?
ID3 55kW går i TeslaBjørn sin test mellom 370-412 km i 90, mens i Motor sin test gikk Peugeot 2008 320 km, en bil som nok er mindre aero enn ë-C4. Fullutstyrt er vel ID3 godt over 400',-, så nesten 100.000 mer for 60-80 km ekstra?
Tenker Citroën treffer en sweet spot ganske greit her mtp. pris vs rekkevidde for de som ønsker kompaktbil og ikke så ofte kjører mer enn 25 mil pr dag.
Er vel ikke el seter på denne heller? siden de ikke klarer det på ds3
6-veis justering av fører og passasjersete med manuell korsryggstøtte
Høres ut som el men vet aldri med psa
Sitat fra: daktari på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:13
Priser klare. 277, toppmodell fra 312.000. ID3-dødaren?
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=54099
Kan nok bli en Ioniq og Leaf-dødar.
Lekker bil.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:05
Er vel ikke el seter på denne heller? siden de ikke klarer det på ds3
6-veis justering av fører og passasjersete med manuell korsryggstøtte
Høres ut som el men vet aldri med psa
Finnes el-seter og massasje. Varme i ratt, HUD. Finnes også soltak og et integrert dashcam. Finner ikke helt ut av dette dog, noe mer info på citroen.fr.
Sitat fra: daktari på onsdag 07. oktober 2020, klokken 16:33
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:05
Er vel ikke el seter på denne heller? siden de ikke klarer det på ds3
6-veis justering av fører og passasjersete med manuell korsryggstøtte
Høres ut som el men vet aldri med psa
Finnes el-seter og massasje. Varme i ratt, HUD. Finnes også soltak og et integrert dashcam. Finner ikke helt ut av dette dog, noe mer info på citroen.fr.
Ja er litt forvirende de har seter med 6 justeringer som jeg antar er el så har de seter i skinn med kun 4 justeringer men der står det at det er elektrisk.
https://motor.no/citron-elbil-id3/smadrer-id3-pa-pris/182848
På de andre PSA-bilene har det vært manuell justering på alle elbilene. Har lest kommentarer på at fossilutgavene har elektrisk justering. Vet ikke om det er det samme her. Bør i hvert fall være obs om man sjekket specs på franske sider at man faktisk leser om el-utgaven.
Det er manuell 6-veis justering på standardseter shine. Spurte selger, han sjekket opp.
Sitat fra: Nilsern på torsdag 08. oktober 2020, klokken 23:30
Det er manuell 6-veis justering på standardseter shine. Spurte selger, han sjekket opp.
Får el seter og massasje på ë-C4 om man bestiller dette.
Forvirring angående seter... I konfigurator så står det "HYPE BLACK DELSKINN +5500, Advanced Confort Seats Skinnseter (inkludert elseter og korsryggmassasje)". Er det skinn eller delskinn? HYPE RED er iallefall skinn. Både HYPE BLACL og HYPE red elektrisk med massasje. Står ikke noe om memory, noe som ofte betyr at det ikke er det... Uansett ikke galt pristillegg.
Edit: har fått klargjort at både HYPE BLACK og HYPE RED er delskinn, el uten memory.
Ikke så galt tillegg for oppgradert stereo heller (3100), men samme merke på standard og oppgradert. Heholdsvis ARKAMYS Standard HiFi 6 høyttalere og ARKAMYS HiFi med 8 høyttalere (Subwoofer og forsterker). Lurer på om forskjellen bare er forsterker og sub (mer bass) eller om enkeltkomponentene også er av bedre kvalitet. Virker som om man mister baksetevarme ved oppgradert stereo.
Sitat fra: Nilsern på fredag 09. oktober 2020, klokken 07:56
Virker som om man mister baksetevarme ved oppgradert stereo.
Er subwoofer vibrasjoner som sørger for varme i baksetet da? :P
Noen som vet når man kan prøvekjøre en e-c4?
Selgeren min håpte på demobiler før jul og kundebiler i januar/februar edit februar / mars
Test av ladehastighet, ser bra ut dette!
https://youtu.be/RDSqmwyyyEU
Bra. har du hørt noe om når dere får bil til visning?
25.Desember var visstnok distribusjonsdato på biler fra Drammen til forhandlere.
Skal lure på hvordan hurtigladefarten blir på vinterstid på disse PSA bilene. Denne skal visstnok få oppvarmet frontrute, men det beste hadde vel vært om de hadde prediktiv oppvarming av batteripakken før ladestopp. 100kw og 250km rekkevidde på vinter er helt greit. 30-40kw og 250 er ugreit.
De må måle seg mot neste generasjon Hyundai bl.a. som vil få 350kw ladefart.
Så e-C4 på veien i Oslo i går. Sjekket reg.nummeret og bilen er registrert 20. november. Ringte Citroën og de sa det er importøren som har fått den for å vise til journalister. Så veldig fin ut. Jeg har bestilt en selv, og fant ut i går at bilen vil vises i Fredrikstad 11. desember, og Oslo den 12. eller 13.
Sitat fra: komfort på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:35
Så e-C4 på veien i Oslo i går. Sjekket reg.nummeret og bilen er registrert 20. november. Ringte Citroën og de sa det er importøren som har fått den for å vise til journalister. Så veldig fin ut. Jeg har bestilt en selv, og fant ut i går at bilen vil vises i Fredrikstad 11. desember, og Oslo den 12. eller 13.
Fikk du en rute over hvor den blir å se, eller finnes det på nett noe sted?
Nei, så den bare tilfeldig da jeg kjørte på E6 nordover ved Alnabru. Jeg ringte til BOS i Oslo for å høre om de hadde en tilgjengelig visningsbil, og det var de sa det var importøren som hadde fått den. Derfor har jeg ikke flere detaljer, dessverre.
Med tanke på når den kan besiktiges hvor, så ring din lokale Citroën-forhandler.
Første test
https://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-den/73110027
Er det noe rabatt å hente på denne?
Ser det drar litt av gårde med ekstrautstyr. blir fort 310-315.000 med ekstrautstyr.
Men jeg føler(uten å ha sett denne,men andre på samme plattform) at det er verdt å legge 50000 mer på bordet for denne enn for MG ZS EV.
Det er vel som oftast mogleg å få litt rabatt. Tenker du å eventuelt ikkje gå for Shine til 320 000? På Feel Pack må ein ut med 11500 ekstra for adaptiv cruice control, og då er ikkje avstanden stor opp til toppnivået.
Sitat fra: komfort på tirsdag 24. november 2020, klokken 13:24
Med tanke på når den kan besiktiges hvor, så ring din lokale Citroën-forhandler.
Er vist fram/utstilt (ikke prøvekjøring) på Hønefoss hos Haugli 8/12, vi tar en tur dit da :D
Vises på Kongsberg 1.12, skal definitivt ta en kikk 😏
Kikket på bilen igår. Virker bra den, var tillatt å sitte i den som vanlig utstillingsbil. Ingen koronarestriksjoner der heldigvis. Så fikk satt førersetet akkurat som jeg ville ha og hadde masse plass bak meg selv (180cm høy). Jeg jekker alltid førersetet helt ned og kunne fortsatte stikke føttene under førersetet når jeg satt bak. Prøvde også med å ha passasjersete foran veldig langt bak og satt fortsatt fint i baksetet. Setet i midten er ikke særlig bred, så 5 personer går til nød, men 4 sitter nok veldig komfortabelt. Jeg hadde fint en knytteneve over hodet mitt i baksetet, da satt jeg omtrent som på en kirkebenk (rett i ryggen osv :-p).
Kvaliteten på interiør er veldig bra for denne prisklassen og definitivt bedre enn id3. Bakdørene har dog hardplast for det meste, men myk skinn/plast for armlene i døren.
Knapper/knotter var logisk plassert og hadde god kvalitetsfølelse over dem. Dører og bagasjelokk hadde solid lyd ved lukking, ingenting virket billig der.
Alt i alt ser det ut som veldig mye bil for pengene, kommer helt klart til å vurdere denne. Skal dog prøvekjøres først.
Vet du om den er på Kongsberg enda?
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:29
Kikket på bilen igår. Virker bra den, var tillatt å sitte i den som vanlig utstillingsbil. Ingen koronarestriksjoner der heldigvis. Så fikk satt førersetet akkurat som jeg ville ha og hadde masse plass bak meg selv (180cm høy). Jeg jekker alltid førersetet helt ned og kunne fortsatte stikke føttene under førersetet når jeg satt bak. Prøvde også med å ha passasjersete foran veldig langt bak og satt fortsatt fint i baksetet. Setet i midten er ikke særlig bred, så 5 personer går til nød, men 4 sitter nok veldig komfortabelt. Jeg hadde fint en knytteneve over hodet mitt i baksetet, da satt jeg omtrent som på en kirkebenk (rett i ryggen osv :-p).
Kvaliteten på interiør er veldig bra for denne prisklassen og definitivt bedre enn id3. Bakdørene har dog hardplast for det meste, men myk skinn/plast for armlene i døren.
Knapper/knotter var logisk plassert og hadde god kvalitetsfølelse over dem. Dører og bagasjelokk hadde solid lyd ved lukking, ingenting virket billig der.
Alt i alt ser det ut som veldig mye bil for pengene, kommer helt klart til å vurdere denne. Skal dog prøvekjøres først.
Jeg tok med kona for å se den "live" i Kristiansand. Jeg er 190cm og sitter lett bak meg selv med god margin og plass frem fra knær til forsetet. Svært romslig bil. Virker som høy kvalitet, og setene er jo fantastisk store og gode. Her får man MYE bil for pengene! Kona bestilte på flekken uten å måtte prøvekjøre. Veldig positivt overrasket!
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 10:01
Vet du om den er på Kongsberg enda?
Var kun igår dessverre. Er nok hos en annen forhandler i nærområdet, men hvor det vet jeg ikke.
Pokker.. jobber på Kongsberg, men fikk ikke tid i går til å kjøre bort :'(
Sitat fra: Snoopy på onsdag 02. desember 2020, klokken 10:18
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:29
Kikket på bilen igår. Virker bra den, var tillatt å sitte i den som vanlig utstillingsbil. Ingen koronarestriksjoner der heldigvis. Så fikk satt førersetet akkurat som jeg ville ha og hadde masse plass bak meg selv (180cm høy). Jeg jekker alltid førersetet helt ned og kunne fortsatte stikke føttene under førersetet når jeg satt bak. Prøvde også med å ha passasjersete foran veldig langt bak og satt fortsatt fint i baksetet. Setet i midten er ikke særlig bred, så 5 personer går til nød, men 4 sitter nok veldig komfortabelt. Jeg hadde fint en knytteneve over hodet mitt i baksetet, da satt jeg omtrent som på en kirkebenk (rett i ryggen osv :-p).
Kvaliteten på interiør er veldig bra for denne prisklassen og definitivt bedre enn id3. Bakdørene har dog hardplast for det meste, men myk skinn/plast for armlene i døren.
Knapper/knotter var logisk plassert og hadde god kvalitetsfølelse over dem. Dører og bagasjelokk hadde solid lyd ved lukking, ingenting virket billig der.
Alt i alt ser det ut som veldig mye bil for pengene, kommer helt klart til å vurdere denne. Skal dog prøvekjøres først.
Jeg tok med kona for å se den "live" i Kristiansand. Jeg er 190cm og sitter lett bak meg selv med god margin og plass frem fra knær til forsetet. Svært romslig bil. Virker som høy kvalitet, og setene er jo fantastisk store og gode. Her får man MYE bil for pengene! Kona bestilte på flekken uten å måtte prøvekjøre. Veldig positivt overrasket!
Du sier 1.90, men lang rygg eller lange bein, eller 50:50 proporsjoner?
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 10:42
Pokker.. jobber på Kongsberg, men fikk ikke tid i går til å kjøre bort :'(
Prøvekjøring mulig i januar ifølge selger, så du trenger ikke vente altfor lenge på å få sett bilen.
Anbefaler deg å ringe en forhandler og høre hvor bilen evt kan besiktiges.
Prøvde å finne en roadmap på hvor de har bilen, men lå ingen info ute.
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Snoopy på onsdag 02. desember 2020, klokken 10:18
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:29
Kikket på bilen igår. Virker bra den, var tillatt å sitte i den som vanlig utstillingsbil. Ingen koronarestriksjoner der heldigvis. Så fikk satt førersetet akkurat som jeg ville ha og hadde masse plass bak meg selv (180cm høy). Jeg jekker alltid førersetet helt ned og kunne fortsatte stikke føttene under førersetet når jeg satt bak. Prøvde også med å ha passasjersete foran veldig langt bak og satt fortsatt fint i baksetet. Setet i midten er ikke særlig bred, så 5 personer går til nød, men 4 sitter nok veldig komfortabelt. Jeg hadde fint en knytteneve over hodet mitt i baksetet, da satt jeg omtrent som på en kirkebenk (rett i ryggen osv :-p).
Kvaliteten på interiør er veldig bra for denne prisklassen og definitivt bedre enn id3. Bakdørene har dog hardplast for det meste, men myk skinn/plast for armlene i døren.
Knapper/knotter var logisk plassert og hadde god kvalitetsfølelse over dem. Dører og bagasjelokk hadde solid lyd ved lukking, ingenting virket billig der.
Alt i alt ser det ut som veldig mye bil for pengene, kommer helt klart til å vurdere denne. Skal dog prøvekjøres først.
Jeg tok med kona for å se den "live" i Kristiansand. Jeg er 190cm og sitter lett bak meg selv med god margin og plass frem fra knær til forsetet. Svært romslig bil. Virker som høy kvalitet, og setene er jo fantastisk store og gode. Her får man MYE bil for pengene! Kona bestilte på flekken uten å måtte prøvekjøre. Veldig positivt overrasket!
Du sier 1.90, men lang rygg eller lange bein, eller 50:50 proporsjoner?
Tja, har ikke tenkt så mye på det, men håper og tror det er sånn ca. 50/50 ;-)
Prisgunstig nykommer skal mer enn doble salget. Les testen: https://www.tv2.no/broom/11805253/
2000 er ganske hårete mål spesielt med tanke på 2008 har "bare" solgt 1300 i år.
Neste år blir konkurransen enda hardere xpeng g3, arya, id4, enyaq.
I tillegg mg zs ev som har solgt 3400 i år.
Tipper man får kampanjer neste år på c4 med shine til 299 000.
Men igjen virker som denne er den beste elbilen fra psa sammen med mokka.
Glåmte på den i dag hos Haugli på Hønefoss, likte hva jeg så....kona vil ha rød og jeg vil ha brun m/sort tak så da blir det nok rød m/sort tak....
Prøvekjørte den i går (i Oslo). Fantastiske kjøregenskaper. God lydisolering - helt på høyde med biler i langt høyere prisklasse. Det eneste negative å trekke frem er kanskje noe dårlig sikt bakover gjennom bakvinduet. Synes også at plasseringen av ladeinntak på venstre side er litt klønete m.h..t. lading på offentlige ladestolper på gateplan. Blir ofte til at ladekabelen må trekkes over bilen. Er nesten i ferd med å bestille. Det eneste som holder meg litt igjen er rekkevidden. Det finnes andre biler i samme segmentet som har lenger rekkevidde. På den annen side koster de også mer.
Sitat fra: Bidda på tirsdag 08. desember 2020, klokken 15:46
kona vil ha rød og jeg vil ha brun m/sort tak så da blir det nok rød m/sort tak....
Blir pent det :)
Da er denne bestilt, tenker den kommer til å stige i pris ganske fort. Virker som meget mye bil for pengene! :)
Demobiler holdes igjen for felles lansering ifølge min selger. Trolig klare til neste helg.
Noen forhandlere som har fått demo / utstillingsbiler?
Sitat fra: sandman77 på søndag 03. januar 2021, klokken 22:42
Da er denne bestilt, tenker den kommer til å stige i pris ganske fort. Virker som meget mye bil for pengene! :)
Stige i pris? Har ikke fått noen som helst indikasjon på at den skal gjøre det, hvor har du dette fra?
Tviler på det jeg og, tipper heller det motsatte at det kommer kampanjer på denne etterhvert, når man ser på salgs statistikken ifjor så kom ingen psa biler på topp 20 listen i Norge ifjor selv med 4 elbil modeller.
Føler denne faller litt imellom, folk som har råd går for id4/enyaq/e-tron og de som ikke har råd går for mg.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 06. januar 2021, klokken 12:38
Tviler på det jeg og, tipper heller det motsatte at det kommer kampanjer på denne etterhvert, når man ser på salgs statistikken ifjor så kom ingen psa biler på topp 20 listen i Norge ifjor selv med 4 elbil modeller.
Føler denne faller litt imellom, folk som har råd går for id4/enyaq/e-tron og de som ikke har råd går for mg.
Her handler det bare om hvor mye lån folk er villig til å ta, ikke hvor god "råd" de har.. For jeg tror fort oss snusfornuftige med MG generelt har det ganske greit :laugh:
Synes ikke eC4 er direkte "billig" heller. En greit utstyrt bil koster 330.000,- som har med ting som adaptiv cruise, lane keep, etc.
Noen som vet hva leveringstiden er på denne for tiden?
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:18
Synes ikke eC4 er direkte "billig" heller. En greit utstyrt bil koster 330.000,- som har med ting som adaptiv cruise, lane keep, etc.
Hva er like billig med den størrelsen og rekkevidden p.t.? MG kanskje?
Sitat fra: daktari på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:28
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:18
Synes ikke eC4 er direkte "billig" heller. En greit utstyrt bil koster 330.000,- som har med ting som adaptiv cruise, lane keep, etc.
Hva er like billig med den størrelsen og rekkevidden p.t.? MG kanskje?
xpeng g3, ja ladehastigheten er halvparten men rekkevidden er vesentlig lenger og.
Maxus Eeuniq koster litt mer men er betydelig større men bekostning av rekkevidde.
Model3 sr+ er ikke så langt unna i pris heller.
Kia kjører kampanje på soul og for 399 000 med vinterhjul og metalic lakk
Sitat fra: daktari på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:28
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:18
Synes ikke eC4 er direkte "billig" heller. En greit utstyrt bil koster 330.000,- som har med ting som adaptiv cruise, lane keep, etc.
Hva er like billig med den størrelsen og rekkevidden p.t.? MG kanskje?
I tillegg til de nevnt over, ikke minst Ioniq premium variant, til 317.000,- i listepris.
En ting som jeg synes er litt skuffende med Citroen's prismodell er at sikkerhetsutstyr tas ut og prises som ekstrautstyr, eller inn i forskjellige pakker. I dag burde virkelig sikkerhetsutstyr være standard i alle modeller, så får man heller ta forskjellig komforutstyr som tillegg. Her har jeg mer sans for hvordan koreanerne gjør det, Kia og Hyundai.
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 07. januar 2021, klokken 17:13
En ting som jeg synes er litt skuffende med Citroen's prismodell er at sikkerhetsutstyr tas ut og prises som ekstrautstyr, eller inn i forskjellige pakker. I dag burde virkelig sikkerhetsutstyr være standard i alle modeller, så får man heller ta forskjellig komforutstyr som tillegg. Her har jeg mer sans for hvordan koreanerne gjør det, Kia og Hyundai.
Enig. Men det er ikke bare PSA som tar det ut sånn, VAG (VW, Audi, Skoda) gjør det også.
Har signert på Enyaq, men dette er en av flere grunner til at jeg egentlig har mer lyst på Hyundai/Kia (Ioniq 5, Kia CV).
Kort prøvetur på tildels ujevn vintervei. Det som slo meg var at det var enormt bra fjæringskomfort, tror man må høyt opp i størrelse og pris for å finne noe tilsvarende. Samtidig så var bilen stødig og fin på veien (kjørte fint...). Grei størrelse og og interiør. Lavt støynivå - omtrent på linje med ID.3?. Det var ingenting jeg hengte meg opp i som direkte negativt. Noe er litt smak og behag. Sittestillingen var lavere enn jeg hadde regnet med og jeg kunne ha tenkt meg at rattet kunne trekkkes litt lenger ut. Setene virket gode. Sammenlignet med "rene elbiler" som ID.3 og Tesla M3 så var det påfallende hvor langt panseret var.
Prøvekjørte denne bilen på fredag. Fin bil å kjøre, men den innvendige plassen i baksetet og i bagasjerommet er mye dårligere enn i en Nissan Leaf. Også rett bakseterygg og begrenset takhøyde bak. Bilen skal kunne leveres i mai ved bestilling nå.
8% rabatt for de som er medlem i Akademikerne:
https://www.bos.no/fleet/rabattavtale/akademikernepluss/ (https://www.bos.no/fleet/rabattavtale/akademikernepluss/)
https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/
Vintertest med bla e-c4, ikke særlig effektiv på vinter men er noe man kjenner igjen fra de andre bilene fra psa.
Det gikk bra med e-C4 i testen, men tanke på at den var den billigste av de bilene som var med ( 100 K mindre enn ID3 og flere ganger billigere enn den dyreste ). Bare litt mer påfylling av og til.
Jeg er ikke sikker på at den "ikke var særlig effektiv på vinter": den kom på andre plass, bare etter ID3, når det gjelder KW forbruk.
Sitat fra: Sally Carrera på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:02
Det gikk bra med e-C4 i testen, men tanke på at den var den billigste av de bilene som var med ( 100 K mindre enn ID3 og flere ganger billigere enn den dyreste ). Bare litt mer påfylling av og til.
Jeg er ikke sikker på at den "ikke var særlig effektiv på vinter": den kom på andre plass, bare etter ID3, når det gjelder KW forbruk.
Når jeg tenker på effektivitet så tenker jeg på hvor nærme man kommer wltp i vinter og da skårer ikke c4 så bra
id3 får 63 prosent av WLTP-oppgitt tall (420)
De øvrige WLTP-tendensene fra testen:
Citroen ë-C4: 190-200 av 350 (54-57%)
Polestar 2: 300 av 470 (64%)
BMW iX3: 300 av 453 (66%)
Porsche Taycan 4S: 310 av 463 (67%
WLTP er ikke en vintertest så "andel rekkevidde av WLTP på vinteren" er et lite relevant mål.
Det er bedre å se på rekkevidde pr kWh batteri. Du får f.eks. ca 70 km lenger rekkevidde med ID3 men til nesten 100.000 ekstrakostnad. ca 36% lenger rekkevidde mot ca 28% f.eks.
Dette er jo mest en funksjon av andel av batterikapasiteten som går til oppvarming. Dess mindre batteri, dess større andel, og derved mindre til rekkevidde. Selvsagt hjelper det ikke på om bilen ellers trekker flere kWh på fremdrift sammenlignet med tilsvarende biler.
Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 00:17
Dette er jo mest en funksjon av andel av batterikapasiteten som går til oppvarming. Dess mindre batteri, dess større andel, og derved mindre til rekkevidde.
Nå er jo gjerne bilene med større batteri også fysisk større, har større kupe og overflate, og dermed større potensielt varmetap. Så det jevner seg jo ut noe. Men ja, ser det veldig godt når vi kjører I-Pace og i3 til hytta. I3en bruker 90% av batteri til hytta på sommeren, 140% på skikkelig kalde dager. I-Pace varierer mellom 70% og 100%.
På vår Corsa, som har samme drivlinje, er forbruket når bilen har stått frakoplet ute over natta med endel minusgrader endel høyere enn når den har blitt ladet over natta og batteriene er varme. Klart at batteri- og kupevarme for nedkjølt bil drar mye energi.
C4 er en fin bil, kan vel egentlig best sammenliknes med Ioniq FL.
Har man garasje og hjemmelader, er nok effektiv vinterrekkevidde på begge rundt 25 mil.
Sitat fra: NilsJ på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:57
C4 er en fin bil, kan vel egentlig best sammenliknes med Ioniq FL.
Har man garasje og hjemmelader, er nok effektiv vinterrekkevidde på begge rundt 25 mil.
enig. Veldig fin bil og det viste jo også elbil NordNorge testen også. C4 klart seg bra sammen med de større og dyrere bilene. Gleder meg til prøvekjøring snart.
Grundig test i TU også. https://www.tu.no/artikler/citroen-leverer-en-komfortabel-og-litt-gammeldags-elbil/506131
Sitat fra: daktari på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:35
Grundig test i TU også. https://www.tu.no/artikler/citroen-leverer-en-komfortabel-og-litt-gammeldags-elbil/506131
Takk for lenke. Der var det mye god info. Men Marius liker nok dyrere biler.
Men grei konklusjon:
Kopi:
Vi skulle likevel ønsket oss at en helt ny elbil i 2021 hadde et navigasjonssystem som faktisk tar hensyn til at dette er en elbil, og batterivarmer som gjorde det mulig å lade bilen jevnt raskt hele året.
Større batteri kunne vi også ønsket oss, men det koster mer penger. Citroën har truffet ganske bra på forholdet pris, batteri og utstyrsnivå. Alt i alt er Citroën derfor en elbil som kan dekke mange behov, og et godt kjøp hvis den passer bruksmønsteret ditt.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:23
Sitat fra: daktari på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:35
Grundig test i TU også. https://www.tu.no/artikler/citroen-leverer-en-komfortabel-og-litt-gammeldags-elbil/506131
Takk for lenke. Der var det mye god info. Men Marius liker nok dyrere biler.
Men grei konklusjon:
Kopi:
Vi skulle likevel ønsket oss at en helt ny elbil i 2021 hadde et navigasjonssystem som faktisk tar hensyn til at dette er en elbil, og batterivarmer som gjorde det mulig å lade bilen jevnt raskt hele året.
Større batteri kunne vi også ønsket oss, men det koster mer penger. Citroën har truffet ganske bra på forholdet pris, batteri og utstyrsnivå. Alt i alt er Citroën derfor en elbil som kan dekke mange behov, og et godt kjøp hvis den passer bruksmønsteret ditt.
Han har jo litt rett, i og med den samme bilen finnes med fosil motor så virker ikke som de har tenk så mye på elbil når de designet infotaiment delen, det at gjenværende batteri vises i noe som ligner bensin måler er ikke akuratt bra i 2021, burde vært visning i prosent. Virker som gom`en på denne og er like latterlig som resten av psa bilene.
Leste akkurat TU testen. Det er vel i en slik situasjon med dårlig medialøsning og rekkeviddeindikator at man vil bruke Apple CarPlay/Android Auto og ABRP? Problemet er kanskje ikke så stort som det framstår for noen turer i året på ukjent rute?
Jeg tenker problemet er meget lavt med mindre man er onkel reisende mac som kjører ukjente 50 mils turer hver eneste uke. Den største svakheten til bilen er vel 45 kWh netto batteri. Men det er tross alt over 15 kWh netto mer enn eGolf som jo også var dyrere i utsalg! ëC4 vil jo funke til litt lengre pendling også enn Golf, Mazda, Soul og Leaf 40 klarer. Allikevel blir spørsmålet om den kommer i en mellomposisjon, litt for mye batteri til å være bil 2 men akkurat 5 kWh for lite til å være nr 1? Til prisen tenker jeg egentlig at dette er ganske rett nivå. Rekkevidde omtrent som en ioniq?
Ja, pussig nok når jeg leser spesifikasjonene så er bensinutgaven en klar nummer en bil til omtrent samme pris (til tross avgifter). Det er som om PSA elbilene er veldig nære å passe som nummer en bil for mange, men at ett noen års utvikling på batterisiden vil være det ekstra dyttet som skal til i prisklassen.
Synes også de treffer bra på mye. Får jo en flott bil til rundt 300 000,- men den blir litt for snau for vårt behov vinterstid.
Lånte bilen lørdag og søndag, hele familien prøvde den, våre bemerkninger:
-Fin utenpå og inni
-Fine materialer
-Topp kjørekomfort, slår det meste i mjukhet, unntatt skarpe kanter (hull osv)
-Stille
-Ladet på TWC boksen vår, 230V 32A 3-fas
-Håpløs GOM (kommer ny programvare i mars)
-Plassering innvendig speil så lavt at den skygger for utsikten
-Rekkevidde småkjøring vinter 18-20mil, pga dette ikke aktuell for oss
Testet den i går og dessverre gikk det ikke som forventet her
1. veldig høyt plassert dashboard som gjør vinduet lite og utsikten dårlig (føles også innestengt)
2. veldig store sidekanaler som gjør dørtersklene uvanlig høye og store
3. fin å kjøre, men demperene bunner veldig fort i dumper og gir en hard avslutning
4. generelt dårlig utnyttet plass i kupe
a) dashboard og ventiler er trukket alt for langt inn i kupeen
b) nedre vinduskant er høy, og seter lave slik at barn i baksetet har dårlig/ingen utsikt
5. Likte ikke HMI'en
6. utvendig design er jo fint da, synd innvendige løsninger er for dårlige og lite gjennomtenkt
Eg veit ikkje kor mykje spoileren tvers over bakruta har å sei for rekkevidda, men at den reduserer sikta bakover grundig er i alle fall sikkert. Når eg køyrer på tørr grusveg legg det seg masse støv og sand under, og der ligg det fint beskytta mot regn og vær slik at bakruta under spoileren (nedre halvpart) ikkje er gjennomsiktig lenger.
Jeg fikk bare en kort tur, men fy søren for en komfort! Fikk ikke stilt sete da jeg ikke fikk plass til henda, ikke det mest ergonomiske jeg har opplevd - men helt fløte på vei om du liker ekstra myk.
Citroen e-c4 er en litt snodig bil i mine øyne. Vi har i dag Tesla Model 3 + Citroen e-c4. Citroen e-c4 er på en måte den rake motsetningen av en Tesla Model 3, som er en veldig stiv bil, men UTROLIG god på landeveien, men litt for hard for komfortabel småkjøring.
En mer komfortabel bil en e-c4 skal du lete veldig lenge etter, og du skal betale ganske mye for å matche komforten i denne bilen. Det er en av de mest komfortable bilene jeg noen gang har kjørt når det kommer til by- og småkjøring. Samtidig er den så myk at det går utover landevei/motorveiskjøringen, den virker veldig vuggete i stor fart pga de myke demperne, så sitter ikke så godt i svingene.
Men vil fortsatt gi min varmeste anbefaling til e-c4, selv om den vugger i svingene i høy fart, så gjør den opp for det når det kommer til bykjøring.
Bra med en sammenlikning mellom disse bilene.
Model 3 er bra på god landevei, men på dårlig asfalt og distriktsveier med telehiv er den ubehagelig stiv. Dekkstøy på grov asfalt er også en svakhet med Model 3, her er vår Corsa-e bedre.
Jeg har kjørt Citroen C5 i mange år, og den er stabil og fin på landevei tross myk fjæring. Skal vurdere e-C4 dersom den etterhvert kommer i en oppgradert utgave med lengre rekkevidde. Hvordan opplever du e-C4 med tanke på veistøy på grov asfalt?
Hvordan er det å stappe 3 skolebarn bak i en slik eC4?
Til sammenligning så gikk det fint med 3 i baksetet i en Leaf