Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vil Tesla overleve corona-utbruddet?

Startet av kodax, torsdag 19. mars 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

kodax

Tesla har vel flere ganger tidligere vært på randen av konkurs, og når de nå endelig begynte å få ting skikkelig på plass, så kommer coronaviruset og kludrer det til. Siste nå er vel at Fremont-fabrikken reduserer bemanningen med 75%.
Det er jo umulig å vite hvor lenge en dette vil pågå, og det er vel ukjent ennå hvilke tiltak myndighetene vil gjøre for å hjelpe. Tesla vil garantert ikke være det eneste selskapet som vil oppleve problemer, men tror dere de er spesielt utsatt eller har de reserverer nok, erfaring med å kjempe, en robust businessmodell og/eller andre ting som gjør at de rir også dette av bedre en andre?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

De har mye cash, så det er vel tiden som er den største trusselen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Jeg tror de kommer til å overleve. De hentet inn mye kapital og har trimmet organisasjonen. Men vanskelig blir det for alle bransjer. Tror bilbransjen vil ha en etterspørsel uansett da transport er temmelig grunnleggende.

Tesla er ganske dominerende på elbil og konkurrentene sliter med batterileveranser, der har de en stor fordel.

geear

Hva skal de med batterier når det ikke finnes et marked lenger?  :o

Kan ikke være mange som går og bestiller seg en ny bil nå...

kodax

Det blir kanskje større problemer for andre bedrifter som er mer avhengig av underleverandører, både ift leveranse av deler fra dem og regnininger de må betale til disse?
Markedet for nye biler vil jo falle hvis folk får dårligere råd, men fordi Tesla produserer med selv er det kanskje lettere for dem å tilpasse produksjon ift etterspørsel?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

1000kwh

De er nok forbi denne kneika. Jeg tror Tesla stiller like sterkt som all annen bilindustri, og viljen er nok stor for å holde Tesla på beina i en periode hvor det er kaos pga. Corona.

Det var jo en ekstremt positivitet til Tesla rett før Corona. TMY-anmeldelsene er jo allerede strålende. Det blir et fantastisk produkt!

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 10:07
Hva skal de med batterier når det ikke finnes et marked lenger?  :o

Kan ikke være mange som går og bestiller seg en ny bil nå...
Det var da veldig pessimistisk.

At markedet krymper vesentlig, spesielt på mellomlang sikt, er utvilsomt. Men at det forsvinner tviler jeg på.

Espen Hugaas Andersen

Markedet krymper, men fra hva og til hva vet vi ikke. Jeg vil tro markedet for Model Y for en måned siden kanskje var 1 mill/år. Sier vi det har krympet til 500k/år etter denne krisen, så kan fortsatt Tesla fortsette å øke produksjonen uten problemer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

#8
Tesla som såden vil nok overleve selv om de måtte be om beskyttelse etter Chapter 10. Det er sannsynligvis stor interesse blandt en rekke aktører for å overta virksomheten hvis det går såpass langt.
Om det blir noe igjen til eksisterende aksjonærer i et slikt scenarium er en annen diskusjon.

Alt avhenger av hvor mange måneder det tar før situasjonen begynner å normalisere seg. Så  lenge vi er i denne krisen må vi legge til grunn at kapitalmarkedet er stengt for Tesla.

Kan selvfølgelig skje at amerikanske myndigheter stiller opp med lån og/eller garantier slik norske myndigheter nå vil gjøre, men det er langt fra sikkert at Tesla vil kunne nyte godt av slike.

Hvor mange månder vil Tesla kunne holde hodet over vannet med f.eks. kun produksjon i Kina ? Et annet problem er jo at Eurpa stenges ned. Markedet i Europa kan vi sannsynligvis avskrive helt de nærmeste 2-3 månedene.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har mer penger på bok enn andre bilselskaper, sett i forhold til fortløpende pengeforbruk, så det er mer sannsynlig at Tesla vil kunne kjøpe opp andre bilprodusenter etter krisen, enn det motsatte.

Men så klart, det kan hende at VAG, Toyota, osv er "too big to fail", mens Tesla ikke er det. Om andre bilselskaper får krisepakker, men ikke Tesla, så vil situasjonen kunne endre seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chargedup

#10
Denne corona krisen vil vel gå like hardt utover nybilsalg for alle bilprodusentene. Hvis man ser på USA og deres lånefinansiering av bil ( https://www.investopedia.com/personal-finance/american-debt-auto-loan-debt/ ) samtidig som mange blir permittert (ofte uten lønn) og kan miste jobbene sine, skjønner man at corona kan bli vanskelig for bilprodusentene.
Selvfølgelig vil de mest populære merkene (evt de mest innovative/mest for pengene osv) og de merkene med minst gjeld og mest cash som vil klare seg best igjennom krisen.

En kjent profilert Norsk milliardær tapte 3 milliarder i natt pga tvangssalg av hans posisjoner i valutamarkedet! Edit: En fjær blir fort til ti høns blant aksjemeglere, riktige var inntil 250 millioner og de ble ikke tvangssolgt. Porsche har gitt forhandlere beskjed om å ikke ta innbytte samtidig som antall nye finnannonser pr dag denne uken er det dobbelte/tredobbbelte av normalen for merket. Mange merker krisen allerede, de som er permittert er sannsynligvis også de som står i fare for å miste jobben hvis "alt" fortsetter å være stengt i måneder av gangen i hele verden.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ryback

Det er mange som over lenger tid har pratet om en sub-prime-lånekrise i amerikansk bilmarked. Hvis folk mister jobbene sine så vil nok det føre til at denne sub-prime-bomben går av som vil slå bunnen ut av nybilmarkedet, både EL og ICE.

chargedup

Helt klart. I mine øyne er det ikke spørsmål om "hvis folk mister jobbene sine", det er spørsmål om "når folk mister jobbene og hvor mange som gjør det". Tenk på hvor mange i Norge som kommer til å miste jobbene sine pga konkurser og nedskjæringer, selv om alt skulle gå tilbake til normalen om en uke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Klykken

Tesla produserer mer enn bare bil... Jeg tror nok de vil ri stormen bedre enn mange frykter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA