Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbikjøring

Startet av Counterpointer, tirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. mars 2020, klokken 12:02
Diskuterer dette med fartsgrense ofte med mine øvelseskjørere. Regelen er jo krystallklar, 1 km/t over er ikke lov! Eneste lille rommet for variasjon er speedometeravviket (som på Tesla er veldig lite).

Derimot er fartsgrenser i praksis omtrent som minimumsgrenser, og for oss med L på bilen så oppfattes vi som hinder i trafikken. Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

Må si at når jeg tidligere kjørte i Hallingdal med veldig lang strekke med gjennomsnittsmåling, så hadde jeg nesten alltid en forbikjøring eller to og jeg har ikke noengang blitt målt over. Dette er jo fordi folk kjører langt under fartsgrensen med margin, og jeg får fnatt av å ligge reelt i 60 km/t i 80 sone!

Jeg synes det er greit å formidle til den jeg øvelseskjører med, at fartsgrensen pluss minus 3-4 km/t er greit. Det er innenfor feilvisningen på speedometeret. Det er viktig at mest mulig av oppmerksomheten er rettet mot det som skjer på veien og ikke på å følge med på instrumentpanelet. Og ikke minst er det viktig å lære bort hvordan man legger til rette for at andre kan komme forbi på en trygg måte.

Skal man kjøre forbi noen skal man glemme speedometeret og fokusere kun på forbikjøringen. Det er helt innenfor om bilen kjører litt over fartsgrensene når formålet er å sikre at man kommer forbi på en trygg måte.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kodax

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mars 2020, klokken 21:26
Folk feilvurderer ofte både fart, distanse og størrelse. Det er ting som hjelper med erfaring. Det går og an å legge inn sikkerhetsmarginer. Jeg velger å tro at etter en drøy million km i bil og ca 30000 km på mc ihvertfall har lært meg litt om slikt. Men kan bekrefte at vurderingene var dårligere i ungdommen.

Men dette er egentlig ett prinsipielt spørsmål, skal man prøve å gjøre trafikken 100% trygg? Da kan jeg bare avsløre med en gang, det går ikke. Med så stor forskjell i vekt på kjøretøy som ferdes på veiene er det helt umulig. Og da blir det bare rart i singulere ut forbikjøringer. Forskjellen mellom en etron og en trilling er jo allerede helt drøyt og ser du på mc vs semi så blir det helt grotesk.
Helt riktig, dette er et prinsipielt spørsmål og ikke et spørsmål om hvor god du og jeg er til å kjøre forbi.
Men det er ikke et spørsmål om å gjøre trafikken 100% trygg, det er et spørsmål om å gjøre trafikken potensielt noe tryggere. Andre tiltak er også interessante, men det er ikke det denne tråden dreier seg om.
Jeg velger å forstå deg som at du mener at en innstramming på forbikjøringsreglene ikke vil gi nok positiv effekt (færre/mindre alvorlige ulykker og mindre stressede sjåfører som blir forbikjørt/presset) sett opp mot negativ effekt (tregere trafikk, mindre frihet og dertil irriterte sjåfører). Det er helt fair å mene, særlig når vi ikke har sett på statistikk som sier noe om potensielle besparelser for samfunnet.
Generelt sett syns jeg at diskusjon om bil på offentlig vei ikke kan dreie seg om personlige ønsker. Jeg skjønner at det fins mange bilentustiaster som naturlig ønsker å få mer ut av bilkjøring enn en vanlig transport-bilist, men slikt kan ikke påvirke hvordan lover og regler lages for noe som skal sikre trygghet og samfunnsnytte. Men så syns jeg jo at mye av bilindustrien er rimelig kokko; at det fokuseres på akselerasjon, topphastighet, "dynamikk", "sportslighet" osv. ved salg av bil til mennesker som bare skal ha et transportverktøy gir ikke mening i mitt hode, men slik er det nå allikevel  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. mars 2020, klokken 09:40
Jeg synes det er greit å formidle til den jeg øvelseskjører med, at fartsgrensen pluss minus 3-4 km/t er greit. Det er innenfor feilvisningen på speedometeret. Det er viktig at mest mulig av oppmerksomheten er rettet mot det som skjer på veien og ikke på å følge med på instrumentpanelet.
Det er min holdning også at 3-4 km/t er innenfor avvik.

Men, er det innenfor med sensor på biltilsynet? Det er det ene spørsmålet.
Og det andre forholdet er at ferske sjåfører ikke har full kontroll på foten og svinger derfor fort 10 km/t både over og under! Har derfor presisert at det er nøyaktig fartsgrense vi forholder oss til.

Forbikjøring foregår stort sett på to felt vei og da blir speilbruk/dødvinkel det primære. Og igjen så er jo regelen at en ikke kan bryte fartsgrense heller ved forbikjøring. Denne regelen er jo en veldig begrensende faktor, og ikke en som praktiseres av erfarne sjåfører. Opplæring blir litt ambivalent på dette området da de lærer både reglene strengt definert og jo ser hvordan jeg praktiserer i vanlig trafikk.

hanche

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. mars 2020, klokken 12:38
Og det andre forholdet er at ferske sjåfører ikke har full kontroll på foten og svinger derfor fort 10 km/t både over og under!
Jeg må innrømme at jeg savner min gamle Honda Civic. Det var nok lyd fra girkassen til at jeg kunne høre om jeg holdt jevn fart. Jeg skal ikke skryte på meg absolutt gehør, men jeg er musikalsk nok til at jeg kunne høre på girkasselyden om farten økte eller avtok. Slik kunne jeg holde jevn fart i lang tid uten å se på speedometeret.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: hanche på lørdag 21. mars 2020, klokken 16:18
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. mars 2020, klokken 12:38
Og det andre forholdet er at ferske sjåfører ikke har full kontroll på foten og svinger derfor fort 10 km/t både over og under!
Jeg må innrømme at jeg savner min gamle Honda Civic. Det var nok lyd fra girkassen til at jeg kunne høre om jeg holdt jevn fart. Jeg skal ikke skryte på meg absolutt gehør, men jeg er musikalsk nok til at jeg kunne høre på girkasselyden om farten økte eller avtok. Slik kunne jeg holde jevn fart i lang tid uten å se på speedometeret.
Personlig synes jeg det er temmelig enkelt å holde farten med elbil med regen. Savner ikke motorlyd.

gte-bjørn

Apropos: I fjor sommer kjørte jeg 600km i ett strekk på E45 i Sverige, fra Östersund til Jokkmokk. Absolutt hele strekningen (pluss de neste 100km til Gällivare) er ren tofelts vei uten midtdeler, og med fartsgrense 100 utenom tettsteder og kryss (90 de første milene). Det ble ganske mange forbikjøringer av sinker, bobiler og tungtransport! Heldigvis moderat trafikk og mye rette strekninger. Jeg vet ikke hvor mye seinere jeg ellers hadde kommet fram, men det ville vært signifikant. På langkjøring bruker jeg ikke ACC men "hastighetsbegrensning" som da stod på 105 (som faktisk betyr 100). Tror kanskje jeg måtte "jukse" litt ved å klikke den opp til 110 en eller to ganger for å rekke forbi.

Jeg tror den kjøreturen også hadde blitt ikke bare lengre men kjedeligere hvis jeg det meste av veien skulle ligget bak en bobil eller lastebil som sperrer for utsikten og som jeg hele tiden må forholde meg til. Personlig synes jeg det er mye bedre å kjøre uten å ha noen foran meg, og det gjelder også om den foran holder helt grei fart.

hanche

Hvis den foran holder «helt grei fart» og det ellers er lite trafikk, legger jeg meg heller et godt stykke bak, kanskje 50–100 meter. Så har jeg likevel følelsen av å være nesten alene på veien. Det er likevel viktig å følge litt med, i tilfelle bilen foran plutselig slakker av på farten, bremser eller til og med stopper. Slikt er jo vanskeligere å oppdage når avstanden er stor.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på søndag 22. mars 2020, klokken 08:38
Hvis den foran holder «helt grei fart» og det ellers er lite trafikk, legger jeg meg heller et godt stykke bak, kanskje 50–100 meter.
Og sånn begynner dannelsen på en kø, med de uheldige effektene det gir ved oppbremsing og akselerasjon.

50m er foresten rett over 2 sekund i 80km/t, det er da ikke noe særlig langt bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Slarre40

Nå som jeg har bil med adaptiv cruisekontroll har jeg roet veldig ned. Setter farta på 5 over grensa og lar bilen følge det som måtte være forran.
Er det en traktor eller saltbil forran så passerer jeg, men alt annet lar jeg skure. HAr blitt en mye roligere bilist.
Trondheim

DagfinnN

Sitat fra: Slarre40 på søndag 22. mars 2020, klokken 10:31
Nå som jeg har bil med adaptiv cruisekontroll har jeg roet veldig ned. Setter farta på 5 over grensa og lar bilen følge det som måtte være forran.
Er det en traktor eller saltbil forran så passerer jeg, men alt annet lar jeg skure. HAr blitt en mye roligere bilist.
Ja - akkurat det samme gjelder for meg også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA