Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla overleve corona-utbruddet?

Startet av kodax, torsdag 19. mars 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

No-name

Sitat fra: z4rd på tirsdag 07. april 2020, klokken 06:45
No-name, jeg er prinsipielt helt enig med deg om at «ting kan endre seg». Det har Tesla bevist, og jeg tror ikke noen andre her er uenige med deg i akkurat det. Hvis du tror noen er uenige i det, så misforstår du.

På samme tid har folk brukt tid til å argumentere for hvorfor Tesla vil lykkes i større grad enn andre, mens du har forsøkt å argumentere mot. Men dessverre er det du som legger frem hypoteser uten substans her. Folk prøver å utfordre deg i å komme med noe mer konkrete argumenter for at det skal gå den ene eller andre veien, kontra det en del folk her har argumentert for, nemlig «Teslas vei». Hva er det som kan endre seg nå? Igjen, det hadde vært fint med noe konkret...

Det holder ikke for debattens skyld å holde på standpunktet «ting kan endre seg» kun på et filosofisk plan, slik du gjør. Begynner dog å innse nå at du egentlig ikke har noen argumenter, ref. ditt siste innlegg.

Personlig mener jeg at de andre merkenes største problem er at de, som det er blitt påpekt tidligere her også, har alle dilemmaet med å henge igjen i gamle produkter (fossilt), siden det er der de tjener mest penger, samtidig som de skal levere noe nytt som spiser av livsgrunnlaget sitt.

En annen ting jeg tror vi kanskje kan se på sikt er større samarbeid mellom selskaper, oppkjøp eller fusjonering. Man ser i alle fall flere og flere tech-selskaper i bilbransjen nå, noe som også taler mot de tradisjonelle selskapene. Det er ikke nødvendigvis de gamle som får tak i de beste hodene nå, da unge folk synes selskaper som Apple, Google og Tesla er mer attraktive enn VW og Toyota.

Uansett vil politisk vilje og styring ha mye å si fremover. Det kan fint holde liv i dårlige løsninger og på samme tid drepe gode initiativ og løsninger... noe som er en stor joker nå om dagen da økonomien har fått litt juling.

Jeg gir deg argumentet. Tesla er jo beviset på at det fort kan skje ting vi ikke ser akkurat her og akkurat nå. Eller mener du at Tesla er den siste som klarer å endre markedet på den måten?  Og etter det er det ingen andre som vil klare det?


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: No-name på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:21Jeg gir deg argumentet. Tesla er jo beviset på at det fort kan skje ting vi ikke ser akkurat her og akkurat nå. Eller mener du at Tesla er den siste som klarer å endre markedet på den måten?  Og etter det er det ingen andre som vil klare det?
Markedet vil sikkert endre seg en eller annen gang i fremtiden. Men vi hadde 100 år med fossilbiler, og det kan bli 100 år med elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

No-name

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:25
Sitat fra: No-name på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:21Jeg gir deg argumentet. Tesla er jo beviset på at det fort kan skje ting vi ikke ser akkurat her og akkurat nå. Eller mener du at Tesla er den siste som klarer å endre markedet på den måten?  Og etter det er det ingen andre som vil klare det?
Markedet vil sikkert endre seg en eller annen gang i fremtiden. Men vi hadde 100 år med fossilbiler, og det kan bli 100 år med elbiler.

Helt enig.
Når kapitalsterke krefter blir overbevist om at det er penger å tjene i elbil produksjon, kan det fort skje ting.  Uten at det nødvendigvis er negativt for Tesla..

emurof

Sitat fra: No-name på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:21Jeg gir deg argumentet. Tesla er jo beviset på at det fort kan skje ting vi ikke ser akkurat her og akkurat nå. Eller mener du at Tesla er den siste som klarer å endre markedet på den måten?  Og etter det er det ingen andre som vil klare det?

Månen kan også falle ned og knuse oss.

Tesla er årsaken til at ting skjer fort nå. Og Tesla er meget fleksible, og vil være i stand til å endre seg mye raskere enn de andre ved behov.

kodax

Sitat fra: No-name på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:32
Jeg nekter ikke for at ting kan endres. Tvert imot. Jeg påpeker at det må være endringer som faktisk er realistiske, og ikke fantasier basert på null og niks. Hydrogen har blitt pushet i årevis, men har feilet totalt. Ingen vil ha det. Hydrogen har hatt sjansen sin. Den er ferdig.

Igjen, dette var bare et eksempel. Har ingeting med Toyota eller Hydrogen å gjøre. Kan like gjerne være Google og flyvende biler. Poenget er at man kan ikke bare utbasunere ting fritt fra hodet sitt om at ting skal være slik og sånn om 10 år..
Utgangspunktet var vel at jeg mente de tradisjonelle bilprodusentene ville ha store problemer med å henge med, noe du mente var umulig å spå.
At det kan komme andre teknologiselskaper er en annen diskusjon, og der er vi vel alle helt enig :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

#65
Sitat fra: No-name på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:21Jeg gir deg argumentet. Tesla er jo beviset på at det fort kan skje ting vi ikke ser akkurat her og akkurat nå. Eller mener du at Tesla er den siste som klarer å endre markedet på den måten?  Og etter det er det ingen andre som vil klare det?

Jeg mener definitivt ikke at Tesla er de siste til å endre markedene på en vesentlig måte, men at de er i førersetet nå. Jeg håper så mange som mulig, både av de etablerte og nye fremtidige selskaper blir med i samme retning.

Det er også viktig å huske på at Tesla ikke kun driver med kjøretøy/transport, men også er i god driv innenfor energi, herunder: solceller (takstein og paneler), energiløsninger (og nødstrøm) i form av store batteriløsninger.

I tillegg til dette er de godt i gang med Tesla Insurance, forsikringsdelen av kjøretøyparken sin, noe som kommer til å gi de unik data til å tilby forsikringer, samt heftige mengder med inntekt.

Man må heller ikke glemme investeringene de har gjort på ladeinfrastruktur.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på fredag 01. mai 2020, klokken 11:11
Å nei! Da er nok Tesla konkurs i løpet av kort tid...
Tesla Norge kommer nok til å se veldig røde tall i år, hvis ikke TMY starter leveranser ett halvt år før lovet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. mai 2020, klokken 08:48
Sitat fra: automat på torsdag 09. april 2020, klokken 14:01
TM3 er tredje mest solgte modell og Tesla er niende mest solgte merke i Sverige i mars.

https://bestsellingcarsblog.com/2020/04/sweden-march-2020-kia-11-2-tesla-22-9-defy-market-down-8-6/

Norge (hiå):
Hva er det du vil frem til? At Tesla har prioritert å levere til andre markeder enn Norge?

Husk at etter midten av mars kan det ha vært helt andre ting enn salgstall som styrer hvor de leverer.
- Transportlogistikk
- Hvilke land har best permitteringsregler (sett fra Teslas side)?
- Er det steder der organisajonen bør skjermes mest mulig for nedskjæringer, slik at Tesla skal stå best mulig rustet når Korona gir seg?
- I hvilke markeder er det størst risiko for å brenne inne med biler, fordi folk ikke henter de ut?

Norge er jo allerede oversvømt med Teslaer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Er det noen som på alvor tror at Tesla ikke overlever korona?

Kan ikke se noe som tyder på det. Tvert imot så tror jeg Tesla vil styrke sin posisjon fremover. De tradisjonelle må redusere sine elbilprosjekter så konkuransen blir svekket.

Jeg synes det er hyggelig at Etron 50 selger bra og det vil den fortsette å gjøre, men blir interessant å se hvordan fordelingen blir når Y kommer. Ser magert ut med andre konkurenter i SUV klassen.

Spørsmålet blir jo også, hvordan blir etterspørsel etter nye biler i det hele tatt de neste par årene. Vil anta denne blir svekket.

Tesla har jo muligheten til å fordele salget sitt dit hvor etterspørselen er, da det er sannsynlig at produksjonskapasitet er lavere en world wide etterspørsel .

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mai 2020, klokken 15:09

Jeg synes det er hyggelig at Etron 50 selger bra og det vil den fortsette å gjøre, men blir interessant å se hvordan fordelingen blir når Y kommer. Ser magert ut med andre konkurenter i SUV klassen.

Jeg tror ikke Tesla kommer til å slite med å overleve Corona, men magert med konkurenter for TMY? Vi har:
- på markedet: eqc, etron og I-Pace
- like om hjørnet (og kanskje før TMY mange steder): mach-e, XC40, ID.4, Skoda vision m.m.

Om noe synes jeg Tesla kommer litt sent med TMY utenfor USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. mai 2020, klokken 16:43
men magert med konkurenter for TMY? Vi har:
- på markedet: eqc, etron og I-Pace
- like om hjørnet (og kanskje før TMY mange steder): mach-e, XC40, ID.4, Skoda vision m.m.

Om noe synes jeg Tesla kommer litt sent med TMY utenfor USA.
De «gamle» har ikke nyheten ved seg til å konkurere mot en ny bil.

Mach E er utsatt
ID 4 er usikker da de sliter med å få til ID3
Skoda kommer ikke før ID4 er ute

Jeg synes det er plass til alle og fint med utvalg, men det ser ut som Y får ha US markedet for seg selv, og det kan ligge an til at starten i Europa kan også bli sånn.

Spørsmålet er vel mest om hvordan det går med underleverandørene til Y, men tipper de får til det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA