Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla overleve corona-utbruddet?

Startet av kodax, torsdag 19. mars 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

No-name

Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 18:03
Hæ, kan Facebook ta feil?? :) Artig med alle disse folkene som stadig vekk tror at "sitt" selskap er best og er på vei til å vinne elbil-kampen, totalt blottet for forståelse av at Tesla er så langt foran på omtrent alle måter at disse selskapene sannsynligvis vil ha problemer med å ta igjen Tesla noen gang, og mest sannsynlig må være fornøyd dersom de klarer å bli underleverandører til "softwareselskaper" som blir de faktiske leverandørene av bilene til kundene.

Det var da voldsomt hvor ugudelige alle bilprodusenter er.
Det at noen er langt foran idag betyr ikke at det er sannheten imorgen.  Og det kan gå fort! Noen som husker Nokia?

Ønsker absolutt Tesla alt vel,  de fortjener det fordi de turde å satse..  Men,  det går fort nedover hvis det begynner å gå nedover..

kodax

Poenget mitt var at de tradisjonelle selskapene først nå har begynt å skjønne at software må være endel av kjernevirksomheten, noe som i hvert fall så langt ser ut som de sliter med å klare. Når det i tillegg sannsynligvis vil ta noe tid før ikke-Tesla ladenettverk er godt utbygd, er det vanskelig å skjønne at de vil klare å levere et produkt som kundene blir fornøyd med sammenlignet med hva Tesla leverer. Og selv om de klarer å få på plass disse tingene om feks 5 år, så vil jo Tesla da være enda mye lenger. Det Tesla mangler i dag på opplevd kvalitet o.l. som noen har som argument for å velge alternativer, er mye enklere å endre på enn software og ladenettverk. Endel velger jo annet i dag bare fordi de ikke vil ha Tesla, det tror jeg kommer til å endre seg relativt raskt med konkurrentenes manglende/feilende software og køene på ikke-Superchargerne vokser.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

No-name

Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 19:20
Poenget mitt var at de tradisjonelle selskapene først nå har begynt å skjønne at software må være endel av kjernevirksomheten, noe som i hvert fall så langt ser ut som de sliter med å klare. Når det i tillegg sannsynligvis vil ta noe tid før ikke-Tesla ladenettverk er godt utbygd, er det vanskelig å skjønne at de vil klare å levere et produkt som kundene blir fornøyd med sammenlignet med hva Tesla leverer. Og selv om de klarer å få på plass disse tingene om feks 5 år, så vil jo Tesla da være enda mye lenger. Det Tesla mangler i dag på opplevd kvalitet o.l. som noen har som argument for å velge alternativer, er mye enklere å endre på enn software og ladenettverk. Endel velger jo annet i dag bare fordi de ikke vil ha Tesla, det tror jeg kommer til å endre seg relativt raskt med konkurrentenes manglende/feilende software og køene på ikke-Superchargerne vokser.

Tenk følgende scenarioer: En stor bilprodusen, la oss som eksempel ta Toyota velger å satse like mye penger på en konkurrerende teknologi,  si for eksempel Hydrogen.  Bygger ut like mange påfyllingsplasser for hydrogen som det er tesla superchargere..

Umulig å se at det vil kunne lage problemer for elbil produsenter? 

z4rd

#48
No-name: Hvis Nokia skal være metafor for et selskap som sover i timen og deretter forsvinner helt, så er den kanskje mer treffende på de etablerte ICE-produsentene? Tesla er og har vært den største pådriveren innenfor bilbransjen de siste årene og har vist alle at det er mulig, selv for et techselskap, å ta markedsandeler fra de etablerte bilprodusentene.

Som det er blitt påpekt tidligere, så er det lettere for Tesla å kaste seg rundt i slike vanskelige tider. De andre er ikke udugelige, men de er utrolig tunggrodde og trege, pluss masse forskjellige forhandlere/distributører/mellommenn som man må ta med i regnestykket.

Så det eneste som står igjen fra det forrige innlegget ditt er: "det går fort nedover, når det går nedover" ... Spørsmålet er, for hvem?

Ref. det hypotetiske scenariet ditt med Toyota. Hvorfor har ikke Toyota allerede gjennomført det?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

No-name

Sitat fra: z4rd på torsdag 02. april 2020, klokken 19:38


Ref. det hypotetiske scenariet ditt med Toyota. Hvorfor har ikke Toyota allerede gjennomført det?

Svaret på det er vel ganske åpenbart, viljen. Og hvorfor det står på viljen kan en titt på bilsalget i USA fjor gi liten pekepinn på.

https://www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/salesfig_usa_2019

Se på den tabellen og  se hvor stor andel av salget tesla har.
Jeg vet at veksten er formidabel,  men markedsandelen er fortsatt liten..

Hvis noen er så skråsikker på bilsalget om 10 år, så har de en ærlig klar krystall kule..

kodax

Toyota har nok for store forpliktelser til å kunne satse så hardt på hydrogen alene, og når det omtrent ikke fins andre produsenter, så er veien langt fram til et skikkelig samarbeid. I tillegg må de overbevise en stor andel kjøpere som i større og større grad er blitt overbevist om at batterier er løsningen. Hadde de gjort dette for 5-10 år siden så kunne det kanskje gått, men starter de nå, så vil det være endel år til de har noen særlig størrelse, og da er det nok alt for sent.
Ingenting er umulig, men sannsynligheten for det scenarioet tror jeg er liten, i hvert fall i Europa og Kina. Priser de seg riktig, kan de sikkert ta noen markeder i Asia, Afrika og Amerika, og så kan de kanskje senere spise seg inn på elbil-markedene hvis produktene blir gode nok, men da tror jeg vi snakker langt fram i tid.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

No-name

Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 19:54
Toyota har nok for store forpliktelser til å kunne satse så hardt på hydrogen alene, og når det omtrent ikke fins andre produsenter, så er veien langt fram til et skikkelig samarbeid. I tillegg må de overbevise en stor andel kjøpere som i større og større grad er blitt overbevist om at batterier er løsningen. Hadde de gjort dette for 5-10 år siden så kunne det kanskje gått, men starter de nå, så vil det være endel år til de har noen særlig størrelse, og da er det nok alt for sent.
Ingenting er umulig, men sannsynligheten for det scenarioet tror jeg er liten, i hvert fall i Europa og Kina. Priser de seg riktig, kan de sikkert ta noen markeder i Asia, Afrika og Amerika, og så kan de kanskje senere spise seg inn på elbil-markedene hvis produktene blir gode nok, men da tror jeg vi snakker langt fram i tid.

Poenget er verken Toyota eller hydrogen.  Poenget er at  ting endrer seg fort, og erklære alle andre en Tesla for udugelige og inkompetente blir i mine øyne for lettvint og kortsiktig.

Si meg, du var helt sikker i 2009 at Tesla vil nå 1000000 solgte biler i løpet av 10 år?

kodax

Bilindustrien har før Tesla vel ikke endret seg spesielt fort? Ja, det kan komme andre løsninger og/eller produsenter som revolusjonerer bilindustrien, akkurat som det kan komme i andre industrier, men det skjer ikke ofte, og statistisk sett er det lite sannsynlig at det skal komme noe helt annet i den nærmeste framtid. Det er jo ikke teknologien som er det revolusjonerende med Tesla; el-motor, batterier og software er ikke noe nytt, men måten man tilbyr produktet på. Dette er det som det virker som den etablerte bilindustrien ikke kan klare å levere godt på i den nærmeste framtid. Jeg ser det som mye mer sannsynlig at andre teknologi-selskaper som Google o.l. vil kunne utfordre Tesla, men foreløpig har de bare fokusert på software i biler (selvkjøring).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 01. april 2020, klokken 20:07

Tesla solgte vel totalt 12-13-1400 biler i Q1? Og e-tron fem ganger så mye?

Merker at Tesla ikke er alene på markedet lenger, og det er jo normalt.

Jeg tror Y vil selge meget bra når den kommer ut på veien, og folk snakker om den, prøver den etc.

E-tron hadde jo hele kvartalet til leveranser, mens Tesla bare leverte på slutten av kvartalet, akkurat når viruset kom for alvor.

emurof

#54
Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 18:55Det var da voldsomt hvor ugudelige alle bilprodusenter er.
Det at noen er langt foran idag betyr ikke at det er sannheten imorgen.  Og det kan gå fort! Noen som husker Nokia?

Ønsker absolutt Tesla alt vel,  de fortjener det fordi de turde å satse..  Men,  det går fort nedover hvis det begynner å gå nedover..

Problemet er at det er Tesla som er iPhone til andre bilprodusenters Nokiaer.

Nokia var en kjempe innenfor et etablert marked. Apple tok over og endret markedet med noe helt nytt.

VW og andre er kjemper innenfor et etablert marked. Tesla er i ferd med å ta over og endre markedet med noe helt nytt.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 19:28Tenk følgende scenarioer: En stor bilprodusen, la oss som eksempel ta Toyota velger å satse like mye penger på en konkurrerende teknologi,  si for eksempel Hydrogen.  Bygger ut like mange påfyllingsplasser for hydrogen som det er tesla superchargere..

Umulig å se at det vil kunne lage problemer for elbil produsenter?

Det ville ikke det fordi hydrogen ikke er en god løsning. Det er dyrere, mer tungvint, osv.

Toyota kunne satset så mye penger på hydrogen at de ikke hadde noe igjen, og det hadde fortsatt floppet.

Men det tenkte scenariet ditt er helt usannsynlig. Problemet for tradisjonelle bildpodusenter er at de er avhengige av å måtte kombinere det å henge igjen i det gamle, med å prøve å henge med på det nye. Det er motsetninger, og det er dyrt å prøve å konkurrere med Tesla. Flere gamle bildprodusenter vil gå konkurs.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 20:01Poenget er verken Toyota eller hydrogen.  Poenget er at  ting endrer seg fort, og erklære alle andre en Tesla for udugelige og inkompetente blir i mine øyne for lettvint og kortsiktig.

Men kjære deg, poenget er jo at det er nettopp Tesla som er i stand til å tilpasse seg raske endringer, mens tradisjonelle bilprodusenter er tungrodde og har vanskelig for å kaste seg rundt når det trengs.

Raske endringer er en stor fordel for Tesla.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 20:01Si meg, du var helt sikker i 2009 at Tesla vil nå 1000000 solgte biler i løpet av 10 år?

Nei, men situasjonen nå er en helt annen. Elbiler er fremtiden, og Tesla leder der og vil fortsette å gjøre det i overskuelig fremtid.

No-name

Sitat fra: emurof på mandag 06. april 2020, klokken 15:26
Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 18:55Det var da voldsomt hvor ugudelige alle bilprodusenter er.
Det at noen er langt foran idag betyr ikke at det er sannheten imorgen.  Og det kan gå fort! Noen som husker Nokia?

Ønsker absolutt Tesla alt vel,  de fortjener det fordi de turde å satse..  Men,  det går fort nedover hvis det begynner å gå nedover..

Problemet er at det er Tesla som er iPhone til andre bilprodusenters Nokiaer.

Nokia var en kjempe innenfor et etablert marked. Apple tok over og endret markedet med noe helt nytt.

VW og andre er kjemper innenfor et etablert marked. Tesla er i ferd med å ta over og endre markedet med noe helt nytt.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 19:28Tenk følgende scenarioer: En stor bilprodusen, la oss som eksempel ta Toyota velger å satse like mye penger på en konkurrerende teknologi,  si for eksempel Hydrogen.  Bygger ut like mange påfyllingsplasser for hydrogen som det er tesla superchargere..

Umulig å se at det vil kunne lage problemer for elbil produsenter?

Det ville ikke det fordi hydrogen ikke er en god løsning. Det er dyrere, mer tungvint, osv.

Toyota kunne satset så mye penger på hydrogen at de ikke hadde noe igjen, og det hadde fortsatt floppet.

Men det tenkte scenariet ditt er helt usannsynlig. Problemet for tradisjonelle bildpodusenter er at de er avhengige av å måtte kombinere det å henge igjen i det gamle, med å prøve å henge med på det nye. Det er motsetninger, og det er dyrt å prøve å konkurrere med Tesla. Flere gamle bildprodusenter vil gå konkurs.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 20:01Poenget er verken Toyota eller hydrogen.  Poenget er at  ting endrer seg fort, og erklære alle andre en Tesla for udugelige og inkompetente blir i mine øyne for lettvint og kortsiktig.

Men kjære deg, poenget er jo at det er nettopp Tesla som er i stand til å tilpasse seg raske endringer, mens tradisjonelle bilprodusenter er tungrodde og har vanskelig for å kaste seg rundt når det trengs.

Raske endringer er en stor fordel for Tesla.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 20:01Si meg, du var helt sikker i 2009 at Tesla vil nå 1000000 solgte biler i løpet av 10 år?

Nei, men situasjonen nå er en helt annen. Elbiler er fremtiden, og Tesla leder der og vil fortsette å gjøre det i overskuelig fremtid.

Men, kjære vene.. Det siste avsnittet ditt tyder på at du prøver å unngå å se poenget mitt med vilje, og da blir det vanskelig.

At du,som sverger til en produsent som prøver å endre ,og til en viss grad lykkes med, å endre en helt industri, nekter for nettopp dette. At ting kan endres..
Henger ikke på greip..

emurof

Jeg nekter ikke for at ting kan endres. Tvert imot. Jeg påpeker at det må være endringer som faktisk er realistiske, og ikke fantasier basert på null og niks. Hydrogen har blitt pushet i årevis, men har feilet totalt. Ingen vil ha det. Hydrogen har hatt sjansen sin. Den er ferdig.

No-name

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:32
Jeg nekter ikke for at ting kan endres. Tvert imot. Jeg påpeker at det må være endringer som faktisk er realistiske, og ikke fantasier basert på null og niks. Hydrogen har blitt pushet i årevis, men har feilet totalt. Ingen vil ha det. Hydrogen har hatt sjansen sin. Den er ferdig.

Igjen, dette var bare et eksempel. Har ingeting med Toyota eller Hydrogen å gjøre. Kan like gjerne være Google og flyvende biler. Poenget er at man kan ikke bare utbasunere ting fritt fra hodet sitt om at ting skal være slik og sånn om 10 år..

emurof

Og Somalia kan bli et demokratisk fyrtårn i år. Bare fantasien setter grenser.

z4rd

#59
No-name, jeg er prinsipielt helt enig med deg om at «ting kan endre seg». Det har Tesla bevist, og jeg tror ikke noen andre her er uenige med deg i akkurat det. Hvis du tror noen er uenige i det, så misforstår du.

På samme tid har folk brukt tid til å argumentere for hvorfor Tesla vil lykkes i større grad enn andre, mens du har forsøkt å argumentere mot. Men dessverre er det du som legger frem hypoteser uten substans her. Folk prøver å utfordre deg i å komme med noe mer konkrete argumenter for at det skal gå den ene eller andre veien, kontra det en del folk her har argumentert for, nemlig «Teslas vei». Hva er det som kan endre seg nå? Igjen, det hadde vært fint med noe konkret...

Det holder ikke for debattens skyld å holde på standpunktet «ting kan endre seg» kun på et filosofisk plan, slik du gjør. Begynner dog å innse nå at du egentlig ikke har noen argumenter, ref. ditt siste innlegg.

Personlig mener jeg at de andre merkenes største problem er at de, som det er blitt påpekt tidligere her også, har alle dilemmaet med å henge igjen i gamle produkter (fossilt), siden det er der de tjener mest penger, samtidig som de skal levere noe nytt som spiser av livsgrunnlaget sitt.

En annen ting jeg tror vi kanskje kan se på sikt er større samarbeid mellom selskaper, oppkjøp eller fusjonering. Man ser i alle fall flere og flere tech-selskaper i bilbransjen nå, noe som også taler mot de tradisjonelle selskapene. Det er ikke nødvendigvis de gamle som får tak i de beste hodene nå, da unge folk synes selskaper som Apple, Google og Tesla er mer attraktive enn VW og Toyota.

Uansett vil politisk vilje og styring ha mye å si fremover. Det kan fint holde liv i dårlige løsninger og på samme tid drepe gode initiativ og løsninger... noe som er en stor joker nå om dagen da økonomien har fått litt juling.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA