Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

Hodetelefoner

S og X eiere går over til Y?.
Forferdelig mange bmw x6 eiere og 7 serie eiere som løper ned butikken etter 2 serie bmw også....

TeddyT

Jeg har enda ikke hatt Tesla, men har sett meg ut Model S som den optimale Teslaen for min del, og er for øyeblikket i kjøpsmodus etter en rød 2018 S 75D/100D med MCU2 og fortrinnsvis tekstilseter... Har prøvekjørt både X, S og 3.

Kort oppsummert er dette mine grunner til at jeg foretrekker S foran 3, og dermed sannsynligvis også Y:
- Bedre sittekomfort. Misliker spesielt nakkestøttene i 3.
- Bedre kjørekomfort, for meg opplevdes 3 som litt stutt til sammenligning.
- Lavere støynivå. For meg er støynivået i Model 3 på kanten til en dealbreaker. Kjører mye på 110-sone motorvei.
- Større innlasting bak. Jobber ofte med bilen som base, og 3 har kjipere tilgang til utstyr i bagasjerommet.
- Foretrekker eksteriøret på S. Synes S føles mer premium enn 3.

Jeg tenker at verdifallet vil fortsette normalt, forutsatt at det ikke kommer noen overraskelser som f.eks. store umiddelbare omveltninger i elbilpolitikken, at Tesla gjør store prisjusteringer, eller det kommer en stor refresh av eksteriør og interiør. Folk vet at Model Y kommer, den vil ikke slå ned som en overraskende bombe, og vil etter min logikk dermed allerede nå reflekteres i verditapet til S.

Tror Y kommer til å bli kjempepopulær, men den er ikke en bil for meg. :)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Counterpointer

Bare en liten undring.

Hvor mange var det som trodde at Finn prisene på Model 3 ville bli ganske fort lavere på grunn av heftig leveringsantall av nye? Dette har ikke skjedd enda snart ett år etter første levering. Jeg trodde at prisene ville falle mer, men det har de egentlig ikke. Så i forhold til kollaps så er det ikke mye som styrker den teorien.

nie

Sitat fra: JorEl på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:37
Sitat fra: nie på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:37
Sitat fra: emurof på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:41
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.
Edit; Ja Y er større.
(Se hele :+1: )......https://youtu.be/_vPhkhf8m5k?t=363
Videoen viser vel bare at bilen er høyere og da er den jo på en måte større men den den ser jo ikke ut for å være noe lengre. Da er man vel like langt med tanke på plass i baksetet.

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:05
Bare en liten undring.

Hvor mange var det som trodde at Finn prisene på Model 3 ville bli ganske fort lavere på grunn av heftig leveringsantall av nye? Dette har ikke skjedd enda snart ett år etter første levering. Jeg trodde at prisene ville falle mer, men det har de egentlig ikke. Så i forhold til kollaps så er det ikke mye som styrker den teorien.
Det er usedvanlig lite av de også på Finn.

Kan tyde på at folk er ute og kjører og ikke tenker salg :D

kodax

Sitat fra: nie på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:15
Sitat fra: JorEl på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:37
Sitat fra: nie på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:37
Sitat fra: emurof på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:41
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.
Edit; Ja Y er større.
(Se hele :+1: )......https://youtu.be/_vPhkhf8m5k?t=363
Videoen viser vel bare at bilen er høyere og da er den jo på en måte større men den den ser jo ikke ut for å være noe lengre. Da er man vel like langt med tanke på plass i baksetet.
TMY får vel høyere bakkeklaring for å kunne kalles SUV, så det blir interessant å se hvor mye høyere den blir innvendig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:15
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:05
Hvor mange var det som trodde at Finn prisene på Model 3 ville bli ganske fort lavere på grunn av heftig leveringsantall av nye?
Det er usedvanlig lite av de også på Finn.
Det er også et godt poeng

JorEl

Ang lite bruktbiler av TM3, så må vel det korrelere med stor kundetilfredshet med produktet. Kjekt.

Tesla pleier vel og vinne på kunde-lojalitet..Det er ikke lett å hoppe av Tesla-karusellen :)
Merket meg, når jeg var ny på forumet, at Teslaeiere gjerne solgte bilen sin, men kjøpte alltid en ny Tesla..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DagfinnN

Sitat fra: JorEl på onsdag 22. januar 2020, klokken 22:01
Ang lite bruktbiler av TM3, så må vel det korrelere med stor kundetilfredshet med produktet. Kjekt.

Tesla pleier vel og vinne på kunde-lojalitet..Det er ikke lett å hoppe av Tesla-karusellen :)
Merket meg, når jeg var ny på forumet, at Teslaeiere gjerne solgte bilen sin, men kjøpte alltid en ny Tesla..
Snart kommer ekspertene fra kommentarfeltene, livets harde skole og peppergruppa og korrigerer deg. Tesla er jo den minst likte og dårligste bilen som noengang er laget.  :P
Og nå er det jo like før Tesla går konkurs igjen - jfr shortbestillingsverket om fantom-akselerasjon. Fantombremsingsargumentet er jo utslitt.
Ikke minst har jo salget nå nesten stoppet opp. TM3 er jo bare på 13. plass av solgte biler hittil i januar. I desember var det den mest solgte, så ingen tvil om at nå er slutt. Dette har jeg fra en pålitelig kilde: Jan ­Petter Sissener.  :D ;D :P
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022


Muffinman

Det varmer ikke så rent lite at shortgutta går seg på en smell. Merkelig nok har jeg veldig lite til overs for shorthandel.

emurof

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:47
S og X eiere går over til Y?.
Forferdelig mange bmw x6 eiere og 7 serie eiere som løper ned butikken etter 2 serie bmw også....

Sammenligningen holder vel ikke helt vann, da S og X lenge var det eneste valget man hadde, så de som egentlig ikke trengte så stor/dyr bil kjøpte det likevel. Så kom 3, og bruktprisen på S fikk seg en solid justering. Med Y tenker jeg at mange som strakk seg til X vil kunne klare seg med Y, samtidig som flere som for eksempel liker bakluka på S og slikt, vil tiltrekkes av Y. Samt at Y ikke er så mye dyrere enn 3, og man får bedre plass, bedre bakluke, osv. til omtrent samme pris.

nie

Sitat fra: emurof på torsdag 23. januar 2020, klokken 09:07
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:47
S og X eiere går over til Y?.
Forferdelig mange bmw x6 eiere og 7 serie eiere som løper ned butikken etter 2 serie bmw også....

Sammenligningen holder vel ikke helt vann, da S og X lenge var det eneste valget man hadde, så de som egentlig ikke trengte så stor/dyr bil kjøpte det likevel. Så kom 3, og bruktprisen på S fikk seg en solid justering. Med Y tenker jeg at mange som strakk seg til X vil kunne klare seg med Y, samtidig som flere som for eksempel liker bakluka på S og slikt, vil tiltrekkes av Y. Samt at Y ikke er så mye dyrere enn 3, og man får bedre plass, bedre bakluke, osv. til omtrent samme pris.

Men den holder ganske mye vann :-)
Model 3 har allerede tatt svært mye NYsalg fra Model X og S, det er bare å se på registreringsstatistikken.
Model Y kommer til å ta svært mye NYsalg fra primært Model 3 siden mange mulige 3-kjøpere egentlig vil ønske seg SUV-egenskapene til Y.

Summert vil introduksjonen av 3 og Y over noen år medføre at det selges ekstremt lite Model S og X. Etter noen år vil dette medføre at utvalget av nyere brukte Model X og S på bruktmarkedet blir temmelig dårlig.
Dette kan i sin tur medføre at bruktprisene på Model X og S holder seg helt greit.....ikke super-bra, men helt greit.

Egentlig ville jeg har vært mye mer redd for bruktprisen på Model 3 etter intro av Y enn hva som skjer med bruktprisen på X og S

1000kwh

Kjøpte ikke folk S fordi den var like stor som en stasjonsvogn? En solid nedgradering til 3 ifm plass. Antar at S også vil ha større bagasjerom enn 5-seter Y.

o.b.lix

Når Y kommer vil sikkert X og S ha fått sin Plaid-update og dermed også en del update på ordinære utgaver også, og det vil mer enn Y skubbe ned prisen på brukt X og S.

Så vil innføring av MVA dra andre veien.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA