Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teslafi og vekking

Startet av Kim-, onsdag 11. mars 2020, klokken 20:51

« forrige - neste »

Kim-

Hallo alle!

Har hatt et problem i lengre tid om at bilen våkner opp etter 20-30 timer og er våken i 6-8 timer sånn at km raser nedover(5-10km). Så sover bilen i kanskje 10-20 og så gjentar det seg slik at 40-60km er vekke på en uke.

Meldte dette inn til tesla og fikk svada svar om at man måtte regne med 15 km tap om dagen. Dette har aldri vært tilfelle hos meg før.

Nå meldte jeg saken inn på nytt og ba de videresende saken for å sjekke logg, men utifra sms kommunikasjonen vi har hatt så virker det ikke som om teknikerne vet hvordan kommunikasjonen fungerer mellom bil og server, og hva som skal til for å vekke bilen etter den har sovnet. Det eneste de sier er 3rd party app preventing IT from sleeping. Delete app and change password.

Mitt spørsmål nå til dere andre som bruker teslafi:
Våkner deres bil hvis den står parkert en helg og er våken i timesvis mellom øktene den sover?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Har du brukt andre apper som har kommunisert med Tesla-servere tidligere? Selv om du ikke bruker dem lenger, kan de allikevel være kilde. Har du prøvd å endre passord slik Tesla foreslår?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GOS

Sitat fra: Kim- på onsdag 11. mars 2020, klokken 20:51
Hallo alle!

Har hatt et problem i lengre tid om at bilen våkner opp etter 20-30 timer og er våken i 6-8 timer sånn at km raser nedover(5-10km). Så sover bilen i kanskje 10-20 og så gjentar det seg slik at 40-60km er vekke på en uke.

Meldte dette inn til tesla og fikk svada svar om at man måtte regne med 15 km tap om dagen. Dette har aldri vært tilfelle hos meg før.

Nå meldte jeg saken inn på nytt og ba de videresende saken for å sjekke logg, men utifra sms kommunikasjonen vi har hatt så virker det ikke som om teknikerne vet hvordan kommunikasjonen fungerer mellom bil og server, og hva som skal til for å vekke bilen etter den har sovnet. Det eneste de sier er 3rd party app preventing IT from sleeping. Delete app and change password.

Mitt spørsmål nå til dere andre som bruker teslafi:
Våkner deres bil hvis den står parkert en helg og er våken i timesvis mellom øktene den sover?

I utgangspunktet ikke, men på versjonen (2020.4.1) jeg har hatt de siste ukene så våkner den av og til og gjøre flere forsøk før den sovner igjen. Da kan det gå noen timer i verste fall før den klarer å sovne igjen. (Har ikke installert 2020.8.1 som er lastet ned, så vet ikke om den bøter på problemet)

Normalt så våkner den 1 gang i løpet av ca 48 timer, men sovner da fort igjen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kim-

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 11. mars 2020, klokken 21:17
Har du brukt andre apper som har kommunisert med Tesla-servere tidligere? Selv om du ikke bruker dem lenger, kan de allikevel være kilde. Har du prøvd å endre passord slik Tesla foreslår?
Nei, jeg kan ikke huske å ha logget inn på andre apper. Har nå byttet passord for å utelukke dette.
Sitat fra: GOS på onsdag 11. mars 2020, klokken 21:21
Sitat fra: Kim- på onsdag 11. mars 2020, klokken 20:51
Hallo alle!

Har hatt et problem i lengre tid om at bilen våkner opp etter 20-30 timer og er våken i 6-8 timer sånn at km raser nedover(5-10km). Så sover bilen i kanskje 10-20 og så gjentar det seg slik at 40-60km er vekke på en uke.

Meldte dette inn til tesla og fikk svada svar om at man måtte regne med 15 km tap om dagen. Dette har aldri vært tilfelle hos meg før.

Nå meldte jeg saken inn på nytt og ba de videresende saken for å sjekke logg, men utifra sms kommunikasjonen vi har hatt så virker det ikke som om teknikerne vet hvordan kommunikasjonen fungerer mellom bil og server, og hva som skal til for å vekke bilen etter den har sovnet. Det eneste de sier er 3rd party app preventing IT from sleeping. Delete app and change password.

Mitt spørsmål nå til dere andre som bruker teslafi:
Våkner deres bil hvis den står parkert en helg og er våken i timesvis mellom øktene den sover?

I utgangspunktet ikke, men på versjonen (2020.4.1) jeg har hatt de siste ukene så våkner den av og til og gjøre flere forsøk før den sovner igjen. Da kan det gå noen timer i verste fall før den klarer å sovne igjen. (Har ikke installert 2020.8.1 som er lastet ned, så vet ikke om den bøter på problemet)

Normalt så våkner den 1 gang i løpet av ca 48 timer, men sovner da fort igjen.
Hadde min bare sovnet fort hadde det ikke vært noe problem, men min kan stå våken i 12+ timer
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Toalmar

Min TM3 hadde store problemer med å sovne for en tid tilbake. Plutselig ble alt mye bedre. Nå sover den som en bjørn om vinteren. Eneste jeg ser er at når jeg parkerer hjemme bruker den ca 2 timer før den sovner, alle andre steder sovner den ila 25-35 minutter
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Kim-

Sitat fra: Toalmar på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:19
Min TM3 hadde store problemer med å sovne for en tid tilbake. Plutselig ble alt mye bedre. Nå sover den som en bjørn om vinteren. Eneste jeg ser er at når jeg parkerer hjemme bruker den ca 2 timer før den sovner, alle andre steder sovner den ila 25-35 minutter
Det er grunnet wifi koblingen du har på. Fjerner du den sovner den fort hjemme også.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Kim-

Etter å ha skrevet helt spesifikt hva teknikerene skulle se etter, nemlig hvorfor bilen våkner og om 3rd party app sender wake_up requester, sier de nå at bilen våkner grunnet schedule departure kl 0000. Har aldri brukt denne funksjonen, og de skulle nå feilsøke videre.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Kim-

Nå har tesla ringt opp igjen og sier det at bilen våkner for å lade opp 12V batteriet.

Tesla sier at normalt våkner bilen opp hvert 2. døgn for å lade opp batteriet og det pleier å ta 2-4 timer, men hos meg tar det 7-12 timer. De sier at hvis man har noe tilkoblet bilen usb porter eller en obd leser vil ladetiden øke betraktelig. Jeg har en telefon tilkoblet usb porten som lader når jeg kjører, så det kan være denne som tuller noe til. Jeg forsøker å fjerne den så får vi se :)

Fornøyd med at de nå gjorde et bedre dypdykk enn å bare klandre 3rd party app.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

#8
Har oppdaget følgende, og har med suksess testet det et titalls ganger:

Hvis bilen har vanskeligheter med å sovne innen rimelig tid (20-40 minutter) har jeg gått inn i appen og aktivert "Horn" eller "Flash".  Da har den, uten unntak, sovnet ganske raskt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Etter en oppdatering for noen mnd siden hadde min vansker med å sovne. Økte den der sleeptiden fra 15 til 20 min på anbefaling fra sjokomelk, og det ser ut for å funke. Da våkner den kun for å lade 12V, på grunn av dobbelt dashcam som trekker litt.

Kim-

Sitat fra: gr på torsdag 30. april 2020, klokken 19:56
Etter en oppdatering for noen mnd siden hadde min vansker med å sovne. Økte den der sleeptiden fra 15 til 20 min på anbefaling fra sjokomelk, og det ser ut for å funke. Da våkner den kun for å lade 12V, på grunn av dobbelt dashcam som trekker litt.
Bilen sovner kjapt, men våkner opp for å lade 12V, ifølge tesla bruker min bil lengre tid enn vanlig på å lade opp 12V. Jeg hadde en mobil i bilen som deler WiFi, så forsøkte å koble denne vekk, men ga ingen endring.

Hvor lenge er bilen din våken når den lader da?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

3-5 timer ca tror jeg, men ser nå at nå er det masse tull igjen siste tiden, idle og sleep om hverandre. En haug med ganger hver dag. Pokker altså...

Lynet

Jeg har dette problemet hvis nøklene ligger for nærme bilen. Da snakker vi minst 5 meter og et par vegger.
Jeg skal skaffe meg nøkkelskap i stål slik at bilen ikke får kontakt med nøkler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

Har 1 yttervegg, 3 meters avstand. Ingen problem, og FOB virker også. Lengste sammenhengende søvn: 28 timer (avbrutt fordi jeg skulle bruke bilen). 2020.12.10.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA